Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Energiset ihmiset jotka halveksuat "laiskoja"

Vierailija
26.12.2014 |

Tiedän monia semmoisia ihmisiä, jotka ovat paljon aikaansaavia ja jaksavat tehdä paljon asioita lyhyillä yöunilla. Herätään aamulla aikaisin ja mennään koko päivä pää kolmantena jalkana. Nämä ihmiset eivät voi jostain syystä ymmärtää niitä jotka tarvitsevat enemmän unta tai muuten vain uupuvat nopeammin. Itse kuulun näihin, jotka eivät yksinkertaisesti jaksa hirveästi.

Syy että ei jaksa olla koko ajan ahkera ei liity laiskuuteen. Ihmisillä on miljoonia erilaisia ominaisuuksia ja osa niistä ominaisuuksista vie energiaa. Jollain voi olla paljon mielikuvitusta ja se vaatii rauhaa ja hiljaisuutta toimiakseen, joku on todella herkkä ja siten kuormittuu nopeasti kaikesta, jotkut ovat kovia pohdiskelemaan ja se pohdiskelu vie energiaa, kun joku ujo jännittäjä taas saattaa kokea arjen uuvuttavaksi, koska jännittämiseen menee energiaa. Jos ihmisellä on paljon energiaa, se todennäköisesti tarkoittaa että tältä puuttuu joitain muita ominaisuuksia. Tätä ei kuitenkaan saa "ahkeralle" ihmiselle sanoa, koska se on loukkaavaa. Mutta "laiskoille" ihmisille saa kyllä sanoa heidän olevan laiskoja.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:33"]

Lähipiirissä tämmöinen energinen tohottaja ja olen kyllä hiukan kateellinen tästä ominaisuudesta koska toivoisin että olisin yhtä aikaansaava. Nyt olen vaan huomannut ettei pysähdy yhtään ajattelemaan ja tekee myös paljon turhia asioita ja monet asiat useampaan kertaan. Itse kyllä saan melko paljon aikaan muttet ole ikiliikkuja. Tarvitsen aikaa pysähtymiseen ja lepäämään. Lenkkeily on myös parasta päänselvitysaikaa mulle, mutta tarvitsen aikaa sohvalla

[/quote]Miksi näistä paistaa halveksunta niitä ihmisiä kohtan, jotka tekevät ne vanhempainyhdistyksen tapahtumat, vievät kimppakyydillä lapsia treeneihin, pitävät kotinsa siistinä ja ehtivät itsekin harrastaa. Jos et itse jaksa/viitsi tehdä, tiedät että sen tekee "joku muu".

Vierailija
22/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aikaansaava, käyn normaalisti päivätöissä, opiskelen korkeakoulututkintoa, asun suuressa vanhassa talossa (jossa ei tekeminen lopu), meillä on neljä lasta ja kaksi koiraa. Harrastan liikuntaa ja käsitöitä. Se kuulostaa paljolta, mutta käytännössä onnistuu aika helposti. Ehdin nukkua 6-7 tuntia yössä. Mulle on ihan sama jos toiset on vähemmän aktiivisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 09:32"]

Ap, moni näennäisesti energinen ihminen on jatkuvassa sterssitilassa. Sen huomaa juuri siitä, että he ovat kärkkäitä päästämään suustaan kaikenlaista vähemmän fiksua, kärsivällisyys on nollassa ja sellainen rento, hyväntuulinen vuorovaiutus muiden kanssa on loppunut jo aikapäivää sitten. Ihminen itse ei näe tätä, vaan kokee olevansa hyvinkin tehokas ja asian ytimessä, eikä kestä muiden hitaalta näyttävää olemista ja elämistä, koska on jo unohtanut että se on sitä normaalia elämää. Tällaiset ihmiset usein oikein ylpeilevät sillä, että ovat esimerkiksi tiukkoja kasvattajia tai tehokkaita työntekijöitä, koska stressaantuneet aivot tarvitsevat voimakkaita ärsykkeitä tunteakseen jotain. Tämä on ihan aivokemiaa, jonka huomaa vasta, kun stressitaso on laskenut normaaliks, ja sitä huomaa että eihän sitä ollutkaan universumin keskipiste jonka ympärillä maailman piti pyöriä koska minä tiesin parhaiten, vaan melkoinen itsekeskeinen perseilijä, rasittava äiti ja kumppani. Mutta, sen tosiaan huomaa vasta kun aika on kypsä, jotkut eivät huomaa sitä koskaan. Miettivät vaan että muiden yritykset saada hänet huomaamaan se, ovat kateutta ja vittumaisuutta.

[/quote]Minä olen energisen näköinen ja saan aikaan paljon mutta ainoa pyrkimykseni on että pystyn makaamaan suurimman osan vapaa-ajastani. Olen myöskin hyvin rento enkä suutu koskaan.

Vierailija
24/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän mä olen ku mä olen kausittain laiska ja aktiivinen. Menee viikkoja etten saa oikeen mitään aikaseksi, sitten taas tulee hirvee energypuuska ja kaikki hoituu suit sait sukkelaan ja saan paljon aikaseksi.. Vuodenajoilla on myös vaikutusta. Syksy ja talvi on energistä ja menevää aikaa mut sit taas kevätaurinko tekee olon sellaseksi että tekis mieli vaa olla möllöttää raajat levällään paikallaan.. 

Kai tää jotain maniaa on :D:D Mutta onnellinen ja tyytyväinen olen aina :)

Vierailija
25/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:26"]

No jopas on. Sitä rauhaa ja hiljaisuutta energisemmät ihmiset saavat esm.yksin lenkkipolulla, missä on aikaa olla ja ajatella. Samalla sitä keho ja mieli virkistyy, mikä antaa taas energiaa muuhunkin. Harmillista, että koet, että sun täytyy halveksia toisia, koska he ovat erilaisia kuin sinä. Itse ymmärrän lähinnä erilaisten sairauksien aiheuttaman uupumuksen ja esim. autisminkirjon ihmisten väsymyksen viriketulvan keskellä, mutta osa laiskuutta on sitä itseään.

Toki ihmisen täytyy osata levätäkin.

[/quote]

Toinen lause kumoaa ensimmäisen. Ethän sinä muita ymmärrä vaan lokeroit ja tuomitset.

Vierailija
26/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 11:26"]

Mikähän mä olen ku mä olen kausittain laiska ja aktiivinen. Menee viikkoja etten saa oikeen mitään aikaseksi, sitten taas tulee hirvee energypuuska ja kaikki hoituu suit sait sukkelaan ja saan paljon aikaseksi.. Vuodenajoilla on myös vaikutusta. Syksy ja talvi on energistä ja menevää aikaa mut sit taas kevätaurinko tekee olon sellaseksi että tekis mieli vaa olla möllöttää raajat levällään paikallaan.. 

Kai tää jotain maniaa on :D:D Mutta onnellinen ja tyytyväinen olen aina :)

[/quote]

Mulla on taas toisinpäin. Syksyt ja talvet menee kauheassa koomassa, mitään ylimääräistä ei jaksaisi tehdä. Mutta ootas kun tulee kevään ensimmäiset aurinkoiset ilmat, haluaisin tehdä kaiken mahdollisen heti, mieluiten monta asiaa yhtä aikaa. Tuntuu, että menee aina puolet vuodesta hukkaan sohvan pohjalla maatessa.

Vierailija
27/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen sellainen, että aamusta iltaan touhuan. Mutta en mitenkään "halveksu" hidastempoisempia ihmisiä. Tottakai jos kaksi täysin erityyppistä ihmistä laitetaan vaikka tekemään yhdessä jotakin, niin se herättää epämukavuutta puolin ja toisin. Se on ihan luonnollista. Mutta halveksuntaa se ei mitenkään väistämättä ole.

Minua ahdistaa hitaammissa ihmisissä lähinnä vain se, jos he hirveästi vaativat minuakin istumaan alas. Minun puolestani jos ei mitään akuuttia ole käsillä, niin muut saavat ihan kernaasti istua. Itse en pysty, kun moottori käy niin se käy. Sitten kun illalla menen nukkumaan, niin se on samantien off. Nämä on varmasti ihan synnynnäisiä neurologisia eroavaisuuksia yksilöiden välillä, ja minusta niistä on turha tehdä mitään mielipide- tai hyvyyskysymyksiä.

Vierailija
28/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa aloitusviestissä (ja näissä muissakin) kuvatussa laiskojen halveksunnassa on edes joku tolkku, vaikka ylimielistä ja ärsyttävää onkin. Anoppini pitää sitä laiskempana ihmistä, mitä myöhemmin hän herää, eikä hän epäröi tuoda sitä ääneen julki. Riippumatta siis päivän aikana suoritetuista toimista tai nukuttujen tuntien kokonaismäärästä. Vaikka tekisit 12-tuntista päivää, niin jos heräät vasta kahdeksan-yhdeksän aikaan tai jopa myöhemmin, niin olet laiska paska. Esimerkiksi monet yksityisyrittäjät, joilla on mahdollisuus valita oma työaikansa, ovat veteliä paskoja. Mutta jos nouset kukonlaulun aikaan, olet ahkera, kunnon ihminen, vaikka maleksisit puolen päivän aikaan töistä kotiin loppupäiväksi lekottelemaan. Myöhään nukkuminen vapaapäivinäkin on synti, jota täytyy pyydellä anteeksi muilta loppupäivän.

Vierailija
29/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kun kuulosti tutulta nämä anoppikuvaukset täällä! Oma anoppini on välillä todella raskasta seuraa, kun hän ei juuri mistään muusta osaa puhua kuin siitä mitä kaikkea hä on tehnyt ja mitä pitäisi vielä tehdä, useaan otteeseen vielä. Välillä mietin että saako hän edes tyydytystä niistä asioista mitä hän touhuaa vaan pitääkö niin vain tehdä että näyttäisi ahkeralta ja siksi hyvältä. Mihinkään luovaan tai muuhun omaa ajattelua vaativaan hänestä ei ole, luovuus kai vaatisi vähän pysähtymistäkin ja asioiden pohtimista.

Itse teen suurimmaksi osaksi sellaisia asioita jotka aidosti tuottavat minulle mielihyvää, joten niistä ei tarvitse toitottaa muille ihmisille.

Vierailija
30/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas on. Sitä rauhaa ja hiljaisuutta energisemmät ihmiset saavat esm.yksin lenkkipolulla, missä on aikaa olla ja ajatella. Samalla sitä keho ja mieli virkistyy, mikä antaa taas energiaa muuhunkin. Harmillista, että koet, että sun täytyy halveksia toisia, koska he ovat erilaisia kuin sinä. Itse ymmärrän lähinnä erilaisten sairauksien aiheuttaman uupumuksen ja esim. autisminkirjon ihmisten väsymyksen viriketulvan keskellä, mutta osa laiskuutta on sitä itseään.

[/quote]

Jos ihminen luonnehtii itseään "pohdiskelevaksi" tyypiksi ja toinen vaikka "aktiivinen" tai "aikaansaava", niin on todennäköistä, että pohdiskelevan elämä ei ole niin täynnä fyysisiä aktiviiteetteja kuin sillä toisella. Ap ei arvottanut luonteenpiirteitä, vaan kritiikkiä, jota aktiiviset ihmiset joskus kohdistavat niihin, jotka eivät käyttäydy samoin kuin he.

Vierailija
31/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 08:21"]

Itse taas olen kokenut päinvastaista. Olen energinen, pärjään suht lyhyillä yöunilla (5-6h) ja teen päivän aikana paljon asioita. Jopa vauvavuotena voin sanoa etten ole kertaakaan ollut väsynyt, koska minulla riittää virtaa oikeastaan aina. En KOSKAAN vähättele muita, koska tiedän, että asiat ovat yksilöllisiä, mutta itse saan kyllä kuulla siitä... "Olet ihan ylienerginen" "Olet vaan niin väsynyt että siksi olet niin reipas" "Olet ihan adhd" "Olet ihan sairas kun et nuku" "Ei kukaan voi pärjätä vuotta katkonaisilla ja lyhyillä unilla ja olla silti aikaansaava, käytätkö huumeita?" "Kannattaisko sun käydä lääkärissä ton sun nukkumisen kanssa?" "Ei toi oo tervettä, joku sulla on vialla" Jaahas... Mitäpä jos vaan olen vähäuninen ja tyytyväinen näin? Viime yönäkin nukahdin noin klo 1 ja heräsin 7.30 aivan pirteänä, vauva retkottaa ketarat ojossa vieläkin sikeässä unessa sängyssään.

[/quote]

Sun kannattaa hommata iso perhe :)

Vierailija
32/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin introvertti, mutta mielestäni silti tehokas ja energinen. Ero on siinä, että pidän ihmisiä kuluttavina. En jaksa kuunnella kovinkaan kauaa valitusta, rääkyviä lapsia, ihmisten erilaisia "ongelmia" vaan haluan olla omissa oloissani. Monetkaan eivät ymmärrä, että rankan työviikon jälkeen en halua lähteä ihmisten ilmoille vaan rentoutua rauhassa omissa oloissani. Tähän rentoutumisen tarpeeseen ei mahdu esimerkiksi vaikutuista parisuhdetta, lapsia, mielenterveysongelmaisia ystäviä jne.

Vierailija
33/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 06:18"]

Minä olen törmännyt vain siihen, että laiskat halveksuvat energisiä :D Itse olen ihan yberenerginen, jatkuvasti tekemässä jotain ja saan töissäkin kuulla vittuilua ja kuittailua siitä.

[/quote] Minä kuulun myös niihin, joka nukuu vähän ja tekee paljon. Luovuutta se ei ole tappanut, koskapa työskentelen menestyksellä luovalla alalla. Mutta jatkuvaa kuittailua saan kyllä kuulla tekemisistäni. On kuin joillekin olisi henkilökohtainen loukkaus se, etten nautin telkun katsomisesta tai sohvalla makaamisesta.

Vierailija
34/48 |
27.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä töissä tahti sellainen, että vaaditaan sekä hyvää psyykkistä että henkistä kuntua. Yhden päivän kyllä jaksaa kuka tahansa, mutta kun samanlaisia kiireisiä päiviä mahtuu monta viikkoon, täytyy muistaa huolehtia myös fyysisestä kunnosta, riittävistä unista jne. Tehokkuus ei välttämättä merkitse sitä, että touhuaa koko ajan kaikkea ja säntäilee pää kolmantena jalkana vaan että hoitaa asiat kuntoon hyvin ja sutjakkaasti.

Vierailija
35/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:18"]

Tiedän monia semmoisia ihmisiä, jotka ovat paljon aikaansaavia ja jaksavat tehdä paljon asioita lyhyillä yöunilla. Herätään aamulla aikaisin ja mennään koko päivä pää kolmantena jalkana. Nämä ihmiset eivät voi jostain syystä ymmärtää niitä jotka tarvitsevat enemmän unta tai muuten vain uupuvat nopeammin. Itse kuulun näihin, jotka eivät yksinkertaisesti jaksa hirveästi.

Syy että ei jaksa olla koko ajan ahkera ei liity laiskuuteen. Ihmisillä on miljoonia erilaisia ominaisuuksia ja osa niistä ominaisuuksista vie energiaa. Jollain voi olla paljon mielikuvitusta ja se vaatii rauhaa ja hiljaisuutta toimiakseen, joku on todella herkkä ja siten kuormittuu nopeasti kaikesta, jotkut ovat kovia pohdiskelemaan ja se pohdiskelu vie energiaa, kun joku ujo jännittäjä taas saattaa kokea arjen uuvuttavaksi, koska jännittämiseen menee energiaa. Jos ihmisellä on paljon energiaa, se todennäköisesti tarkoittaa että tältä puuttuu joitain muita ominaisuuksia. Tätä ei kuitenkaan saa "ahkeralle" ihmiselle sanoa, koska se on loukkaavaa. Mutta "laiskoille" ihmisille saa kyllä sanoa heidän olevan laiskoja.

[/quote]

No näinpä. Tässä yhteiskunnassa ovat arvot jotenkin todella persiillään.

[/quote]

Millä tavoin perseellään?

Miksi suurin osa suomalaisista on ylilihavia?

Miksi ihmiset valittavat työn määrästä vaikka koskaan ihmiskunnan historiassa ei ole tehty näin vähän työtä ja näin helpolla?

Koska iso osa ihmisistä on laiskoja ja etsii vaan suoraa nautintoa ymmärrtämättä pätkääkään pidempi aikaisesta edustaan.

Vierailija
36/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:30"]

[/quote]

Kesken työpäivän on vaikeaa mennä yksin lenkkipolulle. Kuntoilu voi antaa hieman lisää energiaa noin yleisesti, mutta sitä rauhoittumista tarvitaan myös pitkin päivää ja aina se ei ole mahdollista. Siksi monet uupuvat työssään.

[/quote]

Älä nyt jaksa keksiä roskaa. Ihminen on luotu työntekoon. Harva nykyään edes ihan oikeasti tekee työtä eli painaa täysillä vaan töissä tehdään vain pakolliset asiat.

Vierailija
37/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain voi olla paljon mielikuvitusta ja se vaatii rauhaa ja hiljaisuutta toimiakseen, . [/quote]

Aivan loistava aivopieru, otan heti käyttöön! Kun ei hotsita tehdä duunia, sanon pomolle, että mun mielikuvitus vaatii nyt rauhaa ja hiljaisuutta!

Vierailija
38/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen törmännyt vain siihen, että laiskat halveksuvat energisiä :D Itse olen ihan yberenerginen, jatkuvasti tekemässä jotain ja saan töissäkin kuulla vittuilua ja kuittailua siitä.

Vierailija
39/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2015 klo 06:10"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 10:18"]

Jollain voi olla paljon mielikuvitusta ja se vaatii rauhaa ja hiljaisuutta toimiakseen, . [/quote]

Aivan loistava aivopieru, otan heti käyttöön! Kun ei hotsita tehdä duunia, sanon pomolle, että mun mielikuvitus vaatii nyt rauhaa ja hiljaisuutta!
[/quote]

On myös erilaisia töitä. Itse teen painan rutiininomaista urakkatyötä kädet heiluen, mutta samalla aivot ovat flow-tilassa ja omassa maailmassaan. Pidän siitä.

Vierailija
40/48 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oletko lihava? Liikutko tarpeeksi?