Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poliittista historiaa tai muuta historiaa opiskelleet?

Vierailija
20.12.2014 |

Oletteko saaneet töitä? Jos olette niin miten nopeasti valmistumisen jälkeen?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo töitä

Vierailija
2/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:47"]

ei oo töitä

[/quote]

Aijotko opiskella lisää vai jäädä pummiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin yleistä historiaa. Valmistumisestani on jo toistakymmentä vuotta aikaa. Jatkoin valmistumiseni jälkeen samassa työpaikassa museoalalla, jossa olin työskennellyt opintojen ohella kolme vuotta. Viiden kuukauden päästä valmistumisesta olin koulutustani vastaavassa työssä lukion historian opettajana.

Tosiasiassa historian työtilanne on ollut surkea jo pitkään. Todella paljon riippuu sivuainevalinnoista: jokin työllistävä sivuaine pitää olla. Omista opiskelukavereistani monista tuli toimittajia, lukivat tiedotusoppia sivuaineena. Tutkimustyö vei osan mennessään. Joitakin meni museoihin tai arkistoihin, osa päätyi virkamiesuralle. 

Vierailija
4/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:51"]

Opiskelin yleistä historiaa. Valmistumisestani on jo toistakymmentä vuotta aikaa. Jatkoin valmistumiseni jälkeen samassa työpaikassa museoalalla, jossa olin työskennellyt opintojen ohella kolme vuotta. Viiden kuukauden päästä valmistumisesta olin koulutustani vastaavassa työssä lukion historian opettajana.

Tosiasiassa historian työtilanne on ollut surkea jo pitkään. Todella paljon riippuu sivuainevalinnoista: jokin työllistävä sivuaine pitää olla. Omista opiskelukavereistani monista tuli toimittajia, lukivat tiedotusoppia sivuaineena. Tutkimustyö vei osan mennessään. Joitakin meni museoihin tai arkistoihin, osa päätyi virkamiesuralle. 

[/quote]

olen kateellinen

t. Opiskelija

Vierailija
5/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yöskään ole ollut yhtään työttömänä. Olin jo opiskeluaikana töissä historiantutkimusta tekevässä fimassa ja jatkoin siellä valmistuessani.

Vierailija
6/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tehnyt toimittajan hommia jo opiskeluajoista lähtien, siis 20 vuotta. Museot, arkistot ja koulut ei koskaan ollut mun juttu, mutta aloin heti ekana opiskeluvuonna lukea tiedotusoppia sivuaineena ja tein ensin kesätoimittajan hommia, sit valmistuin ja pidempiä sijaisuuksia ja sit sain vakipaikan.

Vierailija
7/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda alaa, ihan suosiolla.

Vierailija
8/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 20:51"]

[/quote]

olen kateellinen

t. Opiskelija

[/quote]

Ensimmäinen työpaikkani ei sijainnut opiskelupaikkakunnallani, vaan edellytti muuttoa toiselle puolelle Suomea. Opiskelupaikkakunnalla olisi ollut tarjolla vain pieniä pätkiä sijaisuuksia, kauempaa sain pidemmän sijaisuuden, joka sitten jatkui va. virkana ja myöhemmin vakituisena virkana. Kunnes sain viran pääkaupunkiseudulta. Työllistymisen takia pitää useimmiten olla valmis tekemään uhrauksia, omalla kohdallani se kannatti.

Vierailija
9/11 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein opettajan pedagogiset opinnot ja tein valmistuttuani ensin opettajan sijaisuuksia. Suhteellisen nopeasti päädyin aikuiskoulutuksen pariin, jossa toimin kouluttajana. Oma oppini työelämästä on se, ettei siellä mitään yli-ihmisiä ole, hyvä, kun osa osaa tietokonetta käyttää... Tsemppiä sulle!

Vierailija
10/11 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Ennen valmistumista jo. Opiskelin poliittista historiaa ja valmistuin puolitoista vuotta sitten. Olin harjoittelussa yhdessä virastossa, jonne jäin tekemään sijaisuutta harjoittelun jälkeen. Se auttoi olennaisesti työelämään siirtymisessä, olin siellä opiskelun ohessa töissä valmistumiseeni saakka. Valmistuttuani hain töitä muualtakin, ja nyt olen samalla alalla mutta eri paikassa töissä asiantuntijatehtävissä. 

Suurin osa opiskelukavereistani on valmistunut viiden viime vuoden sisällä (mulla meni yhdeksän vuotta opintoihin, kun olin välillä ulkomailla ja sitten tuo työpaikka hiukan hidasti) ja kaikilla näyttää olevan suht hyvä tilanne töiden suhteen. Toki historianopettajia joukossa ei taida olla kuin yksi, muut ovat asiantuntijatehtävissä ministeriöissä, ammattiliitoissa ja järjestöissä, osa tutkijoina eri instituuteissa ja aika moni tekee myös toimittajan hommia. Olen aika yllättynyt että lähes kaikilla näyttää olevan oman alan työpaikka, kun näitä juttuja kuulee kuinka humanistiset tai valtiotieteelliset aineet on ihan huuhaata työmarkkinoilla, se ei siis ole lainkaan kokemukseni.

Vierailija
11/11 |
21.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä sulle, että kehitä paljon vuorovaikutustaitoja ja "henkistä pääomaa". Jos osaat tehdä vaikutuksen ihmisiin, jutella kohteliaasti -mutta mielistelemättä, omaat laajan sivistystason, pyrit aina ymmärtämään keskustelukumppania, niin jossain vaiheessa pääset hyviin töihin. Opiskellessa kannattaa tehdä monenlaista työtä, ihan niitä hanttihommiakin -ja verkostoitua. Jos alat saamaan mainetta ahkerana, fiksuna ja yleensäkin hyvänä tyyppinä, niin voit tulla kohtaamaan mitä erikoisempia työtarjouksia. Erityisesti projektitöihin kannattaa tarttua aktiivisesti! Kannattaa myös rohkeasti opiskella sivuaineita eri tiedekunnissa, ja tutustua niissäkin opiskelijoihin ja henkilökuntaan. Historianopettajaksi ei kannata ehkä tähdätä, mutta pedagogisten opiskelu voi tarjota muitakin mahdollisuuksia, esim koulutussuunnittelun alalta. Historian tutkintoa arvostetaan kyllä todella paljon, mutta siinä ohessa pitäisi tulla kaupan päälle luotettava, ahkera ja sivistynyt tyyppi, jotta töitä löytyy. Kieltämättä helpompiakin uravalintoja on olemassa!