Rv 32 ja itken ajatuksesta että pitää palata maanantaina töihin.
Olen erittäin vaativassa, hektisessä ja tulosvastuullisessa työssä. Olen koko raskauden ajan paahtanut töissä minkä ehdin ja koti on laittamatta valmiiksi vauvaa varten ja tavarat hankkimatta. Tunnistan itsessäni burn outin oireita. Raskausvaivoja on monenlaisia mutta kaikki ovat lieviä (kohonnut verenpaine työpäivinä, turvotus, supistellut, iskiaskivut, liitoskivut jne) ja olen maksanut jo yhteensä 700 € yksityisille fysioterapeuteille, apteekkeihin jne jotta olen pystynyt käymään töissä tähän asti.
Neuvolalääkäri ei anna sairaslomaa fyysisten oireiden vuoksi kun minulla on niin (fyysisesti) kevyt työ. Nyt tuntuu että romahdan enkä enää jaksa, enkä uskalla tästä burn outista kuitenkaan puhua kun se ei ole sairaus eikä edes oikeuta sairaslomaan. Saisin vain korostetun tarkkailun osakseni neuvolassa.
Mitä teen?
Kommentit (20)
kodin ehdit hyvin saada valmiiksi kun loma alkaa, ala siita huoli. :) esikoista odottaessa kavin viela paivaa ennen synnytysta ostamassa vaunut.
nyt olen ollut vuodelevossa rv 21 lahtien, ei tama mitaan herkkua ole.
Mene yksityiselle lääkärille, niin saat saikua. Turha hajoittaa itseään noin raskauden loppumetreillä. Vauvakin kärsii sun stressistä.
Mene yksityiselle lääkärille ja saat varmasti s.lomaa. Ei pidä polttaa itseään loppuun. Valmistaudu rauhassa synnytykseen ja vauva-arkeen, lepää ja kerää voimia! Onnea
Neljä viikkoa enää. Iloitse ajatuksesta, että esimieskin on viettänyt joulua ja on hyvällä mielellä, kukaan ei odota sinulta enää 110% työpanosta. Vähennä työtahtia niin, että jaksat iltaisin vielä jotain pientä omaa. Minkään ei tarvitse olla "valmista" ennen lapsen tuloa. Ei se pieni mistään välitä kuin äidistä ja hyvistä unista.
Sähän voit jäädä varhennetulle äippälomalle (oliskos 50vrk ennen LA:ta)? Niin minäkin olen molemmissa raskauksissa jäänyt. Mun mielestä 1kk ennen LA:ta on liian myöhään, ainakin mulle. Esikoinen vieläpä syntyi 1kk ennen LA:ta, siinä sitä oltaiskin oltu jos ensimmäisinä äippälomapäivinä vauhdikkaan työrupeaman jälkeen vauva olisi syntynyt ennen kuin olin edes ehtinyt hetken hengähtämään.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:14"]Sähän voit jäädä varhennetulle äippälomalle (oliskos 50vrk ennen LA:ta)? Niin minäkin olen molemmissa raskauksissa jäänyt. Mun mielestä 1kk ennen LA:ta on liian myöhään, ainakin mulle. Esikoinen vieläpä syntyi 1kk ennen LA:ta, siinä sitä oltaiskin oltu jos ensimmäisinä äippälomapäivinä vauhdikkaan työrupeaman jälkeen vauva olisi syntynyt ennen kuin olin edes ehtinyt hetken hengähtämään.
[/quote]
Ainiin, mutta taitaa olla myöhäistä jäädä varhennetulle kun olet jo ilmoittanut ajankohdan :( Ei muuta kuin saikkua sit pyytämään!
Kiitos vastauksista. Yritän tosiaan ajatella että 4 viikkoa enää, mutta nyt sekin tuntuu ylivoimaiselta ja tuntuu että aika loppuu kesken. Pelottaa, mitä aiheutan vauvalle tällä stressillä :(
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:14"]Sähän voit jäädä varhennetulle äippälomalle (oliskos 50vrk ennen LA:ta)? Niin minäkin olen molemmissa raskauksissa jäänyt. Mun mielestä 1kk ennen LA:ta on liian myöhään, ainakin mulle. Esikoinen vieläpä syntyi 1kk ennen LA:ta, siinä sitä oltaiskin oltu jos ensimmäisinä äippälomapäivinä vauhdikkaan työrupeaman jälkeen vauva olisi syntynyt ennen kuin olin edes ehtinyt hetken hengähtämään.
[/quote]
Ainiin, mutta taitaa olla myöhäistä jäädä varhennetulle kun olet jo ilmoittanut ajankohdan :( Ei muuta kuin saikkua sit pyytämään!
[/quote]
Juuri näin. Olisi pitänyt jäädä, mutta olin varma että joko jaksan tai sitten saan sairaslomaa jos tarvitsen.
Ap
Mene yksityiselle lääkärille. Sitäpaitsi tottakai voit puhua neuvolalääkärille, mitä oikein tarkoitat?
Burn out, jos mikä, on sairausloman paikka. Et joudu mihinkään korostettuun tarkkailuun ja jos joutuisitkin, niin sehän se vasta hyvä olisi: Sinähän et voi hyvin. Ja jos sinä et voi hyvin, ei voi vauvakaan.
Ilman muuta tarvitset apua ja se apu on haettava nyt. Jos olet romahtamaisillasi, mene vaikka päivystykseen nyt vkl. Neuvola ei muuten ole mikään stasi, se on paremminkin paikka, jossa sinua ja lastasi on tarkoitus pitää paremmassa kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:09"]Mene yksityiselle lääkärille ja saat varmasti s.lomaa. Ei pidä polttaa itseään loppuun. Valmistaudu rauhassa synnytykseen ja vauva-arkeen, lepää ja kerää voimia! Onnea
[/quote]
4 ja 5 - mitä voisin sanoa yksityiselle lääkärille ilman että pitää puhua burn outista?
Eiköhän työterveydestä irtoa saikkua. Jos ei, niin yleensähän saa olla kolme päivää poissa omalla ilmoituksella. Eli olet aina kolme päivää pois, näytät välissä naamaasi ja sitten taas uudelleen.
Ja neljä viikkoa on niin lyhyt aika, ettei silloin kannata enää huolestua siitä, että puolikas työpanos johtaisi mihinkään seuraamuksiin.
Minäkin olen raskaana, vasta rv 16. Edessä seuraavat 2-3 kk todella rankka työputki. Olen asiantuntija-asemassa, mutta työ on stressaavaa. Huolestuttaa jo etukäteen miten jaksan, vaikka raskausvaivoja ei vielä ole. Mä jää suosiolla kotiin jo 5-6 viikkoa ennen la:ta - viimeistään. Esikoinen syntyi äitiysloman ekana päivänä ja mikään ei ollut kotona valmiina + olin töistä vielä väsynyt. En suosittele.
Mene lääkäriin ja hae saikkua.
"Burn out" kuulostaa niin lopulliselta ja kovalta romahdukselta ja kuukausien saikulta ja mitä kaikkea. Työstressistä voi kärsiä ilman että kyseessä on vielä se "burn out", vaikka se siellä putken päässä kolkutteleekin. Jos sinusta tuntuu ettet saa neuvolalääkäriltä apua ja ymmärrystä tähän asiaan, käy vaan yksityislääkärillä tai työterveyshuollossa. Työstressin oireiden takia saa sairaslomaa muutenkin, ilman että kyseessä se tarvitsee laittaa siksi Lopulliseksi Työuupumiseksi Jonka Jälkeen Olet Varmasti Täysin Työkyvytön. Toivoisin että noin myöhäisessä vaiheessa vielä tavallista herkemmin, koska paha olosi ilman muuta voi vaikuttaa vauvaan ja loppuraskauden sujumiseen.
On pelkästään hyvä että tajuat tilanteesi ja tunnistat uupumuksen ja ahdistuksen merkit. Nyt otat vielä itsesi ja vauvasi takia sen askeleen että haet itsellesi apua, eli hengähdystauon vaativasta työstäsi.
Miksi ihmeessä et halua puhua burn outistasi?
Sinun on puhuttava siitä, se ei häviä itsekseen.
Puhu ehdottomasti asiasta neuvolassa. Neuvolalääkärin lähetteellä pääseet terveyskeskuspsykologin vastaanotolle puhumaan pahasta olostasi. Ei siinä ole mitään hävettävää, hyvänen aika.
Arvaapa, kuinka paljon masennusta ja pahaa oloa on vauvaa odottavilla? Sitten, arvaa, kuinka paljon synnyttäneillä? Jos et hoida itseäsi nyt, niin voit joutua kärsimään synnytyksenjälkeisestä masennuksesta.
Ehdottomasti sairaslomaa, haistata töille ja neuvola lääkärille vitut.
Meidän lapsi oli syntynyt noilla viikoilla 31+3
Eikö stressaantuneesta äidistä ole haittaa lapsellekin?
Tv.mies
Mie yritän saada itselleni rv30 lähtien saikkua, koska harjoitussupparit ja välillä kivuliaiksi yltyvät supparit + selän rasitus.
En tahdo murskata selkääni enää hetkeäkään tuossa paketeidenroudaus- työssä.
Burn out on muuten sairaus. Se on vakava psykosomaattinen sairaus. Jos tiedostat, että sinulla on burn out, niin se on hoitoa vaativa tila.
Jos tuntuu vaikealle neuvolassa puhua jostain syystä, mene käymään yksityisellä ja kerrot että tarvitset lepoa ja haluat sairaslomaa. Raskaana oleville sitä myönetään herkästi etenkin jos lisänä vaikka supistelee tms.
Raskaus ja väsymys ja tressi tai ettet saa levättyä ovat jo syitä miksi ainakin täällä on neuvolassa käsketty lepäämään ja herkästi kirjoittavat saikkua.
Itse sain saman tien useamman viikon saikun kun lääkärille mainitsinkin vain lievät ohimenevät supistelut. Voin sanoa että väsymykseen ei kannata itseään ajaa. Työ on aivan toissijainen kun omasta jaksamisesta kyse.
Minut terveyskeskuslääkäri laittoi sairaslomalle kun en saanut enää viimeisinä työviikkoina nukuttua.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 12:14"]
Sähän voit jäädä varhennetulle äippälomalle (oliskos 50vrk ennen LA:ta)? Niin minäkin olen molemmissa raskauksissa jäänyt. Mun mielestä 1kk ennen LA:ta on liian myöhään, ainakin mulle. Esikoinen vieläpä syntyi 1kk ennen LA:ta, siinä sitä oltaiskin oltu jos ensimmäisinä äippälomapäivinä vauhdikkaan työrupeaman jälkeen vauva olisi syntynyt ennen kuin olin edes ehtinyt hetken hengähtämään.
[/quote] Vauva kuitenkin tarvii sen loman mielummin sinne toiseen päähän.
Etkö pian jää jo äippälomalle.siihen asti otat vaan kevyemmin. Se on vaan työ.