Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehtaanko kysyä mitä naapurin kaksos-vauvoille tapahtui...?

Vierailija
26.12.2014 |

Oli kesällä raskaana ja kertoi odottavansa kaksosia. Syksyllä näin mahapystyssä vielä. Pitkään aikaan en ko.naista nähnyt kunnes tänään ohimennen. Ei ollut mahaa enää, eikä vauvojakaan kantanut. Muistelen että alkuvuodesta olis pitänyt syntyä.. kehtaanko kysyä jos pihalla törmään että joko on vauvat kotona..? Vai olisko jo syntynyt ja olivat miehen kanssa sairaalaan menossa katsomaan. Kauanko ne voi siellä joutua olemaan? T.utelias kyttäävä naapuri

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin toivonut että joku ois kysynyt, oli vaikea ottaa niinkin hirveä asia esille kuin se että syntyi kuollut vauva :( 

Vierailija
2/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli sellainenkin kauhu-skenaario mieleen että olisi heti otettu huostaan. .ei kai niin tehdä kovin herkästi? Kun en ole heidän vanhempia lapsiakaan aikoihin pihalla nähnyt leikkimässä niin tuli vaan mieleen..ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvat voi ihan hyvin olla keskosena syntyneitä kuten kaksoset usein on, ja siksi vielä sairaalassa. Monesti keskoset pääsevät kotiin siinä lasketun ajan kieppeillä. Toivottavasti asia on niin.

Vierailija
4/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa taas huono provo.

Vierailija
5/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aiot sanoa äidille, jos lapset ovat kuolleet, ovat laitoshoidossa vaikeasti vammaisina, ovat huostassa, ovat sijoitettuina muualle?

Vierailija
6/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:11"]

Mä olisin toivonut että joku ois kysynyt, oli vaikea ottaa niinkin hirveä asia esille kuin se että syntyi kuollut vauva :( 

[/quote]Otan osaa. Toivoitko vain ystävien vai myös naapurien kyselevän?

Vierailija
7/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:12"]

Tuli sellainenkin kauhu-skenaario mieleen että olisi heti otettu huostaan. .ei kai niin tehdä kovin herkästi? Kun en ole heidän vanhempia lapsiakaan aikoihin pihalla nähnyt leikkimässä niin tuli vaan mieleen..ap

[/quote]

Tässä taas tuli se mieleensyöpymä, että huostaanotto on KAUHUskenaario...Itse näkisin paljon kamalampana vaihtoehtona että vauvat olisi kuolleet. Mutta joo, olisi kyllä kamalaa jos taas suomessa olisi yksi huostaanottto lisää. Jokainen tapaus on liikaa ja traumaattista lapsille.

Mutta luulisin että vauvat ovat vielä sairaalassa, ja vanhemmat lapset mummolassa, päivähoidossa tms, jotta vanhemmat voi käydä vauvojaan sairaalassa hoitamassa. Sairaalaan kun ei paljon voi muita lapsia mukana pitää, varsinkaan vauvateholla. Eikä tavallisella osastollakaan.

Vierailija
8/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollegan kohtalo: Kaksoset syntyivät kaksi kuukautta etuajassa ja molemmat kuolivat. Haluaisitko itse, että sinulta sellaisessa tilanteessa kysyttäisiin jotakin?

Vierailija
9/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:11"]

[/quote]Otan osaa. Toivoitko vain ystävien vai myös naapurien kyselevän?
[/quote]
miksi olisit halunnut kysyttävän?

Vierailija
10/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:13"]Mitä aiot sanoa äidille, jos lapset ovat kuolleet, ovat laitoshoidossa vaikeasti vammaisina, ovat huostassa, ovat sijoitettuina muualle?
[/quote]
sitä tässä mietinkin. Kumpi on kiusallisen, kysyä suoraan vai teeskennellä ettei koskaan raskaana ollutkaan? Ap

Vierailija
11/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaiset asiat naapurille kuulu! Itse pöyristyisin jos joku random naapuri tuollaista kysyisi, sanoisin vaan että ei taida olla sun asiasi.

Vierailija
12/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli kaksosmaha pystyssä ja naapurusto tiesi, että odotan kaksosia ja olin jo pitkällä raskaudessa. Sitten maha katosi, minäkin katosin muutamaksi viikoksi eikä kaksosia näkynyt missään. Sitten myöhemmin naapurusto tuijotteli mua ja sukulaisia, kun oltiin kokomustiin pukeutuneita ja just hautajaisista tulossa. Kukaan naapuri ei ikinä koskaan ole ottanut asiaa puheeksi. Vaikka tulevista vauvoista puhuttiin joidenkin kanssa melko paljonkin ennen kuin näin kävi. Olisi ollut ystävällisempää sanoa edes jotain, vaikkei varmaan kovin hyvin tuossa tilanteessa keksi sanomista. Naapurit vaikenivat yli vuodeksi, jotain nopeaa moikkaa saattoi kuulla, muttei muuta. Ja nyt he ovat palanneet entisiin keskustelunaiheisiin ihan muina miehinä, ihan kuin mitään vauvoja ei olisi koskaan ollutkaan. Minusta voisit hyvin kysyä, miten vauvoille on käynyt, mutta kysy ystävällisesti, älä utele jos äiti ei halua kertoa ja varaudu siihen, että uutiset eivät ole hyviä. Ja jos on käynyt huonosti, sano, että otat osaa.

Vierailija
13/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:18"]Kollegan kohtalo: Kaksoset syntyivät kaksi kuukautta etuajassa ja molemmat kuolivat. Haluaisitko itse, että sinulta sellaisessa tilanteessa kysyttäisiin jotakin?
[/quote]
en osaa sanoa. Toisaalta ajattelen että on aika luonnollista että naapurit joille esittelen vauvamahaani ja kerron kaksosista, tulisivat kysymään vointia ja miten vauvat jaksaa? Tuntuu sekin vähän hölmöltä että yhtäkkiä vaan kaikki teeskentelis ettei koko raskautta ollutkaan vaikka iso maha oli,mutta kai sekin kuuluu tähän suomalaisuuteen että ei kysellä ja teeskennellään..?Ap

Vierailija
14/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:27"]

Ei tuollaiset asiat naapurille kuulu! Itse pöyristyisin jos joku random naapuri tuollaista kysyisi, sanoisin vaan että ei taida olla sun asiasi.

[/quote]

Ei mullakaan minkään random naapureiden tarvinnut kysellä, mutta olisin toivonut, että ne tutummat, joiden kanssa raskaudesta olin jutellut ja oltiin yhdessä tulevista vauvoistakin juteltu, olisi sanoneet edes jotain. t ed

Vierailija
15/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:11"] Mä olisin toivonut että joku ois kysynyt, oli vaikea ottaa niinkin hirveä asia esille kuin se että syntyi kuollut vauva :(  [/quote]Otan osaa. Toivoitko vain ystävien vai myös naapurien kyselevän? [/quote] miksi olisit halunnut kysyttävän?

[/quote]

Ystäväni tiesivät mutta esim. naapurin rouvan kanssa oltiin monesti puhuttu tulevasta vauvasta ja sitten kun kaikki menikin päin helvettiä eikä tämä rouvakaan kysynyt mitään, liukeni vain aina nopeasti paikalta, tuntui pahalta. Tai eräs entinen ystäväni lopetti yhteydenpidon kokonaan, ilmeisesti koska ei tiennyt mitä sanoa. Se tuntui kamalalta, ihan kuin vauvamme olisi vain pyyhkäistyi pois vaikka hän oli jatkuvasti omassa mielessä läsnä. On vielä tänä päivänäkin. 

Toisaalta ymmärrän täysin kuinka vaikeaa on tuollaisesta kysyä. Ajatuksena että asia ei kuulu kenellekään muulle. 

-2-

Vierailija
16/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:27"]Ei tuollaiset asiat naapurille kuulu! Itse pöyristyisin jos joku random naapuri tuollaista kysyisi, sanoisin vaan että ei taida olla sun asiasi.
[/quote]

No joo,olen "random-naapuri" mutta kuitenki tämä äiti ihan itse raskaudestakin kertoi oma-alotteisesri minulle, en ole siis mitään juoruja sitä kuullut..ap

Vierailija
17/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:27"]Mullakin oli kaksosmaha pystyssä ja naapurusto tiesi, että odotan kaksosia ja olin jo pitkällä raskaudessa. Sitten maha katosi, minäkin katosin muutamaksi viikoksi eikä kaksosia näkynyt missään. Sitten myöhemmin naapurusto tuijotteli mua ja sukulaisia, kun oltiin kokomustiin pukeutuneita ja just hautajaisista tulossa. Kukaan naapuri ei ikinä koskaan ole ottanut asiaa puheeksi. Vaikka tulevista vauvoista puhuttiin joidenkin kanssa melko paljonkin ennen kuin näin kävi. Olisi ollut ystävällisempää sanoa edes jotain, vaikkei varmaan kovin hyvin tuossa tilanteessa keksi sanomista. Naapurit vaikenivat yli vuodeksi, jotain nopeaa moikkaa saattoi kuulla, muttei muuta. Ja nyt he ovat palanneet entisiin keskustelunaiheisiin ihan muina miehinä, ihan kuin mitään vauvoja ei olisi koskaan ollutkaan. Minusta voisit hyvin kysyä, miten vauvoille on käynyt, mutta kysy ystävällisesti, älä utele jos äiti ei halua kertoa ja varaudu siihen, että uutiset eivät ole hyviä. Ja jos on käynyt huonosti, sano, että otat osaa.
[/quote]
tätä minäkin ajattelin että on sekin jotenkin epäkohteliasta olla kuin ei olisikaan..? ap

Vierailija
18/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 17:11"] Mä olisin toivonut että joku ois kysynyt, oli vaikea ottaa niinkin hirveä asia esille kuin se että syntyi kuollut vauva :(  [/quote]Otan osaa. Toivoitko vain ystävien vai myös naapurien kyselevän? [/quote] miksi olisit halunnut kysyttävän?

[/quote]

Minäkin olsiin halunnut kysyttävän vaikka että joko vauva on syntynyt ja kumpi tuli. Sitten olisin saanut paiskata sen kauheuden toisen naamalle: se syntyi kuolleena. Olisin halunnut puhua siitä loputtomiin kenen tahansa kanssa. Jos joku lehti olisi halunnut haastatella, olisi kevyesti syntynyt 5 sivun juttu.

Vierailija
19/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olisin toivonut vain lyhyttä osanottoa. Meillä naapurit vuorotellen kävi kysymässä mitä tapahtui, mikä oli kuolinsyy ym. En tiiä onko sit uteliaisuutta vai mitä mutta en yhtään kestänyt tuommoisia.. Nuo on niin kovin henkilökohtaisia asioita vielä tämäkin päivänä.

Vierailija
20/58 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liian utelias paskakasa! Ihan kaikki asiat eivät kuulu sulle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä