Haluaisin niin kovin uskoa Jumalaan, mutten pysty.
Turkimattomat ovat Herran tiet? En edelleenkään pysty ymmärtämään että miksi Jumala, jos kaikkivaltias kerran on, antoi vuosia sitten perheeni joutua onnettomuuteen, jossa kolne läheistäni - mukana yksi pieni lapsi - menehtyivät.
En vaan pysty, vaikka niin kovasti haluaisin ja olen tämän uskonasian kanssa kovasti kipuillut.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:59"]
Hienoa, jos noin on, varsinkin, kun et tarvitse noita järjestäytyneitä uskontoja, koska niissä on pahan siemen. Minulla ei koskaan ole ollut tuollaista tunnetta kuin sinulla, en pysty uskomaan mihinkään jumaliin, se ei ole minussa sisäänrakennettuna. Äiti Luonto on minulle pyhä, isäjumalaa en tunnusta. :)
[/quote]
ÄLKÄÄ ULKOISTAKO PAHAA, hyvät ihmiset! "Pahan siemen", kuten lainauksessa sanotaan, on sinun ja minun sisimmässä, itsekkyydessä ja kovasydämisyydessä - ei ensisijaisesti "järjestäytyneissä uskonnoissa"!
Juuri tähän pahuuden ulkoistamisen harhaan on kristillinen ajattelu aina puuttunut, vaikka monikaan ei ehkä ole huomannut siinä olevaa viisautta: kun puhutaan ihmisen henkilökohtaisesta synnistä, rohkaistaan luopumaan siitä ja ottamaan lääkkeeksi Jumalan rakastava anteeksianto, niin se voi tehdä ihmisestä realistisemman ja rehellisemmän. Suhteessa niin itseensä, lähimmäisiinsä kuin Jumalaan :) http://www.healingrooms.fi/?sid=100
Ei sinun tarvitse usko jeesuksiin sun muihin. On mahdotonta uskoa noihin tarinoihin jos järki sanoo muuta. Uskon täytyy olla rationaalinen. Einstein sanoi että persoonalliset jumalat kuten Jeesus ja muut vastaavat ovat lapsellisia. Hän sanoi kuitenkin että hänellä on jumala ja se jumala on sama kuin Spinozalla. Katso spinozismi ja panteismi. Jos Einstein uskoi siihen, niin kyllä sinäkin voit hyväksyä tuommoisen käsityksen jumalasta.
5000 jumalaa esitetty tähän mennessä historiaa. Varmaan kaikki ihan hyviä vaihtoehtoja. Joku tai jotkut sanoivat joskus jostain syistä, että tällainen ja tällainen jumala oli. Miksi ei?
Tuo 2:n kysymys on oikeasti tärkeä. Mikä on syysi etsiä Jumalaa? Helvetin tai muun rangaistuksen pelko? Vaiko oikea Jumalan ja hengellisen kokemuksen jano? Jos syy on pelko, ehkä olisi parempi vaan luopua koko hommasta, perustella itselleen rationaalisesti, että miksi maailman niin valtavan monista uskonnoista juuri sellainen olisi oikeassa joka sanoo että joutuu helvettiin jos ei usko.
Jos taas sinulla on ihan oikea kaipaus hengellisiin asioihin ja Jumalaan, sitten sinun täytyy etsiä joltain muulta tasolta kuin älyn ja kysymysten tasolta.
Ystävä hyvä, kunpa voisin lohduttaa sinua. Me emme pysty ymmärtämään Jumalan ajatuksia ja tekoja, ja järkyttävät tapahtumat laittavat meidät herkästi kyseenalaistamaan Jumalan olemassaolon. Rukoile Jeesusta, hän tietää kipuilusi ja ajatuksesi läpikotaisin. Vaikka sinusta tuntuisi, ettei Jumalaa ole, mutta selvästi koet kaipuuta Hänen puoleensa, rukoile Jeesusta tulemaan elämääsi. Omin sanoin, rukoile että pystyisit uskomaan. On asioita, joiden tarkoituksen saatamme joskus ymmärtää, mutta on myös asioita, joita emme voi täällä maan päällä ymmärtää. Rukoilen, että voisit vielä uskoa Herraan ja luottaa Häneen.
Mä ajattelen että jumala ja kaikki jeesustarinat on vain vertauskuvia. Jos joku kysyy, vastaan uskovani jumalaan, mutta mulle se vain on mantra jota hoen itselleni tilanteissa, joissa häpeän itseäni/käytöstäni (olen vittumainen/katkera/kateellinen jne.) Ja kuolema nyt vaan on luonnollinen osa elämää...
"Uskon täytyy olla rationaalinen."
Onkohan tuo uskomus nyt varmasti ihan rationaalinen?
Imppaa bensaa. Tää toimi monella. Olen keskustellut monien kääntyneiden kanssa ja isolla osalla on ollut päihteet ja aineiden väärin käyttö taustalla ja "laukasijana". Ja tää ei ole mikään trollaus, vaan ihan kokemus ihmisistä.
En mäkään usko Jumalaan vaikka haluaisin... Silti tykkään raamatussa kohdasta "even when I walk through the valley of the shadows of the dead, I fear no evil."
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:53"]
[/quote]
Riippuu henkilöstä. Itse olen uskonnollinen siinä mielessä että haluaisin uskoa johonkin korkeampaan voimaan. Järkeni kuitenkin nauraa minulle jos yritän uskoa Jeesukseen. Ei onnistu vaikka mitä tekisin, kokeiltu on. Minulle uskon tulee olla niin rationaalinen kuin mahdollista. Ap:n viestistä voi tulkita että hänenkin uskon tulee olla rationaalinen.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:55"]En mäkään usko Jumalaan vaikka haluaisin... Silti tykkään raamatussa kohdasta "even when I walk through the valley of the shadows of the dead, I fear no evil."
[/quote]
Just tuollaiset kohdat on ihania.
Minulla oli sama juttu, ennen kuin tulin uskoon. Halusin siis tulla uskoon ja pystyä uskomaan. Mutta kun luin raamattua, en vaan pystynyt uskomaan vaikka halusin. Sitten luin jostain, vai neuvoiko joku? että pitää rukoilla ja että Jumala antaa sen uskon. Menin polvilleni lattialle ja rukoilin, että Jeesus tulisi sydämeeni ja että saisin uskon. Siitä hetkestä olen uskonut ja vaikka välillä olen harhaillut kuin eksynyt lammas, en minä koskaan ole epäillyt, etteikö Jumala olisi olemassa ja etteikö Jeesus rakastaisi minua.
Jumala antaa sen uskon, kun pyydät! Ja sen jälkeen kaikki on helpompi ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:54"]
Imppaa bensaa. Tää toimi monella. Olen keskustellut monien kääntyneiden kanssa ja isolla osalla on ollut päihteet ja aineiden väärin käyttö taustalla ja "laukasijana". Ja tää ei ole mikään trollaus, vaan ihan kokemus ihmisistä.
[/quote]
Kyllä, näin on. Addikti on aina addikti, ei se mihinkään katoa. Päästessään irti esim. heroiiniaddiktiosta moni vain vaihtaa sen lennossa jeesus-addiktioon. Se on sitä, mitä tapahtuu, kun "tulee uskoon".
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:53"]
[/quote]
Riippuu henkilöstä. Itse olen uskonnollinen siinä mielessä että haluaisin uskoa johonkin korkeampaan voimaan. Järkeni kuitenkin nauraa minulle jos yritän uskoa Jeesukseen. Ei onnistu vaikka mitä tekisin, kokeiltu on. Minulle uskon tulee olla niin rationaalinen kuin mahdollista. Ap:n viestistä voi tulkita että hänenkin uskon tulee olla rationaalinen.
[/quote]
Mä taas ajattelen sen "korkeamman voiman" tää kuulostaa nyt oudolta mutta: löytyvän mun sisältä. Tavallaan vastapainona egolle ja kaikelle turhalle paskalle.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:53"] "Uskon täytyy olla rationaalinen." Onkohan tuo uskomus nyt varmasti ihan rationaalinen? [/quote] Riippuu henkilöstä. Itse olen uskonnollinen siinä mielessä että haluaisin uskoa johonkin korkeampaan voimaan. Järkeni kuitenkin nauraa minulle jos yritän uskoa Jeesukseen. Ei onnistu vaikka mitä tekisin, kokeiltu on. Minulle uskon tulee olla niin rationaalinen kuin mahdollista. Ap:n viestistä voi tulkita että hänenkin uskon tulee olla rationaalinen. [/quote] Mä taas ajattelen sen "korkeamman voiman" tää kuulostaa nyt oudolta mutta: löytyvän mun sisältä. Tavallaan vastapainona egolle ja kaikelle turhalle paskalle.
[/quote]
Näinpä. täällä oli jokin aikaa sitten sellainen kristitty mystikko ketju, jonka ajatukset koskettivat minua kovasti. Sen ketjun ap juuri kirjoitti siitä että voi löytää ihan konkreettisen yhteyden Jumalaan omasta tietoisuudestaan, sisältään, eikä ajatustason uskomuksilla ole niin kovasti merkitystä. Minä tunnen nyt selvää kutsumusta etsiä rukouksessa tuollaista yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:53"] "Uskon täytyy olla rationaalinen." Onkohan tuo uskomus nyt varmasti ihan rationaalinen? [/quote] Riippuu henkilöstä. Itse olen uskonnollinen siinä mielessä että haluaisin uskoa johonkin korkeampaan voimaan. Järkeni kuitenkin nauraa minulle jos yritän uskoa Jeesukseen. Ei onnistu vaikka mitä tekisin, kokeiltu on. Minulle uskon tulee olla niin rationaalinen kuin mahdollista. Ap:n viestistä voi tulkita että hänenkin uskon tulee olla rationaalinen. [/quote] Mä taas ajattelen sen "korkeamman voiman" tää kuulostaa nyt oudolta mutta: löytyvän mun sisältä. Tavallaan vastapainona egolle ja kaikelle turhalle paskalle.
[/quote]
KYllä minä tuon käsityksen voin jakaa. Siitä on kuitenkin pitkä matka johonkin heppuun joka teki taikatemppuja epäselvien tarinoiden mukaan.
Voi hitto, tietenkään siellä ei oo ketään ruudussa just ku pääsin vaihtaa kanavaa... :D