Voi paska. Kinkku meni pilalle.
Otin sen uunista kun mittari näytti 75 astetta ja annoin jäähtyä tuolla varmaan melkein tunnin. Äsken kun aloin sitten ottamaan nahkaa ja verkkoa pois, niin koko kinkku hajosi käsiin :( Ilmeisesti sitten mittari on jotenkin rikki, vaikka kyllä mä sen testasin ja se mun käsittääkseni toimi ihan ok.
Miten tuotakin sitten leikkaa? nyt meillä on joulupöydässä pulledporkia joulukinkun sijaan :((
Kommentit (31)
Ei ihme, että kinkku levisi, ei kinkku poikkea muusta lihasta millään tavalla. Aina hajoaa, jos yrittää liian kuumana leikata. Olisit lopettanut leikkaamisen ja antanut kinkun jäähtyä rauhassa.
Sellainen mureneva, melkein pulled porkia muistuttava kinkkuhan on paras. Itse nukuin kuin pikku possu yli sen ajan kun kinkku olisi pitänyt ottaa uunista. Herätyskello oli hälyttämässä, mutta nukuin silti. Kinkku oli 88 astetta kun otin sen uunista ja hetken jo pelkäsin, että se on ihan kuiva, mutta ilmeisesti paistopussi sai aikaan sen, että kinkku oli aivan nappiin.
Älkää hyvät ihmiset pikku asioita jouluanne pilatko. Kaikki on hyvin.
Parasta just noin. Laita kylmään, niin illalla leikkaat helposti.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 06:17"]Otin sen uunista kun mittari näytti 75 astetta ja annoin jäähtyä tuolla varmaan melkein tunnin. Äsken kun aloin sitten ottamaan nahkaa ja verkkoa pois, niin koko kinkku hajosi käsiin :( Ilmeisesti sitten mittari on jotenkin rikki, vaikka kyllä mä sen testasin ja se mun käsittääkseni toimi ihan ok.
Miten tuotakin sitten leikkaa? nyt meillä on joulupöydässä pulledporkia joulukinkun sijaan :((
[/quote]
Sehän on juurikin hyvää! Kamalaa on sellainen liian kiinteä, puoliraaka kinkku!
Maku on tärkeintä :D
Verkkoa ei kannata irrotella ennen kuin kinkku on täysin jäähtynyt ja sitä mukaa kun leikkaa viipaleita. Juhlakinkut ja muut viritelmät, joista on luu poistettu ja jotka on palasista koottu, ei pysy kasassa kuumana ilman verkon antamaa tukea.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 06:56"]Itselläni oli vähän teknisiä ongelmia mittarini kanssa. Nimittäin vähän alle 8 kg:n kinkku, ja mittari väitti vähän päälle 5 tunnin että kinkku muka olisi valmis. No ei kyllä voi olla, vaan mittarin varsi oli liian lyhyt, tällaista paskaa ne myy nykyään. Piti ottaa vanha mittarini käyttöön, jota on tosin paljon hankalampi lukea, kun se mittarin pylväs on liian ohut. Mutta näytti vain 71 astetta, eli ei vielä ihan valmis. T. mies.
[/quote]
Voi et kai ottanu sitö pois! Meillä oli 7,2 kg 23sta aamukasiin uunissa. Eikä oo ees ylikypsä ja lämmin kinkku laitettiin kuumaan uuniin ekana
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 14:22"]Maku on tärkeintä :D
Verkkoa ei kannata irrotella ennen kuin kinkku on täysin jäähtynyt ja sitä mukaa kun leikkaa viipaleita. Juhlakinkut ja muut viritelmät, joista on luu poistettu ja jotka on palasista koottu, ei pysy kasassa kuumana ilman verkon antamaa tukea.
[/quote]
No eipä pidä paikkaansa. Meillä on kahden hengen joulu ja kahden kilon luuton kinkku. Paistettiin se 82 asteiseksi ja kuumana irrotettiin verkko ja kamara pois. Sitten kuorrutus ja takaisin uuniin. Hyvin pysyi kasassa, juuri äsken maisteltiin, hyvää tuli.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 06:56"]Itselläni oli vähän teknisiä ongelmia mittarini kanssa. Nimittäin vähän alle 8 kg:n kinkku, ja mittari väitti vähän päälle 5 tunnin että kinkku muka olisi valmis. No ei kyllä voi olla, vaan mittarin varsi oli liian lyhyt, tällaista paskaa ne myy nykyään. Piti ottaa vanha mittarini käyttöön, jota on tosin paljon hankalampi lukea, kun se mittarin pylväs on liian ohut. Mutta näytti vain 71 astetta, eli ei vielä ihan valmis. T. mies.
[/quote]
Voi et kai ottanu sitö pois! Meillä oli 7,2 kg 23sta aamukasiin uunissa. Eikä oo ees ylikypsä ja lämmin kinkku laitettiin kuumaan uuniin ekana
[/quote]
Itselläni oli paistolämpötila noin 125 asteessa, ja otin pois vähän päälle 6 tunnin paistamisen jälkeen. Oli kyllä ihan kypsä kinkku, ja murea, siinä sen lihassa näkee, leikkasin jo puolet kinkusta. Aika vauhdikkaasti valmistui tällä kertaa, johtui varmaan siitä että olin pitänyt kinkkua huoneenlämmössä useita tunteja ennen paistoa, jotta kinkku olisi varmasti sulanut.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 06:55"]
Ai eikö rosolliin kuulu sipuli? Entäs herneet, niitä kyllä laitoin kun en löytänyt ohjetta ja muistelin että niitä laitetaan. t.rosollin tekijä
[/quote]
Ei hyvä luoja, anoppihan lahtaa sinut ;D
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 06:17"]
Otin sen uunista kun mittari näytti 75 astetta ja annoin jäähtyä tuolla varmaan melkein tunnin. Äsken kun aloin sitten ottamaan nahkaa ja verkkoa pois, niin koko kinkku hajosi käsiin :( Ilmeisesti sitten mittari on jotenkin rikki, vaikka kyllä mä sen testasin ja se mun käsittääkseni toimi ihan ok.
[/quote]
On niitä jotka osaa ja sit on ne idiootit jotka ei edes yhtä kinkkua osaa paistaa... Ei voi olla niin vaikeeta.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 06:55"]
Ai eikö rosolliin kuulu sipuli? Entäs herneet, niitä kyllä laitoin kun en löytänyt ohjetta ja muistelin että niitä laitetaan. t.rosollin tekijä
[/quote]
Ei hyvä luoja, anoppihan lahtaa sinut ;D
[/quote]
No kyllähän rosolliin laitetaan sipulia. Piti vielä erikseen googlettaa rosolli-ohjeita, että ollaanko me ja miehen sukuainoita Suomessa,joka laittaa rosolliin sipulia, mutta myös kaikissa ohjeissa oli ainesosana sipuli.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 07:04"]Kuka hullu jouluna ruokaa tekee? Menkää sukulaisille syömään, niin mä oon aina tehny.
[/quote]
No joku hullu sukulainen sunkin ruoat joutuu sitten tekemään:\
Meidän kinkku ei ole vielä kypsä ;D
Meillä hajoaa kinkku aina ja niin se kuuluu tehdäkkin, silloin kinkku on mureaa. Itse paista aina kinkkua puoli tuntia 200 asteessa ja sitten 130 astetta ja 80min per kilo. En koskaan käytä mittaria. Aina onnistunut elinon mureaa!
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 06:59"]
Joo kyllä se haittaa jos pylväs on liian ohut.
[/quote]
Levitin verkkosukkakinkun kun yritin liian paksua pylvästä sisälle. Jouluni on nyt pilalla.
No hitto mulla meni rosolli pilalle, leikkasin siihen suhteessa porkkanaa enemmän punajuureen nähden ja nyt kun ne on ihan sekasin en tiedä paljonko lisäisin muita aineita.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 06:26"]
No hitto mulla meni rosolli pilalle, leikkasin siihen suhteessa porkkanaa enemmän punajuureen nähden ja nyt kun ne on ihan sekasin en tiedä paljonko lisäisin muita aineita.
[/quote]
Maun perusteella?
Mulla piparit kohosivat liikaa. Menin kokeilemaan uutta ohjetta. Mureita ja erittäin maukkauta, mutta liian levinneitä.
Kyllä meillä kaikilla on nyt joulu pilalla.
Pyydän, älkää nyt tätä oikeasti tosissanne ottako; näin kävi, mutta ei harmita. Ilkesin tarjota vieraillekin eilen.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 08:49"]Kauppa on auki nyt aamulla. Menet ja ostat valmista kinkkua.
[/quote]
Valmis on pahaa.