Imelletty perunalaatikko
Onko joku eu-direktiivi jo senkin kieltänyt? Kävin useamman kaupan läpi, myyjiä ei missään, miljoonia ihmisiä, en jaksanut jäädä odottelemaan hihasta vedettävää....tietääkö joku? Ei se nyt voinut loppukaan olla, muita lootia oli lava kaupalla. Niin, ja tavallista perunalaatikkoa oli isot määrät myös.
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:11"]Kuulostaa kyllä vaikeelta meikäläisen perspektiivistä, kun lämpötilakin pitäis olla koko ajan jollain välillä. Melko varmaan tuloksena olisi outo jauhoinen ja liisterinen liimaperunalaatikko, pahoin pelkään. Mutta pakko alkaa harjoitella ensi vuonna, jos ei sitä kerran enää kaupoistakaan saa. [/quote] No ei oo vaikeaa! Kuumaa se sose ei saa olla kun imelletään. Hiukan lämmintä vaan.
[/quote]
Itsetunto tässä pakostakin nousee. Ihana. Alkaa jo ihan hävettää. Taidan kokeilla joulun jälkeen, niin ei tule pettymystä syöjille. Pitäis tulla porukkaa, niin nyt en ota riskiä. Ja sairaana tulee niitä virheitäkin.
Kiitos teille kaikille ihanille palstalaisille! Mukavaa joulun odotusta! Mä taidan yrittää tuonne Liiteriin. Ja auto on lumen peitossa ja mur mur...
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 14:55"]
Ehdit vielä hyvin tekemään itse eikä ole edes vaikeaa. Tällä ohjeella et voi epäonnistua:
No mä teen vielä helpommin. Ihan aattona tän teen ja laitan alkupaloja aloittaessamme uuniin.
Sori kun mun ihan oikea ohje on kotona ja olen ulkomailla, mutta suunnilleen näin.
Keitän kuoritut jauhoiset perunat kypsiksi. Säästän keitinveden. Survon perunat soseeksi ja lisään keitinvettä niin, että on hyvin löysää sosetta. Lisään joukkoon siirappia ja suolaa. Sose voideltuun uunivuokaan ja vielä muutama nokare voita päälle ja uuniin.
Ei ole riskiä siitä ettei imelly ja tulee tosi nopeasti.
Tämä on helppo ohje! Mutta eikö tähän tule siis jauhoja ollenkaan? ap
Ei tarvi imellyttää jos makeuttaa siirapilla tai sokerilla tai molemmilla. Ainoastaan imellyttäminen tarvii jauhoja.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 15:11"]Kuulostaa kyllä vaikeelta meikäläisen perspektiivistä, kun lämpötilakin pitäis olla koko ajan jollain välillä. Melko varmaan tuloksena olisi outo jauhoinen ja liisterinen liimaperunalaatikko, pahoin pelkään.
Mutta pakko alkaa harjoitella ensi vuonna, jos ei sitä kerran enää kaupoistakaan saa.
No ei oo vaikeaa! Kuumaa se sose ei saa olla kun
imelletään. Hiukan lämmintä vaan.
Imeltymisreaktioiden lämpötila on 65-75 astetta. 70 astetta on hyvä imellyttämislämpötila. Jos imeeltää alle 60 asteessa niin happaneminen on riskinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdit vielä hyvin tekemään itse eikä ole edes vaikeaa. Tällä ohjeella et voi epäonnistua:No mä teen vielä helpommin. Ihan aattona tän teen ja laitan alkupaloja aloittaessamme uuniin.
Sori kun mun ihan oikea ohje on kotona ja olen ulkomailla, mutta suunnilleen näin.
Keitän kuoritut jauhoiset perunat kypsiksi. Säästän keitinveden. Survon perunat soseeksi ja lisään keitinvettä niin, että on hyvin löysää sosetta. Lisään joukkoon siirappia ja suolaa. Sose voideltuun uunivuokaan ja vielä muutama nokare voita päälle ja uuniin.Ei ole riskiä siitä ettei imelly ja tulee tosi nopeasti.
Tämä on helppo ohje! Mutta eikö tähän tule siis jauhoja ollenkaan? ap
Ei tarvi imellyttää jos makeuttaa siirapilla tai sokerilla tai molemmilla. Ainoastaan imellyttäminen tarvii jauhoja.
En ole löytänyt gluteenitonta jauhoa mikä imellyttäisi. Eli gluteenitonta jauhoa käytän soseen rakenteen takia. Valmistan soseen suoraan paistoon ja makeutan siirapilla tai sokerilla tai molemmilla.
Onko olemassa gluteenitonta jauhoa mikä imellyttää perunasoseen ja siirapin ja sokerin voisi jättää pois?
Vierailija kirjoitti:
Ehdit vielä hyvin tekemään itse eikä ole edes vaikeaa. Tällä ohjeella et voi epäonnistua:
No mä teen vielä helpommin. Ihan aattona tän teen ja laitan alkupaloja aloittaessamme uuniin.
Keitän kuoritut jauhoiset perunat kypsiksi. Säästän keitinveden. Survon perunat soseeksi ja lisään keitinvettä niin, että on hyvin löysää sosetta. Lisään joukkoon siirappia ja suolaa. Sose voideltuun uunivuokaan ja vielä muutama nokare voita päälle ja uuniin.
Ei ole riskiä siitä ettei imelly ja tulee tosi nopeasti.
Ei toi ole imellytetty, se on siirapilla makeutettu. Ihan eri asia.
Se on "nopea siirapilla makeutettu perunalaatikko".
Erittäin helppo valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ohjeessa annetaan imeltymislämpötilaksi 55 astetta. Imeltymisreaktio on erittäin voimakkaasti lämpötilaherkkä. Kun imelletään imeltymisreaktion optimilämpötilassa eli noin 65-68 asteessa, niin silloin perunasose imeltyy noin 3 tunnissa. Silloin kun imelletään 55 asteista sosetta, niin imeltymisaika on noin 30 tuntia tai enemmänkin. Lisäksi 55 asteen lämpötila on niin alhainen, että sose voi hapantua - varsinkin silloin kun alhainen lämpötila yhdistyy pitkään imeltymisaikaan. Tämä on johtanut siihen että monet pitävätkin hapanimelää makua imelletyn perunalaatikon oikeana makuna. Sose saattaa hapantua alle 63 asteisena jopa muutamassa tunnissa.
Kun imelletään oikeassa imeltymislämpötilassa, 65-70 asteessa, niin silloin hapattamismikrobit eivät soseessa enää elä ja sose ei happane. Lisäksi imeltymisaika tässä lämpötilassa on varsin lyhyt noin 3-4 tuntia.
Pakasteena myytävä paistovalmis perunalaatikko on yllättävän hyvää. Se on siis valmiiksi imelletty ja paistetaan itse kypsäksi.