Mihin aikaan teillä aattona herätään? Koska jaetaan lahjat?
Meillä heräillään varmaan kuuden aikaan (itsestään, aamuvirkkuja). Lahjat jaetaan varmaan klo 14-15 aikaan.
Kommentit (43)
Aamulla herätään ja aamulla aukastaan lahjat.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:38"]
[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:32"] [quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 10:30"]Herätään kello 8:30 joulupuuro lounaalla kello 12:00 ulkoilua, käynti hautausmaalla 13:00-14:30 joulusauna 15:00 jouluruoka 18:00 joulupukki 20:00 jouluglögi & lautapelit 21:00-> [/quote] Kuulostaa ahdistavalta. [/quote] Miksi? Ei meillä tätä lukujärjestykseen ole kirjoitettu, mutta näin suunnilleen joulut menevät. Joulupuuro ja -sauna kuuluvat aaton päiväohjelmaan. Hautausmaalla/kirkossa käynti tuo joulumielen. Joulu on meille muutakin kuin lahjoja ja punaviininhuuruista jorinaa. [/quote] Näin jo silmissäni kuinka perhettä hoputetaan siirtymään seuraavaan ohjelmaan..
[/quote]
:-) Osallistuminen vapaaehtoista kaikille perheenjäsenille, myös teineille. Ovat aina halunneet olla mukana. Esimerkiksi hautausmaalle tai kirkkoon ei pakoteta ketään.
Ainoa pakollinen juttu kaikille on jouluateria illalla. Se syödään yhdessä pitkän kaavan mukaan. Ei tuijotella samaan aikaan telkkaria tai kännykkää.
natsimutsi
Herään n. Klo 9 ottamaan kinkun pois uunista, nuoret 13 ja 14v heräävät varmaan n. Klo 10 :) Illalla syödään joskus 16:30 ja lahjat haetaan sen jälkeen eli noin klo 18 :)
Miksi alapeukutetaan niitä, joilla lahjat jaetaan aikaisin? Perusteluja!
Heräillään jossain 6:00-8:00 välillä, kuten aina. Aamulla riisipuuro (uuniversiona), mennään ulos remuaminen ja ulkoilun jälkeen käydään saunassa. Saunan jälkeen väsyneimmät menee päiväunille (eli minä ja kuopus), päiväunien jälkeen sitten minä juon kahvia ja jossain 16:00-16:30 välillä aloitetaan syöminen (lapset saavat päiväruoan saunan jälkeen, ja tarvittaessa välipalaakin). Ruokailun jälkeen, joskus kuuden maissa, jaetaan lahjat. Loppuillan saavat lapset leikkiä, ja nukkumaan lapset menevät viimeistään kahdeksalta.
Sinällään tarkkaa aikataulua ei ole, kunhan vain rytmi pysyy suht. samana kuin normaalina päivänäkin. Lapset ovat 5 ja 2, eli rytmissä pysyminen on aika tärkeää, ettei arki mene sitten aivan vinksinvonksin. Me aikuiset kun olemme kuitenkin töissä, minä menen aattoyöksi ja tapaninpäiväksi töihin, ja välipäivätkin olemme töissä. Lapset saavat olla kotona, äitini tulee välipäiviksi käymään..
Minä herään 4 aikaan kun vauva haluaa syödä. Kun vauva nukahtaa 5 aikaan niin vanhempi lapsi todennäköisesti jo herää. Lahjat annetaan varmaan lounaan jälkeen, niin on koko päivä aikaa leikkiä ja katsella leikin iloa.
Minä herään aattona malttamattomana kuudelta. Lahjat jaetaan aterian jälkeen, ehkä n. 19.30.
Vain teini-ikäisiä lapsia täällä, ei ole kiirettä.
Meillä herätään kun herätään. Itse heräilen jo hyvinkin aikaisin.
Tänävuonna meillä ei jouluruokia ole rahatilanteen takia, joten niitä ei tarvitse aamulla sitten valmistella.
Joululahjat ilmestyvät yön aikana kuusen alle ja ne saa avata aamiaisen jälkeen.
Loppupäivä menee sitten miten menee. Haudalla käymme, muuta ohjelmaa ei ole.
Herätään ehkä 8-9 välillä, toivon mukaan ei sen aikaisemmin. Lahjat jaetaan illalla 19-20 välillä kutakuinkin. Lapset on kouluikäinen ja alle kouluikäinen, jaksaa odottaa.
Neljältä pitää olla vanhemmilla syömässä, joten herään ehkä kolmen jälkeen. Neljältä syödään, sen jälkeen on pukki (nopeasti hoidettu kun lahjoja on vain parille suvun lapselle, ei aikuisille ja lahjat niukkoja). Lapsiperhe lähtee klo 18.30 kotiin nukkumaan, minä saatan vetää vielä kahvit. Sitten tulen kotiin ja katson telkkaria illan, tai jos huvittaa niin lähden baariin. Vähän tylsä tällainen yksineläjän joulu, mutta ruoka on aina hyvää eikä tarvitse koko päivää yksin kotona istua
Herätään 8-9 paikkeilla kuten aina muutenkin (lapset, työt) ja lahjoja jaetaan saunan ja päivällisen jälkeen eli 18-19 paikkeille menee.
Meillä mies ja yksi lapsista ovat varmasti ennen seitsemää pystyssä. Minä ja kuopus heräillään raukeina siinä yhdeksän maissa, ja teinin herättelen kymmenen jälkeen. Lounaaksi syödään riisipuuroa yhdentoista maissa ja jouluruoka kello 15. Mummo tulee syömään ja katselemaan pukin vierailun, pukki tulee ennen viittä.
Herätään kun herätään, veikkaan että nuorimman kans jo klo 6, koululaiset nukkuu 8-9.
Aamulla kuusen alla muutama pieni paketti, myös me miehen kans saatetaan antaa jotkut pienet paketit toisillemme.
Yleensä joulusaunassa käyty vasta illalla mutta tänä jouluna taidetaan käydä jo aamupäivästä, koska iltap. lähdetään kotipaikalle jossa sisarukset perheineen myös. Saahaan istua ilman saunassa juoksua sitten koko ilta.
Neljän maissa on jouluateria ja yleensä pukki tullu tai jättäny lahjat teranssille 18-19 aikaan.
N. klo 21 lähdetään kotiin päin ja valvotaan vielä kotona puolille öin.
Heräillään varmaan viimeistään siinä 9, lapsetkaan ei malta nukkua pitkään. Pukki tulee ehkä siinä 19 aikaan, kun on ensin syöty. Lapset tykkää joulussa valvomisesta, joten lahjojen jälkeen leikitään, pelaillaan niillä ja mennään nukkumaan vasta siinä 23 - 01. Pienin 4-v ehkä jo aikaisemmin.
Herätään kun herätään, ei varsinaista aikataulua aatolle. Valmistelemme jouluruokia ja relaamme. Lahjat avataan joulupäivän aamuna. Asumme ulkomailla ja tämä tapa tulee miehen puolelta. Tämä sopii meille tosi hyvin.
8 aikaan. Lahjat illalla joskus 19 aikaan
Meillä herätään (siis minä) 6-7 aikaan. Keittelen itselleni kahvia, laitan kinkun uuniin ja puuron tulemaan. Muut heräilevät 9 mennessä.
Klo 13 juodaan joulukahvit ja joulupäivällinen aloitetaan klo 16. Lahjat jaetaan n klo 18 ennen jälkiruokaa.
Herätään klo 14-15 :)