Miten tulla paremmaksi humanistisissa aineissa?
Olen siis suhteellisen heikko humanistissa aineissa, ja yhteiskuntaopissa.
Vahvuuteni on ennemminkin luonnontieteet, mutta unelma-alani yliopistossa (yhteiskuntatieteet) kannalta ei kannata kirjoittaa niitä.
Pitäisi siis parantaa humanistista puolta, etenkin yhteiskuntaoppia että saisin vähintään nyt sen kirjoitettua, mahdollisesti vielä pari muuta alaa tukevaa ainetta. Nyt kaksi kurssia luettuna ja molemmista seiska. Yritin kyllä valmistautua kokeeseen ja tein tosiaan parhaani siinä ja osallistuin tunnilla. Minulla on dysleksia joka vaikeutti valmistautumista mutta parhaani tein :(
Miten siis parantaa humanistisia aineita, tai selviytyä niihin liittyvästä tekstimäärästä lukihäiriöstä huolimatta :/
Kommentit (14)
-Tiivistelmät
-Muistisäännöt
-Kuvat
-Mindmapping
-Opiskelu yhdessä kavereiden kanssa
-Yritä hahmottaa asiat isompina kokonaisuuksia
En nyt siis halua loukata sua mitenkään AP mutta jos menet yhteiskuntatieteelliseen koska "on paljon tapahtumia" menet kyllä väärät jutut edellä.
Kannattaa koettaa seurata uutisia muuten, se auttaa yhteiskuntaoppiin :)
En nyt osaa sanoa mitään muuta kun että jos et ole tukitoimien piirissä dysleksian vuoksi hae sitä, auttaa kyllä.
Miksi menit lukioon jos sulla on dysleksia? Idiootti. Yhteiskuntatieteellisen et tule pääsemään sillä lukemista on paljon.
Ootko ihan varma että tahdot yhteiskuntatieteelliseen lukemaan jos olet hyvä luonnontieteissä?Luonnontieteissä voi olla paremmat työmahdollisuudet. Tekniikkaa kannattaa myös harkita jos luonnontieteet on vahvoilla.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 22:11"]Ootko ihan varma että tahdot yhteiskuntatieteelliseen lukemaan jos olet hyvä luonnontieteissä?Luonnontieteissä voi olla paremmat työmahdollisuudet. Tekniikkaa kannattaa myös harkita jos luonnontieteet on vahvoilla.
[/quote]
Kemistien ja biologien työllisyyshån on tosi hyvä. Not.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 22:11"]Ootko ihan varma että tahdot yhteiskuntatieteelliseen lukemaan jos olet hyvä luonnontieteissä?Luonnontieteissä voi olla paremmat työmahdollisuudet. Tekniikkaa kannattaa myös harkita jos luonnontieteet on vahvoilla. [/quote] Kemistien ja biologien työllisyyshån on tosi hyvä. Not.
[/quote]
Useat kemistit työllistyvät nykyisin tekniikan puolelle suhteellisen hyvin. Myös osaaville fysiikan ja matematiikan opettajille on tarvetta. Biologeilla parhaiten työllistyvät ne,jotka osaavat suunnata esim osaamisensa yva-asioihin tai ottaa sivuaineeksi muita hyödyllisiä aihealueita kuten geologia.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 22:11"]
Ootko ihan varma että tahdot yhteiskuntatieteelliseen lukemaan jos olet hyvä luonnontieteissä?Luonnontieteissä voi olla paremmat työmahdollisuudet. Tekniikkaa kannattaa myös harkita jos luonnontieteet on vahvoilla.
[/quote]
Noh, näin lukion ekaluokkalaisena "varma" on aika suhteellinen käsite.
Olen kuitenkin jutellut yhteiskuntatieteellisessä opiskelevan serkkuni kanssa paljon alasta ja hänen kokemuksensa ovat vain positiivisia. Henki on kuulemma mahtava ja paljon erilaisia tapahtumia yms.
Luen kyllä kurssit myös luonnontieteissä koska monet ovat mielenkiintoisia mutta haluaisin silti tuon yhteiskuntaopin nousuun koska se mun olis tarkoitus kirjoittaa reaalina.
Hae apua dysleksiaan, sillä se paranee!
Ajatuskartat, kuvat, motivaatio! Jos sä sinne yhteiskuntatieteellisen haluat sun pitää skarpata!
Jospa kirjoittaisit luonnontieteellisiä aineita, kun olet niissä hyvä! Niissä dysleksia ei ehkä niin paljon haittaa, luettava on tiiviimpää ja sivumääärät ovat pienempiä.
Jos yhteiskunta kiinnostaa, luepa vaikka yhteiskunnallisia aikakauslehtiä kirjastossa ja seuraa hyvin argumentoituja ajankohtaisohjelmia tv/radiossa, ja mieti argumentteja ja maailmankatsomusta.
Tulevaisuuden työtilannetta on vaikea ennustaa eri aloilla. Kannattaa lukion jälkeen opiskella sitä, mikä kiinnostaa. Viiden opiskeluvuoden aikana työmarkkinat voivat muutta.
Nykyisinkään kaikkien luonnontieteilijöiden työtilanne ei ole huono. Esim. opettajia tarvitaan.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 22:03"]Miksi menit lukioon jos sulla on dysleksia? Idiootti. Yhteiskuntatieteellisen et tule pääsemään sillä lukemista on paljon.
[/quote]
Minulla on dysleksia ja olen lääketieteellisessä. Olet mistään mitääntietämätön idiootti.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 22:03"]Miksi menit lukioon jos sulla on dysleksia? Idiootti. Yhteiskuntatieteellisen et tule pääsemään sillä lukemista on paljon. [/quote] Minulla on dysleksia ja olen lääketieteellisessä. Olet mistään mitääntietämätön idiootti.
[/quote]
Dysleksia ei ole mikään este kunhan sopivat oppimismetodit löytyy
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 22:03"]Miksi menit lukioon jos sulla on dysleksia? Idiootti. Yhteiskuntatieteellisen et tule pääsemään sillä lukemista on paljon. [/quote] Minulla on dysleksia ja olen lääketieteellisessä. Olet mistään mitääntietämätön idiootti.
[/quote]
Dysleksia ei ole mikään este kunhan sopivat oppimismetodit löytyy
[/quote]
Kiitos kaikista vastauksista !
Joo, näin minun yläkoulun ihana oponikin sanoi, dysleksia ei nykypäivänä ole este kouluttautumiselle.
Olen kyllä kokeillut mindmappien, yms tekemistä, ja kokeillut erilaisa metodeja, ja auttaahan se. Selviän kyllä kunnialla mutta yhteiskuntatieteelliseen on verraten vaikea päästä, joten pelkään että pelkkä "selviytyminen kunnialla" ei riitä :(
Vai taktikoinko kirjoittamalla jonkun helpomman reaalin, jotta saan paremmat pisteet siitä, koska humanistisilla aloillehan pääsykoe merkkaa myös paljon ja kaikki reaalit moneen paikkaan arvotetaan samaksi :/