Aina myöhästyvä ihminen soittaa, että lähtee nyt tulemaan. Asuu 5 min päässä. 25 minuuttia kulunut, eikä kuulu eikä näy
Miten on mahdollista, että tuollaisessakin tilanteessa onnistuu myöhästymään?
Kommentit (52)
Millähän aikataululla noin hitaasti toimiva tulee sillä toisella osa-alueella... Seuraavana päivänä?
Vierailija kirjoitti:
Narsisti joka nauttii ajatuksesta että joku odottaa häntä jossain. Juuri häntä. Äitini teki tätä minulle kun vielä väleissä olimme. Jos vielä sattui vettä satamaan hänen oli vaikea peitellä hymyään kun viimein paikalle suvaitsi saapua
Kaikki myöhästelijät eivät ole narsisteja, vaikka sinulla olisi sellaisesta kokemusta.
Kuulostaa ihan samanlaiselta tilanteelta kuin naisen kanssa seksipuuhissa oleminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä "vastapuoli" painostaa tapaamiseen, on lähdettävä hänen määräämään aikaan vaikka ei huvitaisi tai aika ei ole itselle sopiva. Itsej outunut pakosta suostumaan kun muuten vastapuoli "suuttuu".
Jos sinä olet aikuinen ihminen, niin et todellakaan kuuntele keneltäkään mitään painostamista tai ota vastaan mitään suuttumuksia. Päätät itse tekemisesi ja jos sinua ei nappaa tehdä jotain, niin sanot, että ei kiitos, on muita suunnitelmia ja homma on siinä. Selittelyt sikseen ja olet oma herrasi. Näin aikuiset normaalit ihmiset tekevät.
Aika moni suuttuu jos suoraan sanoo, sitten "lopetetaan" kokonaan tapaamiset, kun ei kerran kiinnosta.
Kumpi on parempi? Se että kaveri suuttuu sen yhden kerran, vai se että sinulla on harmitus ja ärsytys joka kerran, kun odotat häntä?
Ei vaan odottaja suuttuu, jos en suostu hänen ehdottamaan aikaan, kun tulee itselle kiire siihen ehtiä ja tahtoisin sopia aikaa myöhemmäksi. Kun osottaja ei jousta ajasta, sitten myöhästyn, mistä otetaan nokkiin.
Taidat nyt tarkoittaa sitä, että tapaamisaika on sovittu yhdessä tuumin aikoja sitten, mutta haluat yhtäkkiä lykätä tapaamisaikaa samana päivänä ja varmaan alle tunti siitä, kun pitäisi nähdä. Ystävälläsi on täysi oikeus suuttua. Kroonikkomyöhästelijät selityksineen ovat ärsyttäviä ja itsekkäitä.
Itsellä myös tuttava, jonka kanssa sovittiin muksujen kanssa leikkitreffit paikkaan X, vaikka nyt klo 11. Itse olimme silloin paikalla. Varttia yli ei kuulu, ei näy. Puolelta aikaisintaan tulee tekstari, että lapsi kiukuttelee ja ei pue kenkiä vieläkään. He eivät ehkä tule ollenkaan...
No, tätä tapahtui 3/4 kerrasta ja sitten omat muksut sanoivat, että ei enää mennä niiden kanssa. Omalla sakilla on kivempaa, kun saa tehdä mitä haluaa ja vaihtaa leikkipaikkaa, kun haluaa. Metsässä kuitenkin leikittiin ja kuljettiin.
Vähän hykerrytti, kun itsellä kunnon lauma, toisella vain yksi. Ja silti ei vaan onnistu.
Enkä ihmettele, että nappula kiukkusi. Aina sokerihötöllä eli ja epäkäytännöllisissä vaatteissa sai kulkea. Kuitenkin pointti tässä, että osa aikuisista on vaan niin avuttoman hölmöjä, etteivät tajua muillakin olevan elämää itsensä lisäksi.
Kun soittaa niin se on vasta nousemassa sohvalta pukemaan päälle. Siinä on vaatteet hukassa, avaimet piilossa, roskiksenkin voisi viedä samalla... Ainakin näin oli kaverini kohdalla. Siinä oppi menemään itse paikalle puoli tuntia sovitun jälkeen ja silti oli ensimmäisenä.
Itse odotan n. 10 - 15 min. sovitusta tapaamisesta, ennenkuin lähden omille teilleni, ellei ole myöhästymisestä ilmoitettu (esim. julkinen kulkuväline myöhässä).
Itsekin ilmoitan, jos jostain hyvästä syystä myöhästyn.
Mitä enemmän joustat, sitä enemmän saat venyä.
Ja joka juutaksen kerta.
Toinen osapuoli joko oppii tulemaan ajoissa, samoin kuin aloittamaan sen lähtöönsä valmistautumisen ajoissa, tai sitten pysyy täytenä tampiona, josta kaikenlisäks tulee epäluotettava.
Tuossa on harmittavinta se, jos on sovittu, että mennään yhdessä johonkin, jossa on alkamisaika tai muu aikataulutus olemassa. Sitten sitä vaan hermoilee, jotta tuleeko se nyt vai eikö se tule esim. ehditäänkö me lentokentälle tai junaan tai sukulaisen häihin ajoissa.
Lähipiirissä on; epäilen että narsistinen ja huomionhakuinen on. Saattaa odotuttaa itseään jopa 1,5 h. Mutta miksei narsisti ymmärrä sitä että jo ennestään ärtymyksen päälle tulee vielä suurempi ärtymys kyseistä henkilöä kohtaan kun myöhästelee tolkuttomasti?! Eli osakkeet laskevat entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa myöhästelijöiden kanssa olisi mielestäni sopia tapaaminen lähtevään junaan. Sanoisi vain, että olen täällä ensimmäisessä vaunussa, nähdään täällä. Sitten juna lähtisi ja myöhästyjä myöhästyisi.
Ei toimi noin. Vai oletko huomannut että usein tällaiset myöhästelijät saisivat esim. potkut töistä myöhästelyn takia tai myöhästyvät lentokoneeat tms?
Jos tällaista tapahtuisi, silloin voidaan luultavasti jo puhua terveydellisestä ongelmasta ja yrittäisin olla ymmärtäväinen. Esim jotain hahmotus/keskittymishäiriöitä epäilisin.
Eli siis jos juna on lähdössä jonnekin kivaan paikkaan, lomareissulle esim ja liput ostettu ennakkoon, en millään jaksa uskoa että perusmyöhästelijä silloin myöhästyisi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa puheeksi. Minä olen myöhästelijä ja häpeän sitä. Olen sanonut lähteväni tulemaan, vaikka en oikeasti olisi vielä valmis. Syy on se että olen tuntenut vastapuolella olevan jotenkin kiire tapaamisen suhteen, enkä ole halunnut tuottaa pettymystä. Vaikka tiedän että hän pettyy paljon enemmän lupaukseeni joka ei pidä.
Siis mitä? Ihan seonnut?
No onneksi kenenkään ei ole pakko pitää yllä tuollaista "ystävyys"suhdetta.
Minun aikuinen lapseni on tuollainen. On aina ollut.
Hänellä on adhd dg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa myöhästelijöiden kanssa olisi mielestäni sopia tapaaminen lähtevään junaan. Sanoisi vain, että olen täällä ensimmäisessä vaunussa, nähdään täällä. Sitten juna lähtisi ja myöhästyjä myöhästyisi.
Ei toimi noin. Vai oletko huomannut että usein tällaiset myöhästelijät saisivat esim. potkut töistä myöhästelyn takia tai myöhästyvät lentokoneeat tms?
Jos tällaista tapahtuisi, silloin voidaan luultavasti jo puhua terveydellisestä ongelmasta ja yrittäisin olla ymmärtäväinen. Esim jotain hahmotus/keskittymishäiriöitä epäilisin.Eli siis jos juna on lähdössä jonnekin kivaan paikkaan, lomareissulle esim ja liput ostettu ennakkoon, en millään jaksa uskoa että perusmyöhästelijä silloin myöhästyisi.
Ei myöhästy. Minulla on tällainen myöhästelijä kaveri joka sopii tapaamisen jonnekin tiettyyn kellon aikaan ja sitten myöhästyy tunteja. Harrastaa matkustusta paljon eikä yhdestäkään junasta, bussista, veneestä tai lentokoneesta ole myöhästynyt ikinä. Nämä myöhästelijät ei vain välitä muuta kuin itsestään.
Ärsyttävintä näissä myöhästelijöistä on se, että eivät ymmärrä ollenkaan muiden myöhästymistä. Olen itse yleensä aina ajoissa paikalla, mutta kerran mennessäni bussilla sovittuun paikkaan, oli sattunut kolari ja bussi joutui odottelemaan ehkä varttitunnin, ennen kun pääsi jatkamaan matkaa. Tuttavani oli tullut sovittuun paikkaan n. 5 minuuttia ennen minua. Soitti vihaisena, kun en ollut paikalla. Muistuttaa edelleen myöhästymisestäni, vaikka tapauksesta on lähes kaksi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti joka nauttii ajatuksesta että joku odottaa häntä jossain. Juuri häntä. Äitini teki tätä minulle kun vielä väleissä olimme. Jos vielä sattui vettä satamaan hänen oli vaikea peitellä hymyään kun viimein paikalle suvaitsi saapua
Sellaiselle tyypille pitää maksaa potut pottuina eikä luimistella.
Mun kaveri on kanssa tämmönen. Ei ole ikinä ajoissa vaikka hän saisi yksin päättää ajan koska nähdään. Hän on poikkeuksetta 30min-tunnin myöhässä.
Kerran ajattelin, että menenpä sitten itsekin yli tunnin myöhässä enkä sano mitään.
Kaverista ei kuulunut ja menin tapaamispaikalle. Kysyin missä hän menee ja kaveri vastasi, että sori nyt onkin niin, että hänellä menee vielä tunti.
Hän tekee tuota tahallaan. Eli selkeästi odottaa koska kysyn missä hän menee ja sitten hän alkaa vasta valmistautua kotoalähtöön. Varmaan varmistaakseen, ettei joudu itse odottamaan sekuntiakaan. :/
Lopetin aikatalujen sopimisen kokonaan. En jaksa vapaa-ajalla kiirehtiä tapaamisiin, sanon aina menkää jo edeltä, tulen sitten myöhemmin kun ehdit.
Tuttua ja kun se toistuu ja toistuu. Sitten ne selitykset, joita ei jaksaisi enää yhtään kuunnella, vaikka parempi sekin kuin ei edes pahoittelua. Ymärrän ajanhahmotus- ja elämänhallintaongelmat, koska kärsin niistä itse. Narsismitulkintoja ei kannata heti vetää. Kertoo enemmän syyttelijästä itsestään, jos näkee tahallista ilkeilyä kaikessa. Jollain voi olla vaikka pakko-oireita ja palaa tarkastelemaan, eikä näistä ehkä kehtaa kertoa.
Olen itse koittanut vähentää omaa myöhästelyä etukäteisvalmisteluilla ja pitämällä tavaroita siististi omilla paikoillaan, varaamalla lähtöön reilusti aikaa, rajaamalla viimehetken inspiraatioita ym. Enkä valehtele lähteneeni, jos en kerran lähtenyt. Välillä kyllä joutuu palaamaan, kun unohtuu jotain. Mutta sitten vaikka juostaan paikalle. Ja se tarkkaavaisuushäiriöhän ei estä rehellisyyttä ja toisen informointia. Vaikka itsekin taistelen tämän asian kanssa, niin silti toisten myöhästely ärsyttää ja tuntuu oman ajan väärinkäytöltä. Sitä toivoisi, että muutkin yrittäisi parantaa tapojaan. Ilmoittaisivat, jos myöhästyy eikä satuilisi vaivaannuttavia tekosyitä joka ikinen kerta.
Jos on tapana jäädä suustaan kiinni jokaisen vastaantulijan ja soittelijan kanssa, niin voisiko opetella sanomaan, että jatketaan myöhemmin. Miksi on helpompi antaa sen toisen odottaa, kun sanoa jollekin toiselle, että on kiire sovittuun menoon? Pahinta jos ei vastata edes odottelijan ihmetteleviin yhteydenottoihin. Jos ei tapojen parantaminen itsekseen onnistu, niin on siihen ammattiapuakin olemassa. Näissä aika pian ystävät äänestää jaloillaan, jos mihinkään sovittuun ei koskaan voi luottaa ja odottelet viluissasi ja epätietoisena tapaamispaikoilla kerta toisensa jälkeen. Ehkäpä sitten löytyy sitä motivaatiota muutokseen, kun ei kukaan enää odottelekkaan.
Mä en lupaa enää mitään tai jos sovin, sovin todella joustavan aikataulun. En jaksa alkaa minuutilleen olemaan valmis.
Sanon vaikka, että tavataan Stockan kellon alla 14 -14.30. Soitellaan kun ollaan paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä "vastapuoli" painostaa tapaamiseen, on lähdettävä hänen määräämään aikaan vaikka ei huvitaisi tai aika ei ole itselle sopiva. Itsej outunut pakosta suostumaan kun muuten vastapuoli "suuttuu".
Jos sinä olet aikuinen ihminen, niin et todellakaan kuuntele keneltäkään mitään painostamista tai ota vastaan mitään suuttumuksia. Päätät itse tekemisesi ja jos sinua ei nappaa tehdä jotain, niin sanot, että ei kiitos, on muita suunnitelmia ja homma on siinä. Selittelyt sikseen ja olet oma herrasi. Näin aikuiset normaalit ihmiset tekevät.
Aika moni suuttuu jos suoraan sanoo, sitten "lopetetaan" kokonaan tapaamiset, kun ei kerran kiinnosta.
Mitä väliä siinä on toisen tunteilla enää? Jos sinä et halua lähteä ja sanot, että ei nyt, tänään en halua lähteä ja toinen painostaa ja uhkaa suuttua, niin antaa suuttua, se on hänen ikioma tunne. Oma napa on lähin napa, sinä päätät mitä teet ja toinen voi etsiä muualta uhrinsa, jos haluaa. Jos toinen painostaa ja suuttuu vuorotellen, niin ei hän ole kovin kummoinen ystävä, vaan vihamiehen jutuilta nuo mielestäni kuulostavat enemmän.
Ei vaan odottaja suuttuu, jos en suostu hänen ehdottamaan aikaan, kun tulee itselle kiire siihen ehtiä ja tahtoisin sopia aikaa myöhemmäksi. Kun osottaja ei jousta ajasta, sitten myöhästyn, mistä otetaan nokkiin.