Mitä mieltä - pitääkö kaverin maksaa?
Oltiin siis neljän hengen porukalla sovittu, että lähdetään risteilylle. Varasimme hytin hyvissä ajoin ja yhteishinta oli noin 100€, eli per nenä maksettavaksi tuli 25€.
Nyt yksi henkilö ilmoittikin, ettei hän aio lähteä mukaan. Syynä ei ole mikään sairastuminen tms. hän ei vain viitsikään lähteä. Ei ole maksanut osuuttaan hytistä eikä kuulemma aiokaan maksaa. Matkustajaakaan ei voi enää vaihtaa.
Tiedän että summa on pieni eikä tässä nyt ole kysymys rahasta vaan periaatteesta. Eniten ärsyttää kaverin ylimielinen ja välinpitämätön suhtautuminen asiaan. Muut osallistujat ovat maksaneet minulle tuon 25€, eli minä joudun nyt siis maksamaan kaksi kertaa enemmän siksi ettei yhtä henkilöä huvita lähteä.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 13:35"]
No ehkä vika on sitten itsessäni kun en osaa laivareissuja ottaa niin vakavasti, risteilyillä kun tulee käytyä useamman kerran vuodessa. Ja hytit kun yleensä saa niin halvalla niin olen itse maksanut koko hytin ja mukaanlähtijät ovat sitten halutessaan tarjonnut laivalla pari tuoppia...
Mutta en silti tajua tässä yhden hytin tapauksessa tätä vouhkaamista kun te olisitte sen varanneet ilman kaverianne kuitenkin. Hytin hinta on se vakio, oli siellä yksi tai neljä matkustajaa. Jos sitä jonkun "periaatteen" vuoksi tehdä elämästään vaikeaa niin antaa palaa.
[/quote]
Noh, itseasiassa minäkin risteilen useimmiten 5-10 kertaa vuodessa, eli kyse ei nyt ollut siitä olisi joku kauan odotettu erikoisjuttu joka meni pilalle. En muutenkaan ota asiaa kovin raskaasti, mutta itse olen aina maksanut velkani enkä siksi jaksa ymmärtää tuollaista selkärangattomuutta. Teidän kaveripiirissä voi olla eri käytöntä, mutta meillä velat on tapana maksaa. -ap
No ei varsinaisesti se menee teillä kolmella littiin ..Jos oikein potuttaa niin kaveria ei mukaan seuraavalla kerralla mutta ei mun mielestä pidä kun tuollaisesta karkkirahasta on kysymys.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 17:58"]
No ei varsinaisesti se menee teillä kolmella littiin ..Jos oikein potuttaa niin kaveria ei mukaan seuraavalla kerralla mutta ei mun mielestä pidä kun tuollaisesta karkkirahasta on kysymys.
[/quote]
no olisiko sama asia jos kyseessä isompi summa?
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 11:50"]
Jos yhdessä sovittu lähtö ja hattivatin ja tyyppi ollut täysillä metsissä, niin ohareista huolimatta kuuluisi maksaa. Tai sitten pyydät kahdelta muulta lisärahaa. Ei varmaan kannata koskaan enää suunnitella oharityypin kanssa mitään menoja.
[/quote]
Mikä muumiporukka tää on, kun hattivattikin on mukana metsissä?
Koittaisin saada ymmärtämään, että olisi reilua maksaa. Normaalilla sosiaalisella älyllä varustettu ihminen maksaisi jos kerrot tilanteen. Jos ei maksa niin sitten kärsitte, ja kaikki maksavat 8,30€ enemmän. Tämä siis edellytyksellä, että hän on ollut alusta alkaen lähdössä ja vielä hyttivarausta tehtäessä ollut mukaan tulossa, ja syy on ainoastaan se, ettei jaksakkaan tulla.
Jos ei maksa, niin ei kannata myös ihmetellä miksei seuraavalle risteilylle tms. tapahtumaan välttämättä kutsua tule. Ei kuitenkaan kannata mitään selkeätä kostoa järjestää, tyyliin bileet, mihin jätät puhtaasti kostoksi hänet kutsumatta.
Maksakaa keskenänne jotka matkaan aiottekin lähteä!
ymmarran sinua hyvin . kyllahan se arsyttaa etta ollaan suunniteltu matka ja kuka maksaa mitakin ja sitten se yks ei jaksakkaan lahtea ja jattaa maksamatta osuutensa. mutta ymmarran myos ystavaasi joka ei halua matkasta maksaa jonne ei itse lahde mukaan. mielestani kaverisi pitaisi maksa vahintaan puolet tasta 25e ,
No ei kai se maksa, kun ei matkaan lähde.
Ensin kerätään rahat ja vasta sitten ostetaan matka. Kummallista, ettei ihmiset vaan opi tätä helkutin yksinkertaista asiaa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 11:42"]
Ensin kerätään rahat ja vasta sitten ostetaan matka. Kummallista, ettei ihmiset vaan opi tätä helkutin yksinkertaista asiaa.
[/quote]
Näin ollaan yleensäkin tehty, harmittaa etten nyt tajunnut. Luotin siihen että rehellistä porukkaa lähdössä. -ap
No kai se nyt maksaa, jos on matkan myös tilannut kauttasi, niin kun muutkin!
Pyydät rahat, kärsit kipeinäsi jollei maksa. Seurauksen mukaan seuraavalle matkalle ei kutsua tule, jollei tuota maksa.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 11:41"]
No ei kai se maksa, kun ei matkaan lähde.
[/quote]
Itse en vaan jotenkin ymmärrä tätä. Ei aikuinen ihminen voi tuosta vain lupailla mitä sattuu ja sitten perua näitä lupauksia jättäen muut korjaamaan / korvaamaan aiheutuneet vahingot.
Entäpä jos summa olisi isompi, olisitko edelleen samaa mieltä? Eli siis sanotaan vaikka että joutuisit pulittamaan 500€ asiasta, jonka piti alunperin olla vain 250€. -ap
Miksi matkustajaa ei voi vaihtaa jos saisitte jonkun tilalle? Kyllä siinä tapauksessa poisjääneen kuuluu maksaa, tottakai. Jos yhdessä päätetään lähteä, kaikki sitoutuu siihen, myös rahallisesti.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 11:41"]No ei kai se maksa, kun ei matkaan lähde.
[/quote]
No ei se noin mene. Kun on varannut matkan niin täytyyhän se maksaa. Lähtee tai ei.
Jos yhdessä sovittu lähtö ja hattivatin ja tyyppi ollut täysillä metsissä, niin ohareista huolimatta kuuluisi maksaa. Tai sitten pyydät kahdelta muulta lisärahaa. Ei varmaan kannata koskaan enää suunnitella oharityypin kanssa mitään menoja.
No voihan sen matkustajan vaihtaa!
Eikös ne jäljelle jääneet jaa keskenään tämän tappion? Aika epäsolidaarista jos ei.
[quote author="Vierailija" time="23.12.2014 klo 11:41"]No ei kai se maksa, kun ei matkaan lähde.
[/quote]
Kyllä todellakin kuuluu maksaa. Hän on sitoutunut tuohon rahasummaan ja ei oo muiden ongelma jos häntä ei huvitakaan lähteä. Kyllähän ravintolassakin pitää ruoka maksaa, vaikka ei sittenkään olisi nälkä.
2