Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syöpä pelottaa

Vierailija
21.12.2014 |

Ensiksi mainitsen, että olen kyllä menossa lääkäriin heti joululoman jälkeen, mutta haluaisin jotenkin lievittää tätä ahdistusta täällä (vaikka ette lääkäreitä olekaan välttämättä).

Olen reilu parikymppinen opiskelija, jonka suvussa on jonkin verran esiintynyt syöpää. Jotenkin olen muutenkin nyt ollut kauhean huolissani asiasta viime päivinä, osaltaan varmasti Sweet and Lovely-bloginkin takia. En ole koskaan tarkistuttanut esimerkiksi rintojani lääkärillä (laukkaan sinne kyllä suorinta tietä heti ensi kuun alussa) ja nyt sitten pelottaakin. Huomasin oikean rinnan yläosassa sellaisen kovan kohdan, mutta sellainen on kuitenkin myös vasemmalla puolella. Tuntuvat olevan symmetrisiä, joten josko kuuluisivat kalustoon?

Rintojen lisäksi toinen huolen aihe on munasarjat / alavatsa. Kuukautisten aikana kipu munasarjojen alueella (kummallakin puolella) on aika järkyttävää, mutta pientä nipistelyä esiintyy myös muuten kuukauden aikana. Voiko kyseessä olla syöpä? :/ Raskaana en tietääkseni ole. Olin (suojatussa) yhdynnässä viimeksi aivan heinäkuun lopulla, jonka jälkeen kuukautiset jäivät pois muutamaksi kuukaudeksi. Tein paniikissa viisi raskaustestiä (eri aikoihin siis), jotka olivat kaikki negatiivisia. Lisäksi kävin terveydenhoitajan luona kuukautisten palattua, joka vakuutti kaiken olevan normaalia.

Onko tässä nyt kyse jostain luulosairaudesta vai onko huoli aiheeseen perusteltu?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti syytä huoleen ei ole. Käy jatkossa gynellä 1-2 vuoden välein ja pyydä tarkistamaan myös rinnat. Tarkista ne itse kuukausittain. Joidenkin rinnoissa on luonnostaan kyhmyjä, lääkäri neuvoo kyllä. Munasarjojen vihlonta oviksen aikana voi olla mittelschmertziä eli munasolun irtoamiskipua. Munasarjat voi ultratakin jos haluaa olla varma mitä niille kuuluu.

Vierailija
2/5 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kiitos vastauksesta! :) näin aion jatkossa tehdä.

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi viimenen veikkaus osu oikeaan.

Vierailija
4/5 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Symmetriset kovat kohdat rinnoissa lienee ihan "kalustoon" kuuluvia, rakenteellisia ominaisuuksia :) Mullakin löytyy niitä jatkuvasti. Munasarjoihin saattaa sattua muulloinkin kun kuukautisten aikana, mulla ainakin sattuu ovulaation aikaan ihan tosissaan nipistellen ja särkien. Munasarjakipuihin on myös muita ei-syöpäsyitä, kuten munasarjakystat.

Vierailija
5/5 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti rauhotti mieltä nää teiän vastaukset taas, huh... Ehkä voin nyt ottaa rennommin loppuloman :)