Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut on töykeitä vanhemmilleen vielä aikuisinakin?

Vierailija
21.12.2014 |

En ymmärrä, miten jotkut tiuskii/käskyttää vanhempiaan vielä aikuisinakin julkisesti, kun on muita ihmisiä paikalla. Vaikka muuten "tylyttäjä" olisi kuinka fiksu ihminen tahansa. Tiedätte varmasti ihmistyypin. Itselle tulee aika kiusaantunut olo aina kun tollasta kattelee...

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään tuota että miksi äitini ei mielestänne ole henkisesti terve? Tiedän että hän yrittää kontrolloida minua, mutta saan sen pidettyä kurissa ja teen kyllä mieleni mukaan. 

Jos päättelit niin eritejutuista, niin kerrottakoon että äitini on sota-ajan lapsi. Tuohon aikaan ei vielä ollut vesivessoja ja äitini ei ilmeisesti ole koskaan oppinut vessaa ihan käyttämään ja pitämään puhtaana. Myöskään äitini ei sotke eritteillä samalla tavalla kuin vaikkapa kehitysvammaiset ymmärtämättömyyttään  tekevät, vaan siksi että pidätyskyky sekä ykköseen että kakkoseen on mennyt syöpäleikkauksien vuoksi. Suihkussa hän sotki siksi että on kömpelö ja ylipainoinen aivoifarktin vuoksi ja näkökykykin on heikko kaihin vuoksi joten hän ei itse huomaa sotkevansa. 

Vierailija
42/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:59"]Jäin miettimään tuota että miksi äitini ei mielestänne ole henkisesti terve? Tiedän että hän yrittää kontrolloida minua, mutta saan sen pidettyä kurissa ja teen kyllä mieleni mukaan. 

Jos päättelit niin eritejutuista, niin kerrottakoon että äitini on sota-ajan lapsi. Tuohon aikaan ei vielä ollut vesivessoja ja äitini ei ilmeisesti ole koskaan oppinut vessaa ihan käyttämään ja pitämään puhtaana. Myöskään äitini ei sotke eritteillä samalla tavalla kuin vaikkapa kehitysvammaiset ymmärtämättömyyttään  tekevät, vaan siksi että pidätyskyky sekä ykköseen että kakkoseen on mennyt syöpäleikkauksien vuoksi. Suihkussa hän sotki siksi että on kömpelö ja ylipainoinen aivoifarktin vuoksi ja näkökykykin on heikko kaihin vuoksi joten hän ei itse huomaa sotkevansa. 
[/quote]

Kuule, nuo ulosteella sotkemisjutut EI ole sota-ajan lasten normaali juttu vaan usein yksi alkavia merkkejä esim muistisairaudesta. Olen alaa opiskellut ja pidempään työskennellyt - ihan oikeasti, ota yhteyttä esim tkseenne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 12:59"]Jäin miettimään tuota että miksi äitini ei mielestänne ole henkisesti terve? Tiedän että hän yrittää kontrolloida minua, mutta saan sen pidettyä kurissa ja teen kyllä mieleni mukaan. 

[/quote]

Kuule, nuo ulosteella sotkemisjutut EI ole sota-ajan lasten normaali juttu vaan usein yksi alkavia merkkejä esim muistisairaudesta. Olen alaa opiskellut ja pidempään työskennellyt - ihan oikeasti, ota yhteyttä esim tkseenne
[/quote]
samaa mieltä. harvemmin kuulee että henkisesti terveet ihmiset sotkee eritteilä, vaikka olisi minkämäköistä sairautta..

Vierailija
44/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ollaan menossa muistitutkimuksiin, mutta ei muistisairaus ole sama kuin mielisairasfriikki. Tiedän että virtsanpidätyskyvyn menettäminen kuuluu muistihäiriöihin, mutta tämä ulosteen pidätyskyky tosiaan meni syöpäleikkauksen yhteydessä alle 65-vuotiaana jo 15 vuotta sitten. 

Ulosteella sotkeminen tosiaan on vahinkoa, eli lorahtaa pöksyyn pidätyskyvyn vuoksi tai lihavuuden ja kömpelyyden vuoksi ei mahtunut pesemään itseään pienessä suihkussa housuun lorahtamisen jälkeen ilman että ei olisi hiponut seiniä tai suihkuverhoa. Tämä on eri asia kuin se että tahallaan sotketaan ulosteella esim. levittämällä kakkaa käsin. 

Vierailija
45/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja minä kyllä olen kuullut useitakin valituksia ihan terveistä nuoremmistakin miehistä jotka eivät osaa jälkiään rusketusraitojaan siivota wc-pöntöstä wc-harjalla.

Viimeksi eilen eräs sairaanhoitaja kertoi miehensä tekevän tätä kun kerroin äidistäni. Ei ollut tämän sairaanhoitajan mielestä äitini mielisairas.

Vierailija
46/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:52"]

Minä olen melkein äitini omaishoitaja. Siivoan paskat, kuset, kaikki sotkut jotkä äitini tahattomasti tai välinpitämättömyyttään tekee. On muuten ääretön määrä mitä ihminen voi sotkea. Yritän hillitä itseäni, esim. kerran oli sotkenut koko suihkun ja suihkuverhon paskalla, en sanonut mitään, heitin vain suihkuverhon pois ja putsaskin kylpyhuoneen desinfiointiaineella. Mutta kun wc-pönttö oli laitettu tukkoon siksi kun ei kitsauden vuoksi halua vettä käyttää huuhteluun niin silloin moitin. Asuu kerrostalossa jossa kiinteä vesimaksu. Pyykkiä ei saa pestä saman kitsauden vuoksi, siksi kakkahousuja ympäriinsä pitäähän ne nyt kuivumaan laittaa likaantumisen jälkeen, muuten ne menee pilalle. Arvatkaapa peseekö käsiään wc-käynnin jälkeen. Tätä huoltamista on minun elämä, kun yhden paikan saa siivottua, toinen on jo paskassa, en jaksa kaikkea kertoa.

Käytän myös kaupassa. Yritän kaitsea häntä kaupassa parhaani mukaan mutta aina en ehdi valvoa koko aikaa. Esimerkiksi hän ottaa jonkin vuotavan tuotteen eikä laita sitä pussiin(yritän välttää muovin turhaa käyttöä mutta vuotaviin tuotteisiin joita hänen on jostain syystä pakko aina ostella, otan pussin). No aina en huomaa että pussia ei ole kun äitini työntää jo tuotetta kassiinsa ja muiden ostosten päälle sivuttain. Sitten kaikki ruokaostokset ovat liemissä ja eläinrasvoissa ja nuo tuotteet sotkevat keittiötä ja jääkaappia sitten kotona ja arvatkaapa kuka ne hinkkaa pois. Kerran äidillä oli tullut ripulipaska housuun kesken reissun ja oli käynyt ottamassa pois vessassa alushousunsa. Nuo alushousut oli laittanut kassiinsa, koska eihän niitä nyt raski heittää pois. Olen ostanut hänelle kymmeniä alushousuja ihan siksi että ei tarvitsisi säästellä silloin kun tarve on. No kassi paskassa. Sinne sitten kaupassa yritti tunkea ruokaostoksiansa, sanoin nätisti että älä laita otan ne tänne ostoskassiin. No ei usko. Sitten joudun korottamaan ääntäni ja ihmiset katsoo. Äitini asui siis luonani enkä halua kakkaisia ruokatuotteita jääkaappiini. Ostin sitten uuden kassin äidille kun edellistä ei voinut pestä ainakaan niin korkeassa lämpötilassa että kakkabakteerit olisi kuolleet. Ehkä olen liian neuroottinen tässä asiassa. Ehkä muut eivät olisi moksiskaan että ruokatuotteet on kakassa. On muuten usein ripuli äidilläni huonon hygieniansa vuoksi. Myös minulle joskus tarttuu hänen luotaan ripuli.

Noita ripulisia alushousuja ei halua pestä yli 30 asteessa, sillä ne kuulema menevät pilalle kuumemmassa pesussa. No tästäkin olen motkottanut että kakkaiset alusvaatteet pitäisi pestä korkeammissa lämpötiloissa. Pesee pyyhkeet, pöytäliinat ym. vaatteet kakkavaatteiden kanssa samassa koneessa. En jaksa enää välittää siitä, vaikka olen kuullut että jonkun mielestä pitäisi pestä erikseen.

Eli jos sanon normaalilla äänellä, minua ei kuunnella, ei uskota, mutta kun korotan ääntäni niin silloin asia menee perille. Olen varmaan monen mielestä huono ihminen. Mutta olen oikeasti jättänyt kotikaupunkini ja työni että pääsin lähemmäs äitiäni ja voisin olla apuna. Minulla ei varmaan myöskään ole mahdollisuutta parisuhteeseen, ei ole äidin hoidolta aikaa eikä mahdollisuutta, eikä äitini varmaan hyväksyisikään. Hän ei hyväksy että minulla olisi ketään muita ihmisiä lähellä kuin hän. Eli olen varmasti uhrautunut ihan tarpeeksi. Onko liikaa pyydetty että minua voisi siivouksessa hieman säästää, ei ennaltaehkäistäisiin sotkut silloin kun ne on mahdollista pienellä vaivalla ehkäistä, esim. käyttämällä pieniä pusseja.

Mielestäni on äidissänikin vikaa, hän ei ota neuvoja ja ohjeita vastaan, vaan omaa omat pinttymänsä, esim. ei suostu käyttämään vaippoja. Eli minun neuvoni mitätöidään tai ollaan muka kuulematta vaikka varmasti kuullaan.

Varmaan ihmiset ajattelevat että olen hirvio kun komennan äitiäni joskus kaupassa. Mutta muistakaapa pestä tomaattinne hyvin, sillä äitini puristelee niitä kakkakäsillään. 

Tästäpä lähtien aion tehdä niin, että kun käyn äitini kanssa kaupassa, niin keskityn vain hänen ostoksiinsa, ja käyn sitten uuden reissun omille ruoilleni. Näin voin ehkäistä tilanteet joissa muuten joutuisin komentamaan. Laitan vaikka äitini siksi aikaa istumaan prisman penkille(lähelle vessaa), hänellehän on virikettä katsella muita ihmisiä ja käyn sitten rauhassa omat ostokseni. Hyvä idea.

Olen myös nähnyt että monet vanhemmat komentavat lapsiaan samalla lailla kuin minä äitiäni. Miksi he saavat komentaa mutta minä en. En koe että olen taantunut teiniksi, koen että äitini on taantunut lapseksi ja minä olen se huoltaja. Tämä tapahtui jo kun olin alle 3-kymppinen, olen siitä lähtien hoitanut äitini asiat ja siivoukset. Minua ihmetyttää ne aikuiset lapset jotka pesettävät omia ikkuinoitaan äidillään vielä 45-50-vuotiaina ja siivouttavat asuntoaan muutenkin äidillään ja esim. jouluna tulevat äidin tekemään ruokapöytään. 

Tule itse hoitamaan äitiäni, mielelläni minäkin eläisin omaa elämääni enkä huolehtisi toisesta.

[/quote]

Tän palopuheen jälkeen kehottaisin sua hakemaan apua. Se, että hermostuu jostain vauvapalstan aloituksesta näin kertoo myös jotain..

Vierailija
47/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat kohtelee aikuisia lapsia kuin pikkulapsia ja hyysää, utelee ja ihmettelee milloin mitäkin (minulle on äiti ihmetellyt, miten olen uskaltanut matkustaa yksin ulkomailla), joten itse olen joskus tiuskinut tällaisissa tilanteissa. Vanhemman pitäisi ymmärtää, että aikuinen lapsi kyllä osaa ja pärjää eikä kaipaa vähättelyä vaikka se olisikin hyvää tarkoittavaa.

Samalla tavalla vanhenevia vanhempia ärsyttää, jos omat lapset alkavat liikaa hyysätä ja opettaa asioita vanhemmilleen (vaikka tietokoneen käyttö) kuin pikkulapselle tai vaikka paheksuvat lesken tansseissa käyntiä.

Toki vanhempien ja lasten suhde on erityinen, mutta aikuisiällä pitäisi muistaa, että molemmat osapuolet ovat aikuisia ihmisiä, jotka päättävät omasta elämästään.

Vierailija
48/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitni osaa olla vieraiden läsnäollessa hyvinkin "ystävällinen" ja asiallinen. Osaa puhua niin ovelasti ja samalla nälviä minua, että vieressä istuva tuttava ei edes tajua äitini juttelun ohessa morkkaavan minua. Äitini voi yleisesti puhella, että "eräät" ne vain antavat lastensa syövän sitä ja tätä... tai "joillakin" on rahaa tuhlata omaisuutensa ravintoloihin ja huvipuistoihin. Tämä tuttava ei tiedä, että äitini on sen sata ja yksi kertaa sotkeentunut kysymättämme meidän raha/kasvatus/uskonnottomuus/yleensäkin elämäämme ja naputtanut kyseisistäkin aiheista juuri samoilla sanoilla suoraan päin naamaa. Joten tiedän hänen tarkoittavan sillä "eräällä" minua. Tai hän saattaa minun siinä vieressä istuessani selittää ihan lööperiä elämästämme tavalla, joka saa HÄNETnäyttämään paremmalta: hänen ihana vävynsä on diplomi-insinööri ja hän tiesi heti, että siitä tulee kunnon puoliso minulle (toisin sanoin mies on AMK-inssi, jolla ei ollut koulutuspaikkaakaan tavatessamme ja äitini huoritteli minut ja haukkui, että muut naiset ottavat varman päälle ja miehen, jolla on koulutus). Kun sitten korjaan hänen puheitaan (en edes aina jaksa korjata) niin ihan varmasti siihen tulee tiuskiva ja piiloaggressiivinen sävy. Se toinen kuulija kun ei tiedä taustoja...

Eli ei kannata aina niin ihmitellä vanhemman ja lapsen välejä, ties mitä siellä taustalla on. Vaikka kuinka molemmat on aikuisia.

Vierailija
49/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 13:30"]Joo ollaan menossa muistitutkimuksiin, mutta ei muistisairaus ole sama kuin mielisairasfriikki. Tiedän että virtsanpidätyskyvyn menettäminen kuuluu muistihäiriöihin, mutta tämä ulosteen pidätyskyky tosiaan meni syöpäleikkauksen yhteydessä alle 65-vuotiaana jo 15 vuotta sitten. 

Ulosteella sotkeminen tosiaan on vahinkoa, eli lorahtaa pöksyyn pidätyskyvyn vuoksi tai lihavuuden ja kömpelyyden vuoksi ei mahtunut pesemään itseään pienessä suihkussa housuun lorahtamisen jälkeen ilman että ei olisi hiponut seiniä tai suihkuverhoa. Tämä on eri asia kuin se että tahallaan sotketaan ulosteella esim. levittämällä kakkaa käsin. 
[/quote]

puhut hyvin rumasti psyykkisesti sairaista, miksi? Kuin muistisairaus olisi jotenkin "parempaa"?

Vierailija
50/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 13:30"]

Joo ollaan menossa muistitutkimuksiin, mutta ei muistisairaus ole sama kuin mielisairasfriikki. Tiedän että virtsanpidätyskyvyn menettäminen kuuluu muistihäiriöihin, mutta tämä ulosteen pidätyskyky tosiaan meni syöpäleikkauksen yhteydessä alle 65-vuotiaana jo 15 vuotta sitten. 

[/quote]

Mikä helvetin mielisairasfriikki. Sulla on selvästi jotain fobioita joitain sairauksia tai diagnooseja kohtaan. En kyllä usko että tuo vanhus on henkisesti sairas, mutta muistisairas vanhuudenhöperö ihan varmasti, ja kyllä sellaisen voi hoitokotiin laittaa. Tai oma valinta tietysti miten tekee, mutta ei se ostosten lastaaminen ripulipaskaisten housujen päälle todellakaan millään sota-ajan kasvattiudella selity.

Vierailija
51/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Numerolle 19:

Olet itse elämäntapasi valinnut. Joten lopeta marttyyrin esittäminen. Kuulostat aivan omalta äidiltäni, joka on koko elämänsä kadehtinut muita ja leikkinyt marttyyria - ja elämä on nyt kohta jo mennyt ohi. Hän on ihminen, joka ei ole koskaan ottanut vastuuta omista elämänvalinnoistaan, vaan syyttänyt omista henkilökohtaisista epäonnistumisistaan aina muita - lapsiaan, miestään, sukulaisia, työkavereitaan, maailmaa. 

Mikään ei nykyaikana velvoita sinua pilaamaan omaa elämääsi ja paapomaan jotakuta mielisairasta friikkiä. Mitä sinä teet, ei ole normaalia, sillä mitä äitisi tekee, ei todellakaan ole normaalia. Hän kuuluisi hoitokotiin tai mielisairaalaan, ei sinun kämppikseksesi."

Kukahan se täällä nimittelee toisia mielisairasfriikeiksi? Ja epänormaaleiksi? Joku kiusaajaluonne?

Vierailija
52/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on teillä ruusuiset kuvitelmat että noin vain ihmisiä laitoksiin laitetaan. Nykyään suositaan kotihoitoa ja monista kunnista lakkautetaan hoitolaitoksia. Kyllä siihen pitää olla ammatti-ihmisen lähete, ei riitä että omainen vain määrää.

Vierailija
53/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jotenkin kummasti sitä vanhempien seurassa taantuu teiniksi.

Vierailija
54/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle huomautti eräs.nainen kaupassa, kun puhuin äidilleni töukeästi. En vaan voi aina itselleni mitään. Isääni kohtaan olen normaali. Meillä meni äidin kanssa jotenkin roolit sekaisin, kun äitini joutuo autokolarin takia sairaseläkkeelle lapsuudessani. Hän ahdistui ja kaikki hänen huomionsa kiinnittyi minuun. En ole pystynyt itsenäistymään kunnolla, vaikka minulla perhe onkin.
Haluaisin kyllä kohdella rakastavasti. Kadun ja ahdistun jälkeenpäin.

Vierailija
55/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista tuo on. Sitä jotenkin taantui joskus teinin kapinavaiheeseen, jos yritetään määräillä liikaa.

Vierailija
56/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:31"]

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 01:07"]

Vitustako minä tiedän.

[/quote]

Nyt ollaan villakoiran ytimessä. Jos osaisit analysoida käytöstäsi, voisimme ymmärtää paremmin muitakin tiuskijoita. Mikä siinä on niin vaikeaa, ettei hermo pidä? Miksi moinen ylimielisyys? 

[/quote]

Hänhän vastasi vain aloittajan kysymykseen. Mistä sä päättelit, että hän puhuu itsestään? Ytimen sijasta olet ihan pihalla kuin lintulauta ja kaikki 23 peukuttajaasikin. 

Vierailija
57/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 09:31"]

Musta on eri asia olla etäinen ja kuiva (huonot välit) kuin käyttäytyä kuin 13-vuotias, mikä minusta kertoo, että aikuisella jäänyt aikuistuminen kesken.

[/quote]

Jotkut äidit etenkin katsovat ja tekevät kaikkensa, että lapsi ei pääse aikuistumaan. Vaikka se on jokaisen normaalin lapsen tie. Eli jos sitä ei tapahdu on vanhemman syytä katsella peiliin.

Vierailija
58/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Pahalle kuitenkin tietty tuntuu, kun veljeni lapset räkyttää isälleen.

tänäänkin oltiin syntymäpäivillä ja tytär ei tule samaan kahvipöytään ja kaikkiin isän sanomisin kommentoidaan ; 

mitäse sulle kuuluu, haista pa...a , lopeta tuo ruotsin puhuminen ( veljeni satunnaisesti puhuu ruotsia).

toinen tytär huutaa ja mesoo , jotta saisi tahtonsa läpi, .

kylläpä oli taas niin "leppoisat synttärit".

Vierailija
59/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tai oma valinta tietysti miten tekee, mutta ei se ostosten lastaaminen ripulipaskaisten housujen päälle todellakaan millään sota-ajan kasvattiudella selity."

Et ole vissiin ikinä käynyt maalla? kyllä täällä ollaan esim. eläinten ulosteiden kanssa paljolti tekemisissä, usein vaatteet ja muutenkin kädet sotkeentuu siihen. Monet käy samoilla vaatteilla ja käsillä ruokakaupassa eikä sitä olla niin justiinsa hygienian kanssa. On ihan tavallista että sontasilla käsillä laitetaan/otetaan ruokaa. Ruokaa myös lannoitetaan lannalla, lanta maasta ruokaa välillä maistellaan suoraan suuhun ilman pesuja. Navetasta tullaan sisälle sontakumppareilla ja siellä lattioilla lapset pyörii. Kerran näin kun emäntä heitti kukalle lannokkeeksi kourallisen kanankakkaa ja samoilla käsillä laitteli sitten eväsleipiä. Joissain paikoissa kanat saavat elellä talvella sisällä, keittiössä ihan ruoantekopaikoilla. Toisessa paikassa kissa istuu leikkuulaudalla ja siinä sitten pilkotaan ilman pesemisiä vieraille kasviksia. Miehiä varsinkaan käsien pesu ei kiinnosta wc:n jälkeen. Kutsun tällaisia miehiä nimellä kikkelikäsi ja kakkelikäsi.

Vierailija
60/70 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ja isäni kommunikointi on usein tuollaista, vaikeaa. Yleensä riidat alkavat siitä, että isäni laukoo jotain typerää, kuten kommentoi vääränlaisia, jankkaa jotain rasistisia vitsejä (työskentelen maahanmuuttajien kanssa) yms. Tähän minä sitten vastaan ns. samalla mitalla, ja riita on valmis. Tämän jälkeen isäni suuttuu ja valittaa marttyyrinä, vaikka hän itse aloittaa provoamisen. Usein asiat ovat vieläpä sellaisia, että olen tehnyt jo vuosia sitten selväksi, että hän voi ajatella esim. maahanmuuttajista mitä haluaa, mutta minulle sitä ei tarvitse aina toitottaa. Kommunikaatio on jäänyt todella alkeelliselle tasolle, koska isäni mukaan hän vain "yrittää keskustella". Äitini on samaa mieltä isäni jankkauksesta, mutta ei puutu asiaan. Ja siis äidin kanssa voimme keskustella kaikesta. Onko muilla samanlaista?