Harkitsen Applen tietokoneen ostamista
Macin hankinta tosiaan kiinnostaisi ja olisi kiva kuulla kokemuksia. Kannettavaa ajattelin ensisijaisesti.
Kommentit (32)
Mulla on töissä macbook air, joka on ihan uskomattoman kevyt ja kestävä. Työurani olen käyttänyt macia, mutta windowskoneet on ollut kotona tai puolisolla käytössä, niin etten ole niidenkään toimintalogiikkaa unohtanut.
Mac on ihan kelpo järjestelmä, joskus niin yksinkertainen, ettei sitä oikein uskokaan. Esim se raahaustoiminto pelittää melkein missä vain. Pidän myös siitä Dock-näkymästä ja ennen käytössäni oli macin oma hiiri, jonka rulla toimi kahteen suuntaan. Se oli kätevä.
Macin etsi-toiminto on todella hyvä ja helppokäyttöinen verrattuna windowsiin, jonka haulla en ikinä löytänyt mitään.
Mac on hyvä, windowskib ihan ok. Olen toisaalta tilanteessa, jossa olen käytännössä oppinut käyttämään tietokonetta kunnolla macilla, kouluaikaisia pelaamisia ja kirjoitelmia ei lasketa.
Itsellä on Macilla OSX:n ja Windowsin lisäksi käytössä Ubuntu Linux ja Android. Tämän ansiosta:
MInulla on macbook air, ollut nyt pari vuotta ja olen en vaihtaisi pois! En kaipaa lainkaan windowsin jatkuvia päivityksiä. Ja macissa kun tulee käyttöjärjestelmän päivitys, saa sen ilman lisäkustannuksia. Kone on ihanan nopea ja helppo käyttää.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 15:20"][quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 09:42"]
on vaihtanut kovalevyn SSD-kovoon se on äärinopea (vaihto onnistuu kahdessa minuutissa).
[/quote]
Koti kottaraiselle kovalevystä. It-ammattilaiset puhuvat kiintolevystä.
[/quote]
Se on kyllä kovo :D Jos työskentelee jatkuvaan tietokoneiden kanssa, niin keksii nahdollisimman lyhyet nimet osille, vaikka olisikin vain pari kirjainta eroa.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 09:26"]
Desktop tulee näkyviin komennolla fn+f11
[/quote]
Mikä tuossa on loogista, syntymässä opittua ja sitä "tavallista ihmistä" eikä insinööriä?
In a world without borders and fences... Who needs Windows and Gates?
Ei liity varsinaisesti Applen tietokoneisiin, mutta Ipad kolmoseni (se ensimmäinen retina-näytöllinen) hidastui 8.1.2- päivityksen myötä merkittävästi. Esim Safarilla surffailu on huomattavasti tahmeampaa verrattuna entiseen. Asiaan liittyvän uutisoinnin mukaan, tämä on Applelta tietoinen taktiikka saada ihmiset vaihtamaan laitteet uudempiin. Mikkisoftan tuotteita 20 vuotta käyttäneenä en ole vastaavaan törmännyt; käyttöjärjestelmän päivitykset eivät hidasta konetta, ainoastaan silloin jos käyttiksen vaihtaa täysin uuteen.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 20:10"]
Ei liity varsinaisesti Applen tietokoneisiin, mutta Ipad kolmoseni (se ensimmäinen retina-näytöllinen) hidastui 8.1.2- päivityksen myötä merkittävästi. Esim Safarilla surffailu on huomattavasti tahmeampaa verrattuna entiseen. Asiaan liittyvän uutisoinnin mukaan, tämä on Applelta tietoinen taktiikka saada ihmiset vaihtamaan laitteet uudempiin. Mikkisoftan tuotteita 20 vuotta käyttäneenä en ole vastaavaan törmännyt; käyttöjärjestelmän päivitykset eivät hidasta konetta, ainoastaan silloin jos käyttiksen vaihtaa täysin uuteen.
[/quote]
Onko pistää todisteita pöytään?
[quote author="Vierailija" time="26.12.2014 klo 19:39"]
In a world without borders and fences... Who needs Windows and Gates?
[/quote]
:D Mä tajusin vitsin!
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 23:33"]
Macin hankinta tosiaan kiinnostaisi ja olisi kiva kuulla kokemuksia. Kannettavaa ajattelin ensisijaisesti.
[/quote]
Oman kokemuksen perusteella paras laptop tietokone mitä maailmasta rahalla saa. Osta pois jos rahat riittävät! Se säästynyt aika (jos lasket tuntihintaa sille, että joudut tappelemaan Windows tietokoneen kanssa) korvaa hyvin nopeasti sen, että Mac on kalliimpi kuin Windows kone.
Mulla on ollut Applen kone vuodesta 2006. Ensin Macbook ja nyt Macbook Air. Muunlaista konetta en enää huolisi. Mäkki on helppo käyttää, se on nopea ja toimii varmasti.
Ostin tämän Airin työkäyttöön, mutta se on myös huvikoneeni. Meillä katsotaan kaikki TV-ohjelmatkin tästä. Ainoa miinus on kyllä DVD-aseman puute, mutta meillä ainakin sen käyttö on sen verran satunnaista, että ulkoinen DVD-asema on riittänyt vallan mainiosti.
Esim. täällä AV:lla monet pitävät Airia turhana light-laitteena, mutta todellisuudessa tämän kapasiteetti riittää kyllä keskivertotyökoneeksi. Varmasti esim. isoja video- tai äänitiedostoja pyörittäessä tämän rajat tulevatkin vastaan, mutta esim. tekstinkäsittelyyn tämä on kyllä monikertaisesti riittävä. Mä käytän työssäni tekstinkäsittelyä sekä virtuaalikoneella toimivaa käännösmuistia.