Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylempi ammattikorkeakoulututkinto on ylempi korkeakoulututkinto

Vierailija
19.12.2014 |

Näin lukee todistuksessa.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
20.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 18:53"]

Miksi tuosta ammattikorkeasta pitää tehdä elämää suurempi juttu? Sehän on pelkkä entinen opistotason koulutus. Yhdessä yössä hallintomääräyksellä opistotaso muuttui ammattikorkeaksi. Naps vain!

[/quote]

Miksi yliopistotutkinnosta pitää tehdä jotenkin "ylempi" arvoinen tutkinto? Vähän erilainen sisällöltää kuin AMK mutta ei sieltä sen viisaampia valmistu. 

[/quote]

Näin mäkin aiemmin kuviittelin. Ja siis yliopistossa olen itse. Mutta työelämässä monessa eri tutkimuslaitoksessa töissä ollessani olen havainnut, että kyllä ne yliopiston käyneet erottuvat usein edukseen amk:n käyneistä. Miksi muuten luulet usein amk tason tehtäviin palkattavan mielummin alan yliopisto-opiskelijoita kuin vastaavan amk tutkinnon suorittaneita?

Vierailija
2/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:42"]

No itsellä ei ole kumpaakaan, mutta pidän itseäni maisteritason humanistina tai sen tasoisena, koska olen käynyt lukion kursseja enemmän kuin on pakko eli yli 44 hyvillä arvosanoilla. Sen lisäksi paukuttanut yli kymmenen eri kielen opintoja ainakin 220-230 opintopistettä ja muiden alojen opintoja reilusti yli 60. Paperilla olen peruskoulun käynyt, koska toisen asteen tutkintopaprua ei ole. Aika mojova lohko siitä maisteritutkinnosta esim.opettajan tapauksessa koostuu kuitenkin kasvatustieteen hassutteluopinnoista ja joskus epäkäytännöllisistä muista jutuista kuin itse asiasta. 

Työpaikkaa tai virkaahan näillä saavutuksilla ei meinaa saada millään, mutta on ainakin hyvä mieli siitä, että on yritetty ja kehitetty taitoja, vaikka tutkintopaperia ei olisi. 

[/quote]

Työnantajan näkökulma: On vain haahuiltu ja perseilty peruskoulun jälkeen ilman minkäänlaista ajatusta tulevaisuudesta. Mitään aloitettua ei ole saatettu loppuun, eikä isoja kokonaisuuksia hallita. Todennäköisesti hieman aloitekyvytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:37"]

Esim. valtion ja kunnan virkoihin jos vaaditaan korkeakoulututkinto, niin ei niissä eritellä amk:ta ja yliopistoa..

[/quote]

Erotellaan niissä. Hakea voit, mutta ei valita.

Vierailija
4/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulututkinto kyllä, mutta ei akateeminen. Sen sijaan jo kandikin on akateeminen tutkinto :) Käytännönläheisyys tekee eron. Tutkinnot ei ole samalla viivalla missään tapauksessa, ovat niin erilaisia. Kummallekin on tarpeensa, joten hyvä niin :)

Vierailija
5/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä ei ole kumpaakaan, mutta pidän itseäni maisteritason humanistina tai sen tasoisena, koska olen käynyt lukion kursseja enemmän kuin on pakko eli yli 44 hyvillä arvosanoilla. Sen lisäksi paukuttanut yli kymmenen eri kielen opintoja ainakin 220-230 opintopistettä ja muiden alojen opintoja reilusti yli 60. Paperilla olen peruskoulun käynyt, koska toisen asteen tutkintopaprua ei ole. Aika mojova lohko siitä maisteritutkinnosta esim.opettajan tapauksessa koostuu kuitenkin kasvatustieteen hassutteluopinnoista ja joskus epäkäytännöllisistä muista jutuista kuin itse asiasta. 

Työpaikkaa tai virkaahan näillä saavutuksilla ei meinaa saada millään, mutta on ainakin hyvä mieli siitä, että on yritetty ja kehitetty taitoja, vaikka tutkintopaperia ei olisi. 

[/quote]

Eikö niitä lukiokursseja vaadita yli 70? Vai onko jossain aikuislukiossa eri homma?

Vierailija
6/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoijana voin sanoa suoraan, että nuo YAMK:t menee alemman korkeakoulun käyneet kasaan.

Vierailija
7/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:28"]

Tosi ikäviä kommentteja! Minä taas työnantajana katson enemmän kokonaisuutta ja ylemmän amk- tutkinnon suorittaneella usein pidempi koulutus ja parempi työkokemus, kuin monella maisterilla. Onnea hienosta suorituksesta ap:lle!

[/quote] "Työnantaja" taitaa itse olla AMK tai YAMK...

Vierailija
8/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:37"]

Esim. valtion ja kunnan virkoihin jos vaaditaan korkeakoulututkinto, niin ei niissä eritellä amk:ta ja yliopistoa..

[/quote] No todellakin erotellaan. nm. rekrytoinut valtiolle.

Vierailija
9/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikäviä kommentteja! Minä taas työnantajana katson enemmän kokonaisuutta ja ylemmän amk- tutkinnon suorittaneella usein pidempi koulutus ja parempi työkokemus, kuin monella maisterilla. Onnea hienosta suorituksesta ap:lle!

[/quote]

Akateemiset luulevat olevansa jotenkin parempi vaikka eivät ole sen kummempia pulliaisia.
Itsellä siis AMK tutkintojen ja YO-tutkinnon lisäksi yo-ammattikoulutus ajalta kun koko AMK:ta ei ollut. Eli on kokemusta näistä kaikista ja päälle vielä pitkä työura. 

Kun saan tuon FM:n valmiiksi olen siis laajemmin koulutettu kuin yksikään näistä YO-maistereista. Että siitä voi repiä ihan pelihousunsa kuka tykkää. :) 

Vierailija
10/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kiitos.

Akateemiset luulevat olevansa jotenkin parempi vaikka eivät ole sen kummempia pulliaisia.
Itsellä siis AMK tutkintojen ja YO-tutkinnon lisäksi yo-ammattikoulutus ajalta kun koko AMK:ta ei ollut. Eli on kokemusta näistä kaikista ja päälle vielä pitkä työura. 

Kun saan tuon FM:n valmiiksi olen siis laajemmin koulutettu kuin yksikään näistä YO-maistereista. Että siitä voi repiä ihan pelihousunsa kuka tykkää. :) 

Vierailija
11/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, duaalimalli puretaan pian, joten kohta kaikki koulutetaan yhtä paskasti. Tulevaisuus on pelkkää huonoa kompromissia yliopistosta ja amkista.

Vierailija
12/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:44"]

[/quote]

Työnantajan näkökulma: On vain haahuiltu ja perseilty peruskoulun jälkeen ilman minkäänlaista ajatusta tulevaisuudesta. Mitään aloitettua ei ole saatettu loppuun, eikä isoja kokonaisuuksia hallita. Todennäköisesti hieman aloitekyvytön.

[/quote]Taitojen opiskelu kyllä onnistuu ilman tutkintopaperiakin. On paljon erilaisia tutkintoja, jotka eivät suoraan valmista mihinkään ammattiin, vaikka ovat varsin pitkiä ja niiden suorittajat eivät itse osaa sanoa kunnolla, mitä he osaavat. 

Paljon on opittu ja sehän näkyykin todistuksista, arvosanoista ja vaikka mistä. Kultalusikka suussa syntyneet syyttävät kaikista onnistumistaan omaa erinomaisuuttaan ja toisten epätasaisemmasta polusta heidän huonouttaan; ihmisluonto. Sosiaalipuolen opinnot voivat joskus auttaa lyhytnäköisyyteen. 

Sellaisilta pösseiltä en kyllä ottaisi työtä ikinä vastaan, jotka tekevät pitkälle meneviä ja halventavia johtopäätöksiä täysin tuntemattomista ihmisistä, joista eivät tiedä yhtään mitään muuta kuin sen, että he ovat saavuttaneet paljon enemmän kuin on ollut pakko. Kaikki peruskoulun jälkeinen opiskelu on täysin vapaaehtoista ja ihan kaikki ei käy sitä peruskouluakaan loppuun. Mutta joillakin itsetunto perustuu tutkintopaperiin ja siinähän sitten viha kiehahtaa, kun egon perusta kyseenalaistuu. Tällaiset ihmiset ovat oman kokemuksen mukaan olleet todella vaikeaa seuraa, koska heidän täytyy perustella erinomaisuuttaan joka käänteessä ja raivokohtaus ei ole kaukana, jos titteleihin vetoaminen varsin löyhissä yhteyksissä ei tuota haluttua tulosta. Yksi tällainen vanhapiika lähtikin kerran luokasta ovet kovaa paukkuen, kun erään kielen edistyneellä kurssilla oltiin. Elämä on. 

Vierailija
13/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:53"]

[/quote]

[/quote]

Itseasiassa et, sillä tuo päämäärättömyys kertoo sinusta aika paljon. Kannattaa jättää nuo aiemmat mainitsematta.

Vierailija
14/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä todistuksessa lukee kun se silti vain ammattikorkean tutkinto. Yliopistotutkintoa aloittaja ei suitä saa vaikka kuinka monelle mutkalle vääntyisi. Ja yliopiston ja ammattikorkean käymisellä on vissi ero.

Vierailija
15/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:59"]

Ihan sama mitä todistuksessa lukee kun se silti vain ammattikorkean tutkinto. Yliopistotutkintoa aloittaja ei suitä saa vaikka kuinka monelle mutkalle vääntyisi. Ja yliopiston ja ammattikorkean käymisellä on vissi ero.

[/quote]Eikä yliopistosta ammattikorkeaa. Eikö olisi parempi keskittyä ihan siihen, että jokainen oppisi jotakin konkreettista taitoja eikä patsastelisi paperien kanssa omia pierujaan haistellen? Monessa tutkinnossa uhkana on se, että reaalimaailman pätevyys syntyy vain patsasteluun ja tämä ei katso sitä, onko kyseessä AMK vai yliopisto. Yhden alan asiantuntija ei voi korvata toista, työntekijä ei toista työntekijää. Vertailu voi olla mielekästä sellaisissa tapauksissa, joissa täysin samaa alaa voi opiskella sekä AMK:ssa että yliopistossa, mutta näitä ei hirveästi ole ja näissäkin on sellaisia painotuseroja, että ihan suoraa paremmuuden vertailua voi olla vaikea harrastaa. 

Vierailija
16/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:58"]

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:53"]

[/quote]

[/quote]

Itseasiassa et, sillä tuo päämäärättömyys kertoo sinusta aika paljon. Kannattaa jättää nuo aiemmat mainitsematta.

[/quote]

Niinhän sä luulet. Ilmeisesti olet kateellinen kun joku viitsii opiskella ja käytännössä lähes ilmaiseksiskin vielä.

Ensinnäkin kaikki tutkinnot ovat samalta alalta.
AMK tutkinnot että yliopistotutkinnot on tehty työnohessa. CV.ssä ei siis näy ensimmäistäkään poisaoloa näiden tutkintojen takia. Laaja-alainen yökokemusta on yli 20 vuotta opiskellulta alalta, joten todistuksien merkitys ei ole niin painava. Kun joskus haen johonkin työpaikkan valitsen tietysti sen tutkinnon mikä on sopivin ja muut jätän kertomatta. 

Vierailija
17/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:59"]

[/quote]

Kuka on väitänyt että on AMK-tutkinto on yliopistotutkinto? Ihmiset suuttuvat kummallisesti siitä mikä lukee mustavalkoisella tutkintopaperisa ja vielä lakipykälät perässä. :)

ap 

Vierailija
18/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaaditaan vähintään alempi amk tutkinto. Ja kas noin puolet työkavereistani on yliopiston käyneitä. Joutuvat näemmä hakemaan tradenomien hommia nykyisin. En tuntisi itseäni kovin hyvin onnistuneeksi, jos tekisin samoja töitä tradenomien kanssa.

Vierailija
19/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä että yliopistotutkinnossani on hyväksilukuja AMK tutkinnosta ja yksi kurssi peräti YO-ammattikoulututkinnosta. Ylemmässä AMK tutkinnossa on taas hyväksilukuja yliopistosta. :)

Tutkintojen tehtailu on ollut kiva ja halpa harrastus työn ohessa. Samalla noista on kertynyt myös eläkettäkin työtulon lisäksi.

Vierailija
20/44 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:19"]

Meillä lukee nykyisin työpaikkailmoituksissa, että "korkeakoulututkinto, johon sisältyy tieteellisiä opintoja". Suomennos: vain akateemisille.

[/quote]

Eikö voisi sanoa vain akateeminen loppututkinto. Ihme kikkailua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi