Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lasten tulla hautausmaalle jouluna?

Vierailija
22.12.2014 |

Jouluna meillä (ja monilla muilla) on tapana viedä kynttilä läheisten haudoille. Käymme kahdella melko lähellä olevalla hautausmaalla, koko reissuun menee n. 1 t. 

Pitääkö lasten osallistua tuohon rituaaliin? Velvoittaisitko sinä esim. 10 v lapsen mukaa vai jättäisitkö kotiin pelaamaan tietokoneella?

Meillä ei todellakaan ole monia "pakollisia" joulurituaaleja, mutta minusta tuo haudoilla käynti on yksi niistä. 

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä velvoittaisin. Se on kaunis ele muistella hetki myös poistuneita läheisiä. Ja onhan hautausmaa kaunis jouluja kun siellä tuikkii sadat kynttilät. JA siinä kuluu taas tunti pitkältä tuntuvasta jouluaatosta (olettaen, että käydään ennen lahjojen jakoa).

Vierailija
2/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kaunis tapa ja hautausmaa tunnelmallinen paikka jouluna. Kyllä ottaisin lapset mukaan, ja otankin. Se on heille itsestäänselvä osa joulua. Kyllä lapsi kestää tunnin olla pelaamatta, voihan se kököttää sillä koneellaan koko loppujoulun sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kaikki menee.

Vierailija
4/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Minua ei lapsena huolittu hautausmaalle mukaan vaikka olisin halunnut. Piti jäädä mummun ja ukin kanssa kotiin.

Vierailija
5/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten kuuluu tulla mukaan hautausmaalle. Eikä jouluna tarvitse muutenkaan notkua pelaamassa

Vierailija
6/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pakottamalla pakottaisi, mutta 10-vuotias on jo sen verran vanha, että vaatisin kyllä tulemaan mukaan. Rituaali on kaunis ja ainakin minulle se oli lapsuudessa lempeä tapa kertoa elämän rajallisuudesta. 

Vierailija
7/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei yleensä käydä haudoilla. Tämä joulu poikkeus ja lapset mukaan.

Vierailija
8/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 07:05"]Itse en pakottamalla pakottaisi, mutta 10-vuotias on jo sen verran vanha, että vaatisin kyllä tulemaan mukaan. Rituaali on kaunis ja ainakin minulle se oli lapsuudessa lempeä tapa kertoa elämän rajallisuudesta. 
[/quote]

Mitä eroa on "pakottamalla pakottamisella" ja "vaatimisella"? Saako jäädä kotiin jos vain vaatii? Mitä vaatimista se silloin on? Jos ei saa jäädä niin mitä eroa?

Vierailija
9/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin omilta lapsilta osallistumista.
Siskoni lapset on jo aikuisia ja heistä näkee tuollainen vapaan kasvatuksen tulokset; ovat saaneet päättää osallistumisesta kyläilyille ja pelasivat koneella vierailujen ajan jos niin tahtoivat. Yllättääkö sitten ettei vanhempanakaan ole kiinnostunut lähteä kotoa, kun ei kiinnosta.

Ei pelikoneita liikaa joululomalla! Välillä ulos. Mikä vika hautausmaassa on? Osallistuuko lapsi siis mihinkään vai vain tuo hautausmaa tökkii? Ihmeellinen ongelma.

Vierailija
10/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakota. En yleensäkään halua jouluun liitettävän mitään "pakkoa" vain siksi että minusta joku juttu on mukava. Lapset tulevat usein mukaan koska itse hluavat ja jos joku vuosi ei huvita niin ei se ole minulta pois. Odotan ainoastaan kaunista käytöstä kuten joulun ulkopuolellakin. Kun lapsia ei pakota, on kaikilla kiva joulufiilis ja yleensä teinitkin sitten hakeutuvat oma-aloitteisesti puuhiin mukaan.

Vierailija
11/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vissiin eri linjoilla muiden kanssa, sillä en todellakaan pakottaisi. Hautausmaa saattaa olla lapselle ahdistava paikka (minulle ainakin oli ja on vieläkin). Läheisten muistelu – miksi sitä varten pitää mennä haudoille? Ja hautausmaan kauneus kynttilöiden loisteessa on mielestäni huono syy pakottamiseen, koska lapsi ei välttämättä näe asiaa samalla tavalla kuin aikuinen.

Vierailija
12/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin aina. Ei tarvinnut pakottaa, kun kuului jouluun. Ei ahdistanut vaan oli tunnelmallinen paikka. Miksi hautausmaa ahdistaa?

Vierailija
13/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen pakottamisesta täällä puhutaan? Lapset tekevät niin kuin vanhemmat sanovat. Ei se ole mitään erityistä pakottamista, se on kasvattamista. Lapsille mitään vaihtoehtoja tartte tarjota.

Vierailija
14/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka käy haudoilla sitten, kun sinua ei enää ole? Tiedäthän sinä, että hautaumaalla on todella kaunista, kun on pimeää ja paljon kynttilöitä. Kyllä velvoittaisin myös lapset mukaan.

On olemassa ihmisiä, joita ahdistaa hautausmaa. Ja toisia ahdistaa aukea paikka, korkea paikka tai vaikka kahvin juominen vieraiden seurassa. Olen sitä mieltä, että heitäkin voisi vähän siedättää.

Vierailija
15/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo shautausmaa ahdistaa, niin silloin on ehkä joku suru käsittelemättä ja asialle kannattaisi tehdä jotain.

Vierailija
16/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsetkin ymmärtää hartauden ja kauneuden päälle ja jouluinen hautausmaa on kaunis. Kuolemaa ei tarvitse pelätä, se on yhtä iso ja itsestäänselvä osa elämää kuin syntymäkin. 

Vierailija
17/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En velvoita ketään mukaan. Haluan käydä yksin. Mies jää lasten kanssa kotiin. Käyn siis oman äidin haudalla, jota mies ja lapset eivät ole ikinä nähneet. Tuntuu kiusalliselta kun itken aina heille tuntemattoman ihmisen perään.

Mitä teette haudalla? Katseletteko kiveä hiljaa? Minulle se on vaikeaa miehen ja lasten kanssa, kun en tiedä mitä pitäisi tehdä. Laitan aina vain kynttilän ja muka siivoan roskia tms. huidon maata kiven edessä ja sit äkkiä pois paikalta ettei tule kiusallista hiljaisuutta ja ala kauheasti itkettämään...

Joo, olen onnistunut tekemään haudalla käymisestä jostain syystä tosi hankalan jutun...

Vierailija
18/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei käydä joulun pyhinä haudalla, mutta kylläkin sitä ennen. Eli tänä vuonna käytiin isäni haudalla eilen ja jätettiin pitkäkestoinen kynttilä palamaan, jonka pitäisi palaa vielä aattonakin. Lapset oli toki mukana. Samalla ihmeteltiin muiden hautoja ja juteltiin tädistä, joka on sairaalassa kuolemassa syöpään, että tällaiseen paikkaan hänetkin tullaan hautaamaan. Minusta kuuluu ottaa lapset mukaan, mutta se haudalla käynti ei välttämättä tarvitse olla juuri aattona, joka on puuhaa täynnä muutenkin, ennemminkin menee liian nopsaan ja iloinen juhlapäivä.

Vierailija
19/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.12.2014 klo 08:02"]

En velvoita ketään mukaan. Haluan käydä yksin. Mies jää lasten kanssa kotiin. Käyn siis oman äidin haudalla, jota mies ja lapset eivät ole ikinä nähneet. Tuntuu kiusalliselta kun itken aina heille tuntemattoman ihmisen perään. Mitä teette haudalla? Katseletteko kiveä hiljaa? Minulle se on vaikeaa miehen ja lasten kanssa, kun en tiedä mitä pitäisi tehdä. Laitan aina vain kynttilän ja muka siivoan roskia tms. huidon maata kiven edessä ja sit äkkiä pois paikalta ettei tule kiusallista hiljaisuutta ja ala kauheasti itkettämään... Joo, olen onnistunut tekemään haudalla käymisestä jostain syystä tosi hankalan jutun...

[/quote]

Sun mies ja lapset ei ole ikinä nähneet sun äidin hautaa...? Se on kuitenkin lasten mummo.

Meillä äitini on kuollut jo ennen kuin tapasin mieheni ja siis myös ennen kuin lapset ovat syntyneet. Yhdessä silti käydään haudalla. Lapsetkin tietävät, että siellä on se toinen mummo. Ihan luonteva tapa minusta muistaa läheisiä. Olisi outoa vaieta asiasta. Olen paljon tekemisissä esim. tätieni kanssa ja minusta on ihan luontevaa kertoa lapsille, että tämä ja tätä täti on sen ja sen mummon sisko jne. Haluan, että lapset tuntevat juurensa ja sukunsa.

Vierailija
20/41 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 lisää vielä:

Vaikka siinä haudalla tulisi tippa silmään, niin miksi se pitäisi piilottaa lapsilta? Eikö ole normalia ja elämää, että suree menetettyjä läheisiä? Miksi ei voi itkun tullen lapsillekin sanoa, että kaipaa sitä mummoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan