"Anteeksi, että koit asian näin"
Onko se oikeasti pahoittelua, jos sanotaan "Anteeksi, että koit asian näin" tai pahoitellaan, että siitä heräsi ikävä tunne? Sitten kerrotaan, miten asian olisi voinut tulkita toisin ja mukavammin.
Kommentit (73)
Entäs jos pyytää anteeksi wokelta?
No ei todellakaan ole. Ihan täyttä vittuilua. Narsistin anteeksipyyntö - kokemusta löytyy.
Joo se tarkoittaa sitä, että ensimmäinen yritys ei pitänyt sinua tyytyväisenä. Lähdit kaivelemaan ja sen vuoksi kohta sattuu enempi.
Naurettavin minulle esitetty anteeksipyyntö oli "Anteeksi, kun sanoit niin". Hän siis pyysi minun sanomaani anteeksi. Kun sanoin, etten ymmärrä mitä hän tarkoittaa, niin pöyristys oli mahtava. En varmastikaan osannut sen teatteriesityksen vuorosanoja oikein.
Tuolla anteeksipyytäjällä on mielisairausdiagnoosi. Epäilen sen lisäksi myös narsistiksi.
ikävää että kinuski koki asian NIIN.
Ei tossa lauseessa ole järkeä mutta kyllähän asioita voi pahoitella.
"Olen pahoillani, että koit asian noin."
Eli ei voi pyytää anteeksi mutta voi pahoitella.
Vähän sama, kun sanoisi että anteeksi kun olet noin ruma.
Tuo on anteeksipyynnön vastakohta. Vika oli oikeasti sinussa.
Halutaan korrektisti ilmaista, että olet kokemuksesi kanssa väärässä, että en ole tarkoittanut asiaa lainkaan niin kuin sen koit, eikä vika ollut minun päässäni.
Mä ainakin käytän tuota tilanteessa, jossa odotetaan anteeksipyyntöä mutta mua ei kaduta pätkääkään.
Olen pahoillani, jos koit asian niin...
Olen pahoillani, jos susta tuntuu että...
Pahoittelen, ikävää kokemusta...
Siinä esitetään pahoittelut ja empatiat samassa yhteydessä ja asia on sillä sovittu. Kätevä tapa esim. töissä jos tulee vaikka mielipide-eroja palaverissa ja joku loukkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Ihan täyttä vittuilua. Narsistin anteeksipyyntö - kokemusta löytyy.
Narsistiäidin lapsena sanoisin, että tärkeintä narskun tunnistamisess ei ole mikään sanamuoto - niihin ålykkäämmät kyllä oppivat - vaan totaalinen kyvyttömyys oikeasti olla pahoillaan saati katua, ajatella mitään asioita toisen ihmisen näkökulmasta ja jatkossa muuttaa sitä omaa käytöstään.
Anteeksipyytäminen voi narsistilla mennä hetkellisesti teknisesti oikeinkin, mutta se on vakuuttavuudestaan huolimatta vain jälleen yksi pinnallinen siirto pelissä, jolla hän varmistaa kaikin tavoin omaa etuaan.
Olen sanonut noin silloin kun en ole ymmärtänyt, että miksi ystäväni on loukkaantunut, edes sen jälkeen kun hän on selittänyt, että miksi hän on loukkaantunut. Jos olisin sanonut vain 'anteeksi', niin olisin kokenut sen valehtelemiseksi, koska en ollut pahoillani siitä mitä sanoin, mutta olin aidosti pahoillani siitä, että ystäväni koki sanomani asian loukkaavaksi.
Toinen hyvä mitä narsisti äitini käyttää on "Anteeksi jos kerran olen tehnyt jotain. Voidaanko vain nyt jatkaa tästä eteenpäin?"
Katkaisin välit pari vuotta sitten
Jos tarkoitus ei ollut loukata ja toinen tulkitsi väärin, niin silloin voi korjata väärinkäsityksen, "en tarkoittanut noin, vaan näin...", eikä silloin tarvitse pyytää anteeksi.
Jos tarkoitus ei ollut loukata, mutta toinen tulkitsi aivan oikein ja loukkaantui, niin silloin voi pahoitella ja sanoa vaikka: "ikävää että näkemykseni loukkaa sinua, se ei ole tarkoitukseni".
Jos taas on tehnyt väärin, esim. loukannut tarkoituksellisesti, niin silloin tietenkin pitää pyytää anteeksi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos pyytää anteeksi wokelta?
Sääntö numero 1: Wokeilta ei pyydetä anteeksi. Mitään. Koskaan.
Sääntö numero 2: Muista sääntö numero 1. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin käytän tuota tilanteessa, jossa odotetaan anteeksipyyntöä mutta mua ei kaduta pätkääkään.
Olen pahoillani, jos koit asian niin...
Olen pahoillani, jos susta tuntuu että...
Pahoittelen, ikävää kokemusta...Siinä esitetään pahoittelut ja empatiat samassa yhteydessä ja asia on sillä sovittu. Kätevä tapa esim. töissä jos tulee vaikka mielipide-eroja palaverissa ja joku loukkaantuu.
"Olen pahoillani, jos susta tuntuu, että...", on todella loukkaavaa. Ikäänkuin tuntemasi tunne olisi väärä ja epäoikeutettu, ja sitä pitää pahoitella ja voivotella. Olet todenäköisesti töissäsi ei-pidetty ihminen tai kiusaajana tunnettu. Empatia on ihan muuta kuin tuollainen sanoilla kikkailu, joka päällepäin näyttää korrektilta, mutta pinnan alta on vai narsistisen alentuvaa käytöstä toista kohtaan ja myös loogisesti virheellinen päätelmä: "Tunnet väärin, joten minä siis olen empaattinen."
Ihan on ok sanoa noin. Silloin ei tarvitsekaan pyytää anteeksi omia sanomisiaan, jos kerran ei ole sanonut mitään tuomittavaa/väärää. Silloin pyydetään anteeksi sitä, että sanomisista toinen loukkaantui vaikkei se ollut tarkoitus.
Saat anteeksi, että sait minut kokemaan asian näin.
😁
Minusta ei.