onko 23-vuotias liian nuori äidiksi?
Tyttäreni ilmoitti tänään olevansa raskaana. Olen tietysti iloinen mutta silti mietin onko sen ikäinen valmis kuitenkaan...
Kommentit (50)
Ei ole huono ikä jos on valmis. Ei kuitenkaan oo niinkää että lapset pitäisi tehdä alle 30v, miksi pitäisi? Meidän äiti teki viimeisen 45v ja ekan 18v. Elämäntilanne ratkasee.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:19"]
Uusi "normi", jossa ensimmäinen lapsi syntyy kolmikymppiselle, on luonnonvastainen.
[/quote]
Ei ole. Miksi lapsen syntyminen jossain tietyssä iässä tai vaikka lapsien syntymättömyys ollenkaan olisi luonnonvastaista? Tuskin luonto siitä välittää. Itse asiassa luonto ei välittäisi ollenkaan edes siitä, että olisiko ihmisiä ollenkaan olemassa vai ei.
Itse tulin äidiksi juurikin 23-vuotiaana (raskaaksi 22-vuotiaana). Näin vuosia jälkeenpäin ajatellen ihmettelen kyllä silloista (uhka)rohkeuttani. Opintoni yliopistossa olivat kesken emmekä olleet edes kihloissa lapsen isän kanssa (vaikka seurustelusuhde hyvin vakiintunut olikin). Oma äitini lähinnä hyppi seinille vauvauutisen kuultuaan. No, senhän arvasin jo etukäteen ja siksi kerroinkin hänelle raskaudesta vasta sitten, kun keskeytys ei enää ollenkaan ollut mahdollinen...
Sanoisin, että hyvin olen äitinä kuitenkin pärjännyt (vaikka se ero sitten lapsen isän kanssa tulikin). Ei ole kukaan koskaan tullut moittimaan tai edes vihjailemaan muuta. Mitenkään kypsä en tietenkään alkuaikoina ollut, mutta toisaalta se asenne, ettei osaa kaikesta mahdollisesta murehtia, on ihan hyväkin. Ja jos en olisi tuota yhtä tehnyt, minulla ei olisi nyt nelikymppisenä ehkä yhtään lasta, niin että ilman muuta olen valtavan onnellinen, että tulin nuorena hupakkona äidiksi! Ja lapsikin on varsin täysipäinen - nyt jo lukiossa loppusuoralla porskuttaa hyvällä menestyksellä ja hyvin on aina tultu hänen kanssaan juttuun!
23-vuotias on AIVAN liian nuori äidiksi. Ehkä 10 vuoden päästä kannattaisi harkita lasta, mutta ei nyt ainakaan alle 30-vuotiaana. Lapsihan 23-vuotias melkein on vielä itsekin. Noin 40 on nykyisin aivan tavallinen ikä hankkia jopa vasta ensimmäinen lapsi. 30 on nykyinen 20 ja 40 on nykyinen 30, joten nuoria vielä kaikki.
Minulla oli jo 2 pientä lasta tuon ikäisenä ja olin jo naimisissakin.
23-vuotiashan on ihan parhaassa iässä ensisynnyttäjäksi. Ite oon 26-vuotias, mutta musta ei missään nimessä olis vielä äidiksi, enkä usko että on ihan lähitulevaisuudessakaan vielä. Ite luulen, ettei sitä ikäänku valmis voi koskaan ollakkaan, siksi raskausaika on niin pitkä, että siinä aikana kasvetaan ja valmistaudutaan siihen äitiyteen.
Mä olisin ollut ihan liian nuori. Koen edelleen että musta ei olisi äidiksi vielä, jos koskaan (nyt 34v...). Jos tyttäresi kuitenkin kokee olevansa riittävän vanha, niin eiköhän hän ole. Yksilöllistä tämä.
Miksiköhän sitten neuvoloissa laitetaan kaikki yli 25-vuotiaat raskaana olevat automaattisesti sokerirasituskokeeseen, kun sen ikäisillä ajatellaan raskausdiabetesriskin olevan jo kohonnut? Eikä alle 25-vuotiailla tuosta päätellen vielä ole. Näin ainakin Helsingissä.
Eli 23-vuotias on biologisessa mielessä oikein ihanteellisessa iässä tulla äidiksi toisin kuin vaikka yli 30-vuotiaat puhumattakaan 40-vuotiaista, joille tarjotaan jo kaiken maailman seulontoja vammaisuuden selvittämiseksi.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:23"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:19"]
Uusi "normi", jossa ensimmäinen lapsi syntyy kolmikymppiselle, on luonnonvastainen.
[/quote]
Juuri näin. Nämä peresurmaaja äiditkin ovat laitaa lukien näitä vähän vanhempia. Ei luonto ole tarkoittanut että lapisa tehdään nelikymppisinä, silloin pitää jo odotella lapsenlapsia.
[/quote]
Kiitos vaan yleistämisestä. T. 30.v äiti.
Mitä tekemistä sillä iällä muka on asian kanssa. Äly hoi...
Riippuu varmasti ihmisestä. Olen 23 enkä kyllä ole vielä valmis äidiksi. Haluan vielä bilettää ja olla vapaa.