No niin, sinne sänkyyn se lukiolaisteinini taas paineli suoraan koulun jälkeen ja veti peiton päälleen!
Hän (16-vuotias poika) on niin masentunut, koska hänellä on suuria vaikeuksia pitkän matematiikan kanssa. Ensimmäinen kurssi on nyt menossa, ja eilenkin hän yritti laskea yhtä laskua ainakin kolme tuntia pääsemättä alkua pidemmälle. Minä sanoin pojalle, että auttaisinhan minä, jos pystyisin, mutta kun en ymmärrä noista tehtävistä yhtään mitään eikä isäsikään ymmärrä, me emme voi auttaa. Ehdotin vaihtamista lyhyeen matematiikkaan, mutta se ei kuulemma ole edes vaihtoehto.
Kommentit (39)
Jos minä yhden asian tekisin lukiossa toisin niin olisin ajoissa vaihtanut lyhyeen. Jotenkin oletin että se pitkä matematiikka on autuaaksitekevä juttu ja roikuin mukana ja sain huonoja numeroita. Ihan turhaa kärsimystä. Sen voi sitten myöhemminkin opiskella jos tulee ehdoton tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis taas. Ensimmäinen matikan kurssi on yhteinen niin pitkän kuin lyhyen matikan valinneille. Kiinni jäit.
Nyt on menossa kakkosjakso, ja se yhteinen matematiikan kurssi oli jo ykkösjaksossa. Poikani on parasta aikaa MA1-kurssilla. ap
Taas väärin. Jos on pitkässä matikassa se on kyllä MAA02. kurssi.
Funktiot ja yhtälöt 1 -niminen kurssi. Ainakin se on ensimmäinen pitkän matematiikan kurssi. ap
Eli MAA2
Nykyajan lukiolaisilta vaaditaan aivan liikaa. Kun minä olin lukiossa (1993-1996), meillä oli silloisessa laajassa matematiikassa sentään taukojaksoja (1. lk: 4 jaksoa matematiikka ja 2. lk: 4 jaksoa matematiikkaa). Tänä päivänä sitä on joka jaksossa, joissakin jopa kaksikin kurssia. Sen olen huomannut oman lapseni kohdalla. En kadehdi tämän ajan lukiolaisia tippaakaan.
Oliko hänellä vessapaperia ja käsirasvaa mukana kun meni sänkyyn? Korta ojentaa hänelle auttava käsi niin kyllä se ongelma ratkeaa.
Kuulostaa onnelliselta elämältä. Mitä noiden laskujen laskeminen hyödyttää? Kumpi hyödyllisempää osata laskea noita laskuja vai vetää 20 leukaa vs 0? Kumpi pelastaa sut kun roikut kielekkeellä, se että jaksat vetää itsesi ylös vai osaat laskea noita hölmöjä laskuja? Tottakai plus, miinus, kerto ja jako laskut on hyödyllisiä sekä lukeminen, mutta muuta ei tarvita. Mä en saanut koskaan nautintoa noista jutuista. Se päivä kun koitti että koulusta sai lähteä niin ei näkynyt muuta kuin mopon takavalo. Jotain töitä olen kuitenkin tehnyt. Niitä oikeita töitä missä käytetään kroppaa eikä istuta paskaa jauhamassa.
Matematiikka on perseestä. Sen pitäisi olla kokonaan valinnaista lukiossa.
Luin läpi lukion pitkän matematiikan, josta sain päättöarvosanaksi 9 ja josta kirjoitin E:n, mutta ikinä en ole niitä taitoja mihinkään tarvinnut, koska lähdin lukemaan yliopistoon mm. taidehistoriaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai lukiossa enää ole wilmaa?
Espoossa ainakin on. Miksi ei olisi?
Kannattaako tähdät alalle johon ei ole lahjakkuutta? Elämästä saa rakennettua hyvän monella tavalla. Monet maailman tunnetuimmista yrittäjistä ovat jopa jättäneet koulunsa kesken.
On henkisesti äärimmäisen raskasta, ellei jopa murskaavaa, kun annat kaikkesi, yrität ja yrität, ja silti hommasta ei tule mitään. Sellainen vie kaikki voimat. Se on todella surullista.
Tiedän tunteen. Tuntuu samalta yrittäessäni ratkoa Iisakin visaisia ristikoita. Silloin tekisi usein kovasti mieli juoda pari desiä metanolia.
Veijo, nuori eläkeläinen. (Irwin Goodman)
Kun tyhjäpäät vanhemmat tekevät lapsia, niin näinhän siinä silloin helposti käy.
Tsemppiä! Kyllä se siitä! Ja opelta voi aina kysyä apua.
Vierailija kirjoitti:
Höpsis taas. Ensimmäinen matikan kurssi on yhteinen niin pitkän kuin lyhyen matikan valinneille. Kiinni jäit.
Onko? Eikö tämä riipu lukiosta, ainakin omalla lapsella oli alusta asti erikseen. Meni tosin lukioon 2016, en tiedä onko tuo muuttunut nyt viidessä vuodessa.
Mikä pojan matikan numero oli yläkoulussa?
Käske kattomaan opetusvideoita matikkamatskut.com sivustolta.
Funktiot ja yhtälöt 1 -niminen kurssi. Ainakin se on ensimmäinen pitkän matematiikan kurssi. ap