Vuokranantaja - miksi kiellät koiran ja menetät hyvät vuokralaiset?
Olemme vakituisessa työssä oleva hoitajapariskunta. Meillä on vakituiset paikat ja etsimme kaksiota Helsingistä. Etsimme pitkäaikaista vuokra-asuntoa. Olisimme hyvät, vakaat vuokralaiset, mutta silti hyvin moni vuokranantaja kirjoittaa että lemmikit ei sallittuja. Katsoimme yhtä unelmakämppää, joka oli kallis mutta upea ja olisimme ottaneet sen. Mutta ei onnistu kun on sisäsiisti 5 kiloinen koira. Se kämppä on tyhjillään edelleen ja me etsimme asuntoa.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Mites teillä hoitajaparina on varaa kalliiseen asuntoon, kun julkisuudessa hoitajat huutavat saavansa likimain nälkäpalkkaa?
Ja en todellakaan vuokraa ihmisille, joilla on lemmikkejä. Yhden erehdyin ottamaan ja tuloksena liki täysi pintaremontti ja hermonsa menettäneet naapurit. Koira jätettiin yksin ulvomaan ja haukkumaan, kun vuokralainen lähti baariin. Jyrsi listat, ovet, tapetit ja parketti naarmuilla ja kusen polttamilla läikillä. Pidän koirista, mutta huonosti koulutettuna katastrofi. Kissakin oli kiipeillyt pitkin seiniä ja paskantanut sohvan alle. Ja vessaan tuli viemäritukos, kun kissanhiekka kaadettiin pyttyyn, vaikka ei saisi.
Miten on varaa? Puolisoni tekee kolmessa vuorossa, saa netto n 2200-2300 kuukaudessa. Itse teen päivävuoroa, saan 2000 euroa kk. Vuokra voisi olla vaikka 1200 euroa kk, eli siitä puolet on 600 euroa. Minulta jää sen jälkeen 1400 euroa käyttöön, puolisolla hieman enemmän. Autoa ei ole, velkaa ei ole, lapsia ei ole. Emme syö kuin siat tai erityisemmin kiertele kapakoissa. Kyllä sillä pärjää. Haluamme asua kantakaupungissa ja siellä myös asumme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en halua asuntooni koiraa tai muutakaan eläintä. Se kuluttaa lattiat, listat ja ovet ja voi olla että seuraavaksi asunto ei sovi allergiselle. Koira saattaa myös ulvoa ja aiheuttaa kahnausta naapurien kanssa. En siis sano, että jokaisesta koirasta seuraa ongelmia, mutta kyse on riskin minimoinnista.
Hyvän vuokralaisen saa muutenkin niin ei ole tarvinnut tästä tinkiä tai edes harkita asiaa.
Huh. Millä alueilla sulla on sijoitusasuntoja? Itselläni on kaksi Helsingissä ja on todella vaikeaa löytää hyvää vuokralaista - pitkään aikaan ei ole ollut ees tarjokkaita toiseen vaikka asunto on hyvässä kunnossa ja hyvällä alueella, eikä vuokra ole korkea. Jos joku fiksun oloinen tulisi vuokralle koiran kanssa niin ottaisin heti.
Suurin osa näistä ”voin valita lemmikittömän ja ihokarvattoman kuulentäjäpariskunnan” -kommentoijista elää harhoissaan eikä taida vuokrata kellekään edes koirankoppia (sic).
Asuntotilanne on tosiaan viime vuosina muuttunut, ja hyvää vuokralaista saa hakea. Jos löytää, kannattaa pitää kiinni.
Niin monta kertaa olen nähnyt koirapalstoilla (itsekin koiranomistaja, ja sitäkin kautta tiedän koirien tuhoja) että kysellään miten voi piilottaa vuokranantajalta koiran tuhoja tai paikkailla mahdollisimman halvalla (huonolaatuisella) koiran repimää lattiaa tai seinää. Olen pahoillani puolestanne, mutta minulla on pyöreästi sata tonnia kiinni per asunto. Ja kokemusta myös siitä miten tahmeaa on periä vuokralaiselta tuhonsa aiheuttamia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Mites teillä hoitajaparina on varaa kalliiseen asuntoon, kun julkisuudessa hoitajat huutavat saavansa likimain nälkäpalkkaa?
Ja en todellakaan vuokraa ihmisille, joilla on lemmikkejä. Yhden erehdyin ottamaan ja tuloksena liki täysi pintaremontti ja hermonsa menettäneet naapurit. Koira jätettiin yksin ulvomaan ja haukkumaan, kun vuokralainen lähti baariin. Jyrsi listat, ovet, tapetit ja parketti naarmuilla ja kusen polttamilla läikillä. Pidän koirista, mutta huonosti koulutettuna katastrofi. Kissakin oli kiipeillyt pitkin seiniä ja paskantanut sohvan alle. Ja vessaan tuli viemäritukos, kun kissanhiekka kaadettiin pyttyyn, vaikka ei saisi.
Tässä on hyvä esimerkki lemmikkivihamielisyydestä. Kyllä sen pöntön saa tukittua ilman kissanhiekkaakin jos haluaa. Mikset pyydä koiraa mukaan asuntonäyttöön? Itse olen pyytänyt kaksi kertaa. Toisella kertaa näyttö peruttiin ja toisella kertaa paikalle tuli ihana pariskunta todella kauniisti käyttäytyvän koiran kanssa. Tehtiin samantien soppari.
Miksi on noin paljon alapeukkuja täysin asiallisessa aloituksessa? En oikein ymmärrä. Mikä tuossa ärsyttää?
Koiran haju pinttyy kaikkiin pintoihin, eikä sitä saa pesemällä pois. Eräällä naapurillani on neljä pientä koiraa, jotka kyllä ovat hiljaisia, mutta haju tulee käytävään asti. Lisäksi eivät jaksa viedä niitä pihaa kauemmas, vaan paskoja on talon nurkalla.
Kunnan vuokra-asunnoissa sallitaan kaikki lemmikit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurien mahdollisen valituksen takia? Nää työssäkäyvät eivät mahdollisesti tiedäkään, millaista meteliä lemmikit pitävät, kun eivät ole kotona.
Kerro ihmeessä jos koira metelöi, laita vaikka asiallinen lappu. Siten omistaja voi puuttua asiaan.
Erehdyin kerran asiallisesti mainitsemaan. Sain helkkarin moisen huudon siitä, että minulle ei kuulu v'ttuakaan toisten asiat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette osta omaa? Siellä voi pitää vaikka 10 koiraa.
Meidän tuloilla ei saa lainaa sellaiseen kaksiota sieltä, missä haluamme asua (kantakaupunki). Minnekään kaupungin laitamille emme lähde. Omapa on palkkamme ja kahdestaan maksettaessa se ei tunnu niin isolta.
ap
Että ärsyttää nuo "ostakaa oma asunto" jankkaajat. Onko niin vaikeaa käsittää, että jotkut HALUAVAT asua vuokralla? Ihan omasta tahdostaan ja omista syistään.
Omassa asunnossa asuvakin voi saada valituksia koirasta, jos esim. sen haukkuminen häiritsee.
Jos vuokrausilmoituksessa ei suoraan sanota, että lemmikeistä ei neuvotella, niin kannattaa kysyä saisiko siellä pitää pientä koiraa.
Jos haluatte koiraystävällisen asunnon kantakaupungista, vuokratkaa Lumolta :) Ei takuuvuokraa ja netistä voi vapaasti valita mieluisen kodin vapaana olevista. Paljon vapaita koteja nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Koska valitsin lemmikittömän DI-DI-pariskunnan. Kaikki ovat tyytyväisiä paitsi ehkä se, joka ei saanut asuntoa.
Niin siis samalla tavalla he valitsivat sinut. Olisivat yhtä hyvin voineet ajatella, että eivät halua. Itse olen perunut yhden sanallisesti jo sovitun vuokrasopparin, koska vuokranantaja vaikutti oudolta. Luotin intuitiooni. Hänestä olisi tullut ongelma.
Otin ensimmäisen (ja viimeisen) kerran vuokralaiseksi "pienen kiltin koiran" omistajan. Lattialistat syöty ja parketit kustu. Ei riitä vakuus korvaamaan asuntoon tulleita vahinkoja. Vuokralainen ei tietenkään halua kantaa vastuuta. Remonttityö ja materiaalit maksavat enemmäin kuin muutaman satasen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmetyttää tämä aloitus. Miten se vuokranantaja tietäisi teidän olevan hyviä vuokralaisia?
Et taida paljoa tajuta koko asiasta?
Eipä niistä koiran käytöstavoista ole kuin vuokralaisen sana... Ja vaikka kuinka olis ok koira, niin hankaloittaa uuden vuokralaisen saantia kun kuitenkin se siellä sitten haisee ja allergisoi.
Itelläkin koira ja kissa, mutta vuokralaiseksi en eläintä ota.
Minun mielestäni koiran paikka ei ole kerrostalossa. Siksi en vuokraa koirallisille.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin edellinen. Ottakaa yhteyttä vuokranantajaan, ja jutelkaa hänen kanssaan, koska vaikutatte hyviltä vuokralaisilta.
Olen itse vuokranantaja Helsingissä ja vuokrausilmoituksissa on ollut kategorisesti ettei lemmikkejä, mutta voisin harkita tilanteen mukaan.
Oot fiksu. Meillä oli omistusasunnossa koira. Ei kyllä räksyttänyt eikä jättänyt jälkeäkään kämppään.
Nyt asumme väliaikaisesti vuokralla uutta kämppää etsiessä. Talossa yli PUOLELLA asukkaista on koira mutta minkäänlaista haittaa ei ole ollut. Edes pennuista joista omistaja laittaa mukavan viestin muille asukkaille, että haukku saattaa aiheuttaa häiriötä. No en ole kuullut kyllä mitään.
Oikein toivon et meidän taloon muuttaisi joku kiva koira omistajineen. Parasta olisi jos vois vähän tutustua ja päästä viemään koiraa vaikka lenkille 💜
Uskon että olisitte hyviä vuokralaisia. Kuulutte vain siihen 1% ketä ajattelee muita talon asukkaita. 99% ei ajattele. Koira pitkän päivän yksin kotona, haukkuu ja häiritsee muita naapureita. Syö seinään reiän, tuhoaa tapetit ja lattian. Oveen syöty myös reikä, karmit tuhottu. Turhaa vääntämistä vuokralaisen kanssa. Vuokranantaja yrittää vain valita todennäköisesti parhaat vuokralaiset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on noin paljon alapeukkuja täysin asiallisessa aloituksessa? En oikein ymmärrä. Mikä tuossa ärsyttää?
On niin outoa, kun aloittaja ei ymmärrä päivänselvää asiaa vaan ottaa tilanteen henkilökohtaisesti.
Kerro ihmeessä jos koira metelöi, laita vaikka asiallinen lappu. Siten omistaja voi puuttua asiaan.