Kaveri alkanut käyttäytyä narsistisesti
Ennen melko ujo, jopa epävarma kaverini on alkanut tyrkyttämään itseään (somessa). Julkaisee uuden selfien lähes joka päivä ja ne jotka käyttävät Instagramia, tietävät tarinat-osion. Tämä kaveri mainostaa vielä tarinat-osiossa erikseen uutta selfietään (huomatkaa kaikki, uusi kuva musta!) ja monesti kuvatekstinä on jotain omahyväistä kuten "näytinpä tänään hyvältä, pakko jakaa teillekin". Myötähäpeä on vahvasti läsnä. Tajuaakohan itse miten nolona tuo näyttäytyy muille...
Kommentit (25)
Minulla on samantyyppinen tuttava. Reilusti yli 50-vuotias nainen, joka kuvailee itseään jatkuvasti ja postaa samat kuvat sekä Faceen että Instaan. Jos ei ylety ottamaan takapuolestaan itse kuvaa, aviomies hoitaa kuvaamisen. Tähän vielä ateria- ja koirakuvat, niin kyllä oikeasti aiheuttaa myötähäpeää ilman minkäänlaista kateutta. Herättää ainoastaan kummastusta, kun hän tuntuu olevan jotenkin seonnut tämän oman naaman/tissien/takapuolen esittelemisen kanssa.
Vaikea on näitä olla näkemättäkään, kun en haluaisi häntä muista syistä kavereistani poistaakaan. Toivoisin vain hänen ymmärtävän, että nyt nolaa itsensä täysin tällä itsensä esittely -vimmallaan.
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on muotia naisten tekemissä diagnooseissa. Tuo ei kyllä ole narsismia nähnytkään
Haloo nyt. Narsistinen pers.häiriö diagnoosina on kylläkin eri asia kuin narsistinen käytös. Ja kyllähän tuo kaverin käytös on jossain määrin narsistista itsekorostusta ja ainakin minusta jokseenkin outoa ja naurettavaakin, jos hän on tosissaan.
Olisiko mahdollista, että kaverisi läpällä heittää noita juttujaan? Olen itsekin joskus laittanut läpällä töröhuulikuvia pilke silmässä naureskellen selfiekulttuurille ja voisin ehkä läpällä laittaa, että näytänpäs tänään hyvältä, mutta en kyllä täysin tosissaan.
Jos on täysin tosissaan, saatpa ainakin hyvät naurut. Ja itse ottaisin etäisyyttä, en kyllä jaksaisi tuollaista tyyppiä, ellei kaverilla sitten ole joku väliaikainen himmeneminen kyseessä, joka ymmärrettäköön.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samantyyppinen tuttava. Reilusti yli 50-vuotias nainen, joka kuvailee itseään jatkuvasti ja postaa samat kuvat sekä Faceen että Instaan. Jos ei ylety ottamaan takapuolestaan itse kuvaa, aviomies hoitaa kuvaamisen. Tähän vielä ateria- ja koirakuvat, niin kyllä oikeasti aiheuttaa myötähäpeää ilman minkäänlaista kateutta. Herättää ainoastaan kummastusta, kun hän tuntuu olevan jotenkin seonnut tämän oman naaman/tissien/takapuolen esittelemisen kanssa.
Vaikea on näitä olla näkemättäkään, kun en haluaisi häntä muista syistä kavereistani poistaakaan. Toivoisin vain hänen ymmärtävän, että nyt nolaa itsensä täysin tällä itsensä esittely -vimmallaan.
Samankaltainen tilanne, haukkuu vielä julkisesti muita, ja kun käyttäytyi tähän päälle kusipäisesti ja komentelevasti, jaksaminen loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että tajuaa mutta huomionkipeys voittaa. Älä huomioi jos et halua ruokkia käytöstä, joka vaikuttaa patologiselta. Välitkin voit katkaista jos ketuttaa liikaa.
Itse taas nimenomaan pistäisin kehumisviestejä tuolle kaverille, tsemppaisin ja tukisin.
Aivan sairaita olioita tällä palstalla, kun ujon ja epävarman kaverin voimaantuminen ketutttaa.
Ulkoista itsevarmuutta ei kannata koskaan kehua. Se kun menettää merkityksen taas kun tukka on huonosti tai stressi tuo kiloja.
Älkää kehuko kuvia. Kehukaa luonnetta.
Jonah Hill sen hyvin sanoi.
Valitettavasti se on mielenterveyshäiriö, joka vaikuttaa sekä miehiin että naisiin.