Haluaisin niin kovin uskoa Jumalaan, mutten pysty.
Turkimattomat ovat Herran tiet? En edelleenkään pysty ymmärtämään että miksi Jumala, jos kaikkivaltias kerran on, antoi vuosia sitten perheeni joutua onnettomuuteen, jossa kolne läheistäni - mukana yksi pieni lapsi - menehtyivät.
En vaan pysty, vaikka niin kovasti haluaisin ja olen tämän uskonasian kanssa kovasti kipuillut.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:55"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:48"] #20 ei taida kunnioittaa muita kuin itseään..? [/quote] Kyllä kunnioitan, mutta mikään jumala tai sen tyyppinen ei niihin kuulu. Olen vain katsellut ihmisiä, myös omaa lähipiiriäni, ja lukenut paljon juttuja. Kaikkea huomaa, kun vain pitää silmänsä auki. Miten niin, liippasiko listani vähän liian läheltä omaa tilannettasi vai kuinkas nyt noin nokkaas otit? [/quote] Kirjoitat ihmisistä ihmeen kaikkitietävästi.
[/quote]
Kuten sanoin: huomaa asioita, kun pitää silmänsä ja korvansa auki.
[/quote]
Oikeasti ymmärtäisit ihmisiä jos pitäisit sydämesi auki.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:17"]Ap, jos Jumala on olemassa, mainitsemasi lapsi on Hänen luonaan ja verrattomasti onnellisempi kuin voisi koskaan olla maan päällä (lapset pelastuvat aina kuollessaan, koska ovat viattomia.) Jos valitset yhteyden Jumalaan Kristuksen kautta, pääset lapsesi luokse. Ja kuten yllä mainittiin, Jumala lopulta antaa uskon sitä pyytävälle. [/quote] Raamatun mukaan vain uskovien lapset pääsevät taivaaseen. Vaikka tälleen kirjoitettuna kuulostaa tosi typerältä että mikseo muutkin lapset, kun ei ne vanhempien synnit niiden lapsien vika ole.
[/quote]
Ei Raamattu opeta missään kohtaa, että vain uskovien lapset pelastuisivat. Edelleen: Jeesus kehotti kuulijoitaan tulemaan lasten kaltaisiksi (ei tarkentanut, että vain Häneen uskovien ihmisten lasten).
[/quote]
Koettakaa nyt jo päättää, mitä se raamattu opettaa, pliiiiis... Kuka teistä on oikeassa, kun kaikki vetää ihan eri suuntaan??
[/quote]
Ylläolevan pitäisi näyttää kohta, joka yksiselitteisesti opettaa ei-uskovien vanhempien lasten joutuvan kuollessaan helvettiin. Miksi ihmeessä Jumala rankaisisi lapsia, joilla ei ollut eläessään selkeää ymmärrystä oikeasta ja väärästä?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:04"]
Ei sinun olisi tarvinnut uskovana elää tuollaisessa pelossa. Uskova pelastuu Jeesuksen ristintyöhön turvautumisen kautta eikä jokaikisen erillisen synnin muistamisen ja anteeksipyytämisen kautta. Suuri osa synneistähän jää joka tapauksessa tiedostamatta.
[/quote]
Luterilainen oppi sanoo noin, mutta minusta Raamatussa asia ei ole noin yksinkertainen ollenkaan. Minusta itse asiassa oman Raamatun lukemiseni mukaan se yksin uskosta, yksin armosta, on väärä oppi. Jeesuskin sanoo syntisille, että mene, äläkä enää tee syntiä, kun armahtaa synnistä. Ja Paavali listaa pitkän listan asioita joiden tekijät ei peri Jumalan valtakuntaa, ja hän puhuu sentään uskoville seurakuntalalisille!
"Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. " Eli ne synnit pitäisi tunnustaa, että saa anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:05"]
Koettakaa nyt jo päättää, mitä se raamattu opettaa, pliiiiis... Kuka teistä on oikeassa, kun kaikki vetää ihan eri suuntaan??
[/quote]
Pyydät mahdottomia, koska kristinuskon alkuajoista asti erimielisyydet ja lahkoutuminen ovat sen kun lisääntyneet. Joten lienee turha toivoa, että nyt 2000 vuotta hajaantumisen alkamisen jälkeen olisi joku joka voisi sanoa kuka on oikeassa. On vain eri mielipiteitä, eri näkemyksiä.
[/quote]
Ja silti on ihmisiä - mm. tällä palstalla, tässä ketjussakin! - jotka väittävät tietävänsä tarkalleen, mitä se raamattu sanoo ja vieläkin enemmän, mitä se kaikki tarkoittaa. Eikö se ole vähän, hmm, julkeaa, etten sanoisi röyhkeää...
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:07"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:01"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:57"] [quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:55"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:48"] #20 ei taida kunnioittaa muita kuin itseään..? [/quote] Kyllä kunnioitan, mutta mikään jumala tai sen tyyppinen ei niihin kuulu. Olen vain katsellut ihmisiä, myös omaa lähipiiriäni, ja lukenut paljon juttuja. Kaikkea huomaa, kun vain pitää silmänsä auki. Miten niin, liippasiko listani vähän liian läheltä omaa tilannettasi vai kuinkas nyt noin nokkaas otit? [/quote] Kirjoitat ihmisistä ihmeen kaikkitietävästi. [/quote] Kuten sanoin: huomaa asioita, kun pitää silmänsä ja korvansa auki. [/quote] Oikeasti ymmärtäisit ihmisiä jos pitäisit sydämesi auki.
[/quote]
En ymmärrä miten teksti on ollut ristiriidassa sydämen kanssa.
Suuri osa synneistähän jää joka tapauksessa tiedostamatta.
[/quote]
No, sehän onkin kätevää...
[/quote]
Se on ihmisen aivokapasiteetin rajoittuneisuutta, jonka Jumala kyllä tietää. Eri asia ovat tahallaan tehdyt synnit, joita ei kadu.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:07"]
[/quote]
Kyllä, listani taisi liipata vähän liian läheltä. ;)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:05"]
[/quote]
Pyydät mahdottomia, koska kristinuskon alkuajoista asti erimielisyydet ja lahkoutuminen ovat sen kun lisääntyneet. Joten lienee turha toivoa, että nyt 2000 vuotta hajaantumisen alkamisen jälkeen olisi joku joka voisi sanoa kuka on oikeassa. On vain eri mielipiteitä, eri näkemyksiä.
[/quote]
Ja silti on ihmisiä - mm. tällä palstalla, tässä ketjussakin! - jotka väittävät tietävänsä tarkalleen, mitä se raamattu sanoo ja vieläkin enemmän, mitä se kaikki tarkoittaa. Eikö se ole vähän, hmm, julkeaa, etten sanoisi röyhkeää...
[/quote]
Se on heidän tulkintansa. Mitä julkeaa siinä on? Paitsi jos lyttäävät muiden mielipiteet.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:10"]
Suuri osa synneistähän jää joka tapauksessa tiedostamatta.
[/quote]
No, sehän onkin kätevää...
[/quote]
Se on ihmisen aivokapasiteetin rajoittuneisuutta, jonka Jumala kyllä tietää. Eri asia ovat tahallaan tehdyt synnit, joita ei kadu.
[/quote]
Rigghhtt...
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:07"]
[/quote]
Kyllä, listani taisi liipata vähän liian läheltä. ;)
[/quote]
En jaksa avata sun linkkiä, enkä ole loukkaantunut sun jutuistas, mutta vaikutat ylimieliseltä. Miksi ihmiset ei saa olla sellaisia kuin ovat, vaan luulet tietäväsi heidän syynsä siihen, tähän ja tuohon.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:05"] [quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:03"] Koettakaa nyt jo päättää, mitä se raamattu opettaa, pliiiiis... Kuka teistä on oikeassa, kun kaikki vetää ihan eri suuntaan?? [/quote] Pyydät mahdottomia, koska kristinuskon alkuajoista asti erimielisyydet ja lahkoutuminen ovat sen kun lisääntyneet. Joten lienee turha toivoa, että nyt 2000 vuotta hajaantumisen alkamisen jälkeen olisi joku joka voisi sanoa kuka on oikeassa. On vain eri mielipiteitä, eri näkemyksiä. [/quote] Ja silti on ihmisiä - mm. tällä palstalla, tässä ketjussakin! - jotka väittävät tietävänsä tarkalleen, mitä se raamattu sanoo ja vieläkin enemmän, mitä se kaikki tarkoittaa. Eikö se ole vähän, hmm, julkeaa, etten sanoisi röyhkeää... [/quote] Se on heidän tulkintansa. Mitä julkeaa siinä on? Paitsi jos lyttäävät muiden mielipiteet.
[/quote]
Sitä moni näistä uskovaisista näkyy kuitenkin tekevän... Monella kun on se varma mielipide, anteeksi, tulkinta, että vain minä tiedän, miten on oikein, vain minun uskomallani tavallani pelastuu. Se on muiden mielipiteiden lyttäämistä. Mitä kristillistä siinä on?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:17"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:05"] [quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:03"] Koettakaa nyt jo päättää, mitä se raamattu opettaa, pliiiiis... Kuka teistä on oikeassa, kun kaikki vetää ihan eri suuntaan?? [/quote] Pyydät mahdottomia, koska kristinuskon alkuajoista asti erimielisyydet ja lahkoutuminen ovat sen kun lisääntyneet. Joten lienee turha toivoa, että nyt 2000 vuotta hajaantumisen alkamisen jälkeen olisi joku joka voisi sanoa kuka on oikeassa. On vain eri mielipiteitä, eri näkemyksiä. [/quote] Ja silti on ihmisiä - mm. tällä palstalla, tässä ketjussakin! - jotka väittävät tietävänsä tarkalleen, mitä se raamattu sanoo ja vieläkin enemmän, mitä se kaikki tarkoittaa. Eikö se ole vähän, hmm, julkeaa, etten sanoisi röyhkeää... [/quote] Se on heidän tulkintansa. Mitä julkeaa siinä on? Paitsi jos lyttäävät muiden mielipiteet.
[/quote]
Sitä moni näistä uskovaisista näkyy kuitenkin tekevän... Monella kun on se varma mielipide, anteeksi, tulkinta, että vain minä tiedän, miten on oikein, vain minun uskomallani tavallani pelastuu. Se on muiden mielipiteiden lyttäämistä. Mitä kristillistä siinä on?
[/quote]
Ihmiset on samanlaisia oli ne sitten uskovaisia tai ei. Varmasti olet myös huomannut saman asenteen ateisteissa, jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken paremmin kuin muut.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:08"]
Ei sinun olisi tarvinnut uskovana elää tuollaisessa pelossa. Uskova pelastuu Jeesuksen ristintyöhön turvautumisen kautta eikä jokaikisen erillisen synnin muistamisen ja anteeksipyytämisen kautta. Suuri osa synneistähän jää joka tapauksessa tiedostamatta.
[/quote]
Luterilainen oppi sanoo noin, mutta minusta Raamatussa asia ei ole noin yksinkertainen ollenkaan. Minusta itse asiassa oman Raamatun lukemiseni mukaan se yksin uskosta, yksin armosta, on väärä oppi. Jeesuskin sanoo syntisille, että mene, äläkä enää tee syntiä, kun armahtaa synnistä. Ja Paavali listaa pitkän listan asioita joiden tekijät ei peri Jumalan valtakuntaa, ja hän puhuu sentään uskoville seurakuntalalisille!
"Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. " Eli ne synnit pitäisi tunnustaa, että saa anteeksi.
[/quote]
Ottaen huomioon, että jo himokkaat katseet ja ajatukset ovat syntiä, ihmisen on käytännössä mahdoton muistaa ja tunnustaa kaikkia erillisiä syntejään - niitähän voi kertyä kymmenittäin joka päivä. Tunnustiko Jeesuksen ristillä armahtama ryöväri jokaikisen syntinsä, ennen kuin pääsi paratiisiin?
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:07"] Oikeasti ymmärtäisit ihmisiä jos pitäisit sydämesi auki. [/quote] Kyllä, listani taisi liipata vähän liian läheltä. ;) [/quote] En jaksa avata sun linkkiä, enkä ole loukkaantunut sun jutuistas, mutta vaikutat ylimieliseltä. Miksi ihmiset ei saa olla sellaisia kuin ovat, vaan luulet tietäväsi heidän syynsä siihen, tähän ja tuohon.
[/quote]
Osoita viesti missä kohtaan kiellettiin ihmisiä olemasta sellaisia kuin ovat. Niissä puhuttiin yksittäistapauksista, jotka meni niin kuin meni. Se että narkkareista tulee uskovaisia, ei tarkoita että uskovaiset ovat olleet narkkareita.
Pakko lainata sieltä mystikkoketjusta tuohon oikeassaolemisasiaan tätä, koska ilmeisesti ei ole välttämätöntä kuvitella olevansa oikeassa ja väitellä eri mieltä olevia vastaan:
"Ei jokainen usko olevansa oikeassa. En minä ainakaan. Oikeassaoleminen on ajatusten ja uskomusten tason asia, ja itse en usko että siltä tasolta löytää totuutta koskaan. Siltä tasolta löytyy viittauksia ja vertauksia, joiden luonteeseen kuuluu moninaisuus jo ihan siksi, ettei todellisuus ole sanoin ja ajatuksin yksiselitteisesti ja tyhjentävästi kuvattavissa.
Olisi mielestäni järjetöntä vaatia yksimielisyyttä sillä tasolla: se olisi kuin määrättäisiin että mangon makua ei saa enää kuvata kuin tietyillä, yleisesti hyväksytyillä sanoilla, että kaikki muut kuvaukset ovat väärin ja harhaoppia, silti vaikka ne kuvaukset olisivat yksilöllisiä yrityksiä kuvata jotain puolta siitä monimutkaisesta ja sanojen tuolla puolen olevasta kokonaisuudesta, joka on mangon maku. 'Ei, et saa sanoa että se maku on jotenkin mäntymäinen, se on harhaoppia, sovittu kuvaus sanoo että se on sitruunaisen hapan ja kirpeä mutta kuitenkin makea!' Ja kuitenkin molemmat kuvaukset kuvaavat todellisuuden eri puolia."
On siis ilmeisesti jotain toivoa, että loputtoman yksityiskohdista väittelyn sijaan on jotain muutakin, jotain syvempää. Huvittavaa on että lainaamani kirjoittaja lytättiin aika huolella harhaoppiseksi, new ageksi ja ties miksi, mutta minulle tuollaiset näkemykset on virkistävintä hengellisyyttä pitkään aikaan. Ainakin parempi kuin nämä väittelyt pelastuuko kuoleva lapsi vai joutuuko helvettiin perisynnin takia.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:12"][quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:07"] Oikeasti ymmärtäisit ihmisiä jos pitäisit sydämesi auki. [/quote] Kyllä, listani taisi liipata vähän liian läheltä. ;) [/quote] En jaksa avata sun linkkiä, enkä ole loukkaantunut sun jutuistas, mutta vaikutat ylimieliseltä. Miksi ihmiset ei saa olla sellaisia kuin ovat, vaan luulet tietäväsi heidän syynsä siihen, tähän ja tuohon.
[/quote]
Se oli Fredin vanha Syksyn sävel Avaa sydämesi mulle (tahdon pelkkää hyvää sulle). Ihmiset saavat minun puolestani olla mitä vain, mutta se, miksi he ovat mitä ovat, onkin toinen juttu. Ei sinulle sitten koskaan ole tullut mieleen pohdiskella, miten ja miksi joku julkkis tai vaikkapa työkaverisi on ns. tullut uskoon, ihan yhtäkkiä? Ehkä minua se sitten kummastuttaa enemmän, koska en itse pysty uskomaan jumaliin, että mietin tällaisten ihmisten elämäntilannetta ja ympäristöä tarkemmin. Ei sellainen jumalkaipuu, varsinkin jos se on kovaäänistä ja jatkuvaa julistamista, ihan tyhjästä tule. Kyllä useimmiten siinä on jokin erikoinen tapahtumien ketju taustalla.
Mainittakoon, että tällä ateistilla oli jehovan todistaja -äiti, joka tuli uskoonsa viisissäkymmenissä, kun terveys alkoi reistailla. Hän oli myös nuorena tyttönä 40-luvulla kärsinyt ev.-lut. pappien kynsissä, koska nämä olivat saarnanneet helvetin tulia nuoren, herkän mielen verille, ja hän paniikkikohtauksiensa aikana (tosin tiedosti ne paniikkikohtauksiksi vasta 90-luvulla, kun asiasta alettiin enemmän puhua) luuli joutuvansa helvettiin. Jehovan todistajat eivät uskoneet helvettiin, siksi äiti tunsi heidän suuntaansa vetoa. Joten minulla on näistä myös henkilökohtaisia kokemuksia - minähän sanoin, että pidän silmäni ja korvani auki. :)
Ja ei, ei äiti saanut minua - tai isääkään - mukaansa uskontoonsa. Minä silloin varhaisteini-iässä jo tiesin, ettei mitään jumalia ole olemassa ja ilmoitin sen kyllä äidillekin. Ja äiti hyväksyi päätökseni mukisematta. Sellaista on tosi äidinrakkaus. :)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 00:51"]
Olen aina lapsesta asti kaivannut Jumalaa, vaikka kasvoin ateistikodissa. Aistin jotenkin vaistomaisesti jotain pyhyyttä luonnossa ja kaikessa. Vasta aikuisena kuitenkin tutustuin lähemmin uskontoihin, ja hassua kyllä, huomasin että näen totuutta niissä kaikissa mihin tutustuin. Että ne puhuvat ihan samoista asioista, vähän eri termein. Se mitä lopulta löysin oli että palasin takaisin siihen lapsuuden onneen, että koin elävästi Jumalan itsessäni tai vaikka ruohossa tai kukkasessa. Mikään kokemus maailmassa ei ole minulle tyydyttävämpi kuin kokemus Jumalan läsnäolosta tässä ja nyt. En tiedä miksi, mutta sellainen kaipuu minulla on lapsesta asti ollut. Kai minut on jotenkin siihen kutsuttu.
[/quote]
Kaunista :) Eli luonto on tavallaan "todistanut" sinulle Jumalan olemassaolosta, ja sen olet itsekin kokenut - aika kiinnostavaa muuten, että samansuuntaisesti Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen alkuluvuissa, kannattaa tutustua http://www.evl.fi/raamattu/1992/Room.1.html MUTTA sitten Roomalaiskirjeen ajatus jatkuukin yllättävään suuntaan: vaikka ihmiset ovatkin aavistaneet tai kokeneet Jumalan olemassaolon luonnon kautta, he eivät kuitenkaan ole antaneet Jumalalle "jumalankokoista sijaa" elämässään ja sisimmässään. Mitä tällainen väite oikein tarkoittaa?
Suomeksi sanottuna pointti ehkä on, että Jumalan Rakkauteen ja anteeksiantoon perustuva ns. PELASTAVA SUHDE ja yhteys Jumalaan ei ole syntynyt, vaikka ihmiset olisivatkin aavistaneet Jumalan olemassaolon. Nyt kuka tahansa, myös minä, voi kysellä itseltään, että onko oma sisäinen tilanteeni tuollainen? Aavistanko minäkin Jumalan olemassaolon jollakin tavalla, mutta en ehkä salli asian edetä niin, että Jumala saisi koskettaa minua myös rakkaudellaan ja armollaan, eli pelastuksellaan Kristuksen teon kautta? Tyydynkö aavistamaan Jumalan, mutta en etene pelastuksen, henkilökohtaisen yhteyden ja Kristuksen tuntemiseen? Yksi hienoimmista rohkaisuista löytää juuri henkilökohtaisen suhteen ja pelastuksen puoli tästä asiasta on tämä rukous, joka on puettu kauniin musiikkivideon ja luontokuvien muotoon, suosittelen lämpimästi :) http://vod.tv7.fi/vod/pelastusrukous/pelastusrukous-002-w.MP4
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:22"]
Ottaen huomioon, että jo himokkaat katseet ja ajatukset ovat syntiä, ihmisen on käytännössä mahdoton muistaa ja tunnustaa kaikkia erillisiä syntejään - niitähän voi kertyä kymmenittäin joka päivä. Tunnustiko Jeesuksen ristillä armahtama ryöväri jokaikisen syntinsä, ennen kuin pääsi paratiisiin?
[/quote]
Ei kai, mutta yleinen käsitys onkin niin, että kun tulee uskoon, syntyy uudesti ja pestään puhtaaksi kaíkesta synnistä. Mutta sen jälkeen täytyisi elää tunnustaen syntinsä ja kilvoitellen.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 01:33"]
Aavistanko minäkin Jumalan olemassaolon jollakin tavalla, mutta en ehkä salli asian edetä niin, että Jumala saisi koskettaa minua myös rakkaudellaan ja armollaan, eli pelastuksellaan Kristuksen teon kautta? Tyydynkö aavistamaan Jumalan, mutta en etene pelastuksen, henkilökohtaisen yhteyden ja Kristuksen tuntemiseen? Yksi hienoimmista rohkaisuista löytää juuri henkilökohtaisen suhteen ja pelastuksen puoli tästä asiasta on tämä rukous, joka on puettu kauniin musiikkivideon ja luontokuvien muotoon, suosittelen lämpimästi :) http://vod.tv7.fi/vod/pelastusrukous/pelastusrukous-002-w.MP4
[/quote]
Aavistan, tunnen henkilökohtaisen yhteyden Kristukseen, joka on minussa ja kaikessa luomakunnassa. Mutta en silti koe tarvetta muodostaa asiasta älyllisiä uskonnollisia käsityksiä, vaan annan kokemuksen olla se mikä on. Minulle riittää että tänä päivänä saan olla taivasten valtakunnassa ja tuntea Jumalan. Sen suurempaa iloa ei ole. Eikä muuta hetkeä ole kuin tämä hetki.
Jos et usko Jumalaan, niin uskotko edes ihmisyyteen?