Miksi totutatte lapsenne lahjoihin ja yleiseen pinnallisuuteen?
Ihan naurettavaa, että tässä yhteiskunnassa ihmisillä on kaikki tarpeellinen, pitää ostaa tyhjänpäiväisiä asioita lahjaksi toisille.
Mielestäni joululahjat edustavat yleistä moraalin rappiotilaa. Niiden ostamisen päällimmäinen tavoite on valtavirran mukana kulkeminen ja sisäisen tyhjyyden täyttäminen materiaalilla. Kun vanhemmilla ei ole muuta annettavaa lapsille, annetaan heille kasoittain joululahjoja.
Kommentit (33)
Siten, että eilen pukki toi 4-vuotiaalle paaaaljon lahjoja. Oli kuule leluja, sukset, vaatteita.. Ai että sitä riemua :) On varmaan mukavaa olla tuollainen Grinch!
Entä jos antaa läsnäoloa, rakkautta, arvoja, tapoja, saako silloin lahjoa materiallakin kerran vuodessa?
Jos lapsi/teini ei saa oikeanmerkkistä puhelinta/vaatteita, se on ulkona kaveripiiristä. Koulumaailma on armoton. Haluatko lapsesi päätyvän yksinäiseksi?
Tapahtui minulle pari viikkoa sitten: oltiin kavereiden kanssa ulkona. Yksi sai päähänsä että lähdetään Starbucksiin. Siinä sitten itse tilasi kaikkein halvimman kahvin, kun muut ottivat parempaa. Pitkiä katseita tuli.
Sama koskee kaikkea muutakin. Se jolla ei ole varaa samaan kuin muilla, päätyy nopeasti ulos piireistä.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:29"]Jos lapsi/teini ei saa oikeanmerkkistä puhelinta/vaatteita, se on ulkona kaveripiiristä. Koulumaailma on armoton. Haluatko lapsesi päätyvän yksinäiseksi?
Tapahtui minulle pari viikkoa sitten: oltiin kavereiden kanssa ulkona. Yksi sai päähänsä että lähdetään Starbucksiin. Siinä sitten itse tilasi kaikkein halvimman kahvin, kun muut ottivat parempaa. Pitkiä katseita tuli.
Sama koskee kaikkea muutakin. Se jolla ei ole varaa samaan kuin muilla, päätyy nopeasti ulos piireistä.
[/quote] julmaa teillä. Minun lapseni on pienituloisen lesken kasvattama teini ja hyvin pysynyt piireissä. Fiksut kaverit?
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:29"]
Pitkiä katseita tuli. Sama koskee kaikkea muutakin. Se jolla ei ole varaa samaan kuin muilla, päätyy nopeasti ulos piireistä.
[/quote]
Ihan pakko laittaa argumentum ad hominem tähän: ei sitten ole teikäläiselle opetettu olemaan piittaamatta muiden mielipiteistä epäolennaisissa asioissa? Vaikka se johtaisi mahdollisesti ns piireistä ulostamiseen?
Onneksi kodista sain yhden ohjeen, joka on kantanut hyvin tähän päivään saakka: "Aivan sama mitä ihmiset sinusta ajattelee niin kauan kuin eivät päätä palkanmaksustasi. Ja silloinkin asialla on vain rajoitetusti merkitystä".
Vain heikot luonteet eivät pidä periaatteistaan/fiiliksistään kiinni ja menevät muiden mielen mukaan...
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:29"]
Jos lapsi/teini ei saa oikeanmerkkistä puhelinta/vaatteita, se on ulkona kaveripiiristä. Koulumaailma on armoton. Haluatko lapsesi päätyvän yksinäiseksi? Tapahtui minulle pari viikkoa sitten: oltiin kavereiden kanssa ulkona. Yksi sai päähänsä että lähdetään Starbucksiin. Siinä sitten itse tilasi kaikkein halvimman kahvin, kun muut ottivat parempaa. Pitkiä katseita tuli. Sama koskee kaikkea muutakin. Se jolla ei ole varaa samaan kuin muilla, päätyy nopeasti ulos piireistä.
[/quote]
Naurettavinta tekstiä mitä olen vähään aikaan lukenut. Starbucksista ostetaan kalleinta kahvia siksi, että se on kalleinta ja päästään leveilemään rahoillaan? Harvinaisen typerää.
Meillä Jeesus on joulun Herra ja Vapahtaja, mutta ostamme silti joululahjoja. Joululahjoilla ja kaikella sillä maallisella ilolla haluamme juhlistaa Vapahtajamme syntymää. Joululahjat ovat kaunis tapa. Lahjat eivät ole minkään korvike. Ympäri vuoden meillä on riittävästi rakkautta ja aikaa olla yhdessä. Joulunvietto ei ole pois kaikesta muusta, vaan lisänä kaikkeen muuhun iloon.
Meillä lapsi on ilahduttavasti oppinut myös antamaan omastaan. Etenkin jouluna on hyvä muistaa lähimmäisen auttaminen, vaikka tietenkin sen pitäisi olla itsestäänselvää ympäri vuoden.
Jotkut ostavat älyttömästi lahjoja lapsilleen. Siis ymmärrän että jos on rahaa jotkut ostavat puhelimen, vaatteita, kannettavan tietokoneen tms. Eräs tuttavani ostaa jälkikasvulleen todella paljon tavaroita, eivät edes mahdu kuusen alle yhteen huoneeseen vaan tavaranpaljous on uskomatonta.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:29"]Jos lapsi/teini ei saa oikeanmerkkistä puhelinta/vaatteita, se on ulkona kaveripiiristä. Koulumaailma on armoton. Haluatko lapsesi päätyvän yksinäiseksi?
[/quote] ei ne oikeasti kavereita ole! hankkiudu niistä eroon ja hanki kavereitä, jotka eivät ylenkatso muita ihmisiä.
Meillä ostetaan kaikkea tarpeellista sitä mukaa kun tarvetta ilmenee. Näin ei keräänny jouluun mitään tolkuttomia paineita, vaan riittää että silloin ostetaan jotain pientä kivaa.
[/quote]
Surullista mutta totta, jo ala-asteella ollaan armottomia
Kyllä sen huomaa jo alle kouluikäisistä. Se kellä ei oo beibbaria tai sen tarvikkeita jää kaveriporukan ulkopuolelle :(
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:29"]Jos lapsi/teini ei saa oikeanmerkkistä puhelinta/vaatteita, se on ulkona kaveripiiristä. Koulumaailma on armoton. Haluatko lapsesi päätyvän yksinäiseksi? Tapahtui minulle pari viikkoa sitten: oltiin kavereiden kanssa ulkona. Yksi sai päähänsä että lähdetään Starbucksiin. Siinä sitten itse tilasi kaikkein halvimman kahvin, kun muut ottivat parempaa. Pitkiä katseita tuli. Sama koskee kaikkea muutakin. Se jolla ei ole varaa samaan kuin muilla, päätyy nopeasti ulos piireistä. [/quote] Surullista mutta totta, jo ala-asteella ollaan armottomia
[/quote]
Ei todellakaan ole totta. Jos "kaverit" ovat tuollaisia, on parasta vaihtaa kaveripiiriä.
Miksi tässä maassa elää sitkeässä myytti tuloerojen pienuudesta? Ei se nyt kovin pieneltä tunnu jos ns. keskiverto duunari tienaa mitä se nyt on, 3000 ja keskiverto toimari sen, mitä se nyt on, 14 000 kuukaudessa? Sanoisin että melkoinen ero, enkä ota tässä kantaa mihinkään muuhun.
Minusta lapsellemme riittäisi viitisen pakettia ja meille aikuisille yksi, mutta kun on noita sukulaisia, jotka eivät ymmärrä ajatusmaailmaamme. He laittavat pari säkillistä kamaa meille, heidän mielestään kun on tärkeintä, että paketteja on mahdollisimman paljon, ihan sama mitä roskaa ne sisältävät. Moni juttu menee suoraan roskiin ja osa kaappiin, jossa on poistokamoja (kirpparille, arpajaisiin, hyväntekeväisyysmyyjäisiin). Suoraan sanominen ei auta, ei hyvällä eikä pahalla.
Elä ja anna elää. Lahoja lienee annettu niin kauan kun ihmisiä on ollut olemassa.
Tuloeroja on kaikkialla. Ja hyvä niin. Jos opiskelet ja otat riskejä, on ihan oikein että siitä saa korvauksen. Jos et taas tee mitään, ei sun mitään pidä saamankan.
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.12.2014 klo 17:29"]Jos lapsi/teini ei saa oikeanmerkkistä puhelinta/vaatteita, se on ulkona kaveripiiristä. Koulumaailma on armoton. Haluatko lapsesi päätyvän yksinäiseksi? Tapahtui minulle pari viikkoa sitten: oltiin kavereiden kanssa ulkona. Yksi sai päähänsä että lähdetään Starbucksiin. Siinä sitten itse tilasi kaikkein halvimman kahvin, kun muut ottivat parempaa. Pitkiä katseita tuli. Sama koskee kaikkea muutakin. Se jolla ei ole varaa samaan kuin muilla, päätyy nopeasti ulos piireistä. [/quote] Surullista mutta totta, jo ala-asteella ollaan armottomia
[/quote]
Ja tähän aikuiset voisivat kätevästi vaikuttaa siten, että pidettäisiin ainakin ne pienet ala-asteikäiset vielä erossa materialismista ja merkkitietoisuudesta. Se onnistuu kätevästi sillä, ettei ostella niille lapsille kallista elektroniikkaa ja merkkivaatteita vaikka kuinka rahaa olisi.
Lapset ottavat käytösmallin vanhemmilta. SINÄ voit vaikuttaa käytökselläsi siihen, miten lapsi käyttäytyy.
Kun siihen on varaa. Pitäiskö köyhäillä siksi, että muilla ei ole varaa samaan?