Jouluaatto on mulla perinteinen siivouspäivä!
Silloin mulla on ohjelmassa aina vuosittainen vaatehuoneen siivous, jos satutaan kotona olemaan. Tyhjennän vaatehuoneen, vien tuulettumaan rekissä parvekkeelle henkarivaatteet, pyyhin hyllyt pölystä ja heitän jätesäkkiin turhat vaatteet, jotka jatkaa sitten esim. uffin laatikkoon. Joskus on kyllä naapureita tullut ihmeellisiä katseita kun minä huhkin parvekkeella jouluaattona.. =)
Tämä on tullut mulle jo ihan tavaksi ja perinteeksi, jota odotan. Jouluaatto sopii siihen hommaan hyvin; kukaan asiakas ei silloin soittele (olen yrittäjä), eikä tarvi lähteä mihinkään ja koska emme vietä joulua niin tämä sopii hyvin. Illalla sitten vain syömme hyvin ja nautimme rauhallisuudesta ja puhelimen soimattomuudesta. Joulupäivän iltana sitten tulee usein ystäviä kylään. Perinteitä voi olla monenlaisia.
Kommentit (16)
just muistelin miten lapsuuskodissa ärsytti kun aattoaamuna oli siivousta ja sitten vasta joulukuusi. olisi ihan hyvin voinut käyttää aatonaaton siihen
Kiva juttu naapureille... Ei sulle tullut mieleen, että häiritset toisten joulurauhaa tuolla metelöinillä ja kyllä siitä meteliä lähtee. Jos olisit mun naapuri, et muuten silloin siivois.
Minusta aattoaamuna kaiken pitää olla valmista, silloin ei enää siivota tai kokata. Kaikki on rauhallista ja voi vain alkaa nauttimaan joulunajasta! Mutta jokainen tekee kuten tahtoo, ainoastaan vähän ärsyttää mattojen piiskaaminen vielä aattona 12 aikoihin.
Kai ehdit siivota ennen Joulurauhanjulistusta?
Meillä lapsuudenkodissa tehtiin juuri näin. Ei kaappeja siivottu enää silloin, mutta muuten koko huushollisiivottiin jouluaattoaamuna, sitten kuusi sisään ja koristelu ja joulupuuro ja joulurauhanjulistus.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:33"]
Kiva juttu naapureille... Ei sulle tullut mieleen, että häiritset toisten joulurauhaa tuolla metelöinillä ja kyllä siitä meteliä lähtee. Jos olisit mun naapuri, et muuten silloin siivois.
[/quote]
Kyllä varmaan muuten siivoisin =) Mitähän meteliä mun henkareissa roikkuvista vaatteista partsilla lähtee??
Tosi mielenkiintoista, mutta varmaan kiva sulle.
kaikki ei edes vietä joulua, ei se ole kaikille mitään pyhää aikaa, itsekin käytän pesutupaa jouluaattona aamusta iltaan, kiva kun ei ole muita
Ärsyttää nämä kolistelijat ja muut remuajat jouluaattona, edes silloin ei saa olla rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:50"]
Meillä kans lapsuudenkodissa.. Muistan kun itkua tuhertaen olen aamuvarhaisella yöpaita päällä pessyt lattioita rätillä. Äiti mesosi marttyyrinä kun "kukaan ei tee mitään".. Olin jotain 7-8-vuotias. Miksi kaikki piti jättää viime tippaan, äiti?
[/quote]
Oikein malliesimerkki marttyyrijoulusta. Nimenomaan monet äidit harrastivat tätä. Ehkä taustalla oli ajatus, että jouluna kaiken piti olla täydellistä, ja kun ei jaksanut siivota eikä osannut delegoida mitään, tuloksena oli itkeminen ja siivoaminen kauhean syyllistyksen kera. Tämä lienee tyypillistä ainakin 70-luvulla äideiksi tulleilla.
Suhteellisen monessa perheessä siivotaan jouluaattona, eli et ole mitenkään erikoinen siinä mielessä.
Mutta; ihmisen sisäinen sivistys näkyy sitten siinä, että muita häiritsevät työt on lopetettu joulurauhan julistukseen mennessä. Vietti joulua tai ei!
Kotonaan voi toki tehdä mitä huvittaa, kunhan siitä ei aiheudu haittaa ja melua.
Aattona on jouluvalmistelut lähes tehty. Laatikot lämmitän uunissa, käymme haudalla, syömme jouluaterian, mutta ei enää siivota, näin oli meillä kotona, ja rauhoitumme Joulun viettoon.
Mitä hittoa, eihän Ap edes ertonut, asuuko kerrostalossa, rivarissa vai omakotitalossa. Jos omakotitalossa, niin miten ihmeessä siitä omasta siivouksesta mitään meteliä naapureille asti syntyy?? Muutenkin jokainen saa kyllä siivota just niinä päivinä kuin siltä tuntuu, kaikki ei vietä joulua ja viettotapojakin on erilaisia. Ei kerrostalossakaan tartte elää suu supussa ja villasukat jalassa jouluna ettei nyt vahingossakaan vaan häiritse naapureita. Normaaliin elämään kuuluu ääniä, ja ne saa kyllä kuulua joulunakin.
Meillä kans lapsuudenkodissa.. Muistan kun itkua tuhertaen olen aamuvarhaisella yöpaita päällä pessyt lattioita rätillä. Äiti mesosi marttyyrinä kun "kukaan ei tee mitään".. Olin jotain 7-8-vuotias. Miksi kaikki piti jättää viime tippaan, äiti?
Aamen.