Elämää rajoittava eläinpelko
Kertokaa, mitä mun pitäis tehdä. Pelkään kuollakseni käärmeitä ja olen pelännyt jo useamman vuoden. Tämä rajoittaa minua niin, etten uskalla kävellä metsässä tai nurmikolla, kun pelkään astuvani käärmeen päälle. Aiemmin en ole näin paljon pelännyt, mutta tilanne on pahentunut viime aikoina. Nyt talvella ei onneksi tarvitse käärmeitä pelätä, mutta nyt olen alkanut pelätä hiiriä. Asun maalla ja talvisin taloomme tulee hiiriä. Herää öisin pieniinkin rasahduksiin, enkä millään saa nukahdettua, kun pelkään että hiiret kiipeävät hiuksiini tai kasvoilleni. En myöskään uskalla olla yksin kotona yötä, kun pelkään hiiriä. Viime kesänä aloin pelkäämään myös ampiaisia samalla tavalla.
Olen jotenkin ihan jumissa tässä asiassa. Tiedän, ettei mikään edellä mainituista elukoista todennäköisesti minua vahingoita, mutta silti pelkään kuollakseni.
Asumme tosiaan maalla ja muutto täältä pois ei ole mahdollista.
Minulla on pieni lapsi ja toivon etten opeta hänelle tätä pelkäämistä.
Kaipaan kipeästi neuvoja ja omia kokemuksia! Osaako kukaan arvella mistä tämä pelon jatkuva paheminen ja laajeneminen voi johtua?
Kommentit (34)
Osta moskiittoverkko. saat nukkua rauhassa.
Miten sun parisuhde voi voida hyvin? Onko sun miehelläsi joku fetissi päävikaisiin?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 09:58"]Minulla on järjetön hämähäkkikammo, joka myös rajoittaa elämää. Olen menossa kignitiiviseen psykoterapiaan. Työterveyden kautta sain ensin lähetteen psykiatrille, joka sitten ohjasi eteenpäin. En usko, että voin yksin tästä selviytyä. [/quote] Ihanaa, että olet saamassa apua! Hämähäkkipelko on varmasti tosi rankka. Niihin kun voi törmätä melkein missä vain. :( Toivottavasti pääset pelostasi eroon! Kaikkea hyvää sinulle! Itsellä tuo psykoterapia kuulostaa jotenkin liian paljolta. Kun vielä vuosi sitten tosiaan kaikki oli ihan hyvin. Uskon, että tämä on vain väliaikaista, mutten tiedä miten päästä peloista eroon. Olen miettinyt, että jos saisin jotain unilääkettä, joka helpottaisi siihen ettei heräisi joka rasahdukseen, niin ehkä se kun saisin kunnolla nukuttua helpottaisi jo oireisiin.
[/quote]
Minusta juuri se, että vuosi sitten kaikki oli vielä hyvin tarkoittaa juuri sitä, että nyt kannattaisi puuttua asiaan nopeasti. Ongelmaa on hankalampi hoitaa, jos se pahenee ja pitkittyy. Jos sinulla on pääsy koulupsykologille, kannattaa ilman muuta ottaa yhteyttä. Unilääkkeet eivät minusta kuulosta hyvältä ensisijaiselta hoidolta, koska niillä hoidetaan vain oiretta, ei syytä. Tietysti, jos pelkojen paheneminen johtuu unettomuudesta, voisi unilääke olla hyvä ratkaisu. Ymmärsin kuitenkin jutuistasi, että pelot ovat pahentuneet jo jonkin aikaa ja sitten vasta alkaneet valvottaa. Lääkärille mars, ei tuollaista kannata yksinään yrittää kestää.
-9
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 22:51"]
Mitäs jos menisit eläinkauppaan ja yrittäisit siedättää itseäsi lemmikkihiirillä? Jos myyjä ottaisi hiiren käteen ja kokeilisit silittää jne. Myyjäkin voi olla innokas auttamaan, eläinkaupoissa ei yleensä ole kovia ruuhkia
[/quote]
Kiitos vinkistä! Häkissä olevia eläimiä en tosiaan pelkää, mutta tuo jos uskaltaisin koskea hiireen voisi auttaa. Täytyykin käydä faunataressa. :) -ap
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:29"]kognitiivis-behavioraalinen terapia auttaa usein nopeastikin tuollaisiin pelkoihin, muutama käyntikerta voi riittää.
[/quote]
Kiitos vinkistä. Täytyy tutustua aiheeseen! Onko sinulla kokemusta?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 10:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 09:58"]Minulla on järjetön hämähäkkikammo, joka myös rajoittaa elämää. Olen menossa kignitiiviseen psykoterapiaan. Työterveyden kautta sain ensin lähetteen psykiatrille, joka sitten ohjasi eteenpäin. En usko, että voin yksin tästä selviytyä. [/quote] Ihanaa, että olet saamassa apua! Hämähäkkipelko on varmasti tosi rankka. Niihin kun voi törmätä melkein missä vain. :( Toivottavasti pääset pelostasi eroon! Kaikkea hyvää sinulle! Itsellä tuo psykoterapia kuulostaa jotenkin liian paljolta. Kun vielä vuosi sitten tosiaan kaikki oli ihan hyvin. Uskon, että tämä on vain väliaikaista, mutten tiedä miten päästä peloista eroon. Olen miettinyt, että jos saisin jotain unilääkettä, joka helpottaisi siihen ettei heräisi joka rasahdukseen, niin ehkä se kun saisin kunnolla nukuttua helpottaisi jo oireisiin.
[/quote]
Minusta juuri se, että vuosi sitten kaikki oli vielä hyvin tarkoittaa juuri sitä, että nyt kannattaisi puuttua asiaan nopeasti. Ongelmaa on hankalampi hoitaa, jos se pahenee ja pitkittyy. Jos sinulla on pääsy koulupsykologille, kannattaa ilman muuta ottaa yhteyttä. Unilääkkeet eivät minusta kuulosta hyvältä ensisijaiselta hoidolta, koska niillä hoidetaan vain oiretta, ei syytä. Tietysti, jos pelkojen paheneminen johtuu unettomuudesta, voisi unilääke olla hyvä ratkaisu. Ymmärsin kuitenkin jutuistasi, että pelot ovat pahentuneet jo jonkin aikaa ja sitten vasta alkaneet valvottaa. Lääkärille mars, ei tuollaista kannata yksinään yrittää kestää.
-9
[/quote]
Kiitos järkevistä sanoista! Alan nyt kallistua opintopsykologin kannalle ja kysyä häneltä neuvoja. En tiedä onko minulla opintojen puolesta mahdollista päästä ythsn kautta psykologin juttusille tai ihan terapiaan. Täytyykin selvittää.
Mulla on paha käärme ja hämähäkki fobia. Mulle riittää jo pelkästään se, että mulle näytetään käärmeen kuvaa, aiheuttaa pahan reaktion :D
Oltiin kaverin kanssa kesällä koirapuistossa ja se näytti puhelimestaan jonku kaverinsa Faceen postaamaan kuvaa, missä oli jättimäinen (no okei.. Ehkä se oli "vaan"metrin tai vähän yli..) kyy tai rantakäärme, joka luikerteli kenkin yli tms.
Oli siinä ja siinä, etten heittänyt puhelinta aidan toiselle puolelle! Sydän hakkasi pitkän aikaa jne.
En myöskään suostu menemään metsälenkille yksin koiran kanssa. Siis kesäaikaan. Toissa kesänä törmäsin koiran kanssa kahteen kyyn poikaseen, toinen oli jäänyt auton alle, mutta toinen oli elävä. Mulla sydän tykytti vielä kotonakin koko illan. Onneks koira ei niitä huomannut, olisi varmasti tunkenut nenän niihin. Hyi yök.. Kylmät väreet tulee vieläkin, kun ajattelee.
Hämähäkeistä ei tule niin vahvaa reaktiota, voin katsella esim. netistä kuvia jne. mutta nuo käärmeet.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 21:19"]Mulla on paha käärme ja hämähäkki fobia. Mulle riittää jo pelkästään se, että mulle näytetään käärmeen kuvaa, aiheuttaa pahan reaktion :D
Oltiin kaverin kanssa kesällä koirapuistossa ja se näytti puhelimestaan jonku kaverinsa Faceen postaamaan kuvaa, missä oli jättimäinen (no okei.. Ehkä se oli "vaan"metrin tai vähän yli..) kyy tai rantakäärme, joka luikerteli kenkin yli tms.
Oli siinä ja siinä, etten heittänyt puhelinta aidan toiselle puolelle! Sydän hakkasi pitkän aikaa jne.
En myöskään suostu menemään metsälenkille yksin koiran kanssa. Siis kesäaikaan. Toissa kesänä törmäsin koiran kanssa kahteen kyyn poikaseen, toinen oli jäänyt auton alle, mutta toinen oli elävä. Mulla sydän tykytti vielä kotonakin koko illan. Onneks koira ei niitä huomannut, olisi varmasti tunkenut nenän niihin. Hyi yök.. Kylmät väreet tulee vieläkin, kun ajattelee.
Hämähäkeistä ei tule niin vahvaa reaktiota, voin katsella esim. netistä kuvia jne. mutta nuo käärmeet.
[/quote]
Oletko koskaan hakenut apua noihin pelkoihin? Vai vain vältellyt kaikkea kyseisiin elukoihin liittyvää? :) -ap
Mitäs jos menisit eläinkauppaan ja yrittäisit siedättää itseäsi lemmikkihiirillä? Jos myyjä ottaisi hiiren käteen ja kokeilisit silittää jne. Myyjäkin voi olla innokas auttamaan, eläinkaupoissa ei yleensä ole kovia ruuhkia
Hei mäkin pelkään käärmeitä. Koska jos meillä on kesällä koulussa liikunnassa suunnitusta niin me mennään metsään...
Pelkään käärmeitä siksi että jos joku käärme puree mua niin... 😢
Unilääkkeet ei auta kuin siihen yhteen yksityiskohtaan, että kuulet rapinaa! Sehän ei ole sun ongelma alunperin ollenkaan. Olet selvästi huolestunut asiasta ja huomannut itse, että tilanne on pahentunut. Jotain on vuodessa tapahtunut sinun elämässäsi, että tämmöinen nousee yhä pahenevana pintaan.
Ihminen on siitä metka, että jotenkin sitä vaan reagoi ja jotain nousee pintaan aina, vaikka kuinka yrittäisi ja uskoisi itse että "kaikki on hyvin eikä mitään ole koskaan tapahtunutkaan".
Eli ongelmaa et pääse sivuuttamaan jollain miedoilla nukahtamislääkkeillä. Eikä vahvat unilääkkeet ole kenellekään hyväksi, ei mitenkään. Joten unohda se.
Lähde syvemmälle tässä asiassa, rohkeasti matkalle. Voi olla pelottavaa ja varmasti on vaikeaa ja käy voimille. Mutta se sun pitää itsellesi tehdä.
Nimenomaan jonnekin juttelemaan, ammattilaiselle. Hän osaa kysyä oikeita kysymyksiä ja johdatella sinut siihen asian ytimeen, jonka takia tässä nyt reagoit ja pelkäät.
Itsehoidot ja melatoniinit ja nettiterapeutit voit jättää ihan kokeilematta.
Voimia ja rohkeutta sinulle. Onnistut kyllä. Sitten huomaatkin, että kaikki kääntyy paremmaksi, ihan kaikki.
Onko kellään siis kokemusta esim käärmepelon itsehoidosta? Edelleen kaipaisin kokemuksia/vertaistukea. -ap