Isä kotiin vastasyntyneen kanssa, äiti töihin?
Isä on nyt esikoisen kanssa kotona hoitovapaalla, saisiko Mitenkähän junnailtua, että hän voisi suoraan jäädä hoitamaan vauvaa ja minä menisin töihin? Tuntuisi vähän tyhmältä, jos hän joutuisi palaamaan töihin välissä pariksi kuulaudeksi (töissä on sijainen joten eivät pitäisi.) Viimeksi hän jäi kotiin esikoisen kanssa heti siinä kolmen kuulauden paikkeilla, mutta silloin hän olikin ollut töissä putkeen useita vuosia...
Kommentit (29)
Etkö halua olla vauvasi kanssa? Etkö imetä?
Ei onnistu, äidin kuuluu pitää se minimi äitiysloma.
Haluan viettää aikaa vauvan kanssa, mutta käydä myös töissä. En saa imettää.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:27"]Ei onnistu, äidin kuuluu pitää se minimi äitiysloma.
[/quote]
Niin tätä juuri pelkäsin. Entä voiko isä olla samalla hoitovapaalla kuin minä äitiyslomalla?
Voi jäädä isyyslomalle ja sen jälkeen esim virkavapaalle, mutta ei voi saada äitiyspäivärahaa.
Ap, kukaan ei halua sua töihin suoraan synnäriltä rinnat maitoa valuen, pönttö sekaisin, mahdolliset repeytymät vielä tuoreina ja ja verta vuotavana. Et ole silloin työkuntoinen. Muutaman hassun viikon viettäminen omien lastesi kanssa koko elämäsi aikana on tuskin sulle ylivoimainen haaste.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:27"]Ei onnistu, äidin kuuluu pitää se minimi äitiysloma. [/quote] Niin tätä juuri pelkäsin. Entä voiko isä olla samalla hoitovapaalla kuin minä äitiyslomalla?
[/quote]
no ei
Ei voi nostaa vanhempainrahaa ennen äitiysvapaan loppua.
Olen myös siinä uskossa, että äidin pitää pitää se minimiäitiysloma. Sinä aikana on tarkoitus myös äidin palautua synnytyksestä. Jotenkaan en muutenkaan suosittelisi tieten tahtoen erottamaan vastasyntynyttä äidistä.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:30"]
Haluan viettää aikaa vauvan kanssa, mutta käydä myös töissä. En saa imettää. Ap
[/quote]
Miksi et saa imettää?
Isä ei voi olla hoitovapaalla äitiysloman aikaan, mutta isyyslomanhan hän voi pitää
Käsittääkseni isä voi olla hoitovapaalla esikoisen kanssa, jos tämä on edelleen alle kolme? En ole kyllä täysi varma.
Äitiyslomaa ei saa pitää kuin poikkeustapauksissa - tämä on onnitunut lähinnä silloin kun äiti on liian sairas hoitaakseen vauvaa. Tällöin äiti on sairaslomalla ja isä käytää äitiysloman. Muuten ei kuitenkaan ole mahdollista.
Kaikissa tapaukissa isä voi toki neuvotella työnantajan kanssa ainakin virkavapaasta.
Siitä esikoisesta ei sitten saa sitä kotihoidontukea, jos äiti äitiysvapaalla.
Jos äiti menee äitiysvapaalla töihin, hän menettää äitiyspäivärahan.
Selvittelin itse asiaa Kelassa aikanani, kun mieheni oli hoitovapaalla ja toinen lapsemme teki tuloaan (raskauteni oli riskiraskaus ja olin viimeiset 6 vkoa sairaalassa. Mietimme, miten esikoisen hoito järjestyy).
a) äitiysloma, se 3 kk on pakko sinun pitää. Se on nimenomaan äidille. Vanhempainvapaan voitte jakaa.
b) miehesi voi olla hoitovapalla, mutta se ei kannata. Hoitovapaaraha vähennetään muistaakseni sinun äitiyspäivärahastasi. Yhteiskunta ei tue molempien kotona oloa, vaan isi menee töihin ja pitää isyysloman.
Meillä kävi niin, että mies meni sitten töihin ja piti kutsua anoppi meille asumaan sen sairaalassaoloni ajaksi.
Perheiden päätäntävaltaan puuttumista!?
Miksi teette ongelman kolmesta kuukaudesta? Tuntuu että aloittajalla on vähän suhteellisuudentaju hukassa. Äitiysloma on tärkeää naisen toipumisen kannalta ja kiintymyssuhteen muodostamisen kannalta. Aivan kuin ap jotenkin vähättelisi omaa itseään ja omaa äitiyttään ja kohtelisi miestään niin suojelevasti, että tulee mieleen onko miehellä jotain henkisiä ongelmia niin ettei kykene eikä halua mennä töihin muutamaksi viikoksi, vaikka se olisi äidin hyvinvoinnin kannalta tärkeää. Vai pelottaako ap sulla olla kahdestaan lasten kanssa? Miksi et puolusta sun omia oikeuksia äitinä, esimerkkinä riittävä fyysinen lepo synnytyksen jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 11:49"]
Perheiden päätäntävaltaan puuttumista!?
[/quote]
Ei yhteiskunnan tarvitse rahallisesti tukea kaikkia perheiden omia päätöksiä. Varmaan ap ja mieskin saisivat kyllä homman sovittua työnantajiensa kesken, jos kerran niin haluavat, mutta eivät voi samaan aikaan nostaa yhteiskunnan tukia.
Äitiysloma on myös vastasyntyneen lapsen oikeus, ei pelkästään äitiä varten.
Saahan se perhe ihan vapaasti valita.
Up