Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Yh koki jouluyllätyksen

Vierailija
22.12.2014 |

IS kirjoitti tänään YH:sta, joka sai kahdesta eri paikasta avustuksia. Eronnut ja syksyllä työttömäksi jäänyt 3 lapsen äiti sai nyt kuusen, koristeet, joululiinat, kinkut ja kaikki.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1419142133896.html#comments-anchor

Hienoa!

Mutta joku tässä mättää. Minä olen myös kahden pienen lapsen yh-äiti, eikä tullut mieleenkään anoa apuja jouluksi. Minulla on koristeet ja kuuset aiemmilta vuosilta. Pöytä ei notku herkkuja, kuten kinkkua, mutta ei me sitä kaivatakaan. Säästin rahaa ja lapset saa kaikki joululahjojakin, ihan kuten joka vuosi. Pienistä tuloista jää usein rahaa myös säästöön. HUOM! Tienaan paljon alle mediaanin, mikä taisi olla 2800€/kk ja asun Helsingissä vuokralla, eli halpaa eläminen ei missään nimessä ole.

Joku tuossa yh-äidin jutun kommenteissa ihmetteli, että jos apua sai jo yhdestä paikasta, miksi haki myös toisesta? Eikö se apu olisi kuulunut jollekin toiselle?

Samassa keskustelussa joku kirjoitti:

"Olen kolmen pojan yh-äiti....ollut sair.lomalla vuoden, tarkoituksena yrittää palata tammikuussa töihin. Vuokra 1300€, palkka joulukuussa 940€, toimeentulo tuki 300€, asunistumistuki 300. Pitäis maksaa laskut ja ostaa edes jotain ruokaa jouluksi....mutta millä ostat? Onneksi kaapissa 2 prk hernekeittoa ja purkki tonnikalaa. Itsestäniben välitä, mutta lasten vuoksi on tosi paha mieli. En ole edes jaksanut mihinkään ryhmään ottaa yhteyttä! Siunattua joulua kaikille!"

Mua alkaa nyppimään yksinhuoltajien VALITUS! Vuokra 1300€/kk ja palkka 940€, asumistuki 300€ - sitä tulee Kelan laskureiden mukaan roimasti enemmän. Hän saa myös toimeentulotukea 300€. Eli nyt joku summista mättää ja isosti! En muuten minäkään saa paljon isompaa palkkaa! Ja ihan tolleen "ohimennen" jutusta on unohdettu kertoa, että kolmesta lapsesta tulee myös VEROTTOMAT lapsilisät, sekä YH-korotukset JA elarit, mitkä on sen n.150€/minimi eli tuloista jäi mainitsematta 960€ verotonta tuloa!

Siis yh:t ITSE aiheuttaa harmaan viitan ylleen, ei ne edes elä missään kurjuudessa, mutta aina pitää valittaa ja olla koura ojossa!

Minun vinkit muille yh-äideille:

- opettele taloudellinen ajotapa, säästä bensaa

- käy ruokakaupassa vain 1-2 kertaa viikossa, ei tule heräteostoksia

- hyödynnä perunaa, riisiä ym. halpaa raaka-ainetta ruuissa

- tee kerralla paljon, pakasta

- unohda luomut ja kalliit lihat

- hyödynnä ruuantähteet seuraavan päivän ruuassa

- tee hintavertailua, sillä säästät satasia

- kilpailuta puhelin, netti ja sähköliittymät

- sammuta valot aina kun et niitä tarvitse (valaistus on sähkölaskun rohmu)

- unohda ripsenpidennykset (ripsari riittää :))

- unohda hiustenpidennykset (kasvata itse :))

- älä käy kampaajalla, tingi tukkatyylistä, säästä 130€/kampaajareissu ja anna vaikka ystävän tasoittaa latvat "ruokapalkalla" :)

- älä tuhlaa rahoja viinaan ja tupakkaan

- osta vaatteita jotka eivät mene heti muodista

- sama pätee kenkiin

- älä ostele kalliita irtokahveja tai patonkeja tai naistenlehtiä

Silti meidän elämä ei ole kurjaa. Me käydään leffoissa, ravintolassa, nähdään ystäviä, meillä on kaunis koti ja hyvä olla ja pikkuisen rahaa säästössä, vaikka ei tosiaan ole saatu perintöä eikä vanhempani rahoita meitä. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Mitä te muut ajattelette tarinan yksinhuoltajasta tai yh:iden valituksesta ylipäätään? Onko siellä ketään pärjäävää yh:ta joka ei valita? :D

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, enpä ajattele muuta kuin että hieno kun saivat apua. Ja käsittääkseni tuo äiti laittoi ilmoituksia eri paikkoihin jos jostakin saisi vähän apua. Eli ei sen jälkeen kun eka lupaus avusta oli tullut.

Veikkaan, että äiti on vasta jäänyt yksinhuoltajaksi, se selittäisi esim. koristeiden puuttumisen. Eli siksikin raha-asiat huonolla tolalla ja siihen sitten vielä työttömäksi päätyminen.

"- unohda ripsenpidennykset (ripsari riittää :))

- älä käy kampaajalla, tingi tukkatyylistä, säästä 130€/kampaajareissu ja anna vaikka ystävän tasoittaa latvat "ruokapalkalla" :)!

Veikkaan, että aika harvalla on niitä ripsien pidennyksia saati sitten hiuksissa moisia. Nehän maksavat ihan tuhottomasti joten tuskin pienituloinen moisia hommaa. Kaikilla muuten ne hiukset eivät kasva tuosta vain tai saattavat olla ohuet. Eikä kaikilla myöskään ole kampausta, jossa riittää vain latvojen tasoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:19"]

Jaa, enpä ajattele muuta kuin että hieno kun saivat apua. Ja käsittääkseni tuo äiti laittoi ilmoituksia eri paikkoihin jos jostakin saisi vähän apua. Eli ei sen jälkeen kun eka lupaus avusta oli tullut.

Veikkaan, että äiti on vasta jäänyt yksinhuoltajaksi, se selittäisi esim. koristeiden puuttumisen. Eli siksikin raha-asiat huonolla tolalla ja siihen sitten vielä työttömäksi päätyminen.

"- unohda ripsenpidennykset (ripsari riittää :))

- älä käy kampaajalla, tingi tukkatyylistä, säästä 130€/kampaajareissu ja anna vaikka ystävän tasoittaa latvat "ruokapalkalla" :)!

Veikkaan, että aika harvalla on niitä ripsien pidennyksia saati sitten hiuksissa moisia. Nehän maksavat ihan tuhottomasti joten tuskin pienituloinen moisia hommaa. Kaikilla muuten ne hiukset eivät kasva tuosta vain tai saattavat olla ohuet. Eikä kaikilla myöskään ole kampausta, jossa riittää vain latvojen tasoitus.

[/quote]

Miten vasta yh:ksi jääminen selittää koristeiden puuttumisen? Mies vei joulukoristeet erossa? Olihan lapsilla jo sen verran ikää, että useampi joulu on takana kaikilla. Heitetäänkö vanhat aina joulun jälkeen roskiin?

Vierailija
4/5 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 13:49"]http://www.vauva.fi/keskustelu/4349547/ketju/espoolaisen_yksinhuoltajan_perhe_sai_elamansa_joulun
[/quote]

Ap kiittää ja kuittaa :)

Vierailija
5/5 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ano sinäkin ap apua, jos sitä tarvitset. Ei tuonkaan naisen ja lapsien jouluilo pitäisi olla keneltäkään pois. Hänelle on vapaaehtoisesti lahjoitettu tavaroita joita joku toinen ei enää tarvitse. Mikä siinä on niin hemmetin pahaa?!

Suurin osa meistä jotka lapset yksin kasvattaa ja elättää, käy töissä, eikä tukia tule kuin ne samat lapsilisät kuin kaikille muillekin (plus n. 50 euroa yh-lisää). Rahasta on aina tiukempaa kuin niillä, kenen perheessä on kaksi palkansaajaa, jokainen lasku on maksettava ihan yksin.

Joten eiköhän jokaiselle apu tule ihan tarpeeseen, ilman että se on keneltäkään toiselta pois. Jos tuo yh olisi jäänyt ilman noita avustuksia, se ei meidän muiden elämään olisi myöskään vaikuttanut mitenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän