Lähdettiin 600km päähän sukulaisiin ja pakotin teinin jättämään kännykän kotiin.
Syy oli siinä, että tyttö 15v on jatkuvasti kännykässä kiinni, siis ihan tauotta. On facee, kikkii, askii, whatsuppii ja mitä vielä. Luuri piippaa, viheltää, tsirputtaa tai vaan värisee joka hetki. Käskin jättämään luurin jouluksi kotiin. No siitäkös mekkala syntyi, mutta se oli pakko tehdä. Minusta tuo on jo sairasta riippuvuutta. Paikassa mihin menemme ei ole mitään nettiliittymiä ja lähimpään kaupunkiin 30km. Toivottavasti saan hänet vieroitettua tässä parin viikon aikana. Teinkö väärin?
Kommentit (23)
Teit. Ainoa minkä sait tuolla aikaan on se, että teinisi on vihainen ja mököttää. Olet hieno äiti.
Teit. Hyppisin itsekin seinille jossain huitsin nevadassa lasten kanssa ja sukulaisten riivaamina ilman edes whatsuppin tuomaa vertaistukea.
Terv. perheenäiti 38 v, joka odottaa sukujoulua kauhunsekaisin tuntein
ps. olisit voinut vaatia, että jouluateria, lahjojen jako yms. teini laittaa kännyn pois.
Jos olisin se teini, niin karkaisin. Parempi joutua lastenkotiin kuin kanssasi joulunviettoon.
Törkeästi teit. Muista että et sitten valita, jos teini kiukkuaa koko joulun.
Jos multa puhelin vietäis nii en varmaan lähtis kyllä yhtään minnekkään. Never
Höpö höpö, pieni totaalibreikki tekee hyvää. Minä jos hieroskelen käsiäni, koska lähdemme aaton jälkeen viikoksi pois ja pojalle tullee väkisinkin tietokonevapaa viikko
Teit väärin.
Miksi kännykän käyttöä ei voinut rajoittaa jo aiemmin, niin etteä se pysyisi aisoissa. Tulee mieleen, ettet osaa pitää normaalia kuria, vaan tarvitset jonkun tällaisen radikaalin keinon.
Keskustelu on ihan hyvä keino teininkin kanssa kunhan itse perustelee kantansa hyvin ja pysyy aiheessa.
Varo vaan ettei teini kosta jollain alapääjutuilla joulupöydässä :P
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 22:34"]
Törkeästi teit. Muista että et sitten valita, jos teini kiukkuaa koko joulun.
[/quote]No onneksi tuo tyttö ei ole sen tyylinen, että jaksaisi kauan kiukutella asiasta. Alkushokki oli varmaan pahin.
Ap
Ja mitä itse touhuat nyt? Roikut av:lla...
Teit ihan oikein. Ihan sairasta tää nykymeiniki kun skidit istuu ja tuijottaa älypuhelimen näyttöä.
Kuullostan saarnamummolta mutta minun lapsuudessani lapset ja nuoret liikkuivat ja touhusivat ulkona. Nämä nykyskidit jumittaa paikoillaan laitteessa kiinni joka säteilee, syövät huonolaatuista ruokaa ja nukkuvat liian vähän
Tosi "terve" sukupolvi kasvamassa juu
Minustakin teit oikein. Ei teini tuohon kuole.
Kai luovut omasta kännykästäsi kanssa?
Ei teknologia tule mihinkään katoamaan, kyllä on vaan myönnettävä että kännykät kuuluu sosiaaliseen kanssakäymiseen
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 22:37"]
Höpö höpö, pieni totaalibreikki tekee hyvää. Minä jos hieroskelen käsiäni, koska lähdemme aaton jälkeen viikoksi pois ja pojalle tullee väkisinkin tietokonevapaa viikko
[/quote]
Herätkää nykypäivään. Se että mammat itse saivat netin joskus aikuisiän kynnyksellä, niin on aivan eri asia kuin tämän päivän lapsilla. Miksei voi hyväksyä että ajat muuttuu? Toki pieni tauko on joskus paikallaan, mutta viikko ilman yhteyttä ulkomaailmaan on teinille aika paha juttu. Mitä te vanhemmat siitä oikein saatte?
Mien olisi sopimus että joulupöydässä ja muissa tärkeissä tapahtumissa puhelin on pois päältä? Monet aikuisetkin kaipaavat etikettiä asiaan, hyvä, jos rajoja aletaan pohtimaan yhdessä.
Nuori tuskin loukkaantuu parin tunnin tai päivän livefeedivajeesta, jos itsekin on sitä mieltä, että haluaa pyhinä keskittyä sukulaisiin naamakkain. Jos ei halua, voit ehkä perustaa perhetradition, joka koskee kaikkia- ei kännyjä, nettiä, SOMEa tiettyinä aikoina.
Pakolla en ottaisi nuorelta pois noin isoa osaa kommunikaatiotansa ilman kunnon keskustelua syistä ja eduista.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 22:40"]
Ja mitä itse touhuat nyt? Roikut av:lla...
[/quote]Kyllä täällähän minä ja vielä kännykällä. Lapset nukkuu jo. Jos tyttökin vaan tunnin pari päivässä notkuisi netissä, tilanne olisi täysin toinen. En mä hänen edessään kuitenkaan netissä roiku ja saa mun puhelimesta soittaa kaverilleen jos on asiaa.
Ap
Tekisin tuon ehkä muulloin, mutta en jouluna.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 22:34"]Jos olisin se teini, niin karkaisin. Parempi joutua lastenkotiin kuin kanssasi joulunviettoon.
[/quote]
Jep, edes lastenkodeissa ei takavarikoida puhelimia jouluiksi.
t. laitosnuori
Teit. Olisit rajoittanut käyttöä jo alkuunsa.