Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö sinua luonnonlapset?

Vierailija
19.12.2014 |

Luonnonlapsella tarkoitan nyt lasta, joka ei osaa peitellä tunteitaan, vaan iloitsee, suree ja kiukuttelee spontaanisti. On ikäänkuin oma teeskentelemätön itsensä, välitön, eikä osaa ajatella, ettei kelpaisi omana itsenään.

Vai pitäisikö luonnonlasta sinusta vähän koulia, että pitäisi itseään sordiinolla?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 16:00"]

Ärsyttää sellaiset ihmiset (lapset ja aikuiset), joilla ei ole mitään kontrollia sanomisiensa tai tunteidensa näyttämisen suhteen.

Tällaiset aikuiset pompottelevat muita omien ailahtelevien mielihalujensa mukaan, eivätkä ota toisia ollenkaan huomioon. Muiden pitäisi sietää heidän tunteensa ja teatraalisuutensa, mikä on rasittavaa esim. työelämässä tai sukulaisissa.

Lapset taas ovat hieman eri asia, koska heille ei välttämättä ole vielä kehittynyt kasvatuksen tai kasvun myötä kontrollia samalla tavalla.

[/quote]

Tää piti mun ihan tietoisesti tajuta ja oppia pois. Yhä opettelen.

t:adhd

Vierailija
2/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:47"]Minä olen ymmärtänyt luonnonlapset vähän toisin, mutta huonosti käyttäytyviä jaksa. Niitä joita olen sanonut luonnonlapsiksi rakastan. [/quote] Miten sinä ymmärrät sen? Minä ymmärrän teeskentelemättömiksi ja spontaaneiksi.

[/quote]

Minä olen ymmärtänyt heidät ihmisinä, jotka löytävät onnen ilman materiaa, rauhaa rakastavina "hippeinä", pohdiskelijoina, oman tiensä kulkijoina, nuuskamuikkusina, en huonosti käyttäytyvinä.
[/quote]
Mä en välttämättä tarkoittanut huonoa käytöstä. Mutta en tarkoittanut luonnonlapsena ololla mihinkään luomu/luontoaatteeseen sitoutumistakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jos se on aitoa. Valitettavasti yleensä se on vain päälleliimattu rooli.

Vierailija
4/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:49"] [quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:47"]Minä olen ymmärtänyt luonnonlapset vähän toisin, mutta huonosti käyttäytyviä jaksa. Niitä joita olen sanonut luonnonlapsiksi rakastan. [/quote] Miten sinä ymmärrät sen? Minä ymmärrän teeskentelemättömiksi ja spontaaneiksi. [/quote] Minä olen ymmärtänyt heidät ihmisinä, jotka löytävät onnen ilman materiaa, rauhaa rakastavina "hippeinä", pohdiskelijoina, oman tiensä kulkijoina, nuuskamuikkusina, en huonosti käyttäytyvinä. [/quote] Mä en välttämättä tarkoittanut huonoa käytöstä. Mutta en tarkoittanut luonnonlapsena ololla mihinkään luomu/luontoaatteeseen sitoutumistakaan.

[/quote]

Ilmeisesti tarkoitat luonnonlapsilla lapsia, joilla on hyvä itsetunto. Kenties parempi kuin itselläsi, tai omalla lapsellasi? Sekö ärsyttää?

Vierailija
5/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kovin paljon pidä ihmisistä jotka ovat ns. tuulella käyviä. Joutuu olemaan varuillaan jatkuvasti kun ei tiedä mistä tyyppi seuraavaksi pimahtaa. Sellainen positiivinen luonnonlapsi on välillä ihan mukavaa seuraa, itse kun olen introvertti ja hiukan synkkyyteen taipuvainen.

Vierailija
6/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen luonnonlapsi-aikuinen. En ehkä ihan niin räiskyvässä mittakaavassa kuin lapsena olin, mutta olen kuitenkin.
Kaltaiseni lapset tai aikuiset ei ärsytä, kunhan luonnollisuus on aitoa. Olen törmännyt myös epäaitoihin ja ne kyllä nyppii vähän.

Vierailija
7/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän tekosyyltä huonolle kasvatukselle. Ei luonnolapsuus ole mikään oikeutus sille että voi riehua ja kiukutella ihan mille päälle sattuu.

Vierailija
8/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yhtään ei osaa kontrolloida, sitä milloin niitä tunteita näyttää tai on ylidramaattinen, niin silloin kyllä välillä tuppaa ärsyttämään.

Vierailija
9/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa ollenkaan minkäänlaisia hippejä. Aikuisen ihmisen pitää osata käyttäytyä eikä olla kuin joku riivattu ipana.

Vierailija
10/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa kontrollia pitäisi alkaa tulla? 6kk? 2v? 6v? 12v?

Vierailija
11/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:41"]En jaksa ollenkaan minkäänlaisia hippejä. Aikuisen ihmisen pitää osata käyttäytyä eikä olla kuin joku riivattu ipana.
[/quote]
Kysyin lapsista :)

Vierailija
12/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja ei. Minusta tunteita on hyvä oppia jonkun verran pitämään kurissa (esim. Vaikka suututtaisi ei ryhdy riehumaan, huutamaan, heittelemään tavaroita jne), muttei neuroottisuuteen asti. Eli tiettyyn (häilyvään) rajaan asti ok, muttei loputtomiin.

Vierailija
13/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ymmärtänyt luonnonlapset vähän toisin, mutta huonosti käyttäytyviä jaksa. Niitä joita olen sanonut luonnonlapsiksi rakastan.

Vierailija
14/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mä kun olen itse neuroottinen ja taistelen häpeän tunteiden kanssa. Joskus ärsyttää omat lapset, kun olen yrittänyt olla tekemästä heistä yhtä ahdistuneita kuin mitä itse olen. Se sitten tarkoitta yhtä sun toista.

Vierailija
15/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kun ajattelen, niin sehän on tiettyyn pisteeseen asti vain tervettä, jos tuntee ja ilmaisee tunteita avoimesti. Ikätasoinen käyttäytyminen/käytöstavat huomioonottaen siis tietenkin. Tavallaan ajattelen, että lähes kaikki lapset ovat luonnonlapsia tietyllä lailla, siis kun pienistä lapsista puhutaan.

Aikuisten kohdalla tuo onkin sitten aivan eri asia. Aikuisen "luonnonlapseuteen" tuntuu usein liittyvän mm. ihanan boheemi myöhästely (=välinpitämättömyys), jokaisen mielentilan ailahduksen näyttäminen muille, teennäinen erikoisuuden/omalaatuisuuden korostaminen, laiskuus,...

Vierailija
16/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:47"]Minä olen ymmärtänyt luonnonlapset vähän toisin, mutta huonosti käyttäytyviä jaksa. Niitä joita olen sanonut luonnonlapsiksi rakastan.
[/quote]
Miten sinä ymmärrät sen? Minä ymmärrän teeskentelemättömiksi ja spontaaneiksi.

Vierailija
17/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luonnonlapsi, mutta olen tarvinnut käytöstapoja. Luonnonlapsena minua kiinnostaa luonto, ihmisten suhtautuminen sen suojeluun ja miten se on osa meitä, kun syömme, juomme, liikumme, rakennamme, teemme töitä...

Minua ärsyttää sellaiset luonnonlapset, jotka elävät huolettomasti, eivätkä ota selvää asiosta, saatika opettele tekemään itse laadukkaampaa ja kestävämpää.  He mokailevat esim huonolla hygienian tasollaan. He myöhästelevät, vähät välittävät toisten tarpeista ja haluista, levittävät tauteja, ruokamyrkytyksiä ja kulkevat risaisissa ja likaisissa vaatteissa.

Vierailija
18/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonlapset elävät voimakkaasti tunnetilojen mukaan, mutta nimenomaan positiivisten. Ovat iloisia ja empaattisia, myötäelävät voimakkaasti toisten ihmisten suruja vaipumatta itse kuitenkaan alakuloon tai masennukseen. Luonnolapset eivät olet mitään riehujia tai helposti suuttuvia äkäpusseja, negstiiviset tunteet eivät kuulu luonnonlapsuuteen.

Vierailija
19/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:52"]

Luonnonlapset elävät voimakkaasti tunnetilojen mukaan, mutta nimenomaan positiivisten. Ovat iloisia ja empaattisia, myötäelävät voimakkaasti toisten ihmisten suruja vaipumatta itse kuitenkaan alakuloon tai masennukseen. Luonnolapset eivät olet mitään riehujia tai helposti suuttuvia äkäpusseja, negstiiviset tunteet eivät kuulu luonnonlapsuuteen.

[/quote]

Kuuluu. Ahdistus puretaan kotona yksityisyydessä seinien suojissa. Kukaan ei ole koko ajan leikkisä ja iloinen. Kun tuntee voimakkaasti, tuntee voimakkaasti. Koko kirjo.

Vierailija
20/28 |
19.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.12.2014 klo 14:52"]

[/quote]

Kuvailet mielestäni enemmänkin muiden miellyttäjäksi koulittua lasta etkä luonnonlasta. Normaaliin terveeseen kehitykseen kuuluu kaikenlaiset tunteet.