Poliisit hälytettiin 21 kertaa Espoossa samaan osoitteeseen, eikä tilanteeseen puututtu – ”Jos aikuinen ihminen haluaa jäädä, niin hän jää”
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008333618.html
Kyllä se vaan niin on, että jotain vastuuta täytyy olla uhrillakin. Nämäkin poliisin resurssit ovat taas poissa jostain oikeasta hädästä.
Kommentit (75)
Nyt on perjantai-ilta. Jos jollakin on tilanne tai edes uhka päällä niin muista, että sun elämä on onnellisempaa muuttolaatikkopinojen keskellä kaupungin vuokra-asunnossa kuin sen sekopään luona. Kun uskkallat olla heikko tuntematton auttavan tahon edessä, löydät vahvuuden tulevaisuudessa.
Mulla on kokemusta lapsuudesta ja kotiväkivallasta. Tapahtui 90-2000 luvulla. Ensin alkoi lastensuojelun perhetyöntekijän käynnit, eivät uskaltaneet tulla sisälle itse, koska isä oli niin väkivaltainen. Äidin ja kolme pientä lasta kuitenkin uskalsivat sinne jättää, soittamatta poliisille. Toistuvasti. Myöhemmin tuli sitten huostaanotto, joka vähän ajan päästä peruttiin ja lapset palautettiin kotiin.
Isälle lähestymiskielto. Auttoiko? Ei. Sama meno jatkui, kännissä ikkunasta läpi jollei ovea avattu.
Äiti soitti poliisin usein, jossain vaiheessa virkavalta totesi, että perheen sisäinen asia. Turha enää soitella. Siihen loppuivat äidin soitot.
Tekivätkö poliisit koskaan meistä lapsista lastensuojeluilmoitusta väkivaltatilanteissa meillä käydessään, kuten virkavelvollisuuteen kuuluu? Eivät, ei yksikään.
Ajattelin tuon olleen ns. ajan henki, kunnes itse jouduin pahoinpitelyn ja vapauden riiston kohteeksi. Sellaista kohtelua sain poliiseilta ja ensihoitajilta, että huh huh. Täynnä halveksuntaa, eikä mitään halua auttaa. Vein kuitenkin lääkärin kannustamana asian eteenpäin, ja minua kuulusteltiin asiasta. Lääkärin vinkkaamana otin rikosuhripäivystyksen vapaaehtoisen tukihenkilön mukaan kuulusteluun. Pyrittiinkö kuulustelussa saamaan tilanteesta ja tapahtumista selkoa? Ei, siinä kyseenalaistettiin mielenterveyteni ja yritettiin taivutella luopumaan syytteistä. Kuulustelijana naispoliisi. Olisin itse tuon kohtelun jälkeen luopunut syytteistä, ilman tukihenkilöäni, joka piti kohteluani törkeänä ja jaksoi tsempata jatkamaan.
Yksi hyvä kokemus poliisista myös onneksi löytyy. Silloinkin rikosta selvitteli naispoliisi, mutta kohtelu oli asiallista. Ei ottanut puolta, niin kuin asiaan kuuluukin, mutta kuuli minua asiallisesti ja selvitti tapahtuman asianmukaisesti. Muistelen tuota ainoaa positiivista kokemusta lämmöllä, ja toivon että jos joskus vielä joudun rikoksen kohteeksi, saan hänen kaltaisensa poliisin. Oli sitten mies tai nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on, että koulutetut ammattilaiset eivät ymmärrä miten nämä tilanteet menevät. Ensin tekijä hurmaa uhrin. Sitten paljastuu kamala puoli. Tässä vaiheessa uhri on alakynnessä. On autolaina, asuntolaina ja lapset. Tekijä uhkaa tappaa hänet, jos hän lähtee tai viedä häneltä kaiken. Asunto voi olla tekijän nimissä. Huoltajuuskiista näyttää kääntyvän tekijän eduksi. Uhri pyytää apua. Kysytään tekijän edessä, että haluaako lähteä ja mitä tapahtui. Uhri ei uskalla kertoa, ei pääse suojeluun. Ei pääse pois. Ei ole vaihtoehtoja. Tuo on vain kulissia, että saa valita. Ei saa. Ei ole mitään valintaa. Hän on vankilassa, kunnes kuolee tai vain lähtee henkensä uhalla ja toivoo selviävänsä.
Se on just näin. Todella hyvin kirjoitettu. Nimimerkillä kokemusta valitettavasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, meillä kävi kytät ainakin seitsemään kertaan kun asuin hullun exäni kanssa. Kertaakaan ei miestä viety putkaan vaikka mä vuosin verta. Minut kyllä vietiin kerran koska kuulemma kaikki oli mun syytäni sillä huusin liikaa(!) Jännä, että nainen huutaa "Lopeta" ja "Apua" kun huomattavasti isompi mies hakkaa.
Syitä oli mm. että miehen urheilupokalit näkyivät hyllyn päällä ja toinen poliisi harrasti itse samaa lajia. Toisella kertaa mut oli vietävä tikattavaksi terveyskeskuksen päivystykseen, joten mies sai jäädä koiran vahdiksi... niin, normaali koirahan ei pärjää paria tuntia yksin. Kolmannella kerralla kasvoni eivät näyttäneet "niin pahalta". Ei siinä vaiheessa joo, seuraavana aamuna en saanut kunnolla silmiäni auki kun kumpikin oli hakattu niin turvoksiin. Jne.
Olisivat edes kerran vieneet, jotta olisin voinut pakata tärkeimmät tavarani ja häipyä.
No, pääsin lopulta pois omin avuin, onneksi. Poliisiin en luota enää pätkääkään.
Niin oliko siis tää mies kahlittu suhun kiinni käsiraudalla 24h/7? Ei koskaan poistunut edes puoleksi tunniksi töihin, kaupaan, harrastuksiin, kaverin luo? Jotta olisit sillä aikaa "voinut pakata tärkeimmät tavarat ja häipyä?"
Sulla ei myöskään ollut ketään miespuolista sukulaista kuten isää, veljeä, setää, serkkua, enoa tai miespuolista kaveria jonka olisit voinut pyytää turvaksi paikalle jotta olisit "voinut pakata tärkeimmät tavarat ja häipyä?"
Annakko mä arvaan. Vastaus: "Ei se oo niin helppoa!"
Niin, kumma kyllä, kaikilla tosiaan ei ole ketään miespuolista sukulaista tai läheistä joka voisi tulla apuun. Oma vikammeko se on, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan tutkittu fakta, että tilastollisesti väkivaltaisissa suhteissa on suurin kuolemanvaara silloin, kun uhri yrittää vihdoin lähteä suhteesta.
Jos poliisi on hälytetty samaan osoitteeseen 21 kertaa, riski on todella suuri. Tässä vaiheessa yhteiskunnan tulisi puuttua, auttaa suunnittelemaan turvallinen ero. Tässä tilanteessa uhri tarvitsee suojelua, kodin, juridista ja taloudellista neuvontaa. Se lähtö pitää suunnitella tarkkaan. Ihminen on tuossa vaiheessa niin nujerrettu ja alistettu, että ihan perusarki vie kaikki voimat.
Valitettavasti Suomessa on se paljon puhuttu itsemääräämisoikeus niin vahva, ettei ihmistä niin vaan viedä kotoaan pois turvaan. Vaikka tarkoitus olisikin hyvä ja tilanne kotona riskialtis. Mutta jos aikuinen ihminen sanoo että ei lähde, jää kotiin puolison luo niin siinä ei voi väkisinkään lähteä kantamaan pois. Ainoa vaihtoehto olisi saada väkivaltainen henkilö edes vähäksi aikaa viranomaisten hoteisiin että uhri saisi edes mahdollisuuden lähteä nipeasti pois. Mutta laki ei siinäkään anna monesti myöten, ei kiinniottoja mielivaltaisesti voi tehdä.
Kotihälytyksissä pitäisi olla 2 poliisia + psykologi. Sillä aikaa kun poliisit vievät miehen pois ja jututtavat, niin psykologi antaa toimintaohjeet kotoa lähtemiseen. Sitten vaan katsotaan, että ukko ei tule takaisin, ennen kuin akka on tehnyt päätöksensä lähteäkö vai jää. Olisi se tuki paikalla heti. Toki on totta, että kaikilla ei ole paikkaa mihin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin tuon olleen ns. ajan henki, kunnes itse jouduin pahoinpitelyn ja vapauden riiston kohteeksi. Sellaista kohtelua sain poliiseilta ja ensihoitajilta, että huh huh. Täynnä halveksuntaa, eikä mitään halua auttaa. Vein kuitenkin lääkärin kannustamana asian eteenpäin, ja minua kuulusteltiin asiasta. Lääkärin vinkkaamana otin rikosuhripäivystyksen vapaaehtoisen tukihenkilön mukaan kuulusteluun. Pyrittiinkö kuulustelussa saamaan tilanteesta ja tapahtumista selkoa? Ei, siinä kyseenalaistettiin mielenterveyteni ja yritettiin taivutella luopumaan syytteistä. Kuulustelijana naispoliisi. Olisin itse tuon kohtelun jälkeen luopunut syytteistä, ilman tukihenkilöäni, joka piti kohteluani törkeänä ja jaksoi tsempata jatkamaan.
Tätä ikävä kyllä tapahtuu paljon ja tämän pitää muuttua.
Ihmisillä on aika erikoisia käsityksiä viranomaisten toimivallasta ja mahdollisuuksista puuttua artikkelissa mainittuihin tilanteisiin.
Valitettavasti lopullinen päätös lähtemisestä on nimenomaan ihmisellä itsellään. Viranomaiset voivat tarjota vaihtoehtoja ja ammatillista apua, mutta jos apua ei jostain syystä oteta vastaan niin kukaan ei voi pakottaakaan mihinkään.
Vaikka olisi maalaisjärjellä ajateltuna päivänselvää että tilanteeseen pitää puuttua, niin miten puutut kun ei ole sellaisia valtuuksia lain mukaan, että voisi ihmisen tuosta vain poistaa kotoaan.
Sitä paitsi,vaikka ihminen suostuisi lähtemään vaikka turvakotiin tai sukulaisen luo, niin hänellä on aina oikeus palata myös kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on perjantai-ilta. Jos jollakin on tilanne tai edes uhka päällä niin muista, että sun elämä on onnellisempaa muuttolaatikkopinojen keskellä kaupungin vuokra-asunnossa kuin sen sekopään luona. Kun uskkallat olla heikko tuntematton auttavan tahon edessä, löydät vahvuuden tulevaisuudessa.
Entäpä ne nuoret, jotka eivät voi kotiinsa mennä. Ihan hirveätä, että korona-aikana on sellaistakin. Oikeastaan hyvä, että korona-aika on paljastanut, että sellaista on, mutta minne nuori voi mennä?
Jännittävä mies saa naisen aina. KIltti mies on naisille se vastenmielisen olento.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, meillä kävi kytät ainakin seitsemään kertaan kun asuin hullun exäni kanssa. Kertaakaan ei miestä viety putkaan vaikka mä vuosin verta. Minut kyllä vietiin kerran koska kuulemma kaikki oli mun syytäni sillä huusin liikaa(!) Jännä, että nainen huutaa "Lopeta" ja "Apua" kun huomattavasti isompi mies hakkaa.
Syitä oli mm. että miehen urheilupokalit näkyivät hyllyn päällä ja toinen poliisi harrasti itse samaa lajia. Toisella kertaa mut oli vietävä tikattavaksi terveyskeskuksen päivystykseen, joten mies sai jäädä koiran vahdiksi... niin, normaali koirahan ei pärjää paria tuntia yksin. Kolmannella kerralla kasvoni eivät näyttäneet "niin pahalta". Ei siinä vaiheessa joo, seuraavana aamuna en saanut kunnolla silmiäni auki kun kumpikin oli hakattu niin turvoksiin. Jne.
Olisivat edes kerran vieneet, jotta olisin voinut pakata tärkeimmät tavarani ja häipyä.
No, pääsin lopulta pois omin avuin, onneksi. Poliisiin en luota enää pätkääkään.
Niin oliko siis tää mies kahlittu suhun kiinni käsiraudalla 24h/7? Ei koskaan poistunut edes puoleksi tunniksi töihin, kaupaan, harrastuksiin, kaverin luo? Jotta olisit sillä aikaa "voinut pakata tärkeimmät tavarat ja häipyä?"
Sulla ei myöskään ollut ketään miespuolista sukulaista kuten isää, veljeä, setää, serkkua, enoa tai miespuolista kaveria jonka olisit voinut pyytää turvaksi paikalle jotta olisit "voinut pakata tärkeimmät tavarat ja häipyä?"
Annakko mä arvaan. Vastaus: "Ei se oo niin helppoa!"
Ei poistunut. Mun oli aina lähdettävä kauppaan mukaan, harrastuksia tai töitä ei miehellä ollut. Baareissa kyllä kävi, yleensä raahasi mut mukaansa, mutta jos yksin meni, saattoi pamahtaa kotiin vaikka alle vartin päästä lähdöstään tarkistamaan, että varmasti olin siellä.
Ei ollut eikä ole isää eikä veljeä. Setäni on kuollut, enoni 70-vuotias useita sairauksia omaava mies. Ainoa miespuolinen serkkuni asuu 400:n kilometrin päässä. Lisäksi tuossa vaiheessa mies oli tuhonnut jo kolmesti puhelimeni sim-kortteja myöten, mulla ei ollut juuri kenenkään numeroa. Enkä edes olisi halunnut altistaa yhtäkään ystävääni väkivallan uhalle.
Mutta kiitos erittäin empaattisesta viestistäsi, kuten sanoit, se ei todellakaan aina ole niin helppoa. Toivottavasti Sinulla on ollut helppo, mukava ja väkivallaton elämä.
- lainaamasi
Vierailija kirjoitti:
Jännittävä mies saa naisen aina. KIltti mies on naisille se vastenmielisen olento.
Älä tule jauhamaan tuota peetä tähän ketjuun. Yleensä ne "kiltit" miehet on niitä piruja.
Mitä jos joku rikollinen kidnappaa ihmisiä ja uhkaa tappaa heidät ja jos joku soittaa poliisit niin alkaako poliisi kysymään "uhreilta" haluavatko he lähteä? Vähän epäilen... :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos joku rikollinen kidnappaa ihmisiä ja uhkaa tappaa heidät ja jos joku soittaa poliisit niin alkaako poliisi kysymään "uhreilta" haluavatko he lähteä? Vähän epäilen... :D
Ihan eri tilanne. Miten edes rinnastat tuollaisen näihin asioihin? Ihan eri rikos.
Kun ihminen on KOTONAAN. Ja ilmaisee haluavansa JÄÄDÄ KOTIIN. Niin silloin hän coi niin tehdä. Milläs estät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi poliisi ei näissä tilanteissa vie putkaan pahoinpitelijää? Lieväkin pahoinpitely, myös parisuhteessa, on yleisen syytteen alainen rikos. Näissä tilanteissa poliisin kuuluisi pidättää rikollinen, jotta tämä ei jatka tekoa, ja aloittaa rikostutkinta riippumatta siitä mitä uhri sanoo.
Lievä pahoinpitely on nimenomaan asianomistajarikos. Poliisi ei välttämättä tiedä kumpi rikollinen on.
Vuodesta 2011 lähtien olleet yleisen syytteen alaisia rikoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä poliisi ilmoitti äidille, että olivat päästäneet isän vapaaksi, kun oli pakkaamassa tavaroita. Kyllä olisi äiti kuollut, jos ei olisi ehtinyt paeta silloin.
Ei poliisi ilmoita puolisolle että mies päästetään vapaaksi.
Jatka vain miesvihakiimaisia valheitasi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tule jauhamaan tuota peetä tähän ketjuun. Yleensä ne "kiltit" miehet on niitä piruja.
Kumma kun kaikki, jopa naisen kaverit tietää miehestä. Nainen ei vain kuuntele ketään koska kyllä hän tietää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan eri tilanne. Miten edes rinnastat tuollaisen näihin asioihin? Ihan eri rikos.
Kun ihminen on KOTONAAN. Ja ilmaisee haluavansa JÄÄDÄ KOTIIN. Niin silloin hän coi niin tehdä. Milläs estät.
No v*ttu hoitaisivat sen väkivaltaisen kriminaalin sieltä helvettiin!! Ai nii ei voi ku uhrilta pitää kysyä lupaa :D missä muussa rikoksessa meneteltäisiin näin :D
Käsittämätöntä. Mua löi ex kerran ja oli sen jälkeen ex, sanoin asunnon irti hänen altaan ja itse olin poistunut tuttaville siinä vaiheessa.
Ei onnistu tietenkään läheisriippuvaiselta tai taloudellisen väkivallan uhrilta tai niin alistetulta, ettei ole enää ystäviin tai sukuunkaan yhteyksiä, omaa rahaa, henkkareita, ajokorttia, puhelinta. Näinhän moni suomalaismieskin toimii. Narsisteja riittää.
Meillä muuten on laiton tilanne turvakotien suhteen: niitä on liian vähän ja liian harvassa.
Poliisit yms ei tajua miten nämä menee. Ihminen on ns toisen vallassa, aloin seurustella ensimmäistä kertaa, olin tosin jo täysi-ikäinen mutta mitään kokemuksia ei ollut. Rakastuin täysillä yms, mutta poikaystävä osoittautuikin raiskaajaksi ja ahdistelijaksi. Harrasti minun kanssa esimerkiksi seksiä kun olin sammunut, tiedän koska heräsin välillä. Tapahtunut jatkui koko yön. Myös lääppi vaikka ei huvittanut ja painosti seksiin. En vaan päässyt tilanteesta irti enkä tiennyt mitä tehdä. Käytökselle ei ollut mitään syytä, seurustelu oli muuten tavallinen
Ei tuokaan niin helppoa ole, että viranomainen (ensinnäkin mikä viranomainen) päättää uhrin puolesta erosta tai edes turvakidista. Suomessa on vahva itsemääräysoikeus ja jos uhri sanoo, ettei halua vaikka kuinka kehotettaisiin, eipä siinä paljon voi mitään.