Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelu työttömänä, esimerkiksi avoimessa yliopistossa.

Vierailija
18.10.2021 |

Jään piakkoin taas työttömäksi, kun työsopimus loppuu. Uutta työtä ei ole löytynyt ja ei välttämättä hetkessä löydy. Haluaisin kuitenkin jotenkin aikani käyttää hyödyksi ja vaikka opiskella jotain uutta. Ei ole mahdollisuutta kokopäiväiseen opiskeluun, etenkään pelkällä opintotuella, on asuntolaina ja lapsia, eli rahaa pitäisi saada edes sen mitä liitolta saan. Kuinka tarkkaan työkkäri syynää, jos käy vaikka jotain avoimen yliopiston kursseja? Tiedän että saa opiskella max 5op kuussa, mutta tuleeko tästä aina kauheat selvitykset? Tottakai kysyn sitten työkkäristäkin, mutta olisi kiva tietää vähän etukäteen, jos jollain kokemusta aiheesta.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoaikainen opiskelu työttömyysetuudella tuettuna on mahdollista aina 1½-2v asti. Siinä on omat kriteerinsä (pitää johtaa tutkintoon, pitää järjestää itse koulutuspaikka, pitää edistyä vaaditulla tahdilla väh. 5op/kk).

Itse opiskelin ansiosidonnaisella AMK:ssa ja onhan se hyvä systeemi.

Vierailija
22/59 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suunnittelet tekeväsi sen sivutoimisena, niin voi olla parempi, ettei asiasta mainitse te-toimistoon. Sen voidaan katsoa estävän työn hakemisen, jolloin tulee karenssia.

Jos toimii noin, niin kannattaa muistaa, ettei koskaan kerro työhakemuksissa ko. osaamisesta, koska työkkärissä osataan katsoa, että 30 op suoritettu keväällä 2022, kas, asiakas oli silloin työtön.

Ei niitä työhakemuksia työkkärille laiteta vaan potentiaaliselle työnantajalle, joten ihan hyvin voi niihin kirjoitella mitä haluaa.

Muista sitten, että työkkärin tietoihin et vahingossa seuraavan työttömyysjakson alussa erehdy laittamaan mitään opinnoistasi. Mutta älä ihmettele, että työtarjoukset eivät mielestäsi ole osuvia, kun niissä ei huomioida uutta osaamistasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain omakohtasta kokemusta, mitä seurauksia oli jos opiskelit kertomatta ja työkkäri sai jälkikäteen tietää?

Kela saa Koski-järjestelmästä tiedot opinnoista ja työtön maksaa etuuden takaisin. Sama kassan kanssa.

Vierailija
24/59 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkään ei ole vastaus kysymykseesi, mutta avoimenkin opinto-oikeudet näkyvät esimerkiksi opetushallituksen oma opintopolku - rekisterissä, eivät ainoastaan siinä yliopistossa, jossa opiskelet. Mutta en minäkään tiedä, onko heillä oikeus katsoa sitä rekisteriä, jos jostain syystä kiinnostuvat kaivelemaan touhujasi. Mitään ei kannata kertoa, kuten jo muutkin sanoivat. 

Minulta kerran kysyttiin työkkärissä, opiskelenko ja kun mainitsin avoimen kurssista, täti pudisti päätään tosi turhautuneen näköisenä, ihan kuin olisin tekemässä jotain tosi tyhmää. Ja ehkä se mainitseminen olikin tosi tyhmää. (pisti heti selvityspyynnön)

Sama täällä. Kun selvisi, että olin opiskellut avoimessa jo yli vuoden, niin sain jatkaa reilusti yli 10 op/kk. Pitää osata vastata siihen selvityspyyntöön oikein!

Vierailija
25/59 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat 6 kk ajan opiskella ihan niin paljon kuin haluat! Lue te-palvelut.fi sivuilta.

Lisäksi kannattaa muistaa, että jos opinnot on alkaneet 6 kk ennen työttömyyttä, niin opintoja saa jatkaa hamaan maailman tappiin asti, koska katsotaan, että jos pystyit niihin töissäkäydessäsi, niin voit jatkaa työttömänä.

Tuosta 6 kuukauden opiskelusta. Siihen pitää ensin pyytää lupa TE-toimistolta ja luvan saa ainoastaan sellaisiin opintoihin, jotka "oikeasti edistävät työllistymistä" eli lähinnä työvoimakoulutukseen. Muuten tulee karenssia.

Ei työtön saa tehdä mitä huvittaa.

Vierailija
26/59 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoaikainen opiskelu työttömyysetuudella tuettuna on mahdollista aina 1½-2v asti. Siinä on omat kriteerinsä (pitää johtaa tutkintoon, pitää järjestää itse koulutuspaikka, pitää edistyä vaaditulla tahdilla väh. 5op/kk).

Tuo ei koske yliopisto-opiskelua vaan ainoastaan ammatillista koulutusta. Tiedän tämän koska sain paikan maisterikoulutukseen entiseen sivuaineeseeni ja olisin valmistunut kahdessa vuodessa, mutta en saanut lupaa opiskeluun Kelasta.

Vierailija
27/59 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei koske yliopisto-opiskelua vaan ainoastaan ammatillista koulutusta. Tiedän tämän koska sain paikan maisterikoulutukseen entiseen sivuaineeseeni ja olisin valmistunut kahdessa vuodessa, mutta en saanut lupaa opiskeluun Kelasta.

On mahdollista myös korkeakouluopintoihin, mutta a) sun nykyisen alan pitää olla työllistämätön, b) uuden alan pitää työllistää ja c) sun täytyy neuvotella asia etukäteen työkkärin kanssa, ei jälkikäteen jo saatuasi paikan.

Mä sain opiskella omaehtoisella yliopistossa, koska mut oli pistetty ihan väärään ammattikategoriaan työkkärissä. :) Se melkein evättiin, koska ilmoittauduin kurssille ennen tuen myöntämistä...

Vierailija
28/59 |
18.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan opiskella avoimessa työttömänä, kun et sitä kautta pääse sisään nykyään, ellet ole opiskellut vuoden aikana tietyn määrän op:eita tietyn aikavälin sisällä, joka on kiinteä, eikä ala siis siitä päivästä kuin aloitat, vaan se alkamispäivämäärä on voinut olla esimerkiksi puoli vuotta sitten, etkä enää siis voi suorittaa tarvittavia op:ta, koska et voi suorittaa kuin sen 5 op:ta kk, joten et pääse sisään, ellet ole aloita opiskelua juuri siinä alkamispäivämäärän aikaan, koska op:eita tarvitaan jotain 50-60, en muista tarkalleen. Ihme systeemi.

Olen eri mieltä. Ensinnäkin avoimessa opiskelu mahdollistaa alaan tutusumisen ilman, että varsinaisesti sitoo mihinkään. Toiseksi nykyisin senään yhä useammalle alalle on olemassa avoimen väylä Omana aikanani en äkkiseltään muista ainoatakaan alaa, jolta olisi voinut saada opiskelupaikan avoimen kautta. Sen sijaan lähes kaikki joutuivat osallistumaan pääsykokeisiin. - Poikkeuksen muodostivat jokunen tekniikan ja luonnontieteen paikka, jonne saattoi saada opiskelupaikan, jos oli kirjoittanut ylppäreissä matikasta kiitettävän arvosanan. (Nykysin voi saada monesta paikkaa suoraan opiskelupaikan jos vain on "tarpeeksi hyvät" ylpääreiden arvosanat).

- Voin toki muistaa osaksi  väärin, koska sitähän lähinnä haki tuolloin paikkaa ylioppilaana e. en ollut mahd..  avoimen väylän kohde ryhmää.

Mutta musitan kyllä, että osa jatkoi opintojaan avoimen puolella välivuotenaan ja näin kerryttivä tuntumaa "omaan alaansa" tai yleisemmin yliopisto-opintoihin.

Se mitä tuolloin sai ja saa tänääkin on opintoviikot, jotka myöhemmin voi hyväksilukea osaksi mahd tutkinto-opintoja sitten kun mahd oikeus suorittaa tutkinto aukeaa tavalla tai toisella. Mutta tällöin on hyvä muisaa, että hyväksi luku koksee siinä yliopistossa (mahd). suoritettavaa tutkinoa ei yleisesti kaikissa yliopistoissa suoritettavia tutkintoja.  Eli vaikka et saisi avoimen väylän edellyttämää pistemäärää valintaa varen, niin voi saada kasaan opintoja, jotka mahd voi hyväksi lukea osaksi omaa tutkintoon tähtääviä opintojasi ennemmin tai myöhemmin.  Ja voit -mikälis sinulla on yleien koekeakoulu kelpoisuus (=ylioppilastutkinto tai perusasteen ammatikoulututkinto) saada opiskelupaikan myös pääsykokeen kautta.

Opiskelujen alkamisajankohdat ovat mitä ovat ja niihin täytyy vain sopeutua. Ei yliopisto-optus muutoinkaan pyöri niin, että opiskelijat voisivat aina vapaasti päättää milloin jonkin kurssin haluava suorittaa. Kyllä sekin on turhautavaa kun päätoimisena opislelijana huomaat, että joki kurssi järjeseteään vain kevätlukukautena ja ole itse samaan aikaan vatsataudissa kun se järjesteään.

Lpuksi avoimen yliopiston kurssit vastaavat sisällöltään ja laajuudeltaan yleisiä yliopistolla pidettäviä kursseja, joten ne ova tai niiden pitäsi olla verraten korkeatasoisia; ainakin mikäli tukeuden vanhaan yliopistolliseen tehävänantoon: Yliopistojen tehävänä on antaa korkeinta ja tutkimukseen perustuvaa opeusta. 

Sinkkumies   

Vierailija
29/59 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule kauheita selvityksiä kun ei etukäteen kerro mitään. Et kai sinä tosissasi kuvittele niin vainoharhaisesti, että jollakin työkkärin virkailijalla on aikaa ja kiinnostusta vahtia sinun opintojasi, vaikka ne jostakin voisi saada selville.

Kokemus ei ole omakohtainen, mutta työkkäri pyörsi päätöksensä jälkikäteen, kun asianomainen jaksoi vaatia oikaisua.

Vierailija
30/59 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena täysin ilman suuntaa. Tai no, suunta oli loivasti alaspäin ja tulevaisuus oli varmaan kaikkien tuttujen ja kavereiden mielestä loppuelämä työttömänä.

Sain kuitenkin otettua itseäni niskasta kiinni ja suoritin aikuislukion. Samaan aikaan suoritin appron avoimessa yliopistossa.

Jossakin vaiheessa sain kutsun työkkäriin, jossa virkailijalle selvisi, että en vain loju sohvalla, vaan opiskelen. Hän kannusti opiskeluja eikä siihen aikaan ollut puhettakaan, että opiskelusta olisi rangaistu.

Pääsin yliopistoon ja sain siellä suoritettua tutkinnon. Virka on ollut vuosikausia.

Mitä hel vetin järkeä nykyään on vaikeuttaa ihmisen elämää?

Vierailija
31/59 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule kauheita selvityksiä kun ei etukäteen kerro mitään. Et kai sinä tosissasi kuvittele niin vainoharhaisesti, että jollakin työkkärin virkailijalla on aikaa ja kiinnostusta vahtia sinun opintojasi, vaikka ne jostakin voisi saada selville.

Kokemus ei ole omakohtainen, mutta työkkäri pyörsi päätöksensä jälkikäteen, kun asianomainen jaksoi vaatia oikaisua.

Tietokonehan sen näppärästi tarkistaa. Ajetaan kerralla koko asiakasrekisteri.

Vierailija
32/59 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Voit erikseen anoa TE- toimistolta. Kts laki alla

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

Vierailija
33/59 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorena täysin ilman suuntaa. Tai no, suunta oli loivasti alaspäin ja tulevaisuus oli varmaan kaikkien tuttujen ja kavereiden mielestä loppuelämä työttömänä.

Sain kuitenkin otettua itseäni niskasta kiinni ja suoritin aikuislukion. Samaan aikaan suoritin appron avoimessa yliopistossa.

Jossakin vaiheessa sain kutsun työkkäriin, jossa virkailijalle selvisi, että en vain loju sohvalla, vaan opiskelen. Hän kannusti opiskeluja eikä siihen aikaan ollut puhettakaan, että opiskelusta olisi rangaistu.

Pääsin yliopistoon ja sain siellä suoritettua tutkinnon. Virka on ollut vuosikausia.

Mitä hel vetin järkeä nykyään on vaikeuttaa ihmisen elämää?

Syitä on kaksi.

1. Työttömyysetuudet ovat korkeammat kuin opiskelijaetuudet.

2. Opiskelu pitkittää työttömyyttä, koska on siis opiskelemassa.

Mutta kun ei aikuisille muutakaan vaihtoehtoa ole, jos ei ole vakitöissä niin, että saisi aikuiskoulutustukea.

Vierailija
34/59 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kertonut työkkärille mitään siitä, että opiskelin Avoimessa yliopistossa. En oikein tiedä, mitä kautta olisivat voineet saada sen selville.

Vierailija
35/59 |
19.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä suosittele olemaan kertomatta. Nykyään kaikki menee automaattisesti Opintopolkuun. Pahimmillaan perivät tuet takaisin. Itse kävin lukion ja sain työkkäriltä luvan. Oli sivutoimista opiskelua. Nyt opiskelen omaehtoisella tuella,  senkin sain työkkärin kautta. Eli ei se aina niin vaikeaa ole, kun annetaan ymmärtää. Plus opiskelujen pitää olla sivutoimisesti ALLE 5 op, 5 op / kk katsotaan jo päätoimiseksi 

Vierailija
36/59 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en sitten noihin varmaan lähde, ei kiinnosta tapella työkkärin kanssa. Ja minun tuurilla ne jotenkin sen saisi selville. Ja uskon kyllä, että pystyisin tiettyjä kursseja suorittamaan, vaikka onkin vain amistausta. Sitä kun voi opiskella ihan itsenäisestikin ja sitä varmaan jatkan. Kyllä minulla päätä löytyy opiskeluun, mutta mielenkiinto on ollut tässä nykyisessä ammatissa. Nämä muut mielenkiinnon kohteet on sellaisia, että niistä on vaikeampi ammattia saada ja vielä työllistyäkin. Työkkärin kursseilla olen ollut ja niitä on annettu kyllä käydä. Nyt ei vaan tällä seudulla ole juuri mitään koulutuksia.

Ap

Vierailija
37/59 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ole mahdollista opiskella täyspäiväisesti? Itse suoritin amk:sta puolet työttömyysetuudella (omaehtoisen opiskelun tuki). Ja ot, ammattikoulupohjalta, että sekin on mahdollista.

Vierailija
38/59 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa selvittää "tutkintoon tähtäävä opiskelu" noin käsitteenä. En osaa sen paremmin auttaa, mutta muistelen että se oli merkityksellistä, kun noin 10 vuotta sitten näitä asioita selvitin.

Avoimen yliopiston kurssit eivät ole tutkintoon tähtääviä. Vai sekoitatko tämän nyt omaehtoiseen opiskeluun työttömyystuella? Silloin myös tutkintoon tähtäävät voi aloittaa avoimessa.

Merkityksellisempää on olla työmarkkinoitten käytettävissä, eli opiskelu ei saa olla niin sitovaa, että ei voi ottaa vastaan kokoaikatyötä. Merkityksellistä on  nimenomaan kokoAIKAtyö, ei koko'päivä'työ. Voi siis opiskella päiväkurssilla, kunhan voi tehdä kokoaikatyötä vaikka maatalouslomittajana tai yökerhossa.

Vierailija
39/59 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni aloitti juuri maisteriopinnot yliopistossa omaehtoisena opiskeluna. P.S. Se lupa kysytään työkkäristä, ei Kelasta

Vierailija
40/59 |
22.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on siis vain ammattikoulu käytynä, joten tuskin pääsisin yliopistoon ihan oikeasti opiskelemaan, tuskin edes ammattikorkeakouluun. Minua kuitenkin kiinnostaa biologia, maantiede, psykologia. Mutta saako se työkkäri sitten tietää noista opinnoista?

Kolmivuotinen ammattikoulutus antaa aivan samanlaisen oikeuden hakea yliopistoon ja ammattikorkeakouluun kuin ylioppilastutkintokin, olen itse siitä elävä todiste. Toki lukio antaa laajan yleissivistävän pohjan, mutta erityisesti jos olet valmistunut amiksesta jo useita vuosia sitten, varmasti olet saanut paljon muuta elämänkokemusta joka antaa pohjaa käytännön pärjäämiselle. Jos haluat akateemiseen maailmaan, hae rohkeasti.