Saako lastentarhanope itse päättää missä ryhmässä työskentelee
Vai onko tavallista että voidaan siirtää mielivaltaisesti esim eskarista pieniin?
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:11"]
Kokemukseni mukaan samat hoitajat saavat tehdä vuodesta toiseen töitä eskariryhmässä, koska yksinkertaisesti vain käyttäytyvät sopimattomasti pienempien lasten kanssa. Tämä ei tietenkään ole reilua muita lastentarhanopettajia kohtaan. Olkaa tarkkoina, ettette joudu tällaiseen päiväkotiin töihin. Hyvä kysymys työtä haettaessa onkin, että kuinka kauan kukin on työskennellyt esikoululaisten ryhmässä.
[/quote]
Saavat tehdä töitä eskarissa? Mikä siinä eskariryhmässä on niin paljon muita ryhmiä parempaa? Kamala asenne, varsinkin jos itse olet päiväkodissa töissä.
En ole varma, mutta uskoisin, että kunnallisen LTO:n virassa oleva voidaan sijoittaa mihin tahansa LTO:n tehtävään kunnassa.
Olen itse työskennellyt kolmessa päiväkodissa (tosin keittiön puolella), mutta näissä kaikissa alle 3 vuotiaat olivat ilman lastentarhanopettajaa kun sinne ei kai saatu ketään lto:ta. Mistä tämmöinen sitten johtuu?
Miksi pitää olla alkuopetuksen opinnot suoritettuna, jos työskentelee esiopetusryhmässä?
Jos kandi-lto on lukenut sivuaineena alkukasvatuksen niin on melkein varma paikka eskariryhmässä.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:25"]
Jos kandi-lto on lukenut sivuaineena alkukasvatuksen niin on melkein varma paikka eskariryhmässä.
[/quote]
Riippuu ihan päiväkodin koosta ja muiden lastentarhanopettajien koulutuksesta. Eivät kaikki voi olla eskariryhmässä, vaikka kaikki olisivat kt-kandeja.
Ei saa päättää. Toki toivoa voi. On kuitenkin tilanteita, että joskus joutuu vaihtamaan ryhmää tai jopa päiväkotia kesken kauden.
Mikä on mielestäsi mielivaltainen siirtäminen? Joka ryhmässä on lastentarhanopettaja ja jos päiväkodissa on vaikka kolme ryhmää, on lastentarhanopettajiakin vähintään kolme, yleensä neljä (eskareissa kaksi). Kaikkia neljää LTO:a ei voi sijoittaa eskariin, vaikka kaikki sitä toivoisivat, vaan jonkun "täytyy" työskennellä myös niissä pienempien ryhmissä.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:25"]Mikä on mielestäsi mielivaltainen siirtäminen? Joka ryhmässä on lastentarhanopettaja ja jos päiväkodissa on vaikka kolme ryhmää, on lastentarhanopettajiakin vähintään kolme, yleensä neljä (eskareissa kaksi). Kaikkia neljää LTO:a ei voi sijoittaa eskariin, vaikka kaikki sitä toivoisivat, vaan jonkun "täytyy" työskennellä myös niissä pienempien ryhmissä.
[/quote]
Tarkoitin mielivaltaisella siirtämisellä lähinnä sitä, että on haettu eskariin lto:ta ja kun on siellä työskennellyt vaikka vuoden niin siirretään pienimpiin. Tosin päiväkodeissa, joissa olen ollut niin pienissä ei ole ollut lto:ta kun sinne ei ole saatu ketään.
Ja sitten ihmetellään mistä lto-pula johtuu! Paska palkka ja huonot työolot.
Yleensä eskarin lto:t ovat pätevöityneet juuri eskarilaisten ohjaamiseen. Olisi heidän taitojensa hukkaamista siirtää heitä pikkulapsipuolelle. Mutta jos ei oikein pärjää eskarissa, niin sitten ...
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:36"]Yleensä eskarin lto:t ovat pätevöityneet juuri eskarilaisten ohjaamiseen. Olisi heidän taitojensa hukkaamista siirtää heitä pikkulapsipuolelle. Mutta jos ei oikein pärjää eskarissa, niin sitten ...
[/quote]
Millä perusteella pienten ryhmässä on helpompaa kuin eskarissa? Kyselee eskariryhmässä työskentelevä lto
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:25"]Mikä on mielestäsi mielivaltainen siirtäminen? Joka ryhmässä on lastentarhanopettaja ja jos päiväkodissa on vaikka kolme ryhmää, on lastentarhanopettajiakin vähintään kolme, yleensä neljä (eskareissa kaksi). Kaikkia neljää LTO:a ei voi sijoittaa eskariin, vaikka kaikki sitä toivoisivat, vaan jonkun "täytyy" työskennellä myös niissä pienempien ryhmissä. [/quote] Tarkoitin mielivaltaisella siirtämisellä lähinnä sitä, että on haettu eskariin lto:ta ja kun on siellä työskennellyt vaikka vuoden niin siirretään pienimpiin. Tosin päiväkodeissa, joissa olen ollut niin pienissä ei ole ollut lto:ta kun sinne ei ole saatu ketään.
[/quote]
Sinä saat sen paikan päiväkodista, et tietystä ryhmästä. Henkilökunnan sijoittaminen ryhmiin tehdään uusiksi yleensä jokaisen toimintavuoden lopussa, ennen uutta toimintavuotta. Tarvittaessa henkilökuntaa voidaan sijoittaa uudestaan kesken toimintakaudenkin, esim. henkilökemioiden tai osaamisalueiden perusteella.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:36"]
Yleensä eskarin lto:t ovat pätevöityneet juuri eskarilaisten ohjaamiseen. Olisi heidän taitojensa hukkaamista siirtää heitä pikkulapsipuolelle. Mutta jos ei oikein pärjää eskarissa, niin sitten ...
[/quote]
Minusta on huolestuttavaa, jos pedagogian ammattilainen ei osaa soveltaa saamaansa koulutusta myös pienten ryhmässä, vaan kokee taitojensa menevän hukkaan alle eskari-ikäisten ryhmässä. Alle kolmevuotiaidenkin ryhmän toiminnasta voi tehdä juuri niin pedagogista kuin haluaa, täytyy vain osata soveltaa ne oppimishetket sinne arjen keskelle, sen sijaan että istutaan pöydän ääressä opettelemassa valmiiden eskaritehtävien avulla.
Kai siihen vaikuttaa sekin, kuinka monella lto:lla talossa on esiopetuspätevyys, eskariopella pitää olla 25op sivuaine suoritettuna. Sitä ei kaikilla ole. Mutta jos talossa on useampi pätevä eskariope, niin sitten kait henkilöitä voi kierrättää niin että useampi pätevä saa tilaisuuden toimia eskarissa. Eli kuka tahansa lto voi olla pienten ryhmässä tai 3-5-vuotiaiden ryhmässä, mutta vain ne joilla on esi- ja alkuopetuksen sivuaine suoritettuna ovat päteviä esiopetusryhmän opettajaksi.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:58"]Kai siihen vaikuttaa sekin, kuinka monella lto:lla talossa on esiopetuspätevyys, eskariopella pitää olla 25op sivuaine suoritettuna. Sitä ei kaikilla ole. Mutta jos talossa on useampi pätevä eskariope, niin sitten kait henkilöitä voi kierrättää niin että useampi pätevä saa tilaisuuden toimia eskarissa. Eli kuka tahansa lto voi olla pienten ryhmässä tai 3-5-vuotiaiden ryhmässä, mutta vain ne joilla on esi- ja alkuopetuksen sivuaine suoritettuna ovat päteviä esiopetusryhmän opettajaksi.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Kaikki kandi-lto:t on päteviä esiopetukseen. Sosionomeihin pätee tuo sivuainevaatimus, mutta todella harvalla se on kun sitä harvemmin tarjotaan esim. avoimessa yliopistossa.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:36"]
Yleensä eskarin lto:t ovat pätevöityneet juuri eskarilaisten ohjaamiseen. Olisi heidän taitojensa hukkaamista siirtää heitä pikkulapsipuolelle. Mutta jos ei oikein pärjää eskarissa, niin sitten ...
[/quote]
Minusta on huolestuttavaa, jos pedagogian ammattilainen ei osaa soveltaa saamaansa koulutusta myös pienten ryhmässä, vaan kokee taitojensa menevän hukkaan alle eskari-ikäisten ryhmässä. Alle kolmevuotiaidenkin ryhmän toiminnasta voi tehdä juuri niin pedagogista kuin haluaa, täytyy vain osata soveltaa ne oppimishetket sinne arjen keskelle, sen sijaan että istutaan pöydän ääressä opettelemassa valmiiden eskaritehtävien avulla.
[/quote]
Ja minusta on huolestuttavaa jos pedagogia varhaiskasvatuksessa nähdään edelleen oppimishetkien kautta. Lapsi oppii koko ajan. Jokaiseen tilanteeseen voi tuoda mukaan pedagogisen ulottuvuuden, jos osaa. Ja tämä on todella paljon vaativampaa kuin tuokion suunnittelu.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 21:36"] Yleensä eskarin lto:t ovat pätevöityneet juuri eskarilaisten ohjaamiseen. Olisi heidän taitojensa hukkaamista siirtää heitä pikkulapsipuolelle. Mutta jos ei oikein pärjää eskarissa, niin sitten ... [/quote] Minusta on huolestuttavaa, jos pedagogian ammattilainen ei osaa soveltaa saamaansa koulutusta myös pienten ryhmässä, vaan kokee taitojensa menevän hukkaan alle eskari-ikäisten ryhmässä. Alle kolmevuotiaidenkin ryhmän toiminnasta voi tehdä juuri niin pedagogista kuin haluaa, täytyy vain osata soveltaa ne oppimishetket sinne arjen keskelle, sen sijaan että istutaan pöydän ääressä opettelemassa valmiiden eskaritehtävien avulla. [/quote] Ja minusta on huolestuttavaa jos pedagogia varhaiskasvatuksessa nähdään edelleen oppimishetkien kautta. Lapsi oppii koko ajan. Jokaiseen tilanteeseen voi tuoda mukaan pedagogisen ulottuvuuden, jos osaa. Ja tämä on todella paljon vaativampaa kuin tuokion suunnittelu.
[/quote]
Sitäpä juuri tarkoitin :) esim. pukemistilanteet ovat loistavia vaikkapa eri käsitteiden, kuten vasen-oikea, opettelemiseen.
Kokemukseni mukaan samat hoitajat saavat tehdä vuodesta toiseen töitä eskariryhmässä, koska yksinkertaisesti vain käyttäytyvät sopimattomasti pienempien lasten kanssa. Tämä ei tietenkään ole reilua muita lastentarhanopettajia kohtaan. Olkaa tarkkoina, ettette joudu tällaiseen päiväkotiin töihin. Hyvä kysymys työtä haettaessa onkin, että kuinka kauan kukin on työskennellyt esikoululaisten ryhmässä.