Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole ikinä kuullut tälläsistä ruokailutavoista kun appivanhemillani!?

Vierailija
19.10.2021 |

Siis jokaiselle aterialle katetaan pöytään myös leipää kaikkine täytteineen. On tummaa ja vaaleaa leipää, margariinia, juustoa, paria eri leikkelettä ja kurkut, tomaatit, paprikat. Ei ole ikinä tullut mieleenkään että syötäisiin sekasin ruoka ja kunnon herkkuvoileivät. Oletteko te törmäneet tälläiseen? Toinen on juoma puoli. Uskollisesti pöytään nostetaan aina maito, piimä, kannullinen jäävettä ja mehua sekä kotikaljaa. En siis valita, kunhan ihmettelen.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n luettelema kattaus on ihan perus-arki-settiä ainakin Itä-Suomessa. Kaikki eivät aina ota kaikkea, mutta on valinnanvaraa mikä kellekin maistuu. Salaattejakin voi olla useita laatuja sekä vaikkapa puolukkasurvosta. Pyhäkattaukseen lisätään mm. karjalanpiirakat ja munavoi.

Vierailija
42/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ap sitä leipää ihmettele. Monet syövät leipää ruuan kanssa sekä lounaalla että päivällisellä.

Mutta se että leivän kanssa on ruokapöydässä tarjolla vielä leikkeleitä, jopa useita erilaisia, on kyllä minustakin epätavallista. En itse asiassa muista ikinä tällaista edes nähneeni.

Aamiainen on tietysti asia erikseen.[/quo

Ja toinen samanlainen ihmettelijä. Nurkkapatriotismia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan normi voileipä on nykyään joku herkkuleipä? Mikä on sitten ei-herkkuleipä? Ei mitään levitettä, ja vain vihanneksiä päällä tai jotain?

Leivän päällä ei ole tapana syödä muuta kuin voita tai margariinia lounaan tai päivällisen kanssa. Näin myös ravintoloissa. Aamupalalla sitten laitetaan mm. kurkkua, tomaattia, leikkeleitä ja juustoja.

Aha. Kyllä sinä olet sitten hieno.

Vierailija
44/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ois helpompi ottaa kantaa jos tietäis mitä se pääruoka on..

Vierailija
45/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin tiettyjen ruokien kanssa ottaa leipää, mitään kinkku-juusto-kasvikset päällisiä en laita, laitan pelkkää voita ja lisäksi korkeintaan juustoa. Ei se kunnon päällysteillä ladattu leipäkään ruoan kanssa kuitenkaan ihmetytä, kukin syö miten tykkää.

Vierailija
46/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan normaali kattaus niin leipien kun juomienkin osalta. Nyt vaikuttaisi siltä että ap ei ole tottunut normaaliin yltäkylläisyyteen/ ei ole kotona tottunut että viitsitään laittaa kunnolla ruuat ja juomat pöytään. Ap;lla ei syödä varmaan salaattejakaan?

Vierailija
47/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että pöytään laitetaan vaihtoehtoja.

Vierailija
48/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö siis, että oikeasti joka aterialla itselleenkin laittavat vai vieraille vaan? Minun äiti laittaa aina myös leipää ja päällystarvikkeita pöytään jos ollaan kylässä ja lounastetaan siellä, juomiakin on yleensä useampaa sorttia. Ei se muuten.

Aamupalaan kuulu leikkele ja juusto. Lämpimän ruuan kanssa on aina leipää, tummaa ja vaaleaa sekä juusto. Kasviksetkin on arkipäivää. Syödään 5xpv. Meillä on arkea pyhää juomana maito ja vesi.

Vierailija
49/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksa syödä leipää ruuan yhteydessä ellei ole sitten joku kevyt keitto kyseessä. Jos vieraita tulisi voin laittaa pöytään lisäksi esim. patonkia, leipätikkuja ja oliiveja. Ja salaattia sitten myös. Ruokajuoma vesi tai kivennäisvesi. Ja joskus harvemmin sitten viiniä lisäksi.

Vierailija
50/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä tiedä, kuinka nälkäisiä ne jälkeläiset on. Ei sitten tarvitse selitellä ruokahaluaan. Ja ollaanhan siinä kotoisissa ympyröissä.

Vierailija
51/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin Kainuussa ihan normikattaus, illallisella jälkiruoat päälle, yleensä marjakiisseli+kermavaahto. Ruokailu kestää noin tunnin. 

Lounaalla hieman kevennetty versio.

Paljonko on näiden ihmisten painoindeksit? Ihan mielenkiinnosta kysyn, jos tuo on normikattaus kaksi kertaa päivässä, vaikka lounas olisi vähän kevennetty.

Ihan sivusta tässä huutelen: ex-appivanhemmat syövät noin, kainuulaisia. Ex-anoppi on ollut ikänsä alipainoinen. Ex-appi on varmaan normaalipainon alarajalla. Aamupalaksi ne syö pullaa ja juomaksi tietysti kahvia.

Vierailija
52/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ap pahoillani että oot noin huonoista oloista ja köyhistä lähtökohdista. Luulis että Suomen kaltaisessa hyvinvointivaltiossa olis varaa lapset ruokkia kunnolla, mutta ei ilmeisesti.

Vierailija
53/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäisin. Harvemmin syön lounaalla muutenkaan muuta kuin salaattia ja hyvää leipää.

Vierailija
54/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös ihmettelen tuota tapaa, että lämpöisen ruoan kera syödään leipää. Suomalaiset muutenkin mussuttaa sitä enemmän kuin tarpeeksi. Ilmankos täällä ollaan niin turvonneita, kun ahdetaan mahaan kilo ruokaa kerralla.

Ruokaterapeutti antoi joskus hyvin neuvon, että aikuiselle naiselle sopiva maksimi ruoka-annos on sen kokoinen mitä valmisateriat ovat. Se on hyvä annosmittari. Siihen kylkeen kasviksia tai vihanneksia. Jos tuosta ei lähde nälkä, on vatsalaukku liian venynyt. Eli todennäköisesti ihmisellä on ylipainoa. Jos tuohon kylkeen söisi vielä voileipiä, niin laatta lentäisi ähkystä olosta.

Vierailija
55/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä myös ihmettelen tuota tapaa, että lämpöisen ruoan kera syödään leipää. Suomalaiset muutenkin mussuttaa sitä enemmän kuin tarpeeksi. Ilmankos täällä ollaan niin turvonneita, kun ahdetaan mahaan kilo ruokaa kerralla.

Ruokaterapeutti antoi joskus hyvin neuvon, että aikuiselle naiselle sopiva maksimi ruoka-annos on sen kokoinen mitä valmisateriat ovat. Se on hyvä annosmittari. Siihen kylkeen kasviksia tai vihanneksia. Jos tuosta ei lähde nälkä, on vatsalaukku liian venynyt. Eli todennäköisesti ihmisellä on ylipainoa. Jos tuohon kylkeen söisi vielä voileipiä, niin laatta lentäisi ähkystä olosta.

Ei se että jotain on tarjolla tarkoita että kaikkien pitää syödä kaikkea.

Vierailija
56/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on isä, äiti, teini ja kaksi koululaista. Tuo olisi ihannekattaus kodka siinä olisi kaikille mieleistä syötävää.

Vierailija
57/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on suomalainen tapa kattaa pöydälle leivät kuten aamiaisella. Tuohan on oikeastaan kohteliasta; enemmän nälkäinen voi ottaa tarpeeseensa leipää, jos pääruoasta ei riitä santsia. Kun kaikki paljon syövät eivät ole ylipainoisia, vaan kuluttavat paljon energiaa.

Vierailija
58/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ap sitä leipää ihmettele. Monet syövät leipää ruuan kanssa sekä lounaalla että päivällisellä.

Mutta se että leivän kanssa on ruokapöydässä tarjolla vielä leikkeleitä, jopa useita erilaisia, on kyllä minustakin epätavallista. En itse asiassa muista ikinä tällaista edes nähneeni.

Aamiainen on tietysti asia erikseen.

Vielä ainakin 1960-70 luvuilla maaseudulla oli tapana niin arkena kuin sunnuntaina kattaa vaikka mitä pöytään. Leipää oli paria kolmea sorttia. Voita ja kotijuustoa. Leikkeleitä. Oli säilöttyä kurkkua ja punajuurta siivuina, joskus rosolliakin. Pääruoka saattoi olla perunaa ja läskisoosia, lihakeittoa tai hernesoppaa. Juomia oli maito ja piimä, usein kokkelipiimääkin. Jälkiruokana kotona tehty viili marjojen kanssa tai sekahedelmäsoppaa ja puuroa. Näin Satakunnassa ruokailtiin kun olin nuori. Miksi ei olisi tuotu kellareista itse säilöttyjä ruokia päivittäin pöytään? Nykyään onkin mennyt köyhistelyksi kun einestä lykätään mikroon eikä pöytääkään viitsitä kunnolla kattaa enää. 

Vierailija
59/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä syödään joka päivä noin. kotikalja ja piimä tehdään itse.

ei mitään ihmeellistä tuossa ole.

kunnon ruokaa se olla pitää. rasvaa ja läskiä. ei tule liikakiloja.

meillä aamulla puuro. kiisseli. voileipä. makkara. juusto. kurkku. tomaatti. maito. kahvi. pulla. keksi.

Vierailija
60/107 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Eikö leipää saa syödä aterialla? Minusta on hienoa, että joku jaksaa kattaa kunnolla pöydän arkenakin.

Totta kai leipää.

Mutta nuo leikkeleet kuulostavat oudoilta. Itse en ole ikinä nähnyt, en Suomessa enkä ulkomailla, että lounaalla tai päivällisellä olisi leivän kera tarjolla muuta kuin korkeintaan voita tai levitettä. 

No, minä valistan sinua ulkomailla asuvana. Voita ja levitettä ei ole tarjolla. Leikkeleitä ja juustoja sensijaan on ulkomailla usein tarjolla plus leipää, oliiveita ja säilöttyjä tomaatteja/paprikoita, etikkakurkkuja ym. vaikka artisokkasydämiä. Näitä leikkeleitä on oikein iso laakea vadillinen. Tätä kutsutaan alkupalaksi = antipasti. Suomalaisessa kodissani maaseudulla oli usein erilaisia laatikoita pääruoan lisäksi pöydässä. Äidillä oli jopa tapana laittaa pöytään kala- ja liharuokia. Ihan arkena perheen keskenkin. Kaikki katettiin pitkälle pirtinpöydälle ja siitä sai jokainen ottaa mitä halusi. Lisäksi; kukaan ei ollut lihava eikä ole vieläkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan