Opiskelu työttömänä, esimerkiksi avoimessa yliopistossa.
Jään piakkoin taas työttömäksi, kun työsopimus loppuu. Uutta työtä ei ole löytynyt ja ei välttämättä hetkessä löydy. Haluaisin kuitenkin jotenkin aikani käyttää hyödyksi ja vaikka opiskella jotain uutta. Ei ole mahdollisuutta kokopäiväiseen opiskeluun, etenkään pelkällä opintotuella, on asuntolaina ja lapsia, eli rahaa pitäisi saada edes sen mitä liitolta saan. Kuinka tarkkaan työkkäri syynää, jos käy vaikka jotain avoimen yliopiston kursseja? Tiedän että saa opiskella max 5op kuussa, mutta tuleeko tästä aina kauheat selvitykset? Tottakai kysyn sitten työkkäristäkin, mutta olisi kiva tietää vähän etukäteen, jos jollain kokemusta aiheesta.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä suosittele olemaan kertomatta. Nykyään kaikki menee automaattisesti Opintopolkuun. Pahimmillaan perivät tuet takaisin. Itse kävin lukion ja sain työkkäriltä luvan. Oli sivutoimista opiskelua. Nyt opiskelen omaehtoisella tuella, senkin sain työkkärin kautta. Eli ei se aina niin vaikeaa ole, kun annetaan ymmärtää. Plus opiskelujen pitää olla sivutoimisesti ALLE 5 op, 5 op / kk katsotaan jo päätoimiseksi
Tarkennetaan vielä, että se on KESKIMÄÄRIN alle 5 op/kk. Esimerkiksi aloitat tänään 22.10. 10 opintopisteen kurssin. Palautat tehtävän 23.12. niin keskimäärin pistemäärä opiskelukuukautta kohti jää alle 5 op/kk. Kun siinä on vielä sopivasti joulu, opintosuoritus tulee opintopolkuun vasta tammikuussa, joten vielä vähemmän keskimääräisiä pisteitä.
En ole koskaan ymmärtänyt tätä hössötystä, kun itse opiskelin avoimessa melkein koko kandin tutkinnon työttömänä. Vasta siinä vaiheessa piti tehdä selvitys, kun toinen maisteritutkinto oli kesken. Ei siitäkään sen suurempia seurauksia ollut, kun opiskeluoikeusaika oli päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on siis vain ammattikoulu käytynä, joten tuskin pääsisin yliopistoon ihan oikeasti opiskelemaan, tuskin edes ammattikorkeakouluun. Minua kuitenkin kiinnostaa biologia, maantiede, psykologia. Mutta saako se työkkäri sitten tietää noista opinnoista?
AMK:n pääsee valintakokeen kautta ja monimuotona on helppo opiskella.
Ja tottakai työkkäri saa tietää opinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en kertonut työkkärille mitään siitä, että opiskelin Avoimessa yliopistossa. En oikein tiedä, mitä kautta olisivat voineet saada sen selville.
Tästä taitaa olla jo aikaa? Kyllä ne nykyään voivat saada sen selville.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään ei ole vastaus kysymykseesi, mutta avoimenkin opinto-oikeudet näkyvät esimerkiksi opetushallituksen oma opintopolku - rekisterissä, eivät ainoastaan siinä yliopistossa, jossa opiskelet. Mutta en minäkään tiedä, onko heillä oikeus katsoa sitä rekisteriä, jos jostain syystä kiinnostuvat kaivelemaan touhujasi. Mitään ei kannata kertoa, kuten jo muutkin sanoivat.
Minulta kerran kysyttiin työkkärissä, opiskelenko ja kun mainitsin avoimen kurssista, täti pudisti päätään tosi turhautuneen näköisenä, ihan kuin olisin tekemässä jotain tosi tyhmää. Ja ehkä se mainitseminen olikin tosi tyhmää. (pisti heti selvityspyynnön)
Eikö sitä voi vaan tehdä sääntöjen mukaan? Yksi opintopiste suurinpiirtein viikossa on ihan tarpeeksi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on siis vain ammattikoulu käytynä, joten tuskin pääsisin yliopistoon ihan oikeasti opiskelemaan, tuskin edes ammattikorkeakouluun. Minua kuitenkin kiinnostaa biologia, maantiede, psykologia. Mutta saako se työkkäri sitten tietää noista opinnoista?
Kolmivuotinen ammattikoulutus antaa aivan samanlaisen oikeuden hakea yliopistoon ja ammattikorkeakouluun kuin ylioppilastutkintokin, olen itse siitä elävä todiste. Toki lukio antaa laajan yleissivistävän pohjan, mutta erityisesti jos olet valmistunut amiksesta jo useita vuosia sitten, varmasti olet saanut paljon muuta elämänkokemusta joka antaa pohjaa käytännön pärjäämiselle. Jos haluat akateemiseen maailmaan, hae rohkeasti.
Minä olen tosin käynyt vain 2v tutkinnon, silloin niitä oli vielä ammattikouluissa joillakin aloilla. Tosin olen edelleen tuolla samalla alalla ja kokemusta on jo 20v. Omalla alalla olisi toki myös mahdollista opiskella pidemmälle, esimerkiksi esimiestehtäviin. Mutta se ei vaan kiinnosta. Tällä alalla olen mieluummin siellä suorittavassa portaassa, palkoissakaan kun ei hurjaa eroa ole. Nuo kurssit olisikin lähinnä omaksi iloksi.
saa opiskella aika lailla mitä vain, joitain rajoituksia on. Pääasia on, että ensin on kysyttävä lupa te-toimistosta, sitten saa ilmoittautua kurssille.
Myy kämppä pois niin saat rahaa opiskeluun. Ei tarvitse yrittää kusettaa ketään.
Miksi ylipäätään pitäisi kusettaa tässä asiassa ketään, kun nykyisin saa oikeasti opiskella "noin vain", ainoa sääntö on tosiaan ensin ilmoittaa siitä te-keskukseen. Turhaa byrokratiaa, mutta suomi on. Omia kesken jääneitä tutkinto/ammattialaopintoja ei saa suorittaa noin vain, mutta siihenkin on sitten keinonsa ja se on toisenlainen lupaprosessi. Ei tarvitse tuhota omaa tulevaisuuttaan sellaisten harhojen vuoksi, että "mitään ei saa kertoa te-keskukseen, senkun opiskelet mutta tee se salaa". Ihan turhaa, kun saa luvankin kanssa opiskella.
Monesta koulusta menee rekisteritiedot myös työkkärille.
Selvitä oikealta virkailijalta tilanne, jos kirjataan sun suunnitelmaan, voisitko saada omaehtoiseen opiskeluun tukea. Silloin saisit pienen lisän opiskelemisesta
Olin työtön alkuvuodesta ja keskustelin työkkärin virkailijan kanssa jatkosuunnitelmista. Sanoin tähtääväni ammattikorkeaan ja haluisin kerrata matematiikkaa ja englantia pääsykoetta varten. Kysyin virkailijalta, että vaikuttaako nettilukion yksittäiset kurssit ansiosidonnaiseen. Virkailija nauroi että mene ihmeessä lukioon ja ilmoita asiasta työkkäriin sitten kun olet koulun kirjoilla. He tekevät päätöksen vasta sitten.
No en viitsinyt riskeerata toimeentuloani.
Luuletteko ihan oikeasti, että pimeänä opiskeltuja opintoja ei saisi selville.
Kannattaa selvittää te-toimiston kanssa tilanne, aina.
Minulle kävi te.n kanssa, kysyin voinko tehdä näin. Vastasivat kyllä . En menetä tukia.
Virkailija sanoi väärin, tein peruutuksen ja sain 3 kk karenssin, koska keskeytin opinnot.
Tein valituksen ja päätös tuli hylättynä.
En olisi aloittanut iltaopintoja alunperin, jos se olisi vaikuttanut tukiin,
Te.ssä ei tarvitse työntekijöiden ottaa vastuuta mistään. Voivat vaikka valehdella ihmisille . Vähemmän menee tukieuroja, kun antavat vääriä tietoja.
Pyysin kaikki kirjallisena , on te virkailijan lausunto voin opiskella . Tämän perään tieto en saa tukia, opiskelu keskeytetty ja karenssi.
Iltalehden pitäisi tällaisesta tehdä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kysy työkkäristä. Sekään ei välttämättä auta, sillä tulkinnat eroavat riippuen keltä kysyt. Kaverille kävi huonosti, tarkisti ensin että voi opiskella, asian piti olla selvä. Siinä vaiheessa, kun sitten haki työkkäristä tukea, opiskeluasioihin perehtynyt virkailija totesi, että ei tietenkään näin onnistu.
Kaverini sitten kyllä kävi sen koulutuksensa , en yhtään tiedä mistä sai rahat elämiseen
Tulkinnat vaihtelevat, vastausta ei välttämättä tule tai se on puutteellinen tai henkilö ei tiedä mutta ei ohjaa eteenpäin. Jos menee möläyttämään että harkitsee opintoja voi pelkästään siitä tulla selvityspyyntö.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään pitäisi kusettaa tässä asiassa ketään, kun nykyisin saa oikeasti opiskella "noin vain", ainoa sääntö on tosiaan ensin ilmoittaa siitä te-keskukseen. Turhaa byrokratiaa, mutta suomi on. Omia kesken jääneitä tutkinto/ammattialaopintoja ei saa suorittaa noin vain, mutta siihenkin on sitten keinonsa ja se on toisenlainen lupaprosessi. Ei tarvitse tuhota omaa tulevaisuuttaan sellaisten harhojen vuoksi, että "mitään ei saa kertoa te-keskukseen, senkun opiskelet mutta tee se salaa". Ihan turhaa, kun saa luvankin kanssa opiskella.
Suosittelen arvon kirkasotsaa kokeilemaan, tulet yllättymään.
Siis ovatko nämä kokemukset vanhoja vai mitä ihmettä?
Olen parhaillaan avoimen opiskelija ja työtön, ollut jo puolitoista vuotta kiitos koronan.
Ensinnäkin, työkkäri saa jostain suoraan tiedon opinto-oikeudesta. Kun ilmottauduin työttömäksi, sieltä tuli heti automaattisesti tämä "sinulla on tällainen ja tuollainen opinto-oikeus, toimita selvitys".
Avoimen opinto-oikeudet annetaan yleensä tyyliin vuodeksi, eli käytännössä olen opiskellut vuoden aikana kokopäiväisesti, koska ne pisteet jakautuu opinto-oikeuksien mukaan niin, että voin suorittaa max 60p vuodessa. Minkä olen nyt siis tehnyt ja voin keväällä hakea avoimen väylähaussa yliopistoon. Kävin nämä suoritukseni viime viikolla te-toimiston kanssa läpi ja kaikki ok.
Täällä annetaan vinkkiä että opiskele niin että älä kerro työkkärille. Älä missään nimessä, työkkäri saa kyllä opintorekisterin tarvittaessa ja sitten sitä vasta karenssia tuleekin. Kaikilla työttömillä on kyllä oikeus opiskella avoimessa yliopistossa, kunhan se on se alle 5op/kk. Siitä ei karenssia tule. Tämä selvitetään työkkäriin ensin ottamalla yhteyttä omaan työntekijään että alat opiskelemaan, sitten lähettämällä viesti että opiskelet tämän alle ja sitten myöhemmin lähettämällä opintorekisteri suoritetuista. Tässä on kuitenkin poikkeus: jos olet jo kokopäiväisessä työssä ollessasi ennen työttömäksi jäämistä opiskellut 5 op/kk tai yli, saat jatkaa tätä samaa tahtia työttömäksi jäädessäsi.
Terveisin työtön joka opiskelee avoimessa
Ja kannattaa myös muistaa työttömyystuella opiskelu vaihtoehtona, jos haluaa opiskella enemmänkin!
Vierailija kirjoitti:
Siis ovatko nämä kokemukset vanhoja vai mitä ihmettä?
Olen parhaillaan avoimen opiskelija ja työtön, ollut jo puolitoista vuotta kiitos koronan.
Ensinnäkin, työkkäri saa jostain suoraan tiedon opinto-oikeudesta. Kun ilmottauduin työttömäksi, sieltä tuli heti automaattisesti tämä "sinulla on tällainen ja tuollainen opinto-oikeus, toimita selvitys".
Avoimen opinto-oikeudet annetaan yleensä tyyliin vuodeksi, eli käytännössä olen opiskellut vuoden aikana kokopäiväisesti, koska ne pisteet jakautuu opinto-oikeuksien mukaan niin, että voin suorittaa max 60p vuodessa. Minkä olen nyt siis tehnyt ja voin keväällä hakea avoimen väylähaussa yliopistoon. Kävin nämä suoritukseni viime viikolla te-toimiston kanssa läpi ja kaikki ok.
Koronan vuoksi lomautetuillehan räätälöitiin oikeus suorittaa avoimen opintoja, mutta ne eivät koskeneet tavallisia muista syistä työttömiä.
Kai teit valituksen? Eihän tuossa ole mitään järkeä, eihän tuo estä mitenkään työn vastaanottamista.