Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostatteko lapsellenne juhliin alkoholia mukaan=

Vierailija
27.12.2014 |

15-vuotias on menossa uudenvuoden juhliin kaverinsa luokse ja tiedän varmasti että siellä on alkoholia käytössä ja myös lapseni on osallistumassa juomiseen (ohimennen näin facebookista ikävä kyllä). Nyt huoli on suuri, enkä usko että voin kieltää lastani osallistumasta tai hän karkaa juhliin ellen nyt pakkopaitaan sido ja en mitenkään voi kontrolloida juhlissa tapahtuvaa. Pitäisikö minun siis ostaa hänelle muutama tölkki mukaan ja luottaa että hän nauttii vain ostamani juomat eikä muita esimerkiksi vahvempia juomia? Mitä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi aina ne äidit ja isät, jotka ostivat lapsilleen alkoholia ja tupakkaa, olivat säälittäviä ressukoita meidän nuorten mielestä. Heitä oli aina helppo viedä miten vaan muutamalla kehusanalla ja paskanjauhannalla.

Vierailija
42/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteessasi soittaisin kaverin vanhemmille ja kysyisin mitä mieltä ovat näistä kekkereistä. Yhdessä sitten sotasuunnitelma pystyyn. Vanhemmuus ei ole aina helppoa, mutta alaikäiselle kaljan ostaminen on typerää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:41"]Jaa, tietääköhän bileiden pitäjän vanhemmat, että bileet tulossa? Jos sitä facebookissa mainostetaan, niin ei jää kemut välttämättä ihan pieniksi. Näistä on niin monta karmeeta tarinaa, kun porukkaa lappaa sisään ja bileet lähtee käsistä... Oho, meni kyllä nyt vähän ohi aiheen...
[/quote]
Face päivitys oli aika huono idea, mut ei oo sun kämppäs. Xd

Vierailija
44/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:41"]Lisäksi aina ne äidit ja isät, jotka ostivat lapsilleen alkoholia ja tupakkaa, olivat säälittäviä ressukoita meidän nuorten mielestä. Heitä oli aina helppo viedä miten vaan muutamalla kehusanalla ja paskanjauhannalla.

[/quote]
Ylimielisiä paskoja, jos ei omiaan vanhempiaan arvosta. Vanhemmilla ollu jo kasvatus opit siinä vaiheessa niin kauan pielessä, että muutamat kaljat enää mitää...

Vierailija
45/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 15v jäisi kotiin noista juhlista ja valvottaisiin, että ei pääse karkaamaan. Toinen teini nyt perheessä ja tosi iso ero kaveripiireissä. Toisen kaverit olivat näitä alkon käyttähiä ja bilettäjiä. Toisen teinin kaverit taas halveksuvat en mainittuja ja viettävät vapaa-aikaa kivalla tavalla. Näin huomaa, että kaikki eivät todellakaan juo.

Vierailija
46/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:41"]Jaa, tietääköhän bileiden pitäjän vanhemmat, että bileet tulossa? Jos sitä facebookissa mainostetaan, niin ei jää kemut välttämättä ihan pieniksi. Näistä on niin monta karmeeta tarinaa, kun porukkaa lappaa sisään ja bileet lähtee käsistä... Oho, meni kyllä nyt vähän ohi aiheen...
[/quote]
Face päivitys oli aika huono idea, mut ei oo sun kämppäs. Xd
[/quote]

Heippa sinä keskenkasvuinen. Empatiakyky kehittyy ehkä sinullekin joskus :) ehkä sitten kun omistat itse jotain.

Vierailija
47/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä kieltäisin menemästä, olkoonkin että olisin nuoren mielestä varmaan ihan hirveä äiti ja pilaisin hänen nuoruuden. Alle 18v ei meidän perheessä lapset alkoholia juo. Kyllä sen voi estää jos haluaa. Eikä lapsuus oikeasti ole pilalla jos ei saa kännätä. Istuisin tarvittaessa vaikka huoneen oven edessä koko illan ja yön jos tarvis.

Ollaan kyllä nuorten kanssa näistä asioista keskusteltu ja he tietävät meidän vanhempien kannan asiaan. Meillä vanhimmat ovat siis 14v ja 15v. Onneksi ovat sellaisessa kaveripiirissä jossa ei mitään kännäystä harrasteta, nytkin molemmat aikovat olla meillä uudenvuoden illan ja ovat kutsuneet kavereitaan myös. Tarjotaan herkkuja ja illalla sitten laitetaan raketit ja paukut.

Meillä ei tosin juo aikuisetkaan, ehkä siitä ovat sitten itsekin saaneet mallin ettei tarvi kännätä että voi olla hauskaa.

Vierailija
48/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:36"]Oottekste oikeesti tosissanne? Muistelkaa vaa omia nuoruusaikoja... [/quote] Niitä juuri muistelen. Kaveri huumattiin ja raiskattiin alkohilibileissä. Ihan tuttuja kaikkien piti olla. Ja naurettiin räväkästi yhden äidille, joka osti kolme siideriä lapselleen. Kuvitteli, että juodaan vain ne kolme.

[/quote]

Mun luokkalainen poika taas kuoli uudenvuodenyönä hankeen, kun kaverit eivät olleet enää huomanneet tai muistaneet että oli hävinnyt porukasta. Oli siis sammunut yöllä lumeen. Eikä mitään koko yötä siellä ollut maannut vaan ihan suht lyhyen ajan eikä siis pojan vanhemmatkaan olleet ehtineet olla huolissaan.

Vierailija
49/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin nuoren facebook keskustelusta, tuskin on julkisesti kuullutettu tai mistäpä minä tietäisin kun en ole kavereita. Jos en anna mukaan niin miten estän menemästä/juomasta? Uhkaanko kotiarestilla, kännykän menetyksellä vai hankinko alkometrin (mistä niitä saa?)... Tuskin mikään rangaistus lastani pidättelee, mutta onko muita vaihtoehtoja?

Vierailija
50/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ilmoittaisin pojalle että otan yhteyttä kaverin vanhempiin ja kiellän alkoholin juomisen joka tapauksessa. Tarjoaisin omaa kotia juhlien järjestämiseen, toki niin että itse olisin paikalla, ja hankkiSin syömisiä ja limsaa.

Vierailija
51/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:48"]Näin nuoren facebook keskustelusta, tuskin on julkisesti kuullutettu tai mistäpä minä tietäisin kun en ole kavereita. Jos en anna mukaan niin miten estän menemästä/juomasta? Uhkaanko kotiarestilla, kännykän menetyksellä vai hankinko alkometrin (mistä niitä saa?)... Tuskin mikään rangaistus lastani pidättelee, mutta onko muita vaihtoehtoja?
[/quote]
Otat yhteyttä vanhempiin. 15-vuotias on kakara.

Vierailija
52/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:48"]Näin nuoren facebook keskustelusta, tuskin on julkisesti kuullutettu tai mistäpä minä tietäisin kun en ole kavereita. Jos en anna mukaan niin miten estän menemästä/juomasta? Uhkaanko kotiarestilla, kännykän menetyksellä vai hankinko alkometrin (mistä niitä saa?)... Tuskin mikään rangaistus lastani pidättelee, mutta onko muita vaihtoehtoja?
[/quote]
Miten sä voit olla noin lapanen? Olet menettänyt pelin jo etukäteen jos et muka keksi mitään. Puhelin käteen ja soitti kaverin vanhemmille, bileet peruttu ja sillä siisti.

Vierailija
53/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:48"]Näin nuoren facebook keskustelusta, tuskin on julkisesti kuullutettu tai mistäpä minä tietäisin kun en ole kavereita. Jos en anna mukaan niin miten estän menemästä/juomasta? Uhkaanko kotiarestilla, kännykän menetyksellä vai hankinko alkometrin (mistä niitä saa?)... Tuskin mikään rangaistus lastani pidättelee, mutta onko muita vaihtoehtoja? [/quote] Otat yhteyttä vanhempiin. 15-vuotias on kakara.

[/quote]

Voi myös koittaa soittaa poliisit paikalle kaatamaan nuorten juomat pois jos ei itse uskalla. Alaikäiselle alkoholin antaminen on rikos ja alkoholit saa takavarikoida alaikäiseltä.

Jos ei olisi näitä idiootteja vanhempia, jotka on sitä mieltä että nuoret saa juoda (siksi kun itsekin ovat nuorina juoneet) niin ei olisi tällaista kulttuuria jossa se nuorten juominen on niin yleistä. Jos kaikki vanhemmat kieltäisivät nuoriaan juomasta ja myös estäisivät sen (olisivat siis vastuullisia aikuisia) niin ongelma olisi ratkaistu. Tällaista nuorten kännäämistä on ihan vain sen takia, että aina on niitä aikuisia jotka sen sallivat.

Vierailija
54/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
55/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
56/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:32"]

[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 10:31"]

Teinille kannattaa muistuttaa että tiedosta missä menee raja. Nykyään juominen aloitetaan jo 14v:nä. Joku 6pack on ihan hyvä määrä, ei teinejä voi mitenkään estääkkään.

[/quote] tämä oli vitsi?

[/quote]Eipäs yleistetä. Tiedän että on niitäkin jotka oikeasti odottavat sitä 18 vuotta ennenkuin aloittavat maistelemaan.Ja tiedän aika monta jotka eivät ole juoneet sen 18 vuoden jälkeenkään. Ja ihan tavallisia nuoria.Ei mitään uskovaisia. Ja ap kysymykseen. En ostaisi. Lähtisin pojan kanssa vaikka pienelle matkalle uudeksivuodeksi, ettei pääsisi juhliin. Näin eräs ystävä teki,kun tiesi että nuori aikoo juhliin missä nautitaan alkoholia:)

Vierailija
57/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
58/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka VÄSSYKÖITÄ voivat vanhemmat olla omien lastensa edessä? "No kyllähän minä voin tuolle pari siideriä ostaa, juohan se kuitenkin, ei sitä voi estää.." Ettekö tunne lakia? Eikö teillä ole auktoriteettia? Tällaisia tapojako haluatte opettaa? Ette todellakaan välitä alaikäiselle alkoholia, ja jos tiedätte missä ja milloin alaikäisten ryyppybileet järjestetään, soitatte paikalle poliisin. Eikö teillä ole lainkaan selkärankaa pienten kullannuppujenne edessä?

En missään nimessä suosi mitään pelolla ja rangaistuksella toimivaa tiukkapipokasvatusta, mutta omasta teini-iästäni on vain muutama vuosi, ja olen järkyttynyt, että jotkut vanhemmat voivat ajatella että on ok välittää alaikäiselle alkoholia. Itse nuorena (aloitin 16 v) sain nähdä oikeasti vaivaa juomisen eteen, kysellä kavereilta ja salailla vanhemmilta, eikä todellakaan annettu aikuisten tietää bileistä jonkun facebookin kautta. Jos vanhempani olisivat ostaneet minulle juhliin juotavaa, olisin ollut pettynyt heihin vanhempinani. Ei sen vain kuulu mennä niin.

Vierailija
59/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääll vanhemmat ostelee alkoholia alaikäisille lapsilleen ja miettii että onkohan se vakava rikos, mutta esim. koirien irtipitämisestä syrjässä metsässä vauhkotaan niin että sylkeen tukehdutaan... Hohhoijaa miten tekopyhää sakkia

Vierailija
60/80 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2