Mikä on ollut maailmanlaajuisesti suurin uutinen teidän elinaikananne?
Kommentit (1189)
Minä en ole osannut ajatella tätä koronaa kovin kumallisena. Ei vaikuta meillä mitään. Normaalisti ulkoilen ,käyn kaupassa omalla autolla muutenkin aina. En käytä julkisia.On omaa pihaa ja naapureitten kanssa jutellaan normaalisti. En ole pelännyt pienessä flunssassa olevia lastenlapsiakaam. Olen nähnyt Aasialaisen ja Honkonngilaise n 1968--67. pandemiat. Oli meillä sillonkin hengityskoneessa potilaita , lähnnä vanhoja n. 90 vutoiai.ta., jakyllä niitä kuoli keuhkokumeeseen, Kuoli tuttujakin. Omaiset toivat kukkia ja suklaata minulle olin sairaanhodon opiskelija vielä ja tykkäsin työstäni Meillä oli mukava osasto ja osasotnhoitaja koulutti ja opetti lisää.Melahti. Olin saksassa kun Berliin muuri yht" äkkiä rakennettiin.. Se oli tosi synkkä aikaa Keski-Eurooppa jaettin kahtia. Itävallan ja Italian rajalla oli hankaluuksia loppukesästä. Olimme autolla matkalla Venetsiaan ja sieltä SanRemoon.Viikon olimme Wienissä. Wtc tornien terrori-isku vaikutti matkailun vaikeutumiseen. ja yhden hullnu tekemä joukkomurha Norjassa oli yksin hirveä teko kun uhritkin olivat kaikki niin nuoria.Luonnon katastrofeja tulee aina ja pandemioita. Kuolee jos on kohtalo kuolla.Nykyään on jo hoitoja.
Tsunami 2004, siinähän kuoli satoja tuhansia ihmisiä.
11.9.2001 siinä kuoli muutama tuhat ihmistä.
Tsernobyl, en tiedä kuolon määriä.
Dianan kuolema 1997.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9/11 nyt varmaan suurin, mutta nämä jääneet kotimaasta eniten mieleen
Konginkankaan linja-autoturma
Jokelan ammuskelu
Turun terrori-isku
Otsikkona on "maailmanlaajuisesti suurin uutinen teidän elinaikana".
Hyvin harva Suomessa tapahtunut asia on koskaan ylittänyt maailmanlaajuisen uutisen kynnystä. Luultavasti Suomen talvisota 1939-1940 ja ETYK 1975.
Ja nuoko tapahtuivat sinun elinaikanasi?
Kyse on siitä että pitäisi katsoa vähän Suomen rajojen ulkopuolelle, jotta olisi kyse maailmanlaajuisesta uutisesta. Kouluammuskelut, liikenneonnettomuudet tai terrori-iskut ovat harvoin ainutlaatuisia paitsi ehkä Breivikin tekemät murhat Norjassa.
Vierailija kirjoitti:
Kristus on ylösnoussut.
Itelläkin jöpötti tässä eräs aamu mutta avopuoliso hoiti sen asian.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne -87 syntyneelle ole aika lailla olleet Neuvostoliiton hajoaminen, 9/11 ja sen seuraukset sekä korona.
Neljävuotias suomalainen varmaan koki Neuvostoliiton hajoamisen oikeinkin merkittävänä.
No joo joo, ihan tätä näkökulmaa ei haettu.
Vierailija kirjoitti:
Kristus on ylösnoussut.
Siinä varsinainen unikeko. Ei tainnut prinsessa Ruususellakaan ihan noin kauaa mennä.
Perussuomalaisten ensimmäinen hajoamiskerta. Suurin tulee olemaan se toinen ja siis lopullinen!
Myös Jussi Halla-Luiki-Ahon pakoonluikinta herätti kovia riemuntunteita sydämessä...
This is a small step to a man, but a giant leap for mankind.
Berliinin muuri murtui kun olin ihan pieni vauva, sen jälkeen Neuvostoliiton hajoaminen on olleet isoja juttuja. Mutta suurin uutistapahtuma jonka muistan kunnolla on ehdottomasti 9/11. Tsunamin muistan myös ja estonian hämärästi. Ja toki korona kokonaisuudessaan on iso juttu, mutta se ei ole samalla lailla uutistapahtuma vaan pidemmän ajan juttu 🤔
Kuuban ohjuskriisi 1962 ja John F. Kennedyn murha 1963. Vaikka kummankin tapahtuman aikaan olen ollut pikkutyttö (olen syntynyt 1955), muistan aikuisten jännittyneisyyden elävästi.
Vierailija kirjoitti:
Freddie Mercuryn kuolema.
Onks se kuollu?
Vierailija kirjoitti:
internetin synty
Internet on oikeasti mullistanut maailman, mutta ei ole koskaan ollut iso uutinen.
Se on tullut osaksi ihmisten elämää vähitellen.
Tsernobyl, Estonia, Diana.
1980
Maailmanlaajuisesti en osaa sanoa, ehkä 9/11 sekä Estonia ja Aasian tsunami.
Eniten muistan kuitenkin järkyttyneeni Lapuan patruunatehtaan räjähdyksestä, olikohan vuosi 1976. Se tuntui silloin tosi kamalalta. Olin silloin 10-vuotias. Moni lapsi jäi ilman toista tai molempia vanhempia.
Kuuban ohjuskriisi
Presidentti Kennedyn murha
Ensimmäinen kuukävely
Tsernobyl
Olof Palmen murha
Berliinin muurin murtuminen
Neuvostoliiton hajoaminen
Estonian uppoaminen
Syyskuun 11 pvä terroriteot
Tsunami
Fukushiman ydinvoimalaonnettomuus
Korona
1961
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti se kun Pentagon myönsi että heillä on ollut kosketus alieneihin.
Se että vieraiden sivilisaatioiden avaruusaluksia vierailee planeetallamme on tuhat kertaa isompi uutinen kun joku 9.11 tai tsunamit. Se on isompi asia kuin se jos Jeesus nousisi kuolleista (mikä on tietenkin todellisuudessa puhdasta fiktiota)
Selasin koko ketjun läpi ja löytyi sentään yksi, joka vastasi Pentagonin ufopaljastukset. Se on vain niin megalomaanisen iso uutinen ettei se edes ole uutinen - täysin uskottavat lähteet kertovat täysin uskottaviasa medioissa, että niitä havaittuja laitteita ei ole ihminen mitenkään voinut valmistaa - ja mitä tapahtuu? Ketään ei kiinnosta. Ja miksi ketään ei kiinnosta? uutinen on niin iso, ja se horjuttaa maailmankuvaa niin rajusti, että on helpompi naureskella koko asialle ja unohtaa koko juttu.
Tshernobyl.
9/11 on jotain mitä jenkit tekee kaiken aikaa, mutta josta cnn ei raportoi livenä eikä Hollywood tee ohjelmia.
Kieltämättä 9/11 ja Estonia jäivät hyvin mieleen kun niitänseurattiin livenä töissä koko päivän.
Juu!😂 Hyvä kevennys on paikallaan.