Mikä edulliseksi kakkosautoksi?
Siinä se kysymys tulikin. Minkälainen auto kannattaa ostaa perheen kakkosautoksi kun tilanne on tämä: Ajoa tulee hyvin vähän, ehkä kerran viikossa 10-20 km; pieni saa olla kunhan on takaovetkin; suht luotettava kunnoltaan, kun ei itse osata juuri mitään korjata; pikkukaupungin kaupunkiajoon eli ei tarvitse olla mikään raketti; Ei tarkkaa hintarajaa, mutta kokonaisuutena pitäisi olla edullinen, eli korkeampi hankintahinta= toivottavasti vähemmän korjaamokäyntejä jne. Kokonaisuus ratkaisee. Ehdottakaa suosikkejanne!
Kommentit (30)
Toi volkkari maksoi 14500e. Jos sitä käyttää seuraavat 15 vuotta, jonka jälkeen sen arvo on 500e, on siihen mennyt 14 000 e rahaa. Ajoneuvovero n. 80e/vuosi, katsastus n. 80e/ vuosi, öljynvaihtohuolto n. 100 e/vuosi, vakuutus n. 200e/vuosi, kesä ja talvirenkaat noin vähäisellä ajolla 15 vuoden aikana ehkä 600e, muutamia remppoja vuosien varrella n. 1500e (halpaa).. Ja polttoaineet 20km/vko = 80 e/vuosi. Ja tää viimeinen kertoo sen, ettei taida olla ihan realistista pitää autoa, toihan on pari tankillista vuodessa... Sun auto ryytyy ja on paskana vähän väliä. Senkin vois huomioida, että siitä tulee kilometrejä kun vie huoltoon ja katsastukseen...
Enivei, auton pitäminen maksaisi 15 vuodessa yhteensä 24 200 e näillä arvoilla. Se tarkoittaa sitä, että voit ajella seuraavan 15 vuoden ajan taksilla 31 eurolla per viikko. Ei tartte putsata laseja lumesta, ei tartte jäähdyttää helteistä autoa tai lämmittää jäistä autoa.
Taksin kustannukset, kaksi 10 km:n matkaa viikossa: 5,90e + 1,55e/km x 10km x 2= 42,8 e
Hmm. Mun oli pakko vähän laskee kun alkoi kiinnostamaan!
"Hmm. Mun oli pakko vähän laskee kun alkoi kiinnostamaan!"
Sähän laskit jo. Jos ajaa kaksi kertaa 10km kolmessa viikossa, niin taksi maksaa saman kuin oma auto. Eli aika vähällä ajolla tulee jo oma halvemmaksi.
MB w124 200D ikiliikkuja vailla vertaa
Mulla on kauppakassina ja perheen ns kakkosautona Toyota Yaris. Ajoa tulee aika vähän. Seka-ajoa. Omani on vm 2013.
Taloudellinen, edullinen, luotettava, turvallinen.
Taksi, silla ajelee jo monet menot ennen kuin on hankintahinta, verot, vakuutukset ja bensat maksettu.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 14:39"]Taksi, silla ajelee jo monet menot ennen kuin on hankintahinta, verot, vakuutukset ja bensat maksettu.
[/quote]
samaa mieltä. Ei autoa kannata talliin ostaa seisomaan. Laitteet on luotu liikkumaan.
[quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="03.12.2014 klo 13:38"]
Up
[/quote]
Tämäkö?
http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw5.nsf/0/45470AB7502821C3C22579B2004CB323?OpenDocument&gclid=CLqTocz3qcICFYENcwodsHkATQ
[/quote]
Juuri tuo :)