Voiko ihminen olla terveellisesti lihava?
Eli ylipainoa on mutta veriarvot hyvät eli hemoglobiini, sokeri, kolesteroliarvot, verenpaine.
Kommentit (55)
Pastori Pertti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla sopivasti lihava, olen kuullut.
Mä taas olen kuullut, että ei ainoastaan voi, vaan PITÄÄ olla pikkasen pläski.
Luojan KIITOS täällä on tolkun ihmisiäkin.
Pieni lihavuus ehkäisee nälkäkuolemaa. Laiha sen sijaan on ongelmissa, jos joutuu olemaan yhdenkin päivän syömättä.
Toki laihalla on tällaisia ongelmia, mutta laiha ei tarkoitakaan normaalipainoista. Laihaksi sanotaan ihmistä, jolla on liian vähän rasvaa ja lihaksia eli puskuri puuttuu kokonaan.
Hoikaksi sanotaan ihmistä, joka on ruumiinrakenteeltaan siro ja BMI on normaalipainossa pienempi kuin medium-kokoisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lievä ylipainoisuus on varmaan parempi, kuin lievä alipainoisuus. Selvä ylipainoisuus kuormittaa sydäntä.
Joidenkin lähteiden mukaan jo viiden kilon ylipaino on riski.
Lievä ylipaino on suositus, varsinkin kypsemmällä iällä eritoten niillä naisilla jotka ovat luonnostaan pulleita.
Okei, syöpäjärjestöjen mukaan kannattaa pysytellä mieluiten lähellä normaalipainon alarajaa. Siis syövän ehkäisyn kannalta. En tiedä sitten miten on muiden sairauksien ja ongelmien kohdalla, siis mikä olisi ihannepaino.
Tämä. Olen ylipainoinen itse, ja vaikka olen terve, urheilen päivittäin ja syön terveellisesti (ja veriarvot priimaa), niin silti pyrin laihduttamaan vähän kerrassaan. Juuri syöpäuhan takia. Suvussa on ollut tätä.
Näin liki 50v iässä on vaan aivan tuskaa, paino ei tipu millään. Siis teen ihan kaiken oikein, juoksen 40km viikossa, jumppaan, joogaan, pätkäpaastoan… paino tippuu ehkä 50g viikossa eli 15kilon painonpudotus kestää varmaan 10 vuotta tätä tahtia…
Ihan turhaan rääkkäät itseäsi tuolla lailla ja tuossa iässä ja siitähän se syöpä juuri tuleekin kun on pakkomielle. Mitä ihmeen mieltä tuollaisessa elämässä oikein on. Mitä järkeä on elää liian pitkään kituliasta elämää kun voisi se lyhyempikin riittää ja nauttia elämästä.
Ehkä nuorena mutta vanhempana tulee ongelmia varmasti ja silloin viimeistään tulee terveyshyötyjä laihduttamalla.
Minulla on todella matala verenpaine kun olen hoikassa kunnossa, rytmihäiriöitä ja pyörtymisiä. Pieni pehmeys pitää arvot normaalina ja olo on hyvä. Vielä… vanhempana tämäkin muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni lihavuus ehkäisee nälkäkuolemaa. Laiha sen sijaan on ongelmissa, jos joutuu olemaan yhdenkin päivän syömättä.
Toki laihalla on tällaisia ongelmia, mutta laiha ei tarkoitakaan normaalipainoista. Laihaksi sanotaan ihmistä, jolla on liian vähän rasvaa ja lihaksia eli puskuri puuttuu kokonaan.
Hoikaksi sanotaan ihmistä, joka on ruumiinrakenteeltaan siro ja BMI on normaalipainossa pienempi kuin medium-kokoisella.
Tämmöiset ihmisten luokitukset ovat aiheuttamaan syömishäiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Olen hoikempi ja vähärasvaisempi kuin suurin osa väestöstä ja pärjään vähällä ruualla vaikka teen ruumiillista työtä ulkona vuoden ympäri. Painan korkeintaan 60 kg ja pituutta hurjat 173 cm ja olen kohta nelikymppinen mies. Ennen vanhaan eli muinaisella 80-luvulla olisin ollut aivan normaalikokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Olen hoikempi ja vähärasvaisempi kuin suurin osa väestöstä ja pärjään vähällä ruualla vaikka teen ruumiillista työtä ulkona vuoden ympäri. Painan korkeintaan 60 kg ja pituutta hurjat 173 cm ja olen kohta nelikymppinen mies. Ennen vanhaan eli muinaisella 80-luvulla olisin ollut aivan normaalikokoinen.
Ihmisillä on erilainen energian kulutus. Ja jos ei ole syömishäiriöö niin ei syö enemmän mitä kuluttaa. Osaa säädellä syömisessään just sen mitä kuluttaa. Pitkään elävän pitääkin olla hyvin vähällä ruualla ja jos ei tule sairauksia niin sellaiset elävät pidempään mutta onko se sitten onni elää pitkään niin onkin ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Jos se lihavuus keskittyy pakaroihin ja rintoihin, niin voi. Muuten ei naisilla.
Miehellä jos se keskittyy keskivartaloalueelle niin se on myös tervettä.
Eli naisille sallitaan isot tissit tai iso perse, miehille iso kaljamaha. Kylläpä vaan kyllä, seems legit.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla "terveellisesti lihava". Mutta voi toki olla terve lihavuudesta huolimatta. Lihavuus ei silti ole koskaan terveellistä. Ja usein ne lihavuudesta huolimatta terveet ovatkin oikeastaan toistaiseksi terveitä. Ennen pitkää lihavuus on suurimmalla osalla vähintää osasyy joidenkin kremppojen, ongelmien, sairauksien tai muun syntymisessä.
Niin. Olen itse ylipainoinen, ollut oikeastaan aina. Ja ihan terve olin 35 vuotta. Sitten alkoi tulla kaikenlaista ongelmaa verenpainetaudista lähtien. Mulle alkaa tavallaan tulla vähän liian aikaisin vaivoja, mitä normaalisti kuuluisi tulla vasta vanhuksena. Kyllä se ikävästi viittaa siihen suuntaan, että en tule elämään kovin vanhaksi. Laihdutus ei onnistu kun ei motivaatio kestä kuin pari päivää. Ei näköjään edes terveyden rapistuminen ole riittävä motivaattori.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla suht ok nuo ylipainosta huolimatta mutta ei ne yhtä terveet ne lukemat ole kuin olisivat normaalipainoisena. Ihminen voi olla terve vaikka on ylipainoinen, mutta mitään terveellistä lihavuutta ei ole.
Tämä oli juuri hyvin kiteytetty. Lihavuus tuo aina mukanaan riskejä, kun ikä kasvaa. Kaikkien elintasosairauksien riskit.
Hassulta näitä lukiessa tuntuu, että hoikkana miehenä saan usein kuulla kommenttia, että ”sun pitäs syödä enemmän”. Painoindeksini on täysin normaali, veriarvot erinomaiset jne. Joidenkin mielestä vissiin pitäs alkaa tarkoituksella pilaamaan terveyttä ”että en näyttäisi niin luihulta”.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on BMI 40 ja kaikki nuo arvot ovat mainiot. Harrastan useita urheilulajeja ja syön terveellisesti.
Onko minkäänlaisia nivelongelmia? Itse ole normaalipainon ylärajoilla ja vaikka arvot ovat ok, huomaan että nivelet rasittuvat helpommin nyt kun ollessani 15 kiloa kevyempi. Myös väsyn helpommin.
Ei. Läskit on aina enemmän tai vähemmän sairaita.
Tavallaan varmaan voi mutta sanoisin että se on aika harvinaista. Elämäntavat kai sen ratkaisee ja terveellisillä elämäntavoilla ei pitäisi ihmisen erityisemmin lihota. Se on ainakin selvää että ylipainoisten ihmisten terveydessä on huomattavia eroja niin kai se on vähän määrittelykysymys mikä lasketaan terveen puolelle. Todella monet hieman ylipainoiset ihmiset elävät verrattaen terveenä ihan 90-vuotiaiksi astikkin jne.
Voi olla terve ja lihava mutta ei voi olla lihava terveellisesti. Vähän kuin voi olla tupakoiva ja terve, mutta ei ole terveellistä olla tupakoija.
Mä oon ylipainoinen ja itse huolissani sen vaikutuksesta terveyteeni. Lääkärit rauhoittelee mua ja sanoo, että veriarvot on priimaa. Kun oli rintakipuja, huolestuin tosi paljon ja menin lääkäriin. No ekg, kuvat ja veriarvot kaikki normaalit.Istumatyön rasituksista epäili johtuvan. Ehkä syy terveyteeni on se, että liikun paljon. Mut ihmettelen kyllä, miten voin olla niin terve mun kilolla ja ruokavaliolla (makeaa, suolaa ja rasvaa, epäsäännöllistä syömistä).