Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin sinun mielestäsi koti on siivottu? Siis mitä perussiivous mielestäsi sisältää?

Vierailija
20.10.2021 |

Meillä on mieheni kanssa ihan eri käsitys tästä asiasta. Minun mielestäni perussiivoukseen kuuluu: tavarat paikoilleen, jos niitä on jäänyt lojumaan, pahvit ja paperit keräykseen, pölyjen pyyhintä, lattioiden imurointi ja pesu joko höyrypesimellä tai nihkeäpyyhintänä. Lisäksi minusta perussiivoukseen kuuluu vessassa kalusteiden pesu, myös pöntön pesu ja lavuaarit kunnolla puhtaaksi, lattian pesu sekä puhtaat käsipyyhkeet. Itse pyyhin myös ovenkahvat ja valokatkaisimet desinfioivalla aineella. Kylpyhuonetta meillä ei siivota samalla siivouskerralla, mutta jos minä siivoan, siihen sisältyy kaakeleiden pesu kunnon pesuaineella ja tarvittaessa harjallakin hangaten, likakaivon puhdistus niin että kansi otetaan irti ja lisäksi saunan lasiovi pitää puhdistaa. Minusta kylppärin pesu ei ole pelkkä vedellä huuhtaisu.

Mitä sinun perussiivoukseesi kuuluu?

Kommentit (227)

Vierailija
161/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rouvan mielestä viikkosiivous on se, kun imuri tuodaan keskelle lattiaa kompasteltavksi muutamaksi päiväksi ja muutaman ystävällisen kehoituksen jälkeen se palautetaan takaisin kaappiin.

Vierailija
162/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuletan ja se on se siivous siinä.

Kun säästää sähköä eikä siis käytä valaisimia vaan hiippailee kotona fikkarin kanssa, niin on ainakin talvisaikaan niin hämärää ja pimeää ettei siivoamattomuus näy. Eikä näkis toisaalta siivotakkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on rouvan mielestä viikkosiivous on se, kun imuri tuodaan keskelle lattiaa kompasteltavksi muutamaksi päiväksi ja muutaman ystävällisen kehoituksen jälkeen se palautetaan takaisin kaappiin.

Sama juttu. Jos pyydän siivoamaan vaatekasat kaappeihin/pyykkikoriin niin se vielä jotenkuten onnistuu, mutta esim lattioiden luuttuamista, lavuaarien puhdistamista tai wc-kylppärin perusteellisempaa puhdistamista en vaivaudu ehdottelemaan.

Vierailija
164/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan siivousta. Onneksi kerran viikossa on siivouspäivä, joka päivä pientä järjestelyä tarpeen mukaan, mutta viikkosiivouspäivä on paras. Lakanat vaihtoon, lattioiden ja vessojen pesu, peittojen tuuletus. Haluan tehdä yksin, joskus mies tulee mukaan silittämään pestyt vuodevaatteet,  kun haluaa jutella rauhassa.

Vierailija
165/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakkopullaa kirjoitti:

Siististi eläen ei tavaroita jää lojumaan ympäriinsä. Lapsiperheissä toki eri juttu.

Viikkosiivous tapahtuu meillä lauantai-aamuisin: ukko imuroi tämän 136 neliöö, minä pyyhin lattiat, pesen kahden vessan kalusteet ja roiskeille alttiit kaakelit ja muut pinnat, sekä kahden kylppärin kolmet hanat ja sekoittajat.

Vaihdan huushollin kaikki pyyhkeet, sekä vuoteemme lakanan ja tyynyliinat. Pyyhin keittiön tasot, hanan, altaat, kaapinovet ja kodinkoneet, sekä ovenkahvat ja valokatkaisimet.

Joka toinen viikko vaihdan myös pussilakanat ja pyyhin pölyt kaikilta pinnoilta.

Kerran kuussa käyn höyrypesurin kera kaikki kaakelit läpi, myös keittiön ja eteisten kivilaatat, sekä saunan lauteet. Pesen lattiakaivot ja liotan vessaharjat kloriitissa. Jynssään suihkutilojen lattiat harjalla.

Pari kertaa vuodessa tsekkaan ja tarvittaessa imuroin ilmanvaihtohormien venttiilit, sekä ilpin suodatinpaneelit. Irrotan ja jynssään saunan lauteet ja niiden rungot. Tsekkaan myös jääkaapin takusen.

Pitkin viikkoa pyyhin peilejä ja vitriinien, sekä ikkunoiden laseja aivastelevien kissojen roiskittua ne likaisiksi. Vaihdan käsipyyhkeet heti, kun jäävät kosteiksi, eli käytännössä joka toinen päivä.

Miehesi imuroi lattiat kerran viikossa ja sinä teet kaiken muun?

Sinkkuna teen tietenkin kaiken yksin, mutta parisuhteessa olisi mukavaa, että mies tekisi puolet pakollisista kotitöistä.

En ole se, jolle vastasit, mutta tällainenkin työnjako on ihan kiva, jos siitä yhdessä sovitaan: Minä siivoan pääosin sisällä ja mies hoitaa omakotitalon ulkotyöt ja rempat. Pysyy talo siivona sisältä ja ulkoa. Olen aina saanut apua, jos olen pyytänyt, ja aina olen myös mennyt miehen avuksi, jos on pyytänyt. Meillä on 30-vuotinen avioliitto ja lapset ovat jo perustaneet omat perheet. Meillä on iso koira lisäksi. Loppujen lopuksi pakollisesti hoidettavat kotityöt ovat järjestyneet paljolti sen mukaan, kumpi osaa ja mistä tykkää. Toisaalta olemme myös hyviä tekemään asioita yhdessä. Tasa-arvomalleiksi meistä ei ole, mutta asiat sujuvat ilman stressiä suurimman osan aikaa. 

Vierailija
166/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla perus viikkosiivoukseen kuuluu imurointi, vessanpöntön, lavuaarin ja hanojen pesu, peilien ja lasipintojen pyyhkiminen, keittiön siivoaminen, roskien vienti ja roskisten pesu, tavarat paikoilleen ja vaatteet pyykkiin/kaappiin jos on jäänyt jonnekin lojumaan. 

Vierailija
167/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakkopullaa kirjoitti:

Siististi eläen ei tavaroita jää lojumaan ympäriinsä. Lapsiperheissä toki eri juttu.

Viikkosiivous tapahtuu meillä lauantai-aamuisin: ukko imuroi tämän 136 neliöö, minä pyyhin lattiat, pesen kahden vessan kalusteet ja roiskeille alttiit kaakelit ja muut pinnat, sekä kahden kylppärin kolmet hanat ja sekoittajat.

Vaihdan huushollin kaikki pyyhkeet, sekä vuoteemme lakanan ja tyynyliinat. Pyyhin keittiön tasot, hanan, altaat, kaapinovet ja kodinkoneet, sekä ovenkahvat ja valokatkaisimet.

Joka toinen viikko vaihdan myös pussilakanat ja pyyhin pölyt kaikilta pinnoilta.

Kerran kuussa käyn höyrypesurin kera kaikki kaakelit läpi, myös keittiön ja eteisten kivilaatat, sekä saunan lauteet. Pesen lattiakaivot ja liotan vessaharjat kloriitissa. Jynssään suihkutilojen lattiat harjalla.

Pari kertaa vuodessa tsekkaan ja tarvittaessa imuroin ilmanvaihtohormien venttiilit, sekä ilpin suodatinpaneelit. Irrotan ja jynssään saunan lauteet ja niiden rungot. Tsekkaan myös jääkaapin takusen.

Pitkin viikkoa pyyhin peilejä ja vitriinien, sekä ikkunoiden laseja aivastelevien kissojen roiskittua ne likaisiksi. Vaihdan käsipyyhkeet heti, kun jäävät kosteiksi, eli käytännössä joka toinen päivä.

Miehesi imuroi lattiat kerran viikossa ja sinä teet kaiken muun?

Sinkkuna teen tietenkin kaiken yksin, mutta parisuhteessa olisi mukavaa, että mies tekisi puolet pakollisista kotitöistä.

Mieheni tekee kaikki pihatyöt ja on usein töissä lauantait, sekä arkisin iltaan asti. Se tekee, jolla on enempi aikaa.

Ap.

Vierailija
168/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imurointi, tavarat paikalleen, keittiön siistiminen, vessan siivous.

Vierailija
169/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun norppa ja emätin on huuhdeltu ja valutettu kuiviksi.

Vierailija
170/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat paikoilleen, imurointi, vessan pöntön ja lavuaarin pesu. Tämä ehkä kerran viikkoon, sitten lisäksi kun siltä tuntuu niin muu siivous eli lattioiden pesu, kahvojen pyyhkiminen, vessan koko hinkkaus, uunin ja astianpesukoneen pesu, sohvan imurointi jne.

Itsellä tapana siivota kun siltä tuntuu tai kun tulee vieraita, ei oikeastaan ole mitään perussiivousta vaan silloin jos tuntuu olevan tarve niin sitten se tehdään.

Vierailija
171/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat paikoilleen, imurointi, moppaus, pölyjen pyyhintä, vessan pesu, lakanoiden ja pyyhkeiden vaihto puhtaisiin.

Vierailija
172/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi oi oi voi! Ahdistaa minun pitäisi pestä kylpyhuone oikein kunnolla.

Vierailija
173/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikottainen perussiivous tarkoittaa minulla kodin imurointia ja pölyjen pyyhintää. Silloin kun huvittaa, pesen vessan. Kuitenkin niin usein, ettei se ole liian likainen. Kerran kuussa pesen lattian. Kylpyhuoneen pesen kun se alkaa näyttää olevan pesun tarpeessa.

Olen aika rento siivooja, mutta meillä on kyllä ihan siistiä ja roskia ei lojuteta liian kauan allaskaapissa haisemassa. Mutta mikään siivousintoilija en ole.

Vierailija
174/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivotun ja sotkuisen kodin ero on selvä. Siivotussa kodissa ei

-haise lika

-näy selvä lika esim kakkaa wessapytyssä, ruoantähteitä keittiöpöydän alla

isoja "villakoiria" tai tahroja lattialla, listoissa, ikkunalaudoilla saati tavarat epämääräisissä kasoissa estämässä jonkun tilan käyttöä.

Hammastahnapilkut kylpp'rin peilissä, muutamat muruset tai hiukset lattioilla ovat vielä normaalia elämää. 

Kukin tosin päättää onko aina n.k. putipuhdasta vaikka ei likaista.

Ja kukin tyylillään.

Itselläni on tuttavapiirissä "likaisia" koteja , mutta enhän minä puutu siihen miten he hoitavat asiansa. Jos he taas minulta kysyvät onko perus-siivous tehty, vastaan ei ole. 

Vierailija
175/227 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmät hämiksenverkot poistetaan.

Vierailija
176/227 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroiden paneminen paikoilleen ja imurointi. Suursiivous on sitten asia erikseen.

Vierailija
177/227 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä pyrin laittamaan tavarat takaisin paikoilleen käytön jälkeen, jolloin niitä ei pitäisi olla juurikaan lojumassa muualla, joten mielestäni se ei kuulu perussiivoukseen, vaan jokapäiväiseen arkeen.

Pyyhkeet ja petivaatteetkin vaihdan useammin kuin suoritan perussiivouksen, tosin sänky olisi kyllä hyvä imuroida samalla kun petivaatteet on purettu pois vaihtoa varten, usein saatan imuroida pelkästään sängyn ja ehkä sen ympäristön lattialta tässä yhteydessä, jos en muulla, niin rikkaimurilla edes.

Myös pahvien ja paperien vientiä keräykseen, samoin kuin varsinaisten roskienkin vienti on minusta eri asia kuin perussiivous, ne vien useammin.

Perussiivoukseen minusta kuuluu imurointi, pölyjen pyyhintä pinnoilta, mahdollisten tahrojen puhdistus lattialta ja pinnoilta, lavuaarien puhdistus, kylpyhuoneen lattian imurointi ja huuhtelu pölystä, muualtakin kuin suihkun kohdalta.

Suursiivouksessa sitten lattioiden pyyhintä kostealla mopilla, tarkempi pölyjen pyyhintä, esim. valaisimien ja verhotankojen koteloiden päältä, listojen päältä, pesuhuoneessa kaakelien ja lattioiden pesu, lattiakaivon puhdistus, tosin lattiakaivoa tulee puhdistettua ihan erikseenkin vähän useammin, saunan lasioven puhdistus, tosin sitäkin taitaa tulla tehdyksi vähän useammin, saunaa puhdistan harvemmin, käytän pyllyn alla peflettiä saunoessa ja pyyhin lattiat vedestä saunomisen jälkeen.

Pienempiä mattoja tulee silloin tällöin tampattua piiskalla, isoa olohuoneen mattoa harvoin. Joskus pakkasilla olen vienyt petivaatteet pussissa varastokoppiin jäätymään esim. työpäivän ajaksi ja tampannut ne sitten kotiin tultua. Niitä ei rivitalossa uskalla jättää pihalle tuulettumaan kun ei jouda niitä joka hetki valvomaan...

Vierailija
178/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matot joko tampataan, puristetaan tai imuroidaan kummaltakin puolelta.

Yhdessä keskustelussa yllätyin, että osa ihmisistä kuulemma imuroi ja pesee lattiat, mutta matoille eivät tee mitään. Eli pölyiset, roskaiset matot laitetaan lattialle takaisin.

Vierailija
179/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei oikeastaan ikinä ole semmoista tilannetta, että olisi koko talo kunnolla siivottu. Aiemmin yritin pingottaa ja riideltiin miehen kanssa siivouksesta, mutta nyt olen ymmärtänyt laskea rimaa. Mitä väliä sillä on, siivoaako kaikki huoneet kerralla vai vähän kerrallaan, kun kaikki tulee kuitenkin siivottua? Eilen imuroin, pyyhin pölyt, ja pesin lattiat ja vaihdoin lakanat. Tänään pesaisen vessat ja siivoan toisen lapsen huoneen, kun se jäi eilen siivoamatta. Olisihan se kiva aloittaa viikonloppu siistissä kodissa jossa joka paikka on puhdas, mutta koska semmoinen siivousurakointi tekee kaikki perheessä kiukkuiseksi, toimitaan nykyään toisin.

Oletko sinä ainoa, joka teillä siivoaa? Monessa perheessä äiti tuntuu tekevän työt yksin, mitä ihmettelen. 

Meillä minä olen ainoa joka siivoaa ja pesee pyykkiä. Ja olen siis perheen äiti.

Vierailija
180/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei oikeastaan ikinä ole semmoista tilannetta, että olisi koko talo kunnolla siivottu. Aiemmin yritin pingottaa ja riideltiin miehen kanssa siivouksesta, mutta nyt olen ymmärtänyt laskea rimaa. Mitä väliä sillä on, siivoaako kaikki huoneet kerralla vai vähän kerrallaan, kun kaikki tulee kuitenkin siivottua? Eilen imuroin, pyyhin pölyt, ja pesin lattiat ja vaihdoin lakanat. Tänään pesaisen vessat ja siivoan toisen lapsen huoneen, kun se jäi eilen siivoamatta. Olisihan se kiva aloittaa viikonloppu siistissä kodissa jossa joka paikka on puhdas, mutta koska semmoinen siivousurakointi tekee kaikki perheessä kiukkuiseksi, toimitaan nykyään toisin.

Oletko sinä ainoa, joka teillä siivoaa? Monessa perheessä äiti tuntuu tekevän työt yksin, mitä ihmettelen. 

Meillä minä olen ainoa joka siivoaa ja pesee pyykkiä. Ja olen siis perheen äiti.

Mies ei voisi edes viikata pyykkejä kaappeihin, koska hän ei tiedä mikä vaate on kenenkin lapsen tai minun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä