Haluaisin niin kovin uskoa Jumalaan, mutten pysty.
Turkimattomat ovat Herran tiet? En edelleenkään pysty ymmärtämään että miksi Jumala, jos kaikkivaltias kerran on, antoi vuosia sitten perheeni joutua onnettomuuteen, jossa kolne läheistäni - mukana yksi pieni lapsi - menehtyivät.
En vaan pysty, vaikka niin kovasti haluaisin ja olen tämän uskonasian kanssa kovasti kipuillut.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:43"]
Miksi on tsunameita? Miksi Keski-Afrikassa lapset sotivat? Tutkimattomat kuulemma ovat Jumalan tiet ja ihminen vain osa jotain suurempaa, mutta miksi ihmeessä sitä inhimillistä kärsimystä on niin paljon?
[/quote]
Nämä ovat vain minun ajatuksiani, en edusta mitään uskonsuuntaa. Mutta minä ajattelen, että Jumalassa ei ole mitään noista, Jumala on liian pyhä sisältääkseen mitään pahaa. Jumala loi kaiken, ja näki että se on hyvää.
Mutta ihminen lankesi, ja ihminen alkoi nähdä erilaisen maailman kuin se Jumalan luoma. Minusta näyttää, että tämä maailma jonka näemme, ei ole se minkä Jumala on luonut tai sallinut, vaan oman tietoisuudentilamme aiheuttama harha. Jos me haluamme sen hulluuden loppuvan, meidän on herättävä tästä tilastamme, ja sitten myös näkemämme ulkoinen maailma muuttuu. Raamattu sanoo luomakunnan odottavan Jumalan lasten ilmestymistä, ja kun se tapahtuu, niin pedotkin makoilevat ruohikolla saaliseläinten kanssa, eikä mitään pahaa tapahdu luomakunnassa. Ketkä ovat Jumalan lapsia? Me kaikki, joten nykyisen tilan murehtimisen sijaan olisi parempi keskittyä pitämään huoli että itse olemme lapseuden tilassa ja levitämme sitä muillekin.
En usko luomisoppiin, vaan evoluutiioon. Ja silti uskon Jumalaan. Paradoksaalista?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:52"]
En usko luomisoppiin, vaan evoluutiioon. Ja silti uskon Jumalaan. Paradoksaalista?
[/quote]
Ei jos uskoo, että jumala aiheutti alkuräjähdyksen.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:05"] [quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:03"] Koettakaa nyt jo päättää, mitä se raamattu opettaa, pliiiiis... Kuka teistä on oikeassa, kun kaikki vetää ihan eri suuntaan?? [/quote] Pyydät mahdottomia, koska kristinuskon alkuajoista asti erimielisyydet ja lahkoutuminen ovat sen kun lisääntyneet. Joten lienee turha toivoa, että nyt 2000 vuotta hajaantumisen alkamisen jälkeen olisi joku joka voisi sanoa kuka on oikeassa. On vain eri mielipiteitä, eri näkemyksiä. [/quote] Ja silti on ihmisiä - mm. tällä palstalla, tässä ketjussakin! - jotka väittävät tietävänsä tarkalleen, mitä se raamattu sanoo ja vieläkin enemmän, mitä se kaikki tarkoittaa. Eikö se ole vähän, hmm, julkeaa, etten sanoisi röyhkeää... [/quote] Se on heidän tulkintansa. Mitä julkeaa siinä on? Paitsi jos lyttäävät muiden mielipiteet.
[/quote]
No, täältä http://www.vauva.fi/keskustelu/4347903/ketju/paras_uskonto vaikka tämä:
Paras usko on usko Jeesukseen Kristukseen, lihaksi tulleeseen Jumalaan.
Se on paras usko, koska se on ainoa usko, joka johtaa pelastukseen. Kaikki muut uskonnot ovat sulaa hulluutta, koska ne eivät pelasta ihmistä, vaan eksyttävät ihmisen kadotukseen. Epäjumalanpalvelus on turhuutta.
Sanoisin, että tuo on aika julkeaa...
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:48"]
Miksi on tsunameita? Miksi Keski-Afrikassa lapset sotivat? Tutkimattomat kuulemma ovat Jumalan tiet ja ihminen vain osa jotain suurempaa, mutta miksi ihmeessä sitä inhimillistä kärsimystä on niin paljon?
[/quote]
Nämä ovat vain minun ajatuksiani, en edusta mitään uskonsuuntaa. Mutta minä ajattelen, että Jumalassa ei ole mitään noista, Jumala on liian pyhä sisältääkseen mitään pahaa. Jumala loi kaiken, ja näki että se on hyvää.
Mutta ihminen lankesi, ja ihminen alkoi nähdä erilaisen maailman kuin se Jumalan luoma. Minusta näyttää, että tämä maailma jonka näemme, ei ole se minkä Jumala on luonut tai sallinut, vaan oman tietoisuudentilamme aiheuttama harha. Jos me haluamme sen hulluuden loppuvan, meidän on herättävä tästä tilastamme, ja sitten myös näkemämme ulkoinen maailma muuttuu. Raamattu sanoo luomakunnan odottavan Jumalan lasten ilmestymistä, ja kun se tapahtuu, niin pedotkin makoilevat ruohikolla saaliseläinten kanssa, eikä mitään pahaa tapahdu luomakunnassa. Ketkä ovat Jumalan lapsia? Me kaikki, joten nykyisen tilan murehtimisen sijaan olisi parempi keskittyä pitämään huoli että itse olemme lapseuden tilassa ja levitämme sitä muillekin.
[/quote]
Voi, miten helppoa... Tykkäisin, että itsekin osaisin olla noin murehtimatta maailman menoa, mutta ei vain minulle onnistu. Ei Putin lakkaa putinoimasta tai IS tai ISIS, mikä lie, lakkaa teurastamasta, jos minä vain päätän, että uskon lapseuden tilaan, ja näin se maailma muuttuu ja Putin ja ISIS (ja muut maailman kaatajat) haihtuvat höyrynä maailman taivaalle. Ja maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto. Niin, se on ensi torstaina sitten Se Päivä. Nauttikaa siitä niin kauan kuin se kestää. Sitten mennään ja kuollaan ja kärsitään taas.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:53"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:05"] [quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:03"] Koettakaa nyt jo päättää, mitä se raamattu opettaa, pliiiiis... Kuka teistä on oikeassa, kun kaikki vetää ihan eri suuntaan?? [/quote] Pyydät mahdottomia, koska kristinuskon alkuajoista asti erimielisyydet ja lahkoutuminen ovat sen kun lisääntyneet. Joten lienee turha toivoa, että nyt 2000 vuotta hajaantumisen alkamisen jälkeen olisi joku joka voisi sanoa kuka on oikeassa. On vain eri mielipiteitä, eri näkemyksiä. [/quote] Ja silti on ihmisiä - mm. tällä palstalla, tässä ketjussakin! - jotka väittävät tietävänsä tarkalleen, mitä se raamattu sanoo ja vieläkin enemmän, mitä se kaikki tarkoittaa. Eikö se ole vähän, hmm, julkeaa, etten sanoisi röyhkeää... [/quote] Se on heidän tulkintansa. Mitä julkeaa siinä on? Paitsi jos lyttäävät muiden mielipiteet.
[/quote]
No, täältä http://www.vauva.fi/keskustelu/4347903/ketju/paras_uskonto vaikka tämä:
Paras usko on usko Jeesukseen Kristukseen, lihaksi tulleeseen Jumalaan.
Se on paras usko, koska se on ainoa usko, joka johtaa pelastukseen. Kaikki muut uskonnot ovat sulaa hulluutta, koska ne eivät pelasta ihmistä, vaan eksyttävät ihmisen kadotukseen. Epäjumalanpalvelus on turhuutta.
Sanoisin, että tuo on aika julkeaa...
[/quote]
Mutta ei silti kuvaa kaikkia uskovia ja yhtä röyhkeitä kommentteja kuulee edelleen myös ateisteilta. :)
Ennen uskoon tuloa myös minulla oli muistaakseni niin etten pystynyt uskomaan vaikka olisin halunnut. Jatkoin niin kunnes yksi yö luin Raamattua omassa huoneessani. Yhtäkkiä tunsin etten ollut yksin ja koin pakottavaa tarvetta rukoilla ja tehdä sitä kautta parannus. Jumala oli sen kaiken takana! Kiitos hänelle siitä että Hän antaa Jeesuksen elämään meille! Ja siitä että me saamme uskoa. Aluksi oli todella vaikeaa kun lähdin etsimään Jumalaa, kun Saatanan ja Jumalan äänet taisteli mun päässä. Mutta kyllä se sitten siitä :)
Onnettomuuksia tapahtuu myös muille kuin sinun läheisillesi. Me emme tajua aina kaikkea miksi sitä ja tätä tapahtuu. Rukoilen sinulle uskoa ja voimaa! :)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 23:32"]Turkimattomat ovat Herran tiet? En edelleenkään pysty ymmärtämään että miksi Jumala, jos kaikkivaltias kerran on, antoi vuosia sitten perheeni joutua onnettomuuteen, jossa kolne läheistäni - mukana yksi pieni lapsi - menehtyivät.
En vaan pysty, vaikka niin kovasti haluaisin ja olen tämän uskonasian kanssa kovasti kipuillut.
[/quote]
Mene kirjastoon ja kysy Neale Donald Walsch keskusteluja jumalan kanssa kirjat ja lue ne huolella ajatuksen kanssa. Niin minä jumalan löysin ja uskon häneen ja elämääni.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:02"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:48"]
[/quote]
[/quote]
Voi, miten helppoa... Tykkäisin, että itsekin osaisin olla noin murehtimatta maailman menoa, mutta ei vain minulle onnistu. Ei Putin lakkaa putinoimasta tai IS tai ISIS, mikä lie, lakkaa teurastamasta, jos minä vain päätän, että uskon lapseuden tilaan, ja näin se maailma muuttuu ja Putin ja ISIS (ja muut maailman kaatajat) haihtuvat höyrynä maailman taivaalle. Ja maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto. Niin, se on ensi torstaina sitten Se Päivä. Nauttikaa siitä niin kauan kuin se kestää. Sitten mennään ja kuollaan ja kärsitään taas.
[/quote]
Itsehän sä teet valinnan siitä miten haluat maailman nähdä.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:04"]
Ennen uskoon tuloa myös minulla oli muistaakseni niin etten pystynyt uskomaan vaikka olisin halunnut. Jatkoin niin kunnes yksi yö luin Raamattua omassa huoneessani. Yhtäkkiä tunsin etten ollut yksin ja koin pakottavaa tarvetta rukoilla ja tehdä sitä kautta parannus. Jumala oli sen kaiken takana! Kiitos hänelle siitä että Hän antaa Jeesuksen elämään meille! Ja siitä että me saamme uskoa. Aluksi oli todella vaikeaa kun lähdin etsimään Jumalaa, kun Saatanan ja Jumalan äänet taisteli mun päässä. Mutta kyllä se sitten siitä :) Onnettomuuksia tapahtuu myös muille kuin sinun läheisillesi. Me emme tajua aina kaikkea miksi sitä ja tätä tapahtuu. Rukoilen sinulle uskoa ja voimaa! :)
[/quote]
Äänet, todellakin...
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:02"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:48"] [quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:43"] Miksi on tsunameita? Miksi Keski-Afrikassa lapset sotivat? Tutkimattomat kuulemma ovat Jumalan tiet ja ihminen vain osa jotain suurempaa, mutta miksi ihmeessä sitä inhimillistä kärsimystä on niin paljon? [/quote] Nämä ovat vain minun ajatuksiani, en edusta mitään uskonsuuntaa. Mutta minä ajattelen, että Jumalassa ei ole mitään noista, Jumala on liian pyhä sisältääkseen mitään pahaa. Jumala loi kaiken, ja näki että se on hyvää. Mutta ihminen lankesi, ja ihminen alkoi nähdä erilaisen maailman kuin se Jumalan luoma. Minusta näyttää, että tämä maailma jonka näemme, ei ole se minkä Jumala on luonut tai sallinut, vaan oman tietoisuudentilamme aiheuttama harha. Jos me haluamme sen hulluuden loppuvan, meidän on herättävä tästä tilastamme, ja sitten myös näkemämme ulkoinen maailma muuttuu. Raamattu sanoo luomakunnan odottavan Jumalan lasten ilmestymistä, ja kun se tapahtuu, niin pedotkin makoilevat ruohikolla saaliseläinten kanssa, eikä mitään pahaa tapahdu luomakunnassa. Ketkä ovat Jumalan lapsia? Me kaikki, joten nykyisen tilan murehtimisen sijaan olisi parempi keskittyä pitämään huoli että itse olemme lapseuden tilassa ja levitämme sitä muillekin. [/quote] Voi, miten helppoa... Tykkäisin, että itsekin osaisin olla noin murehtimatta maailman menoa, mutta ei vain minulle onnistu. Ei Putin lakkaa putinoimasta tai IS tai ISIS, mikä lie, lakkaa teurastamasta, jos minä vain päätän, että uskon lapseuden tilaan, ja näin se maailma muuttuu ja Putin ja ISIS (ja muut maailman kaatajat) haihtuvat höyrynä maailman taivaalle. Ja maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto. Niin, se on ensi torstaina sitten Se Päivä. Nauttikaa siitä niin kauan kuin se kestää. Sitten mennään ja kuollaan ja kärsitään taas. [/quote] Itsehän sä teet valinnan siitä miten haluat maailman nähdä.
[/quote]
Aha. Että se on noin helppoa, niinkö? Ei tule kauppoja, ei.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:40"]
Jep. Olin itse ennen uskova, ja oli tosi ahdistava ajatus se, että mitä jos teen syntiä tai ajattelen syntisesti ja en ehdi pyytää sitä Jumalalta anteeksi ennen kuin kuolen. Uskoin, etät jos näin käy, joudun helvettiin. Sitten ahdisti sekin ajatus, että mitä jos en edes tiedosta syntisiä ajatuksiani tai tekojani, jos esim. luulen tekeväni hyvää mutta taustalla onkin itsekäs syntinen motiivi? En ymmärrä pyytää syntejäni anteeksi koska en tiedä tekeväni syntiä, ja taas kadotus uhkaa.
Blaah, tuota ahdistavaa vapaiden suuntien uskonkäsitystä. Taivaan kiitos olen agnostikko nykyisin, vapauttavaa!
[/quote]
Hyvä, että hylkäsit epäterveet ja ahdistavat näkemykset uskosta :) Mutta menikö mahdollisesti "lapsi pesuveden mukana" eli hämärtyikö sinulta ehkä samalla se arvokas ydinasia, Kristuksen rakkaus ja anteeksianto sinua kohtaan? Inhimillisesti ja psyykkisesti ymmärrän täysin, että niin sinä kuin tosi moni muukin on tarvinnut kunnon irtioton ahdistavasta uskonnollisuudesta. Mutta helposti voi jäädä huomaamatta että Jumala, Kristus ei ole yhtä kuin ahdistavat uskonnolliset ihmiset tai epäterveet opinkappaleet - tässä on varmasti suuri ja tiedostamisen arvoinen ero!
Luotan siihen, että Jumalan rakkaus, armo ja pelastus eivät tee ihmiselle pahaa, vaan vain hyvää ja ne ovat löydettävissä yhä edelleen - vaikka tässä ja nyt: http://www.healingrooms.fi/?sid=100
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:05"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:02"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itsehän sä teet valinnan siitä miten haluat maailman nähdä.
[/quote]
Miksi nähdä vain pahaa, kun maailmassa on myös paljon hyvää? Niistä hyvistä jutuista ei vaan saa revittyä lööppiotsikoita.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:06"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:04"]
Ennen uskoon tuloa myös minulla oli muistaakseni niin etten pystynyt uskomaan vaikka olisin halunnut. Jatkoin niin kunnes yksi yö luin Raamattua omassa huoneessani. Yhtäkkiä tunsin etten ollut yksin ja koin pakottavaa tarvetta rukoilla ja tehdä sitä kautta parannus. Jumala oli sen kaiken takana! Kiitos hänelle siitä että Hän antaa Jeesuksen elämään meille! Ja siitä että me saamme uskoa. Aluksi oli todella vaikeaa kun lähdin etsimään Jumalaa, kun Saatanan ja Jumalan äänet taisteli mun päässä. Mutta kyllä se sitten siitä :) Onnettomuuksia tapahtuu myös muille kuin sinun läheisillesi. Me emme tajua aina kaikkea miksi sitä ja tätä tapahtuu. Rukoilen sinulle uskoa ja voimaa! :)
[/quote]
Äänet, todellakin...
[/quote]
Heti kun vähän väärin kirjoittaa, niin eiköhän joku pilkkaa. Varsinkin näissä Jumala asoissa.
Tarkoitin tuolla että Saatana sano että elä usko ja Jumala että usko.
Mä näkisin asian niin että kun en usko jumalaan niin ei tarvitse uskoa saatanaankaan.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:48"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itse uskon, että jos riittävä määrä ihmisiä muuttuisi ajatusmaailmaltaan, niin tosiaan, se vaikuttaisi siihenkin millaiset ihmiset pitävät valtaa maailmassa ja mitä maailmassa tapahtuu. Vielä ei ole kriittistä massaa saavutettu, joten ulkoinen todellisuus ei ehkä muutu radikaalisti, mutta aina voi silti keskittyä vain omaan nykyhetkeensä ja siihen mitä siinä voi konkreettisesti tehdä.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:14"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:06"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:04"]
[/quote]
Äänet, todellakin...
[/quote]
Heti kun vähän väärin kirjoittaa, niin eiköhän joku pilkkaa. Varsinkin näissä Jumala asoissa.
Tarkoitin tuolla että Saatana sano että elä usko ja Jumala että usko.
[/quote]
Ego sanoi ei, sydän sanoi kyllä?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:07"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:05"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 02:02"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:48"] [quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:43"] Miksi on tsunameita? Miksi Keski-Afrikassa lapset sotivat? Tutkimattomat kuulemma ovat Jumalan tiet ja ihminen vain osa jotain suurempaa, mutta miksi ihmeessä sitä inhimillistä kärsimystä on niin paljon? [/quote] Nämä ovat vain minun ajatuksiani, en edusta mitään uskonsuuntaa. Mutta minä ajattelen, että Jumalassa ei ole mitään noista, Jumala on liian pyhä sisältääkseen mitään pahaa. Jumala loi kaiken, ja näki että se on hyvää. Mutta ihminen lankesi, ja ihminen alkoi nähdä erilaisen maailman kuin se Jumalan luoma. Minusta näyttää, että tämä maailma jonka näemme, ei ole se minkä Jumala on luonut tai sallinut, vaan oman tietoisuudentilamme aiheuttama harha. Jos me haluamme sen hulluuden loppuvan, meidän on herättävä tästä tilastamme, ja sitten myös näkemämme ulkoinen maailma muuttuu. Raamattu sanoo luomakunnan odottavan Jumalan lasten ilmestymistä, ja kun se tapahtuu, niin pedotkin makoilevat ruohikolla saaliseläinten kanssa, eikä mitään pahaa tapahdu luomakunnassa. Ketkä ovat Jumalan lapsia? Me kaikki, joten nykyisen tilan murehtimisen sijaan olisi parempi keskittyä pitämään huoli että itse olemme lapseuden tilassa ja levitämme sitä muillekin. [/quote] Voi, miten helppoa... Tykkäisin, että itsekin osaisin olla noin murehtimatta maailman menoa, mutta ei vain minulle onnistu. Ei Putin lakkaa putinoimasta tai IS tai ISIS, mikä lie, lakkaa teurastamasta, jos minä vain päätän, että uskon lapseuden tilaan, ja näin se maailma muuttuu ja Putin ja ISIS (ja muut maailman kaatajat) haihtuvat höyrynä maailman taivaalle. Ja maassa rauha ja ihmisillä hyvä tahto. Niin, se on ensi torstaina sitten Se Päivä. Nauttikaa siitä niin kauan kuin se kestää. Sitten mennään ja kuollaan ja kärsitään taas. [/quote] Itsehän sä teet valinnan siitä miten haluat maailman nähdä.
[/quote]
Aha. Että se on noin helppoa, niinkö? Ei tule kauppoja, ei.
[/quote]En mä mitään yritä myydä :D mutta miksi ei? Kuka saa päättää sun puolesta miten asiat näet?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:33"]
Aavistanko minäkin Jumalan olemassaolon jollakin tavalla, mutta en ehkä salli asian edetä niin, että Jumala saisi koskettaa minua myös rakkaudellaan ja armollaan, eli pelastuksellaan Kristuksen teon kautta? Tyydynkö aavistamaan Jumalan, mutta en etene pelastuksen, henkilökohtaisen yhteyden ja Kristuksen tuntemiseen? Yksi hienoimmista rohkaisuista löytää juuri henkilökohtaisen suhteen ja pelastuksen puoli tästä asiasta on tämä rukous, joka on puettu kauniin musiikkivideon ja luontokuvien muotoon, suosittelen lämpimästi :) http://vod.tv7.fi/vod/pelastusrukous/pelastusrukous-002-w.MP4
[/quote]
Aavistan, tunnen henkilökohtaisen yhteyden Kristukseen, joka on minussa ja kaikessa luomakunnassa. Mutta en silti koe tarvetta muodostaa asiasta älyllisiä uskonnollisia käsityksiä, vaan annan kokemuksen olla se mikä on. Minulle riittää että tänä päivänä saan olla taivasten valtakunnassa ja tuntea Jumalan. Sen suurempaa iloa ei ole. Eikä muuta hetkeä ole kuin tämä hetki.
[/quote]
Hienoa, jälleen kauniisti ilmaistu :) Juha Tapio laulaa: "Vain yksi tie on elämään; se kulkee halki pimeän." Ymmärtäisin, että ihminen tulee pelastetuksi eli Jumalan yhteyteen "halki pimeän", eli tiedostaessaan ja tunnustaessaan "Jumalan edessä" ns. pimeän puolensa, keskeneräisyytensä, heikkoutensa, jopa syntinsä. Tällaisessa tilanteessa oleva ihminen on usein valmis vastaanottamaan Jumalan anteeksiannon ja armon, pelastuksen.
Ehkä tämä valaisee, että kuinka suuri hyväksyntä ja ihmisen arvostus kristillisessa ajattelussa ja ihmiskuvassa sittenkin on: ihmisellä on lupa tulla näkyviin kokonaisena ihmisenä mitään peittämättä tai kaunistelematta - edes epätäydellisyyttään tai sitä, mitä synniksi voisi kutsua. Kaiken tällaisen synkän ja vaikean Jumala on valmis kohtaamaan rakkaudellaan ja anteeksiannollaan, joiden päämäärä on uudistaa ihminen sisimmästä alkaen :)
Kokiessasi Kristuksen, joka on sinussa, koetko myös hänen armonsa ja pelastavan tekonsa - koetko olevasi armahdettu ja pelastettu ihminen Kristuksen ansiosta? En ajattele, että Kristuksen rakkaus ja anteeksianto eli pelastus ovat "älyllisiä uskonnollisia käsityksiä" vaan ne voivat olla nimenomaan henkilökohtaisia kokemuksia. Mutta samalla on varmaankin arvokasta, että niistä voidaan puhua myös objektiivisempina todellisuuksina kuin vain kokemuksina - ovathan ne sekä lukemattomien ihmisten kokemuksen että myös Raamatun kirjoitusten mukaan kristinuskon ainutlaatuisinta annettavaa kenelle tahansa ihmiselle, joka vain haluaa ne vastaanottaa sisimpäänsä, elämäänsä http://www.sinuntahtesi.com/rakkaus.html