Milloin sinun mielestäsi koti on siivottu? Siis mitä perussiivous mielestäsi sisältää?
Meillä on mieheni kanssa ihan eri käsitys tästä asiasta. Minun mielestäni perussiivoukseen kuuluu: tavarat paikoilleen, jos niitä on jäänyt lojumaan, pahvit ja paperit keräykseen, pölyjen pyyhintä, lattioiden imurointi ja pesu joko höyrypesimellä tai nihkeäpyyhintänä. Lisäksi minusta perussiivoukseen kuuluu vessassa kalusteiden pesu, myös pöntön pesu ja lavuaarit kunnolla puhtaaksi, lattian pesu sekä puhtaat käsipyyhkeet. Itse pyyhin myös ovenkahvat ja valokatkaisimet desinfioivalla aineella. Kylpyhuonetta meillä ei siivota samalla siivouskerralla, mutta jos minä siivoan, siihen sisältyy kaakeleiden pesu kunnon pesuaineella ja tarvittaessa harjallakin hangaten, likakaivon puhdistus niin että kansi otetaan irti ja lisäksi saunan lasiovi pitää puhdistaa. Minusta kylppärin pesu ei ole pelkkä vedellä huuhtaisu.
Mitä sinun perussiivoukseesi kuuluu?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Meillä nykyään pölyjen pyyhintä, wc:n ja kylpyhuoneen puhdistus. Robo imuroi ja moppaa. Kun ei ole lemmikkejä tai lapsia, asunto pysyy todella vähällä siistinä. Mattoja ei ole, muita tekstiilejä viedään ulos tuulettumaan silloin tällöin.
Mielestäni verhot täytyy vaihtaa vähintään kerran vuodessa. Itse pesen ne ja vaihdan. Verhot keräävät pölyä.
Kun lapset olivat pieniä niin pidin aika paljon pelkkiä kappaverhoja joita lapset eivät ylety pitelemään. Nyt pidän jo sivuverhoja, kun lapset isompia.
Perussiivous tehdään tarvittaessa eli yleensä kerran vuodessa.
Pestään ikkunat. Puhdistetaan tilat katosta lattiaan. Lattian pesussa käytetään yhdistelmäkonetta tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakkopullaa kirjoitti:
Siististi eläen ei tavaroita jää lojumaan ympäriinsä. Lapsiperheissä toki eri juttu.
Viikkosiivous tapahtuu meillä lauantai-aamuisin: ukko imuroi tämän 136 neliöö, minä pyyhin lattiat, pesen kahden vessan kalusteet ja roiskeille alttiit kaakelit ja muut pinnat, sekä kahden kylppärin kolmet hanat ja sekoittajat.
Vaihdan huushollin kaikki pyyhkeet, sekä vuoteemme lakanan ja tyynyliinat. Pyyhin keittiön tasot, hanan, altaat, kaapinovet ja kodinkoneet, sekä ovenkahvat ja valokatkaisimet.
Joka toinen viikko vaihdan myös pussilakanat ja pyyhin pölyt kaikilta pinnoilta.
Kerran kuussa käyn höyrypesurin kera kaikki kaakelit läpi, myös keittiön ja eteisten kivilaatat, sekä saunan lauteet. Pesen lattiakaivot ja liotan vessaharjat kloriitissa. Jynssään suihkutilojen lattiat harjalla.
Pari kertaa vuodessa tsekkaan ja tarvittaessa imuroin ilmanvaihtohormien venttiilit, sekä ilpin suodatinpaneelit. Irrotan ja jynssään saunan lauteet ja niiden rungot. Tsekkaan myös jääkaapin takusen.Pitkin viikkoa pyyhin peilejä ja vitriinien, sekä ikkunoiden laseja aivastelevien kissojen roiskittua ne likaisiksi. Vaihdan käsipyyhkeet heti, kun jäävät kosteiksi, eli käytännössä joka toinen päivä.
Miehesi imuroi lattiat kerran viikossa ja sinä teet kaiken muun?
Sinkkuna teen tietenkin kaiken yksin, mutta parisuhteessa olisi mukavaa, että mies tekisi puolet pakollisista kotitöistä.
En ole se, jolle vastasit, mutta tällainenkin työnjako on ihan kiva, jos siitä yhdessä sovitaan: Minä siivoan pääosin sisällä ja mies hoitaa omakotitalon ulkotyöt ja rempat. Pysyy talo siivona sisältä ja ulkoa. Olen aina saanut apua, jos olen pyytänyt, ja aina olen myös mennyt miehen avuksi, jos on pyytänyt. Meillä on 30-vuotinen avioliitto ja lapset ovat jo perustaneet omat perheet. Meillä on iso koira lisäksi. Loppujen lopuksi pakollisesti hoidettavat kotityöt ovat järjestyneet paljolti sen mukaan, kumpi osaa ja mistä tykkää. Toisaalta olemme myös hyviä tekemään asioita yhdessä. Tasa-arvomalleiksi meistä ei ole, mutta asiat sujuvat ilman stressiä suurimman osan aikaa.
Tuo jako toimii varmasti oikein kivasti jos ei ole lapsia (tai ne on jo muualla). Lapsiperheessä sitä sisällä tehtävää kotityötä on niin paljon enemmän ja lapset yleensä toki on sen sisätöitä tekevän hoidossa myös.
Perussiivouksen tekee siivooja kerran viikossa. Sitä ennen olemme itse laittaneet tavarat paikoilleen. Hän imuroi (myös sohvan), pyyhkii pinnat (ml. ovenkahvat, valokatkaisijat yms), pesee lattiat ja vessan. Saunatilat meillä on kellarissa, ne eivät kuulu sopimukseen.
Muina aikoina imuroidaan (usein robotti-imuri) tarpeen mukaan, pyyhitään keittiön pöydät ja työtilat, vaihdetaan lakanat (puoliso imuroi sängyn ja makuuhuoneen lattian, minä vaihdan lakanat) ja tietysti hoidetaan päivittäiset tiskit ja pyykit (useimmiten puoliso hoitaa).
Meillä mies imuroi ja pesee lattiat ja muutaman kerran vuodessa hinkkaa kylppäreiden kaakeleita. Minä pesen wc:t joka toinen päivä, pyyhin pölyt noin kerran viikossa, petaan sängyt lähes joka pvä ja vaihdan lakanatyleensä kahden viikon välein. Keittiöntasot ja keittiö siistitään monta krt päivässä eli siis aina ruoanlaiton ja käytön jälkeen. Suihkun lattiakaivon pesemme satunnaisesti molemmat. En ymmärrä miksi pitää desinfioida omassa kodissa? Riittää että pyyhkii pesuaineella mutta että desinfioida..?
Mies on suurpiirteisempi kuin minä eli jättää tavaroitaan ja vaatteitaan joka paikkaan. Minä korjailen niitä pois koska ne häiritsee minua ja mies ei huomatuksista huolimatta ole muuttanut käytöstään. Meillä on aina suht siistikoti ja olisi ihan tiptop jos asuisin yksin mutta näillä mennään, parisuhteessa on pakko joustaa jos haluaa että se toimii.
Ap ilmeisesti haluaa kysyä, mitä muiden mielestä kuuluu viikottaiseen arki-/ylläpitosiivoukseen. Perussiivouksella tarkoitetaan mielestäni sellaista huolellisempaa ja isompaa pari kertaa vuodessa tehtävää siivousta, kuten esim. joulusiivous.
Meillä viikottaiseen ylläpitosiivoukseen kuuluu: pölyjen pyyhintä, imurointi, tavaroiden järjestely omille paikoilleen, vessan pesu (pytty, lavuaari, peilit, käsipyyhkeiden vaihto), lakanoiden vaihto ja kierrätysjätteiden vieminen.
Perussiivoukseen kuuluu näiden lisäksi lattioiden ja ikkunoiden pesu, uunin pesu, keittiökaappien inventaario ja puhdistus, jääkaapin puhdistus, pakastimen sulattaminen, saunan pesu ja argh eihän se siivoaminen varmaan näihinkään lopu.
Roskia tietysti viedään, tavaroita järjestellään, keittiötä ja ruokapöytää siivotaan päivittäin.
Eläkeläisille ei ole ilmaista kodin siivous palvelua, koska kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita.
Meinaatteko siivota eläkkeellä olevien vanhempienne asunnon vai ostavatko he siivouksen siivousyritykseltä?
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisille ei ole ilmaista kodin siivous palvelua, koska kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita.
Meinaatteko siivota eläkkeellä olevien vanhempienne asunnon vai ostavatko he siivouksen siivousyritykseltä?
Eläkeläisille siivoavat joko omaiset tai sitten on ostettava kodin siivous siivousyritykseltä.
Eläkeläiset ei saa avustajaa. Heidät on karsittu avustaja palveluista pois.
Kotihoitaja käy 2-3 kertaa päivässä eläkeläisen luona, on 10 minuuttia kerralla.
Kotihoitaja ei siivoa, hän antaa esim. lääkkeet ja auttaa pukemisessa.
Etsin villakoiria nurkista, siivoan kissan astian, järjestän ruokapöydän ja tiskit ja vien roskat.
Kaksi kertaa vuodessa vaihdan huonekalujen paikkaa ja heitän rojut ulos.
Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Monelle omaiselle tulee siivottavaa, kun siivoaa eläkkeellä olevien vanhempiensa asunnon ja sitten on monella vielä pihan hoito myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisille siivoavat joko omaiset tai sitten on ostettava kodin siivous siivousyritykseltä.
Suurin osa eläkeläisistä siivoaa kyllä ihan itse. Sitten kun ei enää pysty niin ostavat siivouspalvelun tai omaiset siivoaa. Palveluitten ostaminen on yleistä, huonokuntoiset saavat niitä halvemmalla, ilmeisesti verottomana. En tiedä saavatko he lisäksi kotitalousvähennyksen, ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Monelle omaiselle tulee siivottavaa, kun siivoaa eläkkeellä olevien vanhempiensa asunnon ja sitten on monella vielä pihan hoito myös.
Kukaan ei tule ilmaiseksi kolaamaan lunta ei leikkaamaan ruohikkoa.
Ateriapalvelu tuo lämpimän ruoan, maksaa noin 7,50 annos.
Ja muut ruoat voi tilata netin kautta kaupasta, kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa eläkeläisistä siivoaa kyllä ihan itse. Sitten kun ei enää pysty niin ostavat siivouspalvelun tai omaiset siivoaa. Palveluitten ostaminen on yleistä, huonokuntoiset saavat niitä halvemmalla, ilmeisesti verottomana. En tiedä saavatko he lisäksi kotitalousvähennyksen, ehkä.
Pienemmistä eläkkeistä ei mene veroa eli ei saa kotitalousvähennystä.
Sähkön hinta on korkea ensi talvena, onkohan kaikilla siivouspalveluihin varaa.
Siis jos huonokuntoinen eläkeläinen saa siivouspalvelua halvemmalla niin hänen täytyy olla pienituloinen eikä saa olla paljon varallisuutta.
Alvia ei tarvitse tietenkään maksaa.
Mutta kuulemma on jossain siivouspalvelu jo 50 euroa tunti, hintoja nostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapset voi tilata siivouksen vanhemman kotiin omalla nimellään ja saada kotitalousvähennyksen :) yksinäinen vanhus pienessä asunnossa ei paljon sotke, joten siivous ei maksa paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta lapset voi tilata siivouksen vanhemman kotiin omalla nimellään ja saada kotitalousvähennyksen :) yksinäinen vanhus pienessä asunnossa ei paljon sotke, joten siivous ei maksa paljoa.
Eläkeläisiä asuu paljon omakotitaloissa ainakin meidän kaupungissa.
Noita taloja ei tule kukaan ostamaan.
Luin kirjoituksen, että sähköyhtiöt saattavat alkaa tehdä pelkkiä pörssisähkösopimuksia tulevaisuudessa eikä ketään halua enää sähkölämmitteistä taloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä asuu paljon omakotitaloissa ainakin meidän kaupungissa.
Noita taloja ei tule kukaan ostamaan.
Luin kirjoituksen, että sähköyhtiöt saattavat alkaa tehdä pelkkiä pörssisähkösopimuksia tulevaisuudessa eikä ketään halua enää sähkölämmitteistä taloa.
Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa ja putkia. Vakuutus ei korvaa 1970 - luvun putkia, kastunutta lattiaa jne. kyllä.
Osalla eläkeläisistä on remontitkin tekemättä.
Meillä nykyään pölyjen pyyhintä, wc:n ja kylpyhuoneen puhdistus. Robo imuroi ja moppaa. Kun ei ole lemmikkejä tai lapsia, asunto pysyy todella vähällä siistinä. Mattoja ei ole, muita tekstiilejä viedään ulos tuulettumaan silloin tällöin.