Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin sinun mielestäsi koti on siivottu? Siis mitä perussiivous mielestäsi sisältää?

Vierailija
20.10.2021 |

Meillä on mieheni kanssa ihan eri käsitys tästä asiasta. Minun mielestäni perussiivoukseen kuuluu: tavarat paikoilleen, jos niitä on jäänyt lojumaan, pahvit ja paperit keräykseen, pölyjen pyyhintä, lattioiden imurointi ja pesu joko höyrypesimellä tai nihkeäpyyhintänä. Lisäksi minusta perussiivoukseen kuuluu vessassa kalusteiden pesu, myös pöntön pesu ja lavuaarit kunnolla puhtaaksi, lattian pesu sekä puhtaat käsipyyhkeet. Itse pyyhin myös ovenkahvat ja valokatkaisimet desinfioivalla aineella. Kylpyhuonetta meillä ei siivota samalla siivouskerralla, mutta jos minä siivoan, siihen sisältyy kaakeleiden pesu kunnon pesuaineella ja tarvittaessa harjallakin hangaten, likakaivon puhdistus niin että kansi otetaan irti ja lisäksi saunan lasiovi pitää puhdistaa. Minusta kylppärin pesu ei ole pelkkä vedellä huuhtaisu.

Mitä sinun perussiivoukseesi kuuluu?

Kommentit (227)

Vierailija
1/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa siivouksessa miellän perussiivoukseksi tavaroiden järjestelyn jos jotain on pois paikaltaan, imuroinnin, lattioiden ja pölyjen pyyhkimisen ja vessoissa lavuaarin ja pöntön pesun. 

Vierailija
2/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa siivouksessa miellän perussiivoukseksi tavaroiden järjestelyn jos jotain on pois paikaltaan, imuroinnin, lattioiden ja pölyjen pyyhkimisen ja vessoissa lavuaarin ja pöntön pesun. 

Itse miellän tämän normaaliksi tavaksi, ap:n siivoushullun perussiivoukseksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei seinäkaakelia joka kerta kauttaaltaan tarvitse pestä.  Ja lasipinnat saa pysymään kohtuuhyvinä lastalla joka suihkun jälkeen pyyhkien ne. Muutaman kerran vuodessa sitten seinätkin ja sauna jne.  Muutoin ihan normisiivousta ap tekee.

Vierailija
4/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällasista kannata vääntää. Teette työnjaon eikä moitita toista. Esim meillä mies imuroi aina. Hoitaa roskiksia ym. Minä sitten järjestän, pyyhin pölyjä ja siivoan vessaa. Ei tarvi vääntää mikä nyt kelpaa. Teillä sinä voit vielä tehdä sen lattianpyyhinnän niin saat samalla huomaamatta paikattua imurointia mikä ei kuitenkaan sinulle kelpaa.

Vierailija
5/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan jouluksi ja juhannukseksi, muu on hienostelua.

Vierailija
6/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se siivoaa kenen mielestä on likaista.

Vierailija
7/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miehethän näissä asioissa on aina väärässä, kuka possunen nyt huuhtaisemista pitää pesutilojen siivouksena. Suihkun lattia pestään harjalla ja pesuaineella joka viikko. Oon tarkka pesu- ja wc-tiloista ja keittiöstä. Imurointi ei ole niin kiireinen.

Vierailija
8/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imurointi, lattian moppaus, pölyjen pyyhintä ja kylpyhuoneen pesu. Kylppärin siivous pitää sisällään pöntön ja altaan pesun ja suihkun hanan pesun. Kylppärin lattiat imuroin ja moppaan samalla, kun muunkin talon. Joskus harvemmin sitten pesen harjalla ja jynssään kaakelit.

Vierailija
9/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivous on typerimpiä asioita mistä stressata/riidellä.

Olettaen että ihminen on normaali (ei mikään saastan keskellä mielellään lojuva porsas) asunto pysyy suht ruodussa aina (huom: ei super siistinä/aina tiptop).

Minulle "perussiivous" (aikuistaloudessa) on se, että robotti-imuri kiertää asunnon läpi n. kerran/vko, ja parketit pyyhitään nihkeällä lattiarätillä ehkä 3kertaa/vuosi.

Pönttö pestään ainakin kerran/vko, käsienpesuallas samoin. Muutoin kylppäristä suihkulla huuhdotaan pahimmat liat/pölyt satunnaisesti, ja 1-2 kertaa vuosi "tehopesu".

Pölyjä tasoilta pyyitään kun jaksetaan, muutaman kerran/vuosi.

Ikkunat pesen sisältä kerran vuosi, ja 2-vuoden välein sisä- ja ulkolasit myös.

Roskat viedään lähes joka päivä, pahvit, lehdet, ymv. silloin kun kasaa ei enää jaksa katsella.

Tavaroita on usein sikin sokin, mutta aina jonkilainen järjestys yllä kuitenkin.

Liinavaatteet vaihdetaan 10päivän välein, pyyhkeet useammin. Kerran kuussa pestään sohvan torkkupeitot ja vastaavat.

Vierailija
10/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siivotaan torstaisin ja miehen mielestä siihen kuuluu vain imurointi. Hän siis imuroi.

Ensin järjestän tavarat paikoilleen, vessoihin pesuaineet, sitten pyyhin pölyt, siivoan keittiön, otan lasipinnat ja ikkunat, jos näkyy jälkiä. Sitten vessojen siivous, pyyhkeiden vaihto. Pyyhin laminaatit ja laattalattiat. Tätä en tee joka viikko. Päivittäin järjestetään tavaroita, siivotaan keittiötä ja wc lavuaareja ja putsataan kissan wc.

Vierailija
11/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miehethän näissä asioissa on aina väärässä, kuka possunen nyt huuhtaisemista pitää pesutilojen siivouksena. Suihkun lattia pestään harjalla ja pesuaineella joka viikko. Oon tarkka pesu- ja wc-tiloista ja keittiöstä. Imurointi ei ole niin kiireinen.

Samaa mieltä. Pidän possuiluna, jos joku pesee pelkällä vedellä huuhtaisten pesutiloja tai vessaa. Meillä nuo tilat pestään kerran viikossa pesuaineella ja riittävästi siivousliinalla tai sienellä hangaten. Eipä ole kellertävää tahnaa kaakeleissa tai vessanpöntössä tai lavuaareissa. Meilläkään imurointi ei ole ihan niin justiin päivän päälle, mutta pesutilat ja vessa siivotaan kunnolla.

Vierailija
12/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin ap:llä mutta tuo kahden tai kolmen viikon välein. Imurointi, WC ja kierrätysroskat joka viikko, tavarat ja paikat järjestykseen sekö keittiön ylläpitosiivous (tiskit, tasot) joka päivä. Ikkunat kerran vuodessa, sauna ja pesuhuone 4x vuodessa.

Siistiä on ja mukava olla kotona.

Vierailija
13/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudenkodissa oli siivotonta. Äiti kävi navetassa aamuin, illoin ja jätti aina navettavaatteet ja saappaat lasiverannalle. Siitä haju tarttui myös mun ja muiden perheenjäsenten ulkovaatteisiin. Lasiverantaa ei siivonnut kukaan koskaan. Isä piti kenkiä jalassa joskus sisälläkin. En tiedä, mistä se oli sellaisen tavan oppinut. Meidän olohuoneen pöytä oli niin täynnä kaikenlaista romua, ettei pintaa näkynyt. Siellä oli taskulamppuja, kynttilöitä, käytettyjä paristoja, isän tupakat. Jos ruuvimeisseliä tarvittiin, sitä kannatti ensiksi katsoa olohuoneen pöydältä. Keittiön pöydästä puolet oli lehtien ja laskujen peitossa. Keittiöstä mä en uskalla edes mainita, miten saastainen se oli.

Kun tulin murrosikään, aloin siivota paikkoja. Keittiö oli sellainen haiseva rasvakasa, että ehkä vuosi meni, että sain lopulta pintojen värit esiin. Mun isällä oli tapana jättää pönttö vetämättä pissan jälkeen, koska hän säästi kaivovettä. Valitettavasti se vessanpönttö oli pinttynyt kiellettäväksi urean takia ja hajukin oli tiukasti kiinni, vaikka miten pesin ja pesin.

Tuollaisessa läävässä elämisen jälkeen omassa kodissani oon siivonnut päivittäin. Imuroin pari kertaa viikossa ja samalla pyyhkäisen pölyt pois. Kaikki pöytäpinnat pyyhin päivittäin. Keittiön mä siivoan aina heti ruuanlaiton jälkeen. Vessanpöntön huuhtaisen joka ilta ja samalla kerralla pesen myös lavuaarin.

On kiva kun oma koti kiiltää.

Vierailija
14/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettaen että ihminen on normaali (ei mikään saastan keskellä mielellään lojuva porsas) asunto pysyy suht ruodussa aina (huom: ei super siistinä/aina tiptop).

Minulle "perussiivous" (aikuistaloudessa) on se, että robotti-imuri kiertää asunnon läpi n. kerran/vko, ja parketit pyyhitään nihkeällä lattiarätillä ehkä 3kertaa/vuosi.

Pönttö pestään ainakin kerran/vko, käsienpesuallas samoin. Muutoin kylppäristä suihkulla huuhdotaan pahimmat liat/pölyt satunnaisesti, ja 1-2 kertaa vuosi "tehopesu".

Roskat viedään lähes joka päivä, pahvit, lehdet, ymv. silloin kun kasaa ei enää jaksa katsella.

Tavaroita on usein sikin sokin, mutta aina jonkilainen järjestys yllä kuitenkin.

Liinavaatteet vaihdetaan 10päivän välein, pyyhkeet useammin. Kerran kuussa pestään sohvan torkkupeitot ja vastaavat.

Teillä on ehkä erikoinen käsitys siisteydestä. Pölyt pyyhitte muutaman kerran vuodessa. Meillä pyyhitään joka viikko ja silti sitä kertyy pinnoille. Ja jos nihkeällä pyyhkäisee 3 kertaa vuodessa lattiat, nehän pinttyy pilalle. Ihmiset turhaan välttää lattioiden puhdistamista. Tein opiskeluaikaan 3 vuotta osa-aikatyötä isossa siivousfirmassa. Sieltä jäi hyviä vinkkejä hyppysiin.

Vierailija
15/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle "perussiivous" (aikuistaloudessa) on se, että robotti-imuri kiertää asunnon läpi n. kerran/vko, ja parketit pyyhitään nihkeällä

Teillä on ehkä erikoinen käsitys siisteydestä. Pölyt pyyhitte muutaman kerran vuodessa. Meillä pyyhitään joka viikko ja silti sitä kertyy pinnoille. Ja jos nihkeällä pyyhkäisee 3 kertaa vuodessa lattiat, nehän pinttyy pilalle. Ihmiset turhaan välttää lattioiden puhdistamista. Tein opiskeluaikaan 3 vuotta osa-aikatyötä isossa siivousfirmassa. Sieltä jäi hyviä vinkkejä hyppysiin.

Itse kiitän talouskoulua monesta siivous-, pyykinpesu- ja ruuanlaittoniksistä!

Vierailija
16/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei seinäkaakelia joka kerta kauttaaltaan tarvitse pestä.  Ja lasipinnat saa pysymään kohtuuhyvinä lastalla joka suihkun jälkeen pyyhkien ne. Muutaman kerran vuodessa sitten seinätkin ja sauna jne.  Muutoin ihan normisiivousta ap tekee.

Tuskinpa ap kaikkia kylppärin seiniä lattiasta kattoon pesee.

Mutta suihkunurkkauksessa/ammeen vieressä kaakelit on kyllä todella syytä pestä viikottain. Niille roiskuu iholta pestessä likaista, rasvaa ja hilsettä sisältävää vettä ja mitä useampi perheenjäsen käy kerran tai pari päivässä suihkussa, sitä varmemmin seinään tulee tatinaa. Sen jopa huomaa, kun kädellä sivelee.

Eli aivan samalla lailla kuin pesette käsienpesualtaan tai ammeen viikottain, suihkutilan seinätkin pitää, ei ne pelkällä huuhtelulla pysy puhtaana.

Laattojen saumaukset kannattaa pestä samalla tai vähintäänkin pari krt kuussa, jottei niihin keräänny shittiä.

Vierailija
17/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin siivota useammin ja paremmin mutta aika ei anna myöten joka päivä 1-3h siivoussessioille. Viikossa pystyn ton verran käyttämään. Lisäksi on vie mennessäs, tuo tullessasi -käytössä. Tiskari ja pyykkikone käy lähes päivittäin ja keittiön tasoja pyyhin pari kertaa päivässä.

Silti kämppä on kun sikolätti. Täytyisi hyljätä mies ja lapset sekä eläimet niin pysyisi asunto siistinä 👍

Vierailija
18/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ylläpitosiivousta, perussiivouksessa puhdistetaan katosta lattiaan ja kaikki pinnat ikkunoita myöten. Lattiat perustettiin ja vahattiin....tietysti nykyisin vähemmän tarvetta.

Vierailija
19/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Robotti-imuri ei tee muuta kuin lakaisee lattiat. Siis lattiat moppaat vain kolmesti vuodessa? Teillä taitaa olla sukkien pohjat aina todella likaiset, koska käytännössä pyyhitte lattiat puhtaiksi kävellessänne.

Pölyt pyyhitte pari kertaa vuodessa? Onko teillä joku erityisen tehokas ilmanvaihto, tai ilmansuodatin? Muuten en ymmärrä kuinka ei tulisi häiritsevää määrää pölyä.

Muuten olen samaa mieltä että perussiivous sisältää aika rentoa siivoamista mutta nuo pari kohtaa ihmetyttää. Pysyykö koti muka puhtaana noin vähällä siivoamisella? Lattiat ja pölyä keräävät pinnat on tärkeimmät kohteet viikottaisessa perussiivouksessa.

Vierailija
20/227 |
20.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^siis peruspestiin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä