Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin sinun mielestäsi koti on siivottu? Siis mitä perussiivous mielestäsi sisältää?

Vierailija
20.10.2021 |

Meillä on mieheni kanssa ihan eri käsitys tästä asiasta. Minun mielestäni perussiivoukseen kuuluu: tavarat paikoilleen, jos niitä on jäänyt lojumaan, pahvit ja paperit keräykseen, pölyjen pyyhintä, lattioiden imurointi ja pesu joko höyrypesimellä tai nihkeäpyyhintänä. Lisäksi minusta perussiivoukseen kuuluu vessassa kalusteiden pesu, myös pöntön pesu ja lavuaarit kunnolla puhtaaksi, lattian pesu sekä puhtaat käsipyyhkeet. Itse pyyhin myös ovenkahvat ja valokatkaisimet desinfioivalla aineella. Kylpyhuonetta meillä ei siivota samalla siivouskerralla, mutta jos minä siivoan, siihen sisältyy kaakeleiden pesu kunnon pesuaineella ja tarvittaessa harjallakin hangaten, likakaivon puhdistus niin että kansi otetaan irti ja lisäksi saunan lasiovi pitää puhdistaa. Minusta kylppärin pesu ei ole pelkkä vedellä huuhtaisu.

Mitä sinun perussiivoukseesi kuuluu?

Kommentit (227)

Vierailija
201/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava hinkkaa lakat pöydästä ja kattolampun kuvunkin on saanut kostealla pyyhkimällä haurastumaan.

Parketti voi huonosti nihkeällä (kostealla) pyyhkimisellä usein. Kylppärin laattojen välistä on hinkannut saumalaastin pois ja seuraavaksi varmaan menee kosteussulku. Että siinähän siivousintoilee. Poikansa koira päivän hoidossa, ei halua mennä enää kun imurilla seurattiin perässä joka liikettä koska karvoja. Nämä tekevät sekä ihmiset että eläimet hulluksi, samoin aiheuttavat vahinkoa niin kiinteistölle kuin irtaimistolleen.

Vierailija
202/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille ei ole ilmaista kodin siivous palvelua, koska kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita.

Meinaatteko siivota eläkkeellä olevien vanhempienne asunnon vai ostavatko he siivouksen siivousyritykseltä?

Eläkeläisille siivoavat joko omaiset tai sitten on ostettava kodin siivous siivousyritykseltä.

Suurin osa eläkeläisistä siivoaa kyllä ihan itse. Sitten kun ei enää pysty niin ostavat siivouspalvelun tai omaiset siivoaa. Palveluitten ostaminen on yleistä, huonokuntoiset saavat niitä halvemmalla, ilmeisesti verottomana. En tiedä saavatko he lisäksi kotitalousvähennyksen, ehkä.

Pienemmistä eläkkeistä ei mene veroa eli ei saa kotitalousvähennystä.

Sähkön hinta on korkea ensi talvena, onkohan kaikilla siivouspalveluihin varaa.

Mutta lapset voi tilata siivouksen vanhemman kotiin omalla nimellään ja saada kotitalousvähennyksen :) yksinäinen vanhus pienessä asunnossa ei paljon sotke, joten siivous ei maksa paljoa.

Eläkeläisiä asuu paljon omakotitaloissa ainakin meidän kaupungissa.

Noita taloja ei tule kukaan ostamaan.

Luin kirjoituksen, että sähköyhtiöt saattavat alkaa tehdä pelkkiä pörssisähkösopimuksia tulevaisuudessa eikä ketään halua enää sähkölämmitteistä taloa.

Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa ja putkia. Vakuutus ei korvaa 1970 - luvun putkia, kastunutta lattiaa jne. kyllä.

Osalla eläkeläisistä on remontitkin tekemättä.

Minun vanhempani tekivät ennen eläkkeelle jääntiä kattoremontin, putkiremontin ja vaihtoivat uudet ikkunat ja ovet.

Vakuutuksissa on ikäpoistot, vanhoja ei korvata ja eläkkeellä ei välttämättä saa remonttilainaa

Jos myy omakotitalon niin vastuu homeista 5 vuotta.

Vakuutus voi korvata kyllä kastunutta lattiaa ja tavaroita, mutta ei vanhoja putkia tai kattoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille ei ole ilmaista kodin siivous palvelua, koska kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita.

Meinaatteko siivota eläkkeellä olevien vanhempienne asunnon vai ostavatko he siivouksen siivousyritykseltä?

Eläkeläisille siivoavat joko omaiset tai sitten on ostettava kodin siivous siivousyritykseltä.

Suurin osa eläkeläisistä siivoaa kyllä ihan itse. Sitten kun ei enää pysty niin ostavat siivouspalvelun tai omaiset siivoaa. Palveluitten ostaminen on yleistä, huonokuntoiset saavat niitä halvemmalla, ilmeisesti verottomana. En tiedä saavatko he lisäksi kotitalousvähennyksen, ehkä.

Pienemmistä eläkkeistä ei mene veroa eli ei saa kotitalousvähennystä.

Sähkön hinta on korkea ensi talvena, onkohan kaikilla siivouspalveluihin varaa.

Mutta lapset voi tilata siivouksen vanhemman kotiin omalla nimellään ja saada kotitalousvähennyksen :) yksinäinen vanhus pienessä asunnossa ei paljon sotke, joten siivous ei maksa paljoa.

Eläkeläisiä asuu paljon omakotitaloissa ainakin meidän kaupungissa.

Noita taloja ei tule kukaan ostamaan.

Luin kirjoituksen, että sähköyhtiöt saattavat alkaa tehdä pelkkiä pörssisähkösopimuksia tulevaisuudessa eikä ketään halua enää sähkölämmitteistä taloa.

Vakuutus ei korvaa vanhaa kattoa ja putkia. Vakuutus ei korvaa 1970 - luvun putkia, kastunutta lattiaa jne. kyllä.

Osalla eläkeläisistä on remontitkin tekemättä.

Minun vanhempani tekivät ennen eläkkeelle jääntiä kattoremontin, putkiremontin ja vaihtoivat uudet ikkunat ja ovet.

Vakuutuksissa on ikäpoistot, vanhoja ei korvata ja eläkkeellä ei välttämättä saa remonttilainaa

Jos myy omakotitalon niin vastuu homeista 5 vuotta.

Vakuutus voi korvata kyllä kastunutta lattiaa ja tavaroita, mutta ei vanhoja putkia tai kattoa.

Joku kirjoitti, että 1980 - luvun taloon oli kattoremontti maksanut yli 20 000 euroa, koska oli asbestia.

Vierailija
204/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että nuo vanhat omakotitalot on eläkeläisillä. Ei minulla olisi 20000 euroa kattoremonttiin ja sähkölämmitys maksaa ensi talvena maltaita.

Tyydyn siivoamaan vuokra-asuntoa ja sisustamaan tavaroilla. Sähkölämmitteistä asuntoa en vuokraa ikinä.

Kyllä köyhä on köyhä, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
205/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että nuo vanhat omakotitalot on eläkeläisillä. Ei minulla olisi 20000 euroa kattoremonttiin ja sähkölämmitys maksaa ensi talvena maltaita.

Tyydyn siivoamaan vuokra-asuntoa ja sisustamaan tavaroilla. Sähkölämmitteistä asuntoa en vuokraa ikinä.

Vuokra-asuntoa voi onneksi aina välillä vaihtaa, samalla vaihtuu keittiökaapit ja koko huonejärjestys.

Vierailija
206/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asuntoa voi onneksi aina välillä vaihtaa, samalla vaihtuu keittiökaapit ja koko huonejärjestys.

Ja sitten vaan siivoaa hyvin ja sisustaa kalusteilla ja tavaroilla.

Asuntoa on kiva aina välillä vaihtaa.

Vierailija
207/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattisiivoojien kielenkäytössä perussiivous on eri asia kuin viikkosiivous tai ylläpitosiivous.

Aloitus kuvaili viikkosiivousta.

- Perussiivoukseen kuuluu ikkunoiden, lattioiden ja seinien pesu, ehkä myös kaappien siivous ja pyyhintä sisältä. WC:n ja kylpyhuoneen seinien, lattioiden ja kalusteiden pesu ja saunan seinien ja katon imurointi.

Eli perussiivous puhdistaa kaikki laajat pinnat ja se tehdään noin 2 kertaa vuodessa. Allergiset joutuvat varmaan tekemään useammin. Samalla vaihdetaan yleensä puhtaat kodin tekstiilit, kuten verhot, sohvatyynyt, matot.

- Viikkosiivous on lattioiden, mattojen, wc kalusteiden ja suihkutilojen puhdistusta, sekä saunan lauteiden pesua, sekä pölyjen pyyhintää kalusteiden ja peilien pinnoilta. Samalla siistitään turhat tavarat kaappeihin, viedään roskat, vaihdetaan puhtaat lakanat ja pyyhkeet, pestään pyykit.

Vierailija
208/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on imuroitu, vessat siivottu, keittiö siisti ja tavarat suurin piirtein paikoillaan sekä vaihdettu puhtaat käsipyyhkeet, niin on siivottu.

Tavallisessa viikkosiivouksessa meillä ei mopata eikä pyyhitä pölyjä. Ne tehdään ehkä kerran kuussa, se riittää meillä ihan hyvin.

Vierailija
209/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa imuroin, joka toinen viikko pyyhin kostealla lattiat siihen päälle. Perussiivoukseen kuuluu laittaa tavarat paikoilleen ja viedä roskat/pahvit/metallit ym. keräykseen. Keittiössä putsaan tasojen pinnat kunnolla. Vessanpöntön putsaan kerran viikossa, samoin pesualtaan. Pyyhkeet ja petivaatteet vaihdan.

Siivoan ehkä kerran tai kaksi kuussa vähän perusteellisemmin, pyyhin pölyt kalusteilta ja siivoan kylppärin perusteellisemmin.

Vierailija
210/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä voi vuokrata kaksion, johon siivous ei ole niin kallis ja jos ei ole rahaa niin ei ole. Ei se asunto perinnöksi mene.

Vierailija
211/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vakuutus korvaisi vanhan talon kattoremontin ja putkiremontin niin ei kukaan maksaisi kattoremonttia ja putkiremonttia itse.

Vierailija
212/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siivous on tehty, kun siivoojat lähtevät autollaan pihasta =) 

Vierailija
213/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä siivoan itse, koska siivoan tarkkaan, en parissa kolmessa tunnissa.

Vierailija
214/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana kun muutin kaksioon opiskeluaikana niin siivosin joka lauantai 12 tuntia asuntoa. Olin niin innoissani, kun pääsin omaan kotiin.

Vierailija
215/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana kun muutin kaksioon opiskeluaikana niin siivosin joka lauantai 12 tuntia asuntoa. Olin niin innoissani, kun pääsin omaan kotiin.

Ja jestas sitä sisustamisintoa, jatkuvasti uudet verhot tai jotain muuta.

Naapurit katsoivat, että taas se pesee parvekelaseja ja tamppaa mattoja pihalla ja imuroi.

Vierailija
216/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuroin 1-2 kertaa vko. Pölyt 1 kertaa vko. 2 x wc; 2 kertaa vko; pönttö kauttaaltaan, peilit, tasot, altaat. Keittiön tasoja pyyhin päivittäin, mutta "parempi" pyyhintä 1 kerta viikkoon, mm. ovet, tiskarinovi, mikro, kaakeleiden tilalla on peiliä; pyyhintä. Lattiat moppaan kerran 2 viikossa. Pesuhuoneen pesen aineella ja juuriharjalla ehkä kerran kuussa, tiedetään liian vähän.

Mutta ei mulla ole tiettyä kaavaa miten aina suoritan siivouksen, paitsi moppaus olisi hyvä tehdä juuri imuroinnin jälkeen eikä seuraavana päivänä.

Vierailija
217/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kerran viikossa imuroin , pesen vessan pinnat, vaihdan pyyhkeet ja tyynyliinat, mutta en koe sitä riittäväksi.

Kunnolla olen siivonnut, kun lisäksi on järjestelty vähän perinpohjaisemmin, vaihdettu kaikki lakanat, siivottu myös kylppäri, pesty lattiat, pyyhitty pölyt, peilit ja puhdistettu oven kahvat ja valokatkaisimet. 

Sen jälkeen kun esikoinen täytti 1 v. en ole enää kyennyt säännöllisesti tämän tasoiseen siivoamiseen. Onneksi monesti on ollut mahdollisuus turvautua siivoojaan, sen lisäksi siivoan sitä mikä pistää silmään ja pakottaa siivoamaan. 

Vierailija
218/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imurointi vähintään joka toinen päivä, wc-pytty & lavuaarit (myös keittiöstä + keittiön pinnat) kloorivaahdolla joka päivä; sitten n. 814 päivän välein wc+kylpyhuone kunnolla pesten vahvahkolla Pluskloori-liuoksella vaahdottaen (+ huuhtelu & kuivaus) ja lattiat muuten imuroinnin jälkeen mopaten Klorillilla (tai ihan pelkällä vedellä toisinaan). Tavaroita ei tarvitse erikseen järjestää koska ne ovat aina siellä missä niiden kuuluukin olla.

Vierailija
219/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imuroin 1-2 kertaa vko. Pölyt 1 kertaa vko. 2 x wc; 2 kertaa vko; pönttö kauttaaltaan, peilit, tasot, altaat. Keittiön tasoja pyyhin päivittäin, mutta "parempi" pyyhintä 1 kerta viikkoon, mm. ovet, tiskarinovi, mikro, kaakeleiden tilalla on peiliä; pyyhintä. Lattiat moppaan kerran 2 viikossa. Pesuhuoneen pesen aineella ja juuriharjalla ehkä kerran kuussa, tiedetään liian vähän.

Mutta ei mulla ole tiettyä kaavaa miten aina suoritan siivouksen, paitsi moppaus olisi hyvä tehdä juuri imuroinnin jälkeen eikä seuraavana päivänä.

Tuossa ei todellakaan ole mitään "liian vähän".

Vierailija
220/227 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imurointi vähintään joka toinen päivä, wc-pytty & lavuaarit (myös keittiöstä + keittiön pinnat) kloorivaahdolla joka päivä; sitten n. 814 päivän välein wc+kylpyhuone kunnolla pesten vahvahkolla Pluskloori-liuoksella vaahdottaen (+ huuhtelu & kuivaus) ja lattiat muuten imuroinnin jälkeen mopaten Klorillilla (tai ihan pelkällä vedellä toisinaan). Tavaroita ei tarvitse erikseen järjestää koska ne ovat aina siellä missä niiden kuuluukin olla.

Miksi? Onko taloudessasi immuunipuutospotilaita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi