Anoppi sanoi että lapselle..
Pitää opettaa nöyryyttä. Kasvattaa nöyräksi. Voisiko joku tarkentaa. Tietysti opeta ottamaan toiset huomioon. Lapset ovat vielä kovin pieniä.
Kommentit (8)
Nöyryys on jotenkin vaikea ta vieras arvo. Tälle ap:llekaan ei tullut yhtään vastausta! Itse googletin aihetta, ja aika huonosti tuli osumia. Nöyryys-sanalle tuli osumia lähes yksinomaan liittyen nöyryyteen Jumalan edessä.
Pohjois-pohjanmaalta?
"Lasta ei saa kehua, ettei ylpisty".
Itse ymmärrän tässä yhteydessä nöyryyden negatiivisesti. Voi johtua omasta lapsuudestani ja epämiellyttävästä isovanhemmasta, joka termiä suosi. Monilla sen ajan ihmisillä oli ajatus, että lapsi pitää alistaa kasvatuksella. Olla nöyrä suhteessa aikuisiin, kuuliainen ja huomaamaton. Toivottavasti anoppisi tarkoitti jotain muuta.
Itse ymmärtäisin sen niin että lasta ei pidä kasvattaa pikku despootiksi jonka pillin mukaan eletään vaan että lapsen on sopeuduttava perheeseensä ja ympäröivään yhteiskuntaan ja opittava sosiaalistumaan ikänsä mukaisesti.
Sano anopille että jäikö hänellä kyseinen oppitunti pienenä välistä vai onko taantunut taas lapsen tasolle
Nöyryys on minulle opetettu niin että vanhempia kunnioitetaan ja jos jotain saa niin siitä kiitetään oli se sitten lahja tai apu tms. Opetetaan ettei aina tarvitse sitä parasta ja kalleinta vaan ollaan kiitollisia siitä mitä saa ja osataan arvostaa kaikkea. Nöyrä ihminen ei myöskään ajattele olevansa parempi kuin muut, käyttäydy ylpeästi niitä kohtaan joilla ei elämä ole helppoa tai kohtele toisia tois arvoisena oli ihonväri, uskonto tai seksuaalinen suuntautuminen mikä oli. Nöyryys on aika laaja käsite.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2015 klo 08:46"]
Nöyryys on minulle opetettu niin että vanhempia kunnioitetaan ja jos jotain saa niin siitä kiitetään oli se sitten lahja tai apu tms. Opetetaan ettei aina tarvitse sitä parasta ja kalleinta vaan ollaan kiitollisia siitä mitä saa ja osataan arvostaa kaikkea. Nöyrä ihminen ei myöskään ajattele olevansa parempi kuin muut, käyttäydy ylpeästi niitä kohtaan joilla ei elämä ole helppoa tai kohtele toisia tois arvoisena oli ihonväri, uskonto tai seksuaalinen suuntautuminen mikä oli. Nöyryys on aika laaja käsite.
[/quote]
Aika samoin minullekin on opetettu. Jokaisen on hyvä joskus miettiä nöyryyden käsitettä.
Nöyryys ei myöskään tarkoita kynnysmattona olemista. Nöyrä ei ajattele että on huonompi kuin muut vaan tuntee ne omat heikkoudet ja vahvuudet ja yrittää käyttää vahvuuksiaan