Lääkäri ehdotti mirtatsapiinia, onko minkälainen lääke? t. huostaanotettu teini
Jos nyt kirjoitin lääkkeen nimen oikein :D
Eniten ehkä huolettaa tuo lihominen, mitä vähän luin, että k.o lääkkeellä on tapana lihottaa... jos jotain tämä lääke on lihottanut, niin jos viitsisitte kertoa paljon ja missä ajassa? D:
Myös kaikki risut ja ruusut ovat tervetulleita, haluan tietää kaiken :D
Lääke alotettaisiin pienellä annoksella unen parantamiseen.
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:59"]
Stilnoct, tsolpideemi
Nukahtamislääkkeet ei todellakaan aiheuta riippuvuutta :D Höpöhöpö.
[/quote]Ai jaa?? Entäs minä sitten kun söin lopulta kourallisen nukahtamislääkkeitä päivässä, myös päiväaikaan. Vieroitus tapahtui psykiatrian suljetulla osastolla ja siellä alkuvaiheessa sain kouristuskohtauksenkin.
[/quote]
Mikähän mahtoi olla nimeltään tämä lääke tai sen vaikuttava aine?
T: 18
[/quote]
[/quote]Stilnoct, tsolpideemi
Stilnoct, tsolpideemi
[/quote]Ai jaa?? Entäs minä sitten kun söin lopulta kourallisen nukahtamislääkkeitä päivässä, myös päiväaikaan. Vieroitus tapahtui psykiatrian suljetulla osastolla ja siellä alkuvaiheessa sain kouristuskohtauksenkin.
[/quote]
[/quote]
[/quote]Stilnoct, tsolpideemi
[/quote]
Eli puhut paskaa. Mitenkään en halua vähätellä kokemuksiasi, mutta fyysistä riippuvuutta saati kuvaamisia oireita tsolpideemi ei aiheuta. Psyykinen riippuvuus tai muiden lääkkeiden yhtä aikainen käyttö on sitten asia erikseen tai yliannostukset, joista kohdallasi lienee kyse. Huomaa siis, että itse lääkkeellä ei tuollaista vaikusta ole vaan sen väärinkäytöllä. Oikein käytettynä Stilnoct on turvallinen, helppo ja toimiva lääke. Kyllähän sitä pelkällä veden juonnillakin saa iteltään hengen pois ja psyykkisiä oireita.
Väität siis, että Stilnoctiin ei voi kehittyä riippuvuutta?
Jatkan vielä: tässä ei ollut kysymys pelkästään psyykkisestä, vaan myös fyysisestä riippuvuudesta.
Minullekin määrätty joitakin kertoja unettomuuteen. Haittavaikutuksia: ärsyyntyminen - mikään muu kuin mirtsa ei ole saanut minua paiskomaan tavaroita seinään, tunteet - mikään ei ahdista mutta eipä muutenkaan tunnu miltään, ruokahalu - vähän väliä haluttaa syödä, epäsäännöllisesti käytettynä lääkekrapula ja hirveä päiväväsymys - pitemmässä käytössä väsyttävä vaikutus vähenee ja samalla unettava vaikutus, "roskat" näkökentässä. Nykyään käytän sitä vain jos muut konstit pettävät. Jos alat käyttää unettomuuteen niin suosittelen aloittamaan max. 3,75 mg annoksella.
Ite en ole tuota kokeillut, mutta ketipinor 400mg iltaisin käytössä. Sillä saan hyvin unta eikä aamulla/päivällä ole väsynyt/zombie olo. Eikä siitä muutenkaan ole ainakaan minulle tullut mitään sivuoireita. Tosin minä syön sitä bipolaarihäiriöön ja unirytmin kasassa pysymiseen. Olen 20-vuotias, jos sillä merkitystä :)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 18:53"]
Jatkan vielä: tässä ei ollut kysymys pelkästään psyykkisestä, vaan myös fyysisestä riippuvuudesta.
[/quote]
Fyysistä riippuvuutta ei synny. Se on fakta. Mutta psyykisen riippuvuuden voi kehittää ihan mihin vaan. Mutta psyykinen riippuvuus ei riipu käytettävästä aineesta vaan ihmisen omasta päästä. Esim. itse en ole riippuvainen Stilnoctista, mutta muista riippuvaisuutta aiheuttavista aineista olen. Riippuvainen en myöskään ole maidon juonnista fyysisesti (koska se on mahdotonta) vaikka se minut on anemian partaalle ajanutkin, eli saan siitä fyysisiä oireita.
Ettei vaan menis puurot ja vellit sekaisin. Aikasemmin puhuin, että ei pitäisi mitään lääkeainetta demonisoida tai perkeleeksi maalata, koska mikä toimii yhdelle ei toimi toiselle. Mutta mitä riippuvuuksiin tulee, niin tsolpideemi on varmaan turvallisin lääke ottaa.
Lisäksi asiaan löyhästi liittyen, nukkuminen tai nukkumattomuus on sitä luokkaa oleva fyysinen prosessi, että on turhaa kuvitellakaan että olisi olemassa täysin muuhun fysiikkaan vaikuttamaton aine. Niinhän sitä sanotaan, että siitä tietää lääkeen vaikuttavan että se aiheuttaa muutakin kuin halutun vaikutuksen (sivareita). Lääke joka ei toimi, ei aiheuta sivareita. Kyse on vaan siitä, että milloin lääkkeestä saatava hyöty on suurempi kuin mahd. sivarit.
Mutta joo, fyysistä riippuvuutta tsolpideemiin ei syyny.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:46"]
[/quote]Miksi sitten fyysisen riippuvuuden riski mainitaan sekä potilasselosteessa että Pharmaca Fennicassa? Sanopa se!
Fyysistä riippuvuutta ei synny. Se on fakta. Mutta psyykisen riippuvuuden voi kehittää ihan mihin vaan. Mutta psyykinen riippuvuus ei riipu käytettävästä aineesta vaan ihmisen omasta päästä. Esim. itse en ole riippuvainen Stilnoctista, mutta muista riippuvaisuutta aiheuttavista aineista olen. Riippuvainen en myöskään ole maidon juonnista fyysisesti (koska se on mahdotonta) vaikka se minut on anemian partaalle ajanutkin, eli saan siitä fyysisiä oireita.
Ettei vaan menis puurot ja vellit sekaisin. Aikasemmin puhuin, että ei pitäisi mitään lääkeainetta demonisoida tai perkeleeksi maalata, koska mikä toimii yhdelle ei toimi toiselle. Mutta mitä riippuvuuksiin tulee, niin tsolpideemi on varmaan turvallisin lääke ottaa.
Lisäksi asiaan löyhästi liittyen, nukkuminen tai nukkumattomuus on sitä luokkaa oleva fyysinen prosessi, että on turhaa kuvitellakaan että olisi olemassa täysin muuhun fysiikkaan vaikuttamaton aine. Niinhän sitä sanotaan, että siitä tietää lääkeen vaikuttavan että se aiheuttaa muutakin kuin halutun vaikutuksen (sivareita). Lääke joka ei toimi, ei aiheuta sivareita. Kyse on vaan siitä, että milloin lääkkeestä saatava hyöty on suurempi kuin mahd. sivarit.
[/quote]
[/quote]
[/quote]Miksi sitten fyysisen riippuvuuden riski mainitaan sekä potilasselosteessa että Pharmaca Fennicassa? Sanopa se!
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 19:57"]
[/quote]
[/quote]
Varmaan samasta syystä kuin nukahtamislääkkeen sivuvaikutuksena mainitaan uneliaisuus... Huoh.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:42"]En todellakaan suosittele mirtazapinia, ei auttanut nukkumiseen oikeastaan ollenkaan, päinvastoin vaikeutti vain elämääni. Jos ongelma on nukkumisessa, pyydä mieluummin oikeita nukahtamislääkkeitä. Tai oletko kokeillut melatoniinia? Mielialalääkkeiden syömisessä uniongelmiin ei ole järjen häivääkään.
[/quote]
Melatoniini ei oikein riitä minulle, kokeiltu on :(
ap
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:42"]En todellakaan suosittele mirtazapinia, ei auttanut nukkumiseen oikeastaan ollenkaan, päinvastoin vaikeutti vain elämääni. Jos ongelma on nukkumisessa, pyydä mieluummin oikeita nukahtamislääkkeitä. Tai oletko kokeillut melatoniinia? Mielialalääkkeiden syömisessä uniongelmiin ei ole järjen häivääkään. [/quote] Melatoniini ei oikein riitä minulle, kokeiltu on :( ap
[/quote]Oletko kokeillut Circadinia, pitkävaikutteista melatoniinia. En minäkään lyhytvaikutteisella melatoniinilla nuku, mutta Circadinilla mainiosti.
En lukenut kaikkia vastauksia, niin en tiedä ehdottiko joku jo, mutta oletko kokeillut melatoniinia? Itse olen kärsinyt koko ikäni uniongelmista ja itselleni tuo auttaa. Ei tietenkään kaikilla toimi halutusti, mutta kannattaa kokeilla kun ei ole lääke ja saa nykyään ilman reseptiäkin.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:43"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:54"]Tekee ihan täysin zombieksi, älä suostu, ellet halua olla puoliunessa kokoaikaa. [/quote] Ketipinorkin laittaa zombi-olon päälle :/ Ei sattuis olemaan kokemusta, kumpi on pahempi? ap
[/quote]
Mulla kokemusta kummastakin. Ketipinor ei mulla vaikuttanut nukkumiseen mitenkään, eli ei myöskään zombie-oloa. Mirtasta tuli zombit ehkä pariksi, kolmeksi päiväksi, mutta sitten elimistö alko sitä sietämään. Tosin ei mulla se mirtakaan sitten paria viikkoa kauempaa tepsinyt kun tuli tolet (toleranssi), mutta sen ajan minkä toimi niin toimi tosi hyvin.
Mirta on siitä vekkuli lääke, että se toimii mitä vähemmän ottaa. Mulla alkuun autto ihan neljännestabletti.
Mutta kokeile rauhassa eri annostuksilla (max. se minkä lääkäri on määrännyt!!!) ja eri ruoilla. Saat parhaiten selville sen just sulle toimivan annostuksen ja tavan ottaa lääke. Ja muista että ei ne lääkkeet tehoa jos sen ottaa eikä mene sänkyyn odottelemaan unta vaan hilluu vaan pystyssä. Jotain kirjaa voi lueskella kunnes uni tulee, mutta suosittelen että ei mitään töllöjä tai kännyköitä. Toisaalta jos oot perhekodissa niin ei siellä varmaan töllöä ja luuria saakaan vapaasti käyttää.
Mulla itellä on nyt Stilnoct nukahtamiseen ja jos menee monta yötä muutaman tunnin unilla tai tulee kausia että on pätkäunta niin sitten on Levozin sitä varten. Stilnoct tuntuu imeytyvän nopeampaa kokonaisena kuin puolitettuna. Olen miettinyt, että johtuu ehkä siitä, että yksi tabletti metaboloituu tasaisemmin kuin kaksi puolikasta, jotka voivat hajota hyvinkin eri aikaan. Mutta tämä on pelkkä mutu siis...
[/quote]
Olen miettinyt ton toleranssin välttämistä sillä, että jättäisin ottamatta lääkkeet perjantai-, ja lauantai-iltaisin, milloin valvomisesta ei olisi niin paljon "haittaa", kun ei ole pakko olla skarppina viideltä aamusta lähdössä kouluun, mutta onko siitä mitään apua/muutenkaan järkevää? :) Että vaikuttaako niin pieni säännöllinen tauko mitään.
Minulle tätä lääkettä kokeltaisiin pienellä annoksella, ketipinorikin on siinä 25-50mg.
Mitä tuo "eri ruoilla" meinaa? D: Olen tottunut ottamaan lääkkeet aina veden kanssa, riittääkö se? Googlailin ja sanottiin, että vedenkin kanssa on ok, mutta jos jollain on enemmän tietoa asiasta :) Mutta joo, yleensä "rauhoitun" ihan itseksenikin, luen kirjaa ennen nukkumaan menoa yms, enkä riehu ylhäällä.
Voisin googlailla noita :) Uusi lääkitys aloitettaisiin tässä parin viikon sisään, että minulla on vielä aikaa vaikuttaa siihen, mikä aloitetaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:45"]Piriä aamulla niin pääsee liikkeelle. Vie myös ruokahalua, eli tasaa hyvin tuon painonnousuriskin. Luultavasti laihdutkin. Yöt nukkuen ja päivät supervirkeänä!
[/quote]
jjja mutta ei sitten huostaanotetuille unihäiriöisille teineille!!
[/quote]
Tulisi ongelmia :'D Enkä muutenkaan välitä tuollaisista asioista.
Mutta joo, melatoniini yms eivät auta, kun ilman lääkkeitä saattaa mennä jopa 2vrk puolentunnin unilla, tai vielä vähemmillä. Sitten "sammun", nukun pidempään ja sama uusiks.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 17:42"]
En todellakaan suosittele mirtazapinia, ei auttanut nukkumiseen oikeastaan ollenkaan, päinvastoin vaikeutti vain elämääni. Jos ongelma on nukkumisessa, pyydä mieluummin oikeita nukahtamislääkkeitä. Tai oletko kokeillut melatoniinia? Mielialalääkkeiden syömisessä uniongelmiin ei ole järjen häivääkään.
[/quote]
Jos kyse on kroonisesta unettomuudesta, niin kyllä on. Nukahtamislääkkeet auttavat riippuvuutta ja niiden säännöllinen käyttö nostaa toleranssia. Oikein pahoista uniongelmista kärsivät harvoin saavat edes apua nukahtamislääkkeistä, esim. mulle tulee useimmista tavallisista nukahtamislääkkeistä vain sekava, pirteä olo. Semmoisella lääkkeellä kuin Somnor olen saanut aikaisemmin nukuttua, mutta se on hirveän vahva lääke ja aiheuttaa kivoja hengityskatkoksia (ja viimeksi, kun sitäkin kokeilin, en saanut nukuttua).
Ihmettelen kyllä edelleen sitä, että noin nuorelle (alle 18 vuotta) annetaan noin vahvoja lääkkeitä. En tietenkään voi tietää koko tilannetta, mutta silti...
7
[/quote]
Vahvoja lääkkeitä, mutta pienenpienellä annoksella :) Ketipinorikin menisi siinä 25-50mg.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 18:09"]Hyvin pieni annos nosti mun ruokahaluni, minkä vuoksi lihoin lyhyessä ajassa 10 kg.
Mirtatsapiini on anorektikoille kehitetty lääke, jonka on todettu vähentävän masennusta. Sen ensisij. tarkoitus on ollut nostaa ruokahalua.
[/quote]
Tätä en haluaisi D: En ole mitenkään sairaalloisen tarkka painostani
Itsellä mirtan syöminen oli vähän temppuilua. Jos söi iltapalan alle tunti pillerin ottamisen jälkeen (en muista milligrammoja), niin uni tuli, mutta jos söi ennen tai tunnin jälkeen pillerin, ei unta saanut. Itse en mitään oireita mirtasta saanut verrattuna ketipinoriin, joka zombiutti ja tiputti hiukset päästä.
Stilnoct, tsolpideemi
[/quote]
[/quote]