Mistä tietää että vesi kiehuu?
Kutsuin äitini päivälliselle ja tarkoituksena olisi tehdä jotain helppoa kotiruokaa.
Ymmärrän vaikuttavani uusavuttomalta, mutta mistä tiedän että vesi kiehuu? Kiehuuko se jo silloin, kun pintaan nousee niitä pieniä kuplia?
n18
Kommentit (34)
Kun veteen laittamasi lämpömittari näyttää 100 astetta.
Voi herranisä ihan oikiasti!! :Dd jos et tiedä koska vesi kiehuu nii älä nyt ruokaa ruppee tekemään :D hae kebabbia
Odota, että kuplii oikein paljon ja vesihöyry nousee. Kun pohjasta nousee pikkunoro ihan pieniä kuplia, vesi ei ole vielä ihan 100 astetta. Tosin aika harvaan ruokaan tarvitaan nimenomaan 100-asteista vettä. Kyllä sinne pikkukuplienkin sekaan voi jo laittaa perunat, makaronit tai munat.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:55"]Voi herranisä ihan oikiasti!! :Dd jos et tiedä koska vesi kiehuu nii älä nyt ruokaa ruppee tekemään :D hae kebabbia
[/quote] Normaalisti syön jotain yksinkertaista kuten hedelmiä tai valmisruokaa, mutta en minä sentään tarjoa äidilleni kebabbia... :o
-ap
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:59"]Odota, että kuplii oikein paljon ja vesihöyry nousee. Kun pohjasta nousee pikkunoro ihan pieniä kuplia, vesi ei ole vielä ihan 100 astetta. Tosin aika harvaan ruokaan tarvitaan nimenomaan 100-asteista vettä. Kyllä sinne pikkukuplienkin sekaan voi jo laittaa perunat, makaronit tai munat.
[/quote] Kiitos, olet ihana ihminen :-)
Mitä ruokaa sä sitten ajattelit laittaa? Meinaan jos jo siinä on haastetta että tunnistaa kiehuvan veden, niin voi olla ruoanlaitto muutenkin vähän haastavaa.
Onko kouluista lopetettu täysin kotitaloustunnit?
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:59"]Odota, että kuplii oikein paljon ja vesihöyry nousee. Kun pohjasta nousee pikkunoro ihan pieniä kuplia, vesi ei ole vielä ihan 100 astetta. Tosin aika harvaan ruokaan tarvitaan nimenomaan 100-asteista vettä. Kyllä sinne pikkukuplienkin sekaan voi jo laittaa perunat, makaronit tai munat. [/quote] Kiitos, olet ihana ihminen :-)
[/quote]
Sähän luet mua kuin avointa kirjaa :-)
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:04"]
[/quote]Kyselisin mieluummin Fysiikan opettajan perään?
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:06"]
[/quote]Kyselisin mieluummin Fysiikan opettajan perään?
[/quote]
Normaalitapauksissa lapsi oppii tuon noin kahden vuoden iässä!
Pitää ottaa huomioon myös korkeuserot. Kiehuva vesi ei ole 7. kerroksessa yhtä kuumaa kuin 1. kerroksessa. Jos kokkaat merenrantamökissä, ruokasi kypsyy nopeammin kuin jyväskyläläisen kerrostalon yläkerroksissa.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:01"]
Mitä ruokaa sä sitten ajattelit laittaa? Meinaan jos jo siinä on haastetta että tunnistaa kiehuvan veden, niin voi olla ruoanlaitto muutenkin vähän haastavaa.
[/quote]
Kaikki jostain alkavat. Olet sinäkin tehnyt joskus ensimmäistä kertaa ruokaa ja ihmetellyt asioita.
Minulla on aina ongelma siinä, että meillä on kahden kokoisia ruokalusikoita, ja kun käsketään laittaa ruokalusikallinen jotain, heitän sitten vain summamutikassa aineksia sekaan. Samoin on kahvikupillisten kanssa. Meillä kun on vain tuota muumimukikokoa, kahvikupillisen määrää on aika vaikea arvioida. Olen veikannut, että kahvikupillinen tarkoittaa varmaankin jotain 1,5 dl.
[/quote]
Siellä valmistetaan velliä ja voileipiä ja tehdään oppikirjatehtäviä. Etkö ole seurannut budjettikeskusteluja? Kouluilta vähennetään rajusti rahoitusta, ja tämä näkyy nopeasti esimerkiksi juuri kotitalouden ruoka-aineksissa.
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:01"]Mitä ruokaa sä sitten ajattelit laittaa? Meinaan jos jo siinä on haastetta että tunnistaa kiehuvan veden, niin voi olla ruoanlaitto muutenkin vähän haastavaa.
[/quote] Perunoita ja jauhelihakastiketta. En minä mikään tyhmä ole, netistä saa ohjeet mutta en tajunnut tuota veden kiehumista.
Ap
Kyllä. Olet oikeilla jäljillä.
Tuosta se alkaa.
Vesi on kiehuvaa silloin kun laitat etusormesi puoliksi veteen ja hetken kuluttua se alkaa muuttua ruskeaksi ja ilmassa leijailee lihakeiton tuoksu. Nam nam!
[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:08"]
Pitää ottaa huomioon myös korkeuserot. Kiehuva vesi ei ole 7. kerroksessa yhtä kuumaa kuin 1. kerroksessa. Jos kokkaat merenrantamökissä, ruokasi kypsyy nopeammin kuin jyväskyläläisen kerrostalon yläkerroksissa.
[/quote]
Tuskin on kovin hedelmällistä snobbailla millisekunneilla tässä yhteydessä!
Mulle opettettiin jo 4-5-vanhasta milloin vesi kiehuu kun opettelin pannukahvin keittoa. Oli mukavaa ja olin aina melkein ajan tasallakin. Joskus saattoi olla jotain muutakin mielenkiintoista mutta olin myös innokas kahvinkeittäjä.
Muistan, kuinka järkyttynyt olin tavatessani ensimmäisen kerran kaksitoistavuotiaan, siis 12-vuotiaan, joka ei tiennyt, milloin vesi kiehuu. En oikein uskonut, että sellainen voi olla tottakaan, kun omat lapseni tunnistivat kiehuvan veden alle kouluikäisinä. Myös nuotilla kannen alla kiehuvassa pannussa.
Arvoisat mammat: ettekö te enää päästä lapsianne keittiöön? Ei kai muuten ole mahdollista, että tavallinen terve ihminen ei tiedä, milloin vesi kiehuu.
Mittoja ajatellen hyvin harvoin reseptissä on niin tarkka mitta, että sillä on väliä, käyttääkö isompaa vai pienempää ruokalusikkaa. Silloin kun on, mitta ilmaistaan millilitroina tai grammoina. Kahvikupillinen on todellakin tasan 1,5 dl. Harvoin sekään niin tarkkaa on.