Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Energiset ihmiset jotka halveksuat "laiskoja"

Vierailija
26.12.2014 |

Tiedän monia semmoisia ihmisiä, jotka ovat paljon aikaansaavia ja jaksavat tehdä paljon asioita lyhyillä yöunilla. Herätään aamulla aikaisin ja mennään koko päivä pää kolmantena jalkana. Nämä ihmiset eivät voi jostain syystä ymmärtää niitä jotka tarvitsevat enemmän unta tai muuten vain uupuvat nopeammin. Itse kuulun näihin, jotka eivät yksinkertaisesti jaksa hirveästi.

Syy että ei jaksa olla koko ajan ahkera ei liity laiskuuteen. Ihmisillä on miljoonia erilaisia ominaisuuksia ja osa niistä ominaisuuksista vie energiaa. Jollain voi olla paljon mielikuvitusta ja se vaatii rauhaa ja hiljaisuutta toimiakseen, joku on todella herkkä ja siten kuormittuu nopeasti kaikesta, jotkut ovat kovia pohdiskelemaan ja se pohdiskelu vie energiaa, kun joku ujo jännittäjä taas saattaa kokea arjen uuvuttavaksi, koska jännittämiseen menee energiaa. Jos ihmisellä on paljon energiaa, se todennäköisesti tarkoittaa että tältä puuttuu joitain muita ominaisuuksia. Tätä ei kuitenkaan saa "ahkeralle" ihmiselle sanoa, koska se on loukkaavaa. Mutta "laiskoille" ihmisille saa kyllä sanoa heidän olevan laiskoja.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:26"]No jopas on. Sitä rauhaa ja hiljaisuutta energisemmät ihmiset saavat esm.yksin lenkkipolulla, missä on aikaa olla ja ajatella. Samalla sitä keho ja mieli virkistyy, mikä antaa taas energiaa muuhunkin. Harmillista, että koet, että sun täytyy halveksia toisia, koska he ovat erilaisia kuin sinä. Itse ymmärrän lähinnä erilaisten sairauksien aiheuttaman uupumuksen ja esim. autisminkirjon ihmisten väsymyksen viriketulvan keskellä, mutta osa laiskuutta on sitä itseään.

Toki ihmisen täytyy osata levätäkin.
[/quote]
kaikki ei virkisty siellä lenkkipolulla.

Vierailija
42/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 06:18"]Minä olen törmännyt vain siihen, että laiskat halveksuvat energisiä :D Itse olen ihan yberenerginen, jatkuvasti tekemässä jotain ja saan töissäkin kuulla vittuilua ja kuittailua siitä.
[/quote]
Tämä on ehkä yksi ärsyttävimmistä ihmistyypeistä työpaikalla. Kun porukalla yritetään joskus ottaa hieman kevyemmin niin tämä yksi ei vaan pysty vaan tekee töitä kuin heikkopäinen ja sivussa vielä vilkuilee ja syyllistää muitakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 06:10"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:18"]

Jollain voi olla paljon mielikuvitusta ja se vaatii rauhaa ja hiljaisuutta toimiakseen, . [/quote]

Aivan loistava aivopieru, otan heti käyttöön! Kun ei hotsita tehdä duunia, sanon pomolle, että mun mielikuvitus vaatii nyt rauhaa ja hiljaisuutta!

[/quote]Minun työpaikallani tuo rauhan ja rentoutumisen tarve on oikeasti otettu huomioon. Meillä on kaksi rentoutumishuonetta. Toinen on hiljainen ja siellä on pari sohvaa, joissa saa ottaa vaikka päikkärit. Toisessa huoneessa on pelikoneita ja biljardipöytä toisenlaiseen rentoutumiseen.

Useinkin vietämme tunnin tai pari työpäivän aikana noissa huoneissa. Kummasti lähtevät ideat lentoon paremmin kuin tietokoneen ääressä istuessa. Usein parhaimmat ideat tulevat minulle yöllä kotona. Sitten vaan äkkiä koneelle. Kummasti tuntuu olevan moni muukin työkaveri onlinessa klo 02. 

Vierailija
44/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 05:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:18"]

Tiedän monia semmoisia ihmisiä, jotka ovat paljon aikaansaavia ja jaksavat tehdä paljon asioita lyhyillä yöunilla. Herätään aamulla aikaisin ja mennään koko päivä pää kolmantena jalkana. Nämä ihmiset eivät voi jostain syystä ymmärtää niitä jotka tarvitsevat enemmän unta tai muuten vain uupuvat nopeammin. Itse kuulun näihin, jotka eivät yksinkertaisesti jaksa hirveästi.

Syy että ei jaksa olla koko ajan ahkera ei liity laiskuuteen. Ihmisillä on miljoonia erilaisia ominaisuuksia ja osa niistä ominaisuuksista vie energiaa. Jollain voi olla paljon mielikuvitusta ja se vaatii rauhaa ja hiljaisuutta toimiakseen, joku on todella herkkä ja siten kuormittuu nopeasti kaikesta, jotkut ovat kovia pohdiskelemaan ja se pohdiskelu vie energiaa, kun joku ujo jännittäjä taas saattaa kokea arjen uuvuttavaksi, koska jännittämiseen menee energiaa. Jos ihmisellä on paljon energiaa, se todennäköisesti tarkoittaa että tältä puuttuu joitain muita ominaisuuksia. Tätä ei kuitenkaan saa "ahkeralle" ihmiselle sanoa, koska se on loukkaavaa. Mutta "laiskoille" ihmisille saa kyllä sanoa heidän olevan laiskoja.

[/quote]

No näinpä. Tässä yhteiskunnassa ovat arvot jotenkin todella persiillään.

[/quote]

Millä tavoin perseellään?

Miksi suurin osa suomalaisista on ylilihavia?

Miksi ihmiset valittavat työn määrästä vaikka koskaan ihmiskunnan historiassa ei ole tehty näin vähän työtä ja näin helpolla?

Koska iso osa ihmisistä on laiskoja ja etsii vaan suoraa nautintoa ymmärrtämättä pätkääkään pidempi aikaisesta edustaan.

[/quote]

Kuten (äidinkielen) opiskelusta..?

Ja sitä paitsi, milloinkaan ihmiskunnan historiassa ihmiset eivät ole eläneet näin pitkäikäisiksi.

Vierailija
45/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:27"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:26"]No jopas on. Sitä rauhaa ja hiljaisuutta energisemmät ihmiset saavat esm.yksin lenkkipolulla, missä on aikaa olla ja ajatella. Samalla sitä keho ja mieli virkistyy, mikä antaa taas energiaa muuhunkin. Harmillista, että koet, että sun täytyy halveksia toisia, koska he ovat erilaisia kuin sinä. Itse ymmärrän lähinnä erilaisten sairauksien aiheuttaman uupumuksen ja esim. autisminkirjon ihmisten väsymyksen viriketulvan keskellä, mutta osa laiskuutta on sitä itseään. Toki ihmisen täytyy osata levätäkin. [/quote] kaikki ei virkisty siellä lenkkipolulla.

[/quote]

Lenkkipolku ei tosiaan ole minunkaan käsitykseni virkistymisestä. Mä virkistyn paremmin vaikka hiljaisessa taidenäyttelyssä.

Vierailija
46/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo täällä mainitsikin eri unirytmit. Kovin moni tuntuu tosiaan ajattelevan, että aikaisin heräävät ja/tai vähän unta tarvitsevat ovat jotenkin moraalisesti ylempänä niitä, jotka ovat ennemmin iltavirkkuja ja/tai tarvitsevat enemmän unta.

Itseäni ärsyttää suuresti se, että lähes kaikkea työtä mitataan ja arvotetaan siihen kuluvan ajan, ei tulosten perusteella. Totta kai edelleen on töitä, joissa on olennaista olla paikalla tietty tuntimäärä, mutta on myöskin töitä, joissa tulos (määrä ja laatu) olisi olennaisempi asia.

Yleisesti ottaen on hämmentävää, että monesti hyvänä, ahkerana ja tehokkaana ihmisenä pidetään sellaista, joka tekee ja touhottaa paljon, vaikka tuloksia ei tulisi. Ihan käytännön esimerkki omasta elämästäni: Teen luovaa työtä kotitoimistossa ja olen siinä onnellisessa tilanteessa, että minulle maksetaan tulosten, ei ajan mukaan. Siispä pystyn suunnittelemaan ajankäyttöni itse. Olen kokeillut perussuomalaista päivärytmiä, jossa nukun liian vähän, herään aikaisin, aloitan työt varhain ja teen 8 tunnin työpäivän tai ehkä pidemmänkin. Ja sitten olen kokeillut omaa rytmiäni, jossa nukun pitkät yöunet ja herään myöhään ja katkaisen välillä työnteon lenkillä tai pyykkien ripustamisella. Jälkimmäisessä tapauksessa teen töitä tunneissa mitattuna aika paljon vähemmän kuin ensimmäisessä, mutta saan aikaan enemmän ja työn jälki on parempaa. Bonuksena se, että olen virkeämpi ja voin paremmin sekä fyysisesti että henkisesti. Kuitenkin aika iso osa ihmisistä on sitä mieltä, että jälkimmäisessä tyylissä on jotain äärimmäisen paheksuttavaa. Viis siitä, että tulokset ovat paremmat, onhan se nyt aivan kauheaa että ihminen ei teekään sitä tehokasta 8 tunnin työpäivää vaan kuuntelee itseään ja kehoaan ja suorastaan nauttii elämästä!

Vierailija
47/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:39"]

[/quote]Minun työpaikallani tuo rauhan ja rentoutumisen tarve on oikeasti otettu huomioon. Meillä on kaksi rentoutumishuonetta. Toinen on hiljainen ja siellä on pari sohvaa, joissa saa ottaa vaikka päikkärit. Toisessa huoneessa on pelikoneita ja biljardipöytä toisenlaiseen rentoutumiseen.

Useinkin vietämme tunnin tai pari työpäivän aikana noissa huoneissa. 

[/quote]Siis et kai sä saa kuitenkaan palkkaa siitä biljardinpeluusta tai päiväunista? Siinä onkin kiva työ jos voi työpäivän aikana vaan pelailla ja nukkua.

Vierailija
48/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 19:42"][quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 07:39"]

Useinkin vietämme tunnin tai pari työpäivän aikana noissa huoneissa. 

[/quote]Siis et kai sä saa kuitenkaan palkkaa siitä biljardinpeluusta tai päiväunista? Siinä onkin kiva työ jos voi työpäivän aikana vaan pelailla ja nukkua.
[/quote]Minä saan. Toki hommat pitää hoitaa mutta on aivan sama missä ja milloin ne teen.