No niin, sinne sänkyyn se lukiolaisteinini taas paineli suoraan koulun jälkeen ja veti peiton päälleen!
Hän (16-vuotias poika) on niin masentunut, koska hänellä on suuria vaikeuksia pitkän matematiikan kanssa. Ensimmäinen kurssi on nyt menossa, ja eilenkin hän yritti laskea yhtä laskua ainakin kolme tuntia pääsemättä alkua pidemmälle. Minä sanoin pojalle, että auttaisinhan minä, jos pystyisin, mutta kun en ymmärrä noista tehtävistä yhtään mitään eikä isäsikään ymmärrä, me emme voi auttaa. Ehdotin vaihtamista lyhyeen matematiikkaan, mutta se ei kuulemma ole edes vaihtoehto.
Kommentit (39)
Vaikea samastua, koska pitkä matikka oli mulle helppoa.
Höpsis taas. Ensimmäinen matikan kurssi on yhteinen niin pitkän kuin lyhyen matikan valinneille. Kiinni jäit.
Opo sanoi että jos ottaa pitkän matikan pitää sen kanssa tehdä töitä ainakin tunti illassa.
Jos ykköskurssi tekee noin tiukkaa, seuraavista kursseista tuskin tulee yhtään mitään. Kannattaa vaihtaa suosiolla lyhyeen tai satsata yksityisopetukseen.
Ykköskurssi oli ainakin meillä vanhan kertausta.
Kai nyt tyttis on siellä peiton alla myös. Voivat laskea, että 1+1=3
Vierailija kirjoitti:
Höpsis taas. Ensimmäinen matikan kurssi on yhteinen niin pitkän kuin lyhyen matikan valinneille. Kiinni jäit.
Nyt on menossa kakkosjakso, ja se yhteinen matematiikan kurssi oli jo ykkösjaksossa. Poikani on parasta aikaa MA1-kurssilla. ap
Haaveileeko hän jostain ammatista johon vaaditaan matematiikan osaamista vai miksi pitkä matikka on niin tärkeää? Hommatkaa jostain tukiopetusta jos ette itse osaa auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja se oli lukion 1. jaksossa, nyt on menossa 2. jakso, jossa on tosiaan 1. pitkän matematiikan kurssi. Yhteys kouluun, sielläkin voi olla tukiopetusta tarjolla. Tai opettajalla ehdottaa jotakin vanhempaa oppilasta tukiopettajaksi.
Haluaako hän lukion jälkeen jollekin alalle jossa pitkä matikka on ihan ehdoton? Jos hän vain miettii että pitkästä matikasta saattaa olla hyötyä niin vaihtaisi suosiolla lyhyeen. Siis jos se pitkä kerran tuntuu niin kauhean vaikealta. Lukiossa suurin osa ystävistäni kärvisteli pitkän matikan kanssa koska siitä sai yliopistoon haettaessa enemmän pisteitä vaikkei edes hakenut matemaattiselle alalle. No, loppujen lopuksi minun lyhyen matikan L:ni toi enemmän pisteitä kuin heidän pitkän matikan C:t ja A:t. Ja lisäksi minulla oli ollut aikaa keskittyä muihin itseäni kiinnostaviin aineisiin kun matikka vei niin vähän resursseja.
Tuo on kyllä vielä niin helppo kurssi, että jos sen kanssa takkuaa, tulee jatkossa olemaan mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on menossa kakkosjakso, ja se yhteinen matematiikan kurssi oli jo ykkösjaksossa. Poikani on parasta aikaa MA1-kurssilla. ap
Taas väärin. Jos on pitkässä matikassa se on kyllä MAA02. kurssi.
Nyt äkkiä pitkän matematiikan tilalle lyhyt + kaksi lyhyttä kieltä (esim. saksa ja ranska), vielä ehtii! Niiden kautta voi aivan hyvin avautua kansainvälinen ura vaikkapa Brysselissä. Ilman pitkää matematiikkaa pärjää elämässä vallan mainiosti. Terveisin, kielenkääntäjä ja tulkki (pääasialliset työkielet ranska ja englanti)
Vierailija kirjoitti:
Jos ap tarkoittikin, että nyt on ensimmäinen kurssi sitä pitkää matikkaa, eli 2-kurssi menossa. Nythän on jo menossa toinen jakso, ja yhteinen matikan kurssi on voinut olla viime jaksossa. (ainakin omalla teinilläni oli viime vuonna joka jaksossa matikkaa ja taitaa olla tänäkin vuonna)
Juttele sen open kanssa. Se tietää paremmin kuin av-mammat.
Hanki hänelle muutama tunti yksityisopetusta että pääsee alkuun.