Kenelle kuuluu lähetetty tekstiviesti
Onko joku laki joka kieltää että tekstiviesti joka on lähetetty omaan puhelimeen, kuuluu edelleenkin sen lähettäjälle, vai onko se sen jolle se on lähetetty, omaisuutta?
Saako sitä lähettää eteenpäin tai näyttää toisille? Esim jos kyseessä loukkaava herjaviesti.
Kommentit (12)
Satavarma en ole mutta käsittääkseni avattu kirje on vastaanottajan omaisuutta. Luulisin että tekstareissa on sama.
Tottakai saa näyttää. Kirjesalaisuus suojelee viestintää asiattomien henkilöiden urkinnalta.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 08:31"]
Onko joku laki joka kieltää että tekstiviesti joka on lähetetty omaan puhelimeen, kuuluu edelleenkin sen lähettäjälle, vai onko se sen jolle se on lähetetty, omaisuutta? Saako sitä lähettää eteenpäin tai näyttää toisille? Esim jos kyseessä loukkaava herjaviesti.
[/quote]
Jos levittää edelleen herjaavaa viestiä, voi syyllistyä herjaukseen itsekin.
Mutta jos aiot säilyttää välit kavereihisi ja olla jotenkin luottamuksen arvoinen, et levittele vain sinulle tarkoitettuja asioita esim. miehellesi ja koko kylälle. Minä ainakin olen täysin lopettanut viestien lähettämisen ihmisille. joiden olen kuullut jakavan kaiken puolisoilleen.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 09:08"]
Mutta jos aiot säilyttää välit kavereihisi ja olla jotenkin luottamuksen arvoinen, et levittele vain sinulle tarkoitettuja asioita esim. miehellesi ja koko kylälle. Minä ainakin olen täysin lopettanut viestien lähettämisen ihmisille. joiden olen kuullut jakavan kaiken puolisoilleen.
[/quote]
Ai lähetitkö sinäkin kavereillesi loukkaavia viestejä? AP:han puhui, että oli saanut sellaisen viestin.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 09:08"]
[/quote]
Ai lähetitkö sinäkin kavereillesi loukkaavia viestejä? AP:han puhui, että oli saanut sellaisen viestin.
[/quote]
Hän puhui esimerkiksi loukkaavasta viestistä. MInä vain yleisellä tasolla siitä, että en lähetä viestejä ihmisille, jotka näyttävt ne muillekin. Ja ei, en lähetä herjaviestejä.
Sain useitaellaisia viestejä joissa haukuttiin vajaamieliseksi, hulluksi jne. Itse en nimitellyt, yritin puollustautua muuten, mutta se oli kyllä virhe koska herjaukset vain koveni.
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 09:15"]
Sain useitaellaisia viestejä joissa haukuttiin vajaamieliseksi, hulluksi jne. Itse en nimitellyt, yritin puollustautua muuten, mutta se oli kyllä virhe koska herjaukset vain koveni. Ap
[/quote]
Voit ihan vapaasti näyttää niitä muille. Kannattaa tehdä rikosilmoitustkin, jos tuo jatkuu. Ja älä enää vastaile viesteihin.
Väitän että ei ole lakia joka kieltää saadun viestin edelleenkäyttöä.
On eriasia eteenpäin lähettämisen tai kertomisen käytössä, mikäli viestissä on jotakin salattavaa tietoa. Tuolloin sinä eteenpäin lähettäjänä rikot kyseistä lakia.
Asia on verrattavissa puhuttuun tietoon. Jos kuulet vaikka huumesalakaupasta. Tällöin et ole itse osallistunut salakauppaan. Mutta jos välität tietoa mistä salattua huumetta saa, osallistut itse ja syyllistyt huumekauppaan.
[quote author="Vierailija" time="27.12.2014 klo 08:37"]Satavarma en ole mutta käsittääkseni avattu kirje on vastaanottajan omaisuutta. Luulisin että tekstareissa on sama.
[/quote]
Samaa minäkin mutuilen. Kirjesalaisuus, kuten sähköpostissa.
Kiitos vastauksistanne.
Tämä selvensi asiaa.
Ap
Up