Kasvatatko lapsistasi nöyriä?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:42"]Mitä se nöyryys sitten oikein on?
[/quote]Niin kun joku kertoiskin
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:42"]Mitä se nöyryys sitten oikein on? [/quote]Niin kun joku kertoiskin
[/quote] Joskus joku määritteli sen uskontoon liittyväksi. Se ei jotenkin muhun uponnut, vaikken ole edes ateisti.
Kasvatan lapsistani anteliaita, sopuisia, kiitollisia ja suvaitsevaisia, vaikkakin myös puolensa pitäviä. Nöyryys ei tarkoita kynnysmattona olemista. Lasten on myös hyvä nähdä vähän maailmaa, jotta he ymmärtävät, kuinka hyvätasoista elämää heillä on onni elää.
En, minua kasvatettiin. Esim. niin että vanhempani varoivat koskaan antamaata mitään positiivista palautetta.
Kasvan lapsidtani sill tavalla nöyriä, että osaavat antaa muillekin arvon, itsellensäkin anteeksi ja tarvitseville toisenkin tilaisuuden.
En hitossa!!!!!!
Minun lapsistani ei tule perseennuolijoita. Minä olen aina ollut ylpeä luonteeltani ja ylpeä siitä! Meidän suvussa (isän puoli) kukaan ei tee töitä palveluammatissa.
Piti turvautua googlen suureen viisauteen mitä nöyryydestä sanotaan.
"1.5 Nöyryys
Nöyryys on viisaalle tärkeä ominaisuus, se tekee viisaan. Tosiasioiden tunnustaminen tekee viisaan viisaaksi. On asiantiloja, jotka ovat vaikeasti muutettavissa ja siksi menestyäkseen kannattaa oppia elämään niiden kanssa ja peräti hyötymään niistä. Nöyrä on harkitseva. Viisas tutkii tilannetta ja suhteuttaa sen kokemuksiinsa ja analysoi sitä tietämyksensä varassa. Nöyrä ei ole nopeimmasta päästä, sillä hän ei halua tuoda itseään voimakkaasti julki. Nopeat ratkaisut ovat merkkejä aggressiivisuudesta ja jopa pöyhkeydestä. Nöyrä antaa itselleen ja toisille aikaa. Viisas on nöyrä siksi, että siitä on hänelle hyötyä, hän on oppinut käyttämään harkintaansa, jota kykyä nöyryys edesauttaa. Toisaalta nöyryys saa aikaan sinnikästä ponnistelua. Tosiasiat ovat ne, että helpolla saavutettava tulos on kaikkien saatavilla ja usein harvinainen saavutus on arvokkaampi. Nöyrä tekee työnsä tunnollisesti ja hänen saavuttamansa asiat eivät välttämättä ole kaikkien saatavilla."
Kuullostaa ihan hyvältä ominaisuudelta jolla ei näytä olevan mitään tekemistä nöyristelyn kanssa. Se on sitten eri asia miten tuollainen harkinnan käyttö istuu tuon lapseni päähän, mutta voisi tuota yrittää kasvattaa tuollaiseksi.
En kasvata. En usko, että nöyryyttä voi lapsiin saavista kaataa. Tekevät meidän vanhempien antaman esimerkin mukaan. Vasta parinkymmenen vuoden päästä nähdään, millaisia olimme.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:52"]
En hitossa!!!!!! Minun lapsistani ei tule perseennuolijoita. Minä olen aina ollut ylpeä luonteeltani ja ylpeä siitä! Meidän suvussa (isän puoli) kukaan ei tee töitä palveluammatissa.
[/quote]
Paljonpa tiedät, jos tämä on käsityksesi nöyryydestä..!
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:52"]En hitossa!!!!!!
Minun lapsistani ei tule perseennuolijoita. Minä olen aina ollut ylpeä luonteeltani ja ylpeä siitä! Meidän suvussa (isän puoli) kukaan ei tee töitä palveluammatissa.
[/quote]Aika ylimielinen asenne. Liika itsekkyys ei ole kelleen hyväksi. Ette vaikuta kovin fiksuilta
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:55"]
Piti turvautua googlen suureen viisauteen mitä nöyryydestä sanotaan.
"1.5 Nöyryys
Nöyryys on viisaalle tärkeä ominaisuus, se tekee viisaan. Tosiasioiden tunnustaminen tekee viisaan viisaaksi. On asiantiloja, jotka ovat vaikeasti muutettavissa ja siksi menestyäkseen kannattaa oppia elämään niiden kanssa ja peräti hyötymään niistä. Nöyrä on harkitseva. Viisas tutkii tilannetta ja suhteuttaa sen kokemuksiinsa ja analysoi sitä tietämyksensä varassa. Nöyrä ei ole nopeimmasta päästä, sillä hän ei halua tuoda itseään voimakkaasti julki. Nopeat ratkaisut ovat merkkejä aggressiivisuudesta ja jopa pöyhkeydestä. Nöyrä antaa itselleen ja toisille aikaa. Viisas on nöyrä siksi, että siitä on hänelle hyötyä, hän on oppinut käyttämään harkintaansa, jota kykyä nöyryys edesauttaa. Toisaalta nöyryys saa aikaan sinnikästä ponnistelua. Tosiasiat ovat ne, että helpolla saavutettava tulos on kaikkien saatavilla ja usein harvinainen saavutus on arvokkaampi. Nöyrä tekee työnsä tunnollisesti ja hänen saavuttamansa asiat eivät välttämättä ole kaikkien saatavilla."
Kuullostaa ihan hyvältä ominaisuudelta jolla ei näytä olevan mitään tekemistä nöyristelyn kanssa. Se on sitten eri asia miten tuollainen harkinnan käyttö istuu tuon lapseni päähän, mutta voisi tuota yrittää kasvattaa tuollaiseksi.
[/quote]
Tuon mukaan olen aggressiivinen ja pöyhkeä -ja näinhän se tosiaan on.
Samaa opetan lapsilleni.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:52"]En hitossa!!!!!!
[/quote]Aika ylimielinen asenne. Liika itsekkyys ei ole kelleen hyväksi. Ette vaikuta kovin fiksuilta
[/quote]
Olen yliopistosta valmistunut ja enemmän kuin hyvässä ammatissa. Siihen ei tyhmät pääse.
En. En usko, että nöyryydellä pärjää nykyään. Ehkä joskus on pärjännyt, kun suuri osa ihmisistä teki vielä palvelusväen hommia.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:52"]En hitossa!!!!!!
[/quote]
Olen yliopistosta valmistunut ja enemmän kuin hyvässä ammatissa. Siihen ei tyhmät pääse.
[/quote]Ok
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 18:21"]
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:52"]En hitossa!!!!!! Minun lapsistani ei tule perseennuolijoita. Minä olen aina ollut ylpeä luonteeltani ja ylpeä siitä! Meidän suvussa (isän puoli) kukaan ei tee töitä palveluammatissa. [/quote]Aika ylimielinen asenne. Liika itsekkyys ei ole kelleen hyväksi. Ette vaikuta kovin fiksuilta [/quote] Olen yliopistosta valmistunut ja enemmän kuin hyvässä ammatissa. Siihen ei tyhmät pääse. [/quote]Ok
[/quote]
:D
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 18:18"]
En. En usko, että nöyryydellä pärjää nykyään. Ehkä joskus on pärjännyt, kun suuri osa ihmisistä teki vielä palvelusväen hommia.
[/quote]
Niinpä. Tuntuu, että pitää olla ylpeä ja suorastaan röyhkeä, jotta pärjää. Nöyrät poljetaan jalkoihin, eivät pidä tarpeeksi puoliaan.
En kasvata. Itse en nöyristele mitään enkä ketään enkä halua että lapsistanikaan nöyristelijöitä kasvaa. Kitkaa se aiheuttaa kun lasten isä taas odottaa ehdotonta tottelevaisuutta. Tekee itsestään lähinnä hölmön mesoamisellaan, en arvosta häntä miehenä juuri yhtään enää. Erotaan varmaan jossain vaiheessa. Lapset esiteinejä.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 18:31"]En kasvata. Itse en nöyristele mitään enkä ketään enkä halua että lapsistanikaan nöyristelijöitä kasvaa. Kitkaa se aiheuttaa kun lasten isä taas odottaa ehdotonta tottelevaisuutta. Tekee itsestään lähinnä hölmön mesoamisellaan, en arvosta häntä miehenä juuri yhtään enää. Erotaan varmaan jossain vaiheessa. Lapset esiteinejä.
[/quote]
Hyvä juttu. Nöyryys ei sovi kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:52"]
En hitossa!!!!!! Minun lapsistani ei tule perseennuolijoita. Minä olen aina ollut ylpeä luonteeltani ja ylpeä siitä! Meidän suvussa (isän puoli) kukaan ei tee töitä palveluammatissa.
[/quote]
Paljonpa tiedät, jos tämä on käsityksesi nöyryydestä..!
[/quote] mitä sitten teet työksesi ellet ole palveluammatissa? Kiinnostaa vaan tietää?
Mitä se nöyryys sitten oikein on?